Nieuw paard onrustig. Hoelang houdt dit aan?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

eenitraM

Nieuw paard onrustig. Hoelang houdt dit aan?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-11 18:01

Ik heb op Google gekeken en hier op Bokt gezocht, maar ben er niet echt duidelijker van geworden.

Het verhaal:

Sinds zondag hebben we een nieuw paardje op stal. Met dat paardje was ik al 3 weken mee bezig, maar in verband met de reistijd e.d. hebben we haar bij ons neer gezet. Naast de nieuwe hebben we zelf nog een lief mamapaard waar je niets aan hebt, en een pismerrie op stal.

Afgelopen zondag hebben we haar meteen bij de rest in de wei gegooid. Dat was om 3 uur. Daarna hebben we haar op stal gezet en hebben we haar gevoerd. In de wei werd ze niet echt geaccepteerd en op stal was ze onrustig. Logisch.

Maandag heb ik haar in de ochtend naar buiten gegooid en aan het eind van de middag naar binnengehaald samen met de rest, waarna ik vervolgens ben gaan rijden. Ze pakte alles prima op. Was braaf.

Op stal was ze nog steeds onrustig.

Dinsdag het zelfde verhaal. In de ochtend naar buiten, aan het eind van de middag rijden en op stal. Nog steeds onrustig in de wei en op stal.

Zojuist kwa ik terug van school en was de nieuwe weer onrustig. Niet eten (of weinig), de hele tijd lopen en kijken. Verder wat ik heb gezien heeft ze geen contact gezocht met de andere 2.

Ze staat nu net op stal, waar ze ruim kuilvoer heeft en biks (en natuurlijk water), maar toch blijft ze onrustig. Ik moest de deken wisselen omdat ze zich gewoon helemaal nat gelopen heeft en tijdens het wisselen bleef ze maar draaien en kijken.

Ik vind het erg vervelend en weet niet wat ik er mee aan moet. In mijn herinnering hebben we nooit echt problemen gehad met nieuwe paarden. Dit is het toppunt.

Even de geschiedenis van het dier. Is na het afspenen in een koppel gegooid. Als 3jarige zadelmak geweest, veel gezien (keuringen e.d.) en in juli op de wei gegooid wegens te kort aan ruiter en tijd. Hierin had ze haar eigen koppel (á 5 paarden) en was ze de baas. In de herfstvakantie (regio midden, datum kwijt _O- ) ben ik met haar begonnen. Uit de wei gehaald, op stal gezet en meteen na 2 dagen poetsen zat ik er al op.

Hoelang duurt het voordat ze gewend is aan haar stal? Heeft de pismerrie er mee te maken? Vind ze het eten niet lekker? Kunnen jullie mij helpen? Vind het namelijk niet leuk voor haar, die onrust in haarzelf.

Dankje voor het lezen :)
Laatst bijgewerkt door eenitraM op 02-11-11 18:32, in het totaal 1 keer bewerkt

Elco

Re: Nieuw paard onrustig. Hoelang houdt dit aan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-11 18:16

Om te beginnen zou ik een nieuw paard niet zo maar in een nieuwe koppel gooien, maar eerst laten wennen aan haar nieuwe omgeving en hier zeker 1 a 2 weken de tijd voor geven..Je zou haar natuurlijk wel buiten kunnen zetten met een schrikdraadje er tussen dat ze de andere paarden wel kan zien en evt kan snuffelen..

Op de manier hoe het nu gebeurt kweek je alleen maar onrust bij haar..En dat uit zich ook met nat uit het land halen en niet of nauwelijks wilt eten..Bouw het rustig op..

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-11 18:29

Hier mogen de nieuwe paarden altijd even wennen aan de nieuwe omgeving en het geurtje aan nemen van de stal.
Dan word er gekeken naar het karakter van het paard/pony en ingeschat in welke groep zij of hij het beste zou passen.
Rijden doen we pas na 2 dagen. en het samen zetten van een nieuw paard in een groep word voorzichtig gedaan.

eenitraM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-11 18:34

Dus als ik het goed begrijp ben ik in dit geval te snel geweest met alles?

Wij hebben verders nooit problemen gehad met nieuwe paarden in de koppel. Alleen dit paard is dan een uitzondering. (En er zijn heel wat paarden gekomen en gegaan)

Heb ik het nu verpruts of wordt het uiteindelijk beter? Het is nu helaas te donker om een draadje te gaan spannen nu buiten.

Elco

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-11 18:39

Nee natuurlijk heb je het nu niet gelijk verpruts, maar doe een tandje langzamer geef haar even de tijd om te wennen..
Ze voelt zich nu niet safe in een nieuwe koppel bouw het rustig op..Dan komt het wel goed met haar..

eenitraM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-11 18:58

Bedankt voor je reactie!

Heeft in dit geval de pismerrie er niets mee te maken? Zij is namelijk heel erg scheeuwerig naar de nieuwe toe.

Elco

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-11 19:00

Dat kan, misschien voelt ze zich niet prettig bij haar omdat ze niet echt geaccepteerd wordt..

matasja

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-11 22:36

denk niet dat de pismerrie er iets mee te maken heeft, ze loopt zichzelf ook nat op stal, en ik denk dat dit ook het prbleem is.
is ze wel gewend om op stal te staan? misschien heeft ze hier wel angst voor?
hoe is ze op de wei? rustig of ook constant langs de lijnen rennen?

dat ze niet geaccepteerd word in de groep is logisch, ze leven in een kuddeverband en dat word verstoord. daarnaast was zij de leider in haar vorige groep en komt ze misschien dominant over op de rest?

probeer haar eens lekker buiten te laten als ze dan wel relax is, wel met een lijntje ertussen, geef haar de tijd om aan de wei te wennen en laat de anderen paarden ook aan haar aanwezigheid wennen. veel langzamer laten intreden in de groep, nu is ze indringer.

succes

mindful

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-11 22:41

Komt wel goed hoor, neem rustig de tijd.
Hier is ook enkele maanden geleden een nieuw paard in de groep gekomen...hij heeft de eerste week met de rustigste pony gestaan. Ze konden allen met elkaar langs de draad kennismaken.
Dan op de grootste weide alles samen gezet. Het heeft bijna 2 maanden geduurd om de rangorde te herschikken en nu is het de fijnste kudde die ik me kan voorstellen.

Het is de tijd die het hem doet, de rest komt vanzelf ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-11 11:22

Neem de tijd, het paard zal rustig moeten wennen aan de omgeving en de paarden.

Boompje1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-11 13:20

ja indd gun haar de tijd om te wennen, doet ze dit uiteindelijk nog niet dan kan misschien een wisseling van stal de stal ernaast of tegen over de stal waar ze nu staat (misschien heb je er een met goed uitzicht) kan ook wel eens helpen, op mijn oude manege werd een paard gek als ie in de achterste stal werd gezet, bleef rond lopen ook tot zwetend toe en veel hinniken, toen ie stal was opgeschoven was er niks aan de hand en stond meneer rustig in zijn stal. ook een andere buurman/vrouw kan wel eens helpen.

MarChak

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-11 13:23

Geef je paard ruim de tijd om te wennen, die van mij had er ongeveer een jaar voor nodig voor ze weer helemaal lekker in haar vel zat.

Margje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-11 13:26

Ik denk dat het heel erg verschilt per paard, op zich is een paar dagen van slag ook weer niet zo lang toch? Ik zou ze zelf misschien iets meer tijd geven om te wennen, zeker met rijden, maar als ze altijd in een groep heeft gelopen kan het ook juist onrust geven om dat te geleidelijk op te bouwen lijkt mij. Als het met de andere paarden nu (redelijk) goed gaat zou ik niet nu alsnog een lijntje er tussen zetten, dat lijkt me nu weinig toevoegen en zal eerder meer onrust geven, als je haar na een paar dagen weer uit de groep haalt. Als ze elkaar de wei uitslaan is het een ander verhaal, maar anders zou ik het nu niet meer gaan veranderen.

eenitraM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-11 13:50

Bedankt voor de reacties!

matasja schreef:
denk niet dat de pismerrie er iets mee te maken heeft, ze loopt zichzelf ook nat op stal, en ik denk dat dit ook het prbleem is.
is ze wel gewend om op stal te staan? misschien heeft ze hier wel angst voor?
hoe is ze op de wei? rustig of ook constant langs de lijnen rennen?

dat ze niet geaccepteerd word in de groep is logisch, ze leven in een kuddeverband en dat word verstoord. daarnaast was zij de leider in haar vorige groep en komt ze misschien dominant over op de rest?

probeer haar eens lekker buiten te laten als ze dan wel relax is, wel met een lijntje ertussen, geef haar de tijd om aan de wei te wennen en laat de anderen paarden ook aan haar aanwezigheid wennen. veel langzamer laten intreden in de groep, nu is ze indringer.

succes

Ze is gewend om op stal te staan. Op de wei eet ze wel, maar ze houdt alles goed in de gaten. En als ze weer wat ziet wordt ze onrustig en begint ze te lopen/rennen en kijken.

Ik heb vandaag gereden en met opzadelen heb ik het in haar eigen stal gedaan ipv daar voor. Al een hele verbetering :D Zostraks was ze gewoon droog en na het rijden begon ze gewoon lekker te eten.

Als ze straks klaar is om naar buiten toe te doen, denk ik gewoon dat we haar zonder scheidingslint weer met de rest in de wei zet. (Ook omdat we geen lint meer over hebben ivm het afzetten van de brandstapel) Helaas is het niet mogelijk om haar bij een ander koppel in de wei te zetten. We hebben exclusief de nieuwe maar 2 paarden.

Ik hoop dat ze straks wat rustiger is. Mamapaard hinnikte wel overigens toen ze merkte dat de nieuwe weg was.

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-11 13:56

Gewoon de tijd geven. Ik ben ruim een jaar geleden met de paarden verhuisd en één van de twee heeft ruim drie maanden moeten wennen, is al die tijd schrikkerig en gestrest geweest...En die verhuisde gewoon samen met baasje + paardenvriendje + al zijn eigen spulletjes (eten, dekens, alles bleef hetzelfde)
Sommige paarden hebben gewoon meer tijd nodig, komt wel goed. Veel aandacht, en zoals al gezegd was geef ze even de tijd om vanachter een draadje aan de kudde te wennen, vinden ze vaak fijner.

eenitraM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-11 18:12

Nou, ik denk dat het probleem is opgelost!!

Om 2 uur heb ik haar naar buiten gedaan samen met de rest. In het begin was ze onrustig, maar zojuist toen ik haar op stal wou zetten, stond ze samen met de rest heerlijk te eten :D Mevrouw heeft haar plekje gevonden hoor!

Dank jullie wel allemaal!

Elco

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-11 19:11

Fijn om te horen..En nu genieten van je nieuwe beessie.. /3