eerste induk bij het kopen van een paard - wat verwacht je?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Gwahir

eerste induk bij het kopen van een paard - wat verwacht je?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-11 17:55

Hoi allemaal!

Sinds kort heb ik de stap genomen serieus op zoek te gaan naar een eigen paardje. Ik ben er nu bij twee wezen kijken, waarvan één me meteen enorm aansprak qua bouw en in de omgang/karakter.
Echter, toen ik er bij de tweede bezichtiging zelf opstapte had meneer ineens in zijn hoofd dat hij niet door een bepaalde hoek van de bak wilde, ging op de rem of juist op het gas en er was eigenlijk niet lekker mee te rijden. Het meisje dat hem eerst voorreed had daar geen last van, maar zij reed dan ook vooral aan de andere kant van de bak (waar wij stonden te kijken). Ze zei toen ik er op zat en hij zo eigenwijs begon te doen dat hij dat nog niet eerder had gedaan. Dus ben ik ongeveer 10 minuten met hem aan het stoeien geweest tot ík mijn zin kreeg, en uiteindelijk luisterde hij wel en ging het wat beter, maar het was hard werken! Hij was niet bepaald gevoelig voor mijn binnenbeen, en maakte zich behoorlijk sterk.

Ik zit nu wel met een dilemma, want ik vind een beetje een eigen willetje helemaal niet erg in een paard, en het is een erg leuk, mooi en innemend beest, maar aan de andere kant heb ik nu niet zo'n goed beeld van wat er eigenlijk in zit onder het zadel. De veelgehoorde kreet dat je meteen de 'klik' moet hebben heb ik dus wel op de grond, maar niet op zijn rug :)

Verwachtte ik misschien te veel van zo'n eerste rit? Hij is natuurlijk nog heel jong en kent mij helemaal niet. Of geef ik hem nu teveel credits omdat hij me verder zo aanspreekt?

Ik ben benieuwd naar jullie tips en ervaringen :)

Borg

Re: eerste induk bij het kopen van een paard - wat verwacht je?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-11 17:59

Ik zou hem zeker nog eens gaan proberen en niet teveel waarde hechten aan opmerking zoals "dat doet hij anders nooooit". Gewoon zelf aanvoelen. Hij is nog maar kort onder het zadel, dus of hij al je hulpen wel snapt is een tweede.

LisaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-11 18:02

Ga gewoon nog eens een keer rijden.
Ik zou die hoek vermijden zodat je hem beter aan kunt voelen.
Dat een jong paard nog door je binnenbeen heen valt is geen probleem, dat is ook iets wat ze moeten leren en heeft ook met balans te maken.

Xjosee

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-11 18:02

Natuurlijk zullen er mensen zijn die de eerste keer van de grond en de eerste keer onder het zadel helemaal zoiets hebben van wauw! Maar, ik denk dat het altijd slim is om als er in ieder geval ergens een klik is vaker te gaan kijken en rijden. En ga ook nog andere paarden bekijken! Hoe meer vergelijkingsmateriaal je hebt hoe beter!

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-11 18:06

Als eerst: als paard je wel aansprak, heb je dan niet de mogelijkheid om nog een keer te kijken/rijden?

Tsja, ik heb meerdere paarden gereden voordat ik mijn paard tegen kwam. 1 super jong dier(ik was 12, paard was net 3 week ohz), aan de longe dat wel onder bgl van mijn toenmalige instructrice. Paard is het niet geworden, omdat zowel paard als ik te onervaren waren. Verstandig besluit.

Nog ene keer paard gereden dat recht overeind kwam toen ik erop zat. Wat ik overigens als rasecht pennymeisje erg leuk vond, haha(ik werd er dan ook niet heet of koud van werd). Maar die is het ook niet geworden, paard had ook meerdere dingen met hoeven ed. Was niet verstandig. Wel bloedmooi dier overigens, zie 'm nog zo voor me.

Nog bij 2 paarden wezen kijken van zelfde eigenaar. Waarvan 1 in prikkeldraad had gezeten en niet bekend was of dat blijvende gevolgen zou hebben. Op de andere voelde ik me niet veilig(wat apart was, want het was braafste paard wat ik tot dat moment gereden had, haha).

En toen kwamen we bij mijn huidige paard. Paard stond op dezelfde plek als dat steigerende dier. Het begon al met opzadelen dat ze me beet en vervolgens heb ik met pijn en moeite in een longeercirkel in de stromende regen gereden. Gigantisch sterrenkijken en niet ontspannen te krijgen.(inmiddels weet ik daar de oorzaken van, maar dat heeft aantal jaren geduurd).
Maargoed ik was verkocht en paard moest mee, ondanks dat rijden niet ging. Ik voelde me wel super veilig op dat paard en dat is nooit anders geweest.
Ze heeft me de afgelopen jaren letterlijk bloed, zweet en tranen gekost. Maar sinds ik weet wat er eigenlijk allemaal aan de hand is geweest, heb ik simpelweg begrip voor. Zijn we een andere weg ingeslagen en komt het langzaam maar zeker goed.

Ik denk dat als dit het juiste paard voor je is, je het wel weet. Ik heb van mijn paard ook meerdere keren gezegd dat ik dr beter niet had kunnen kopen en ik heb er op sommige momenten ook serieus spijt van hebben gehad dat ik dr gekocht heb. Maar toch ze blijkt voor mij wel het beste leerpaard en alles wat in van haar leer en waar ik met haar aan moet werken. Maakt dat ik de meeste andere paarden zo kan wegrijden omdat die wel een goede reactie op je hulpen geven.

Ik zeg, volg je gevoel. Spreekt het paard je echt aan maak dan gewoon nog een afspraak. En was de klik er direct, dan zeg ik gewoon doen.

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-11 18:07

Kun je zelf goed genoeg rijden om een jong paard door te rijden/het e.e.a. aan te leren?

Als je geen ervaring hebt met een jong paard en/of je mist zelf wat rijervaring, zou ik wel opletten met het aanschaffen van een jong paard!

Eenmaal thuis moet jij er alleen mee verder en is hij dan ook nog braaf en werkwillig.....misschien kan dat meisje beter rijden/sturen en doet hij het daarom bij haar niet!

Dus de vraag is die je jezelf moet stellen: kan ik dat paard aan en kan ik hem wat leren in de toekomst :)

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-11 19:15

Gewetens vraag, hoe goed kan je rijden? Kan jij een paard dat 2 maanden onder het zadel is correct opleiden?
En heb je goede hulp (instructie) die je daar bij kan helpen?

Die moet je eerlijk beantwoorden voor jezelf, zonder jezelf te overschatten.

Verder zou ik zeggen, klik op de grond en op het paard, waarbij het helemaal niet erg is als je nog een paar keer zou gaan kijken en rijden.
Je kan natuurlijk uitleggen aan de verkopers waarom je er nog een paar keer op wil, voor je wat beslist.

En wat nog slimmer is, in de tussentijd andere paarden gaan bekijken en rijden, zodat je lekker veel vergelijkings materiaal hebt.
Vind je dan uiteindelijk de juiste, dan voel je ook dat dat jouw paard is,
want met het rijden van al die paarden leer je over wat je wel wilt in een paard en wat juist niet en waar je bereid bent om een compromis af te sluiten.

dianaw33

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-11 20:22

Een paard dat nog maar 2 maanden onder het zadel is heeft nog niet geleerd om op 'algemene' hulpen te reageren. Hij weet alleen maar wat er bedoeld wordt als degene die hem altijd rijdt erop zit en met haar specifieke lichaams en gewichtshulpen iets aangeeft. Als jij er dan met jouw eigen manier op probeert te rijden zal hij blokkeren. Hij moet gewoon nog leren wat jij bedoelt, meer niet.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-11 20:28

Toen ik naar een paard ging zoeken, had ik voor mezelf vantevoren duidelijk gesteld, wat ik in een paard zocht.
Een makkelijk te rijden paard, makkelijk in de omgang, rustig, geen zenuwpees.
Ook geen groen of zadelmak paard. Zelfs al zou het paard heel braaf zijn.
Ik heb gewoon niet genoeg handigheid om een zadelmak paard op te leren.

Heb toen een aantal paarden gereden.
Sommigen vond ik echt leuk en mooi, maar net niet 'makkelijk' genoeg naar mijn zin.

Toen ik bij het paard terechtkwam, die ik ook heb gekocht, stapte ik op en reed ermee weg.
Was meteen duidelijk dat dit paard goed bij mij paste.
Zelfs al was ze in feite niet eens het mooiste paard wat ik had bekeken.
Ik heb haar nu een jaar, en nog geen seconde spijt gehad.

Het gevaar is, dat als een paard heel mooi is, dat je andere punten 'vergeet' of denkt dat het wel zal meevallen.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-11 22:11

Niet zo lang geleden heb ik mijn eerste jonge paard gekocht. Eerste gezien onder het zadel met de destijds vaste ruiter erop. Daarna ging ik er zelf op. Ik had meteen een goed gevoel, maar ik kon niet met hem doordraven, hij viel constant terug naar stap. Reden: ik ging uit balans. Ook de bocht nam hij meer zoals het hem uitkwam dan hoe ik hem wilde rijden. Toch ben ik als een blok voor hem gevallen. Hij voelde aan precies zoals ik dat zocht: met vol vertrouwen. Ik heb hem gekocht, maar wel eerst ruim 2 maanden op de rijschool gestalt, zodat we rijtechnisch op weg geholpen konden worden. Ik ben nog iedere minuut blij dat ik de stap heb gezet. Het is een droompaard, het terugvallen naar stap was met 1 keer les over (hij moest even aan mij wennen), en ik heb nu dus precies het paard dat ik altijd voor ogen had.

Blabla1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-11 12:00

Tja als ik naar mezelf kijk dan zie ik toch dat ik echt wel meer dan 1x op een paard moet rijden voordat ik weet of het me bevalt.

Het paard dat ik nu rij ging de eerste paar keer helemaal niet goed slecht aan het been, vooral niet willen draven en dat soort dingen. Maar uiteindelijk ging het prima toen we elkaar snapte (na 4 keer rijden ofzo) Dus ik zou nooit een paard kopen na 1 of 2 keer rijden om deze reden.

Gwahir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-11 13:11

Hoi allemaal!

Bedankt voor jullie reacties, daar heb ik veel aan!
Natuurlijk realiseer ik me dat dit paard jong is, ik heb zelf verschillende zadelmakke paarden in- en doorgereden. Dat is al wel een paar jaartjes geleden, maar ik weet wel wat je kan verwachten van zo'n beest. Ook heb ik zeker de ervaring en het enthousiasme om met een jong paard verder te gaan, ik weet eigenlijk niet beter. De groenheid (groente?) vind ik dus geen probleem.
Maar wat betreft deze eerste rit: ik wilde eigenlijk een beetje aanvoelen of er werklust in zit, of hij probeert je hulpen te snappen of er alleen maar zenuwachtig van wordt, en of je er wat aanleg voor dressuur uit kan halen. Maar dat bleek veel moeilijker dan ik dacht!
Ik moet erbij zeggen dat hij volgens mij de hele dag binnen had gestaan en daarom erg afgeleid was (ik zou ook ongedurig worden van een dag op stal). Toen hij niet door die hoek van de bak wilde lopen twijfelde ik of dit onbeholpenhied was of ontdeugendheid, want ik wist ook niet precies of het paard ook het niveau had wat de eigenaar zei dat hij had, dus dat moet je toch even aftasten... Ik heb ook gevraagd aan het meisje wat hem voor had gereden of ik niet te veel van hem vroeg, maar volgens haar was dat niet zo en was hij mij echt aan het uitproberen. Ook hoorde ik later van de eigenaresse dat ze toch eens beter op ging letten of het andere meisje dat hem rijdt (er zijn er maar 2 gelukkig) hem niet te veel zijn eigen zin liet doen.
Ik denk dat ik gewoon nog eens opbel om te vragen of ik nog eens mag komen rijden. 'T zijn heel aardige mensen dus dat mag denk ik wel, mits hij niet al verkocht is natuurlijk :S. En ook het zoeken naar vergelijkingsmateriaal ben ik druk mee bezig :)

Nog meer reacties/ervaringen?

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-11 15:43

Het is geen brood wat je koopt, dus ik zou er zeker nog een keer naar toe gaan en opnieuw gaan rijden. Misschien dat je nog wel een paar keer heen wilt gaan voordat je het zeker weet. De klik heb je al, zei je, maar voor je gevoel is het prettig om ook het rijden bevestigd te krijgen. Of misschien mag je hem op proef nemen? ;)

RusselNuwell

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-11 19:45

Als je onzeker bent over de koop moet je het niet doen als je geen tweede keer mag komen kijken. Daarbij zou ik het nooit geloven als iemand zegt dat het paard het nog nooit eerder deed. Tuurlijk kan het zijn eerste keer zijn, maar de kans is groter dat hij het al vaak genoeg heeft gedaan en de ruiter weet hoe ze daar mee om moet gaan.
Daarbij moet je zeker weten bij de aankoop dat je hem, zoals je zelf al zei, niet goedpraat omdat hij zo mooi is. Het is niet verkeerd om een boel paarden te bezichtigen, dat geeft je een ruim beeld op wat je wel en wat niet wilt.

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-11 20:06

De klik moet er absoluut vanaf het eerste moment zijn.

Je hebt het nu over een paard dat nog maar net onder het zadel is. Dan ontbreekt de balans, en zeker met een vreemde ruiter erop kan dat onwennig zijn.
Als je nog een keer gaat, neem dan iemand mee die er veel kijk op heeft. Maak video opnames. Vraag je instructeur om daar eens naar te kijken.

En neem geen overhaaste beslissing. Je hebt pas 2 paarden gezien. Wellicht kom je nog een ontzettend leuk paard tegen.

iisabelle6

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-11 20:15

ik zou zeker nog eens gaan rijden, het is nog een jong paardje, op mijn manege rijd ik ook nu op een net ingereden paardje en die doet dit oook!! :j
Dan kiest ie een hoek uit, en gaat ie ineens van een gewone stap, in een harde middendraf.
Meestal stuur ik hem dan gelijk op een volte om er nog een keer langs te rijden, als ik dat een paar keer doe, is ie al wat rustiger, soms zet ik hem ook even achter een andere paardej aan zodat ie ziet dat normaal er langs lopen ook kan :D

ik zou vooral rustig blijven zitten in de goede houding, en misschien net voor de hoek een keertje halthouden, en dan hem weer rustig doorlaten stappen.
als ie dat goed doet natuurlijk een klopje geven en misschien bij de hoek je stem gebruiken zodat ie ook geconcentreerd is op jou.

Omdat ie nog jong is kent hij misschien nog niet alle hulpen, zoals je been wat naar achterleggen en hem de hoek induwen, kent hij denk ik nog niet. wel kan je de teugel iets strakker nemen, niet te strak, maar gewoon iets meer druk op de teugel.

er hoeft helemaal niet gelijk een klik te zijn, jij moet als koper het paardje natuurlijk wel leuk vinden, en je moet hem ook leuk en lief vinden bij de rest van het gebeuren, met rijden is een tweede, en omdat ie nog jong is, kan je hem zelf nog veder doorrijden.
je hebt dus heel veel keuze wat je ermee kant doen.

babooska

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-11 20:36

Als ik een paard wil gaan aanschaffen weet ik eigenlijk altijd precies wat ik wel en niet wil. Ga het dier blanco poetsen, vraag niet of dr gebreken zijn of ondeugden, dat wil ik zelf ervaren.
Geldt ook voor het rijden. Als ik een paard tref wat moeilijk gedrag vertoond, hoeken niet in wil (bakkabouters) dan zal ik het eerst nog even proberen, daarna stap ik af en mogen ze het dier houden.
Ik houd van relaxte paarden, geen angsthazen of heethoofden, die kan ik namelijk niet handelen.
Ik heb ooit eens een paard bezichtigd die mij dr bij het opstappen af afgooide, tweede keer opstappen wilde hij het direct weer proberen. Dat gaat hem hier nooit worden, nooit. Sommigen kicken dr op, ieder zijn smaak :D

Gwahir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-11 15:59

Hoi allen!

Nogmaals bedankt voor alle reacties!
Ik ben gisteren nog een keer wezen rijden op het bewuste paard en het was een wereld van verschil. Ik had hem weer zelf gepoetst en gezadeld, en daarbij was hij net zo braaf als eerder, echt een lief kroelbeest. Daarna meteen de bak ingestapt, en de hoek was ineens geen enkel probleem meer. Wel vindt hij diep door een hoek lopen moeilijk, maar dat is normaal voor een jong paard. Maar hij was vorige keer echt kijkerig, sprong weg enzo, en dat was nu helemaal niet meer. Ik zat er nu zelf misschien ook wat relaxter op. Ik had blijkbaar vorige keer ook met een zadel gereden dat hij meestal niet op had, dus dat kan ook invloed gehad hebben.
Het viel me op dat hij, hoewel hij een beetje een onderhals heeft, nu veel ontspannener liep en veel lager bleef met zijn hoofd. Hij geeft nog niet echt na, maar goed ik reed danook maar minuut of 10-15 en hij kent dat ook nog niet echt. Ook reageerde hij de ene keer heel voorwaardt op mijn been, en de andere keer reageerde hij weer nauwelijks. Ik denk dat allemaal nog veel meer bevestigd moet worden bij hem.
Daarna hebben we hem nog ingespannen voor een korte rit met de wagen, en dat was erg leuk! Hij was veel zelfverzekerder voor de koets, waarschijnlijk ook omdat hij vaker is ingespannen dan dat hij onder het zadel is geweest.
Al met al heb ik nu weer een veel beter beeld van hem. Ik ben nog niet helemaal zeker, maar ik denk dat dit m toch wel eens kan zijn :). Ik ga nog wel wat meer vergelijkingsmateriaal proberen te krijgen (er zijn nog een paar opties), maar soms denk ik, ach, koop dat beest gewoon, je bent er weg van :o

Soprano

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-11 16:12

Nou ik zou er gewoon voor gaan hoor! Straks is hij al verkocht en ga je eeuwig spijt hebben...

Ik had hetzelfde met mijn tinker ze was ook enkele maanden onder het zadel, een wereld van verschil met mijn vorig paard van 21 jaar. Ik heb haar maar 1x gereden en ook dit ging niet perfect. Ze was zelfs het eerste paard dat ik bezichtigt heb. Toch ben ik voor haar gevallen en heb haar gekocht. Ik weet niet of ik er echt een 'klik' mee had maar ik denk dat ik er gewoon ook niet echt in geloof. Uiteindelijk elk paard waar je enkele jaren mee bezig bent ook al denk je dat het eerst je smaak niet is sluit je in je hart vind ik. Mijn vorige paard heb ik niet zelf gekozen, ik vond ze zelfs niet leuk in het begin, was totaal niet mijn smaak vond ik (ik was uit mijn pony gegroeit en dit paard was van mijn mama die gestopt met rijden was, aangezien ik geen paard had en zij geen baas was het hier thuis vanzelfsprekend dat ze van mij werd) Het eerste jaar vond ik paardrijden zelfs even niet meer leuk. Maar uiteindelijk ging het steeds beter en beter. We kregen een goede band en ik was helemaal dol op haar. Ik heb 7 de meest zalige en leerrijke jaren met haar gehad, helaas heb ik ze vorig jaar moeten laten inslapen, ik mis haar nog steeds vreselijk... Daarna heb ik dus het paard gekocht dat waar ik al jaren van droomde: een tinker met lekker veel behang! Maar ook hier heeft het even geduurd voor we elkaar begrepen. We zijn er zelfs nog steeds mee bezig maar ik sluit ze meer en meer in mijn hart en ik weet zeker dat we net zo hecht gaan worden als met mijn vorig paardje. En als ik jou zo hoor zit het al helemaal goed bij jullie! Ik zou er gewoon voor gaan!

amberbaron

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-11 22:03

Ga ervoor! Niks aan trekken van wat andere mensen zeggen. Een paard is bij iedereen anders, is per persoon verschillend. :)

Soprano

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 17:35

Ben eigenlijk wel benieuwd wat de TS nu gedaan heeft?

LindseyM

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 22:48

ik zit met precies hetzelfde probleem, ben vandaag bij een jong paard gaan kijken met eigenlijk hetzelfde verhaal als Angela: we gingen slingerdeslang door de bak maar wat voelde hij vertrouwd. en een jong paard kun je wel helemaal zelf vormen :)

goed dat je toch nog een keertje bent gaan kijken TS.
ik denk dat je inderdaad met de juiste instelling je paard uitzoekt, en ook weet waar je aan begint. en als het goed voelt en je zeker weet dat je het aan kan gewoon lekker doen.
vertel je ons nog wat je uiteindelijk gedaan hebt?

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 22:53

(ik heb de rest hierboven niet gelezen, sorry als het dubbel staat)

inderdaad vaak gaan rijden, als ie in de buurt staat vragen of ie keer mee mag naar de plek waar je hem wil stallen en daar rijden.
en vragen om een proef tijd ?

Gwahir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-11 18:39

Hoi!

Ik ben zelf ook erg blij dat ik nog een keer ben gaan kijken en voor mijn gevoel ben ik bijna zover dat ik de stap durf te nemen. Maar! Ik heb wel besloten voor nog iets meer vergelijkingsmateriaal te gaan, zodat ik dit weekend bij nog twee andere paarden ga kijken, waarvan 1 al 8 jaar is en goed bereden. Gewoon om te kijken hoe het is om daar op te stappen (plus dat dit ook een heel leuke merrie is, hoor, zo op het oog). Ik probeer me ondertussen niet te zenuwachtig te maken dat die andere ondertussen verkocht zou kunnen worden :\ Laat het eerste paard me dan nog niet los (ik zie m al bijna in de stal staan :o ) dan kan ik er voor gaan, dacht ik zo. En kan ik eventueel inderdaad ook nog vragen of hij op proef mag komen, voor de zekerheid.

Wat denken jullie? Goed idee?

Soprano

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-11 13:53

Ik zou toch het risico niet willen nemen dat je droompaardje al verkoch zou worden hoor, denk dat je dan heel veel spijt gaat hebben... Ik zou er gewoon nu al voor gaan en vragen of je hem op proef mag!