paard wil niet gelongeerd

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

clautje69

paard wil niet gelongeerd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-11 15:59

hoi, ik hoop dat iemand voor mij een tip heeft..
Het paard van mijn dochter wil absoluut niet de longeerbak in..gaat alle kanten op behalve de kraal in. Nou hebben we het al geprobeerd in een andere bak, groter maar ook een kleinere bak. 1 kant wil hij nog wel 1 rondje doen maar andere hand totaal niet en trekt je gewoon de bak door. Bokken en steigeren en er vandoor gaan.Binnenkort wordt hij behandeld voor zijn rug en ik ebn bang dat het advies daarna zal zijn om hem daarna te longeren en niet te rijden...
Heeft iemand de tip?
groet Claudia

Anoniem

Re: paard wil niet gelongeerd

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-11 16:01

Heeft de longeur zelf verstand genoeg van longeren? Dus is die op de hoogte van de juiste drijvende positie etc?

Rena100

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-11 16:03

Ik denk echt dat het aan degene ligt die longeert. Zo heb ik ook ooit een jong paard moeten leren longeren waar anderen hem niet konden houden. Bij mij is ie er nog nooit vandoor gegaan en kon ik hem met losse longeerlijn longeren.

Dus eerst eens goed kijken naar degene die longeert.

edith2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-11 16:05

Dan heeft hij waarschijnlijk behoorlijk negatieve ervaringen met longeren. Kan je wel gewoon met hem door de rijbak wandelen of gaat hij dan ook zijn eigen gang? Mocht dat zo zijn, kan ook een dominantieprobleem zijn. Denk dat je de behandeling aan zijn rug het best af kan wachten. Dan wordt er meer duidelijk en kan je een plan opstellen. Tot die tijd, lekker andere dingen gaan doen met hem.

orienta

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-11 16:06

Als je in een grotere bak longeert afzetten een deel met hindernispalen en balken zodat hij je niet de hele bak door kan trekken en desnoods met zijn 2en longeren.

Is er een reden dat hij de longeerbak niet in wil? smalle doorgang of iets?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-11 16:12

Idd eens kijken of iemand met ervaring hierin kan helpen. Het ligt nooit aan de pony, alleen hoe je er mee omgaat.

Laura_x_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-11 16:19

Joolien schreef:
Idd eens kijken of iemand met ervaring hierin kan helpen. Het ligt nooit aan de pony, alleen hoe je er mee omgaat.

:j

clautje69

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-11 16:24

andere parden is geen prbleem, alleen dit paard wil niet..hij wil niet eens de bak in..misschien inderdaad afzetten proberen. We hebben al hulp gehad van andere meer " ervaren" ruiters maar ook die is het niet gelukt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-11 16:25

clautje69 schreef:
andere parden is geen prbleem, alleen dit paard wil niet..hij wil niet eens de bak in..misschien inderdaad afzetten proberen. We hebben al hulp gehad van andere meer " ervaren" ruiters maar ook die is het niet gelukt.

Wat hebben ze geprobeert?

orienta

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-11 16:27

Misschien kan je vertellen welke regio je woont en is een bokker zo vriendelijk om eens te komen kijken

amies100

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-11 16:27

Longeren jullie met een bitje? Dan heb je iets meer te vertellen en sleurt hij je niet heel de bak door.
Mijn paard wil rechtsom absoluut niet gelongeerd worden, iedereen heeft al geholpen maar hier was het precies hetzelfde probleem. Daarbij vloog hij gewoon door het hout van de longeercirkel naar buiten.
Ik ben nu bezig met grondwerk zodat ik hem d.m.v. druk rond kan sturen, als dit dadelijk lukt ga ik weer een poging wagen om hem aan een longeertouw te laten longeren rechtsom. Mijn paard is momenteel 2.5 jaar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-11 16:28

clautje69 schreef:

Dus hij wil bv ook voor z'n bakje brokken niet de longeerbak in?
Wat is daar dan? Heel smalle ingang oid? Of bv iets als varkensstal ernaast ofzo?

paardengek_8

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-11 17:34

ik zou desnoods iemand die er veel over weet inhuren voor bijvoorbeeld 2 keer te helpen, en misschien is het daarna wel opgelost, denk dat het anders alleen maar erger word.

clautje69

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-11 15:05

Bedankt allemaal! We gaan inderdaad eerst maar eens afwachten hoe het met de behandeling van zijn rug gaat. Moet hij daarna gelongeerd worden dan vraag ik iemand die ruime ervaring heeft..Trouwens, er is inderdaad achter de longeerkraal een klein varkensgebeuren, daarom hadden we het al in een andere bak geprobeerd, helaas zonder succes. Eerst de ruggeman maar..
Groetjes Claudia

Princeps

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-11 16:30

Ik vind het wel typisch dat hij 1 kant soms wel wil en de andere kant helemaal niet. Zit hij niet helemaal vast? Ik zou eerst eens kijken of het geen lichamelijke oorzaak heeft voordat ik iets anders ging proberen.

miszymel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-11 17:01

Geduld hebben en niet opgeven, veel suc6! Blijft lastig met sommige paardjes..

Fleur787

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-11 19:26

Kan het niet zijn dat het paard longeren heel saai vind en daarom ook niet wil?

amberbaron

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-11 22:00

En als je zadel op legt en hoofdstel omdoet en dan 'longeert' maar dan zonder longeerlijn? Niet opgeven of over je heen laten lopen. Jij/Jullie zijn de baas, niet de pony. :n

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 09:51

hulp van andere meer ervaren ruiters, tjaaaa soms kan dit al genoeg zijn, soms ook niet, das hier duidelijk.
Een meer ervaren ruiter is nog geen instructeur/trainer.
En het probleem zal hier wel groter zijn dan hetgeen jij hier nu voorsteld, dit is zeker en vast een dominantie probleem, het paard ziet jou niet altijd als zijn leider.
Wees altijd de leider , en zorg ervoor dat het paard hier ook zo over denkt, anders werkt het natuurlijk niet.

clautje69 schreef:

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 14:10

Het klinkt mij ook in de oren als reactie op pijn. Paard heeft pijn bij het werken en associeert een bak dus met pijn. Met name dat je zegt dat 1 kant nog wel gaat, maar de andere kant een hel is, laat me denken dat dit paard gewoon ontzettend scheef is en daarom dus NIET gelongeerd wilt worden (want oh oh, wat doen die rondjes lopen pijn).

Ik weet niet wat voor persoon er naar de rug komt kijken? Misschien vragen of hij er een verklaring voor heeft?

clautje69

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-11 15:51

Als het goed komt binnenkort Ulke van Meeteren kijken bij hem..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-11 21:53

Iedere dag een stukje verder? (dat duurt wel lang)

Ik hoop dat het nog goedkomt!

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-11 15:41

Ik zou met haar gaan werken met dubbele longe, en als je dit niet kan zou ik daar zeker begeleiding in zoeken.

lollyke_p

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-11 15:54

misschien heeft hij bang is er al iets gebeurt toen ze hem aan het longeren waren?

Juliaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 20:08

Ik denk een dominatie probleem, of ze heeft nare ervaringen ermee. Misschien begeleiding zoeken?