Angstig veulen leren aan touw lopen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Dakotah

Angstig veulen leren aan touw lopen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-11 14:18

Ik heb een veulen van ruim 8 maand.
Hij is behoorlijk kopschuw, ontzettend beschermd door zijn moeder, en nog jaagt ze hem weg als ie te lang aandacht krijgt.
Hij moet nu toch echt aan het touw gaan lopen maar helaas.
De eerste keer dat we het probeerden is de gesp van het touw dwars door midden geknapt, omdat hij zo vreselijk trekt.
De pogingen daarna liepen op niks uit, hij gaat in de achteruit, zelfs als ie in het lint en de palen zit, trekt ie door achteruit.
Dus hem nu weer aan het touw doen heeft geen zin, we houden hem niet, zelfs niet met zijn 2en.
Hij moet ook bij zijn moeder weg, maar het is zwaan kleef aan.
Als we zijn moeder pakken en weg lopen komt ie er direct achteraan.
Doe je het lint dicht, gaat ie erdoor.
Verder is het een enorme schat, schopt niet bijt niet, je mag hem overal aanraken tot driekwart van zijn nek en zijn hoofd ook niet.
Wordt wel beter maar gaat ontzettend langzaam.
Hij staat samen met zijn halfbroertje in de kudde, die is overigens wel halstermak, en zijn andere halfbroertje was dat ook.
Wie heeft tips en of ervaring?

Evadi

Re: Angstig veulen leren aan touw lopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-11 14:48

Als hij wel goed met de moeder meeloopt, zou ik daar gebruik van maken door haar een longeersingel aan te doen en hem vast te zetten aan de ringen.
Als je het met mensen doet, moet je zeker niet gaan trekken maar een tweede zacht koord om hem heen, om de kont gebruiken en hem eerder met dat koord vooruit laten gaan.

Irma_Maandag

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-11 14:52

Inderdaad: maak gebruik van het feit dattie z'n moeder wel volgt! En wanneer hij vast zit (aan jullie), proberen om weinig tot geen druk op het touw uit te oefenen, tot ie kalm is. Is ie kalm? Dan pas beginnen met leren meelopen ed. Eerst maar eens het touw accepteren.

Dakotah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-11 14:55

Hij loopt helaas ook niet met zijn moeder mee.
Touwen om zijn kont helpt ook niks, want als je op zijn kont duwt, verzet ie ook geen stap.
Hij loopt alleen met zijn moeder mee als je haar in een andere wei zet bijv.
Of hij blijft achter en raakt dan in paniek en gaat door de linten heen.

Dakotah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-11 15:28

Hij loopt los dus wel achter zijn moeder aan maar niet als er een touw aanzit.
Dan wil ie alleen maar in de achteruit.

Dakotah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-11 16:23

Verder nog iemand tips?

JoyceLa

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-11 16:28

Kun je hem verder wel overal aaien? Dan zou ik daar eerst aan werken namelijk, vooral veel aaien en vertrouwen opbouwen.. En dan van het lichaam aaien ga je het steeds meer uitbreiden en dan uiteindelijk richting zijn hoofd. Let hierbij op zijn signalen, hij moet het je wel toelaten, anders ga je weer terug naar een plekje wat hij lekker vind. En als hij dit alles tolereert zou ik pas aan een halstertje beginnen eigenlijk..

Dakotah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-11 16:29

Hoofd en bovenste stuk hals vind ie niks.
Hij laat het soms toe, maar gaat vaak ook in de achteruit.
Heel gek de ene dag vind ie het goed, dan denk je goh het wordt beter.
En de volgende dag moet ie weer niks van je hebben.

orienta

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-11 16:30

Zijn moeder trekt hem toch wel een stukje mee en dan loopt ie toch wel uit zichzelf?

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-11 16:31

over wat voor formaat veulen hebben we het? En hoelang hebben jullie het al?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-11 16:36

Dat wordt een lang proces. Hij moet eerst wennen aan aanrakingen en zich op het gemak voelen bij mensen. Pas dan kun je een veulen iets leren in vertrouwen.
Daarna kun je oefenen met hem vasthouden aan het halster en hem dan aanleren op druk door hem 'om te trekken'. Dit bedoel ik door hem een pasje te laten maken, maar niet door hem voorwaarts te trekken, want dat zal niet werken, maar hem opzij te trekken zodat hij uit balans komt en wel een pasje moet zetten.
Maar goed, dat is best lastig, dus misschien is er iemand die je daarbij kunt helpen...

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-11 16:38

Zoals Mirka zegt moet hij wel eerst de mens accepteren en dat je hem overal kunt aaien voordat je met halster en touw kunt beginnen.
Ik heb ooit mijn veulen geleerd mee te lopen aan het halster eerst in de stal. Moeder mee de stal in en vastzetten in de hoek en dan met veulen aan een lijn gaan lopen door de stal (grote stal is dus wel handig) en dmv leren wijken voor druk, dus drijven richting zn achterhand, leren dat jij bepaalt waar hij/zij loopt. Duw op de kont is ok, als ze maar wijken voor die druk.
Doordat je dat begrenst met de ruimte vd stal en omdat mamma aanwezig is is het minder angstig voor ze en leren ze het heel snel.

Daarna het touw door de tralies vd stal halen en veulen naar je toe proberen te krijgen onder lichte druk en zodra hij van de druk loskomt, lees richting de tralies komt, gelijk de druk los. Zo leren ze wijken voor druk in een gecontrolleerde omgeving. uiteraard niet gaan trekken dat werkt averechts.

Dan kun je later het buiten de stal oefenen in de paddock bijvoorbeeld, uiteraard mamma weer mee, en dat uit bouwen zonder mamma. Buttrope wil ook nog wel eens een goed middel zijn om ze eea te leren.

Conrad van Pruijssen gaf hier vroeger ook lessen in, misschien kun je hem eens vragen langs te komen, kost wel wat maar leer je het gelijk goed.

Dakotah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-11 17:16

Veulen is een E-pony.
Hier geboren.
Moeder beschermde hem erg en ik kon dus in het begin niet bij hem in de buurt komen.
Nu als ik met hem aan het aaien ben e.d. jaagt ze hem weg.
Dus dat maakt het niet makkelijk.
Mijn andere 2 veulens liepen/lopen keurig aan het halster, dus ik weet wel hoe het moet.
Alleen werkt het bij hem allemaal niet, omdat ie maar in de achteruit blijft gaan.
En zelfs als ie met zijn kont tegen de palen of in het lint zit, nog gewoon verder achteruit loopt, met als resultaat kapotte palen en lint.
Dus touwen om zijn kont heeft dan ook geen zin.
Los loopt ie wel met zijn moeder mee, met een touw eraan niet.
Gek genoeg vind ie dan weer andere dingen helemaal niet eng.
Zoals bijv. afsponzen met water toen het warm was, en ik pak ook zo een beentje op.
Maar alles bij zijn hoofd moet ie niks van hebben.

amberbaron

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-11 22:07

Probeer het steeds opnieuw, laat hem zien dat het niet eng is. En laat zien dat je de baas bent. ;)

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-11 22:17

En als je hem aan het halster achteruit laat lopen, op een plek waar dat veilig kan? En als hij per ongeluk toch vooruit loopt, uitgebreid belonen en stoppen? Ik weet het niet hoor, maar ja, je moet toch wat proberen.

tribeworld

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 00:27

mijn veulen deed dit ook achterover gooien tot het punt dat ze op haar rug lag.
ze liet zich telkens vallen.
en als je haar wel aan het touw mee kreeg zette ze haar benen gespreid zodat ze geen kant op ging.
zij was heel afhankelijk wij zijn begonnen met voeren samen met een andere pony(haar half zusje van 2).
dit hebben wij een week gedaan en toen begonnen met aan het touw.
je moet hier super veel geduld voor hebben alleen maar met hem bezig zijn.
wij hebben het iedere keer een stukje gedaan en beloont vertrouwen winnen.
wij zijn nu 2 maandjes verder en ze is heel zelfstandig en gelukkig niet meer kopschuw.
en belangrijkste ze loopt super mee aan het touw beter dan haar zusje haha.
mijn veulen wordt nu 7 maand.

Dakotah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-11 11:42

Nou idd dat doet hij ook .
Zich achterover gooien.
En als ie dan weer overeind komt en hij vind dat ie nergens meer heen kan, gaat ie dwars door je heen.
Hij is laatst over mijn man heen gesprongen ( die lag overigens op de grond door zijn stunten).
Als je het in de stal probeert dan springt ie zo'n beetje over de stalwand heen (1m50 hoog).
We gaan nu de stal verhogen tot ie er echt niet meer uitkan, en dan zetten we hem samen met zijn halfbroertje op stal om hem af te spenen.
Zijn half broertje is een brutaaltje, vind ook alles interessant. Dus hopelijk trekt die hem over de streep.
Als je hem maar achteruit laat lopen en hij kan niet verder gaat ie gewoon door je heen. Dan springt ie ineens naar voren.
Of idd in de bak dwars door de omheining heen.
Maar goed we blijven maar door worstelen, zal wel een keer goed komen.
Zijn moeder was als veulen ook zo, al liep die wel met 5 maand aan het touw mee.
Hij is toch iets meer vastberaden dan haar..

tribeworld

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 12:00

als ik je verhaal zo lees zo is mijn veulen ook overigens wel een merrie.
net wat je zegt als ze geen uitweg meer zag dan maar springent alleen is zei iets kleiner(shetlander).
ook door de draden heen springen.
ik zou hem gewoon de eerste week gewoon heel veel bij zijn halfbroertje neerzetten.
dan heeft die houwvast daar aan.
zo hebben wij dat ook gedaan dat ging super ook omdat bij ons het zusje ook brutaal is en alles interesant vind en nergens bang voor is.
gewoon vol blijven houden dan zie je binnenkort echt wel verbetering ook al is het maar een klein stapje:)

Pentax

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 12:04

Herhalen herhalen herhalen, elke keer korte sessies houden, veel geduld en liefde en veel koekjes.

maaikiemike

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 12:13

Geduld!
Zoals al eerder staat: hem goed laten wennen aan mensen en hem leren dat aan zijn hoofd zitten niet eng is. (Met veel geduld). Dus als het goed gaat, steeds stapje verder gaan.
Met aan het touw lopen, juist niet tegen gaan hangen. Loop met hem mee achteruit. Vechten heeft geen zin, gaat hij toch winnen! Wees blij als hij al stil staat, veel belonen als hij al een klein stapje de goede richting in doet. Mogelijk moeder ernaast houden zodat hij zich wat veiliger voelt.
Heel veel succes (en geduld) ermee!