koppig paard

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Lauraa0

koppig paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-11 19:38

hallo :wave:

Ik heb nu ongeveer 2 maanden een eigen paardje. Het is echt zo een lieverd :j Het enige waar ik mij heel hard aan kan ergeren is dat hij soms zo koppig is :( bv. Als ik aan het stappen ben dan wil hij op een bepaald moment gewoon NIET meer vooruit. Heeft er iemand tips hoe ik dit zou kunnen aanpakken?

:evaw:

nynke55

Re: koppig paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-11 19:47

Vraag je eerst eens af waarom hij niet vooruit wil. Als je er zeker van bent dat hij je gewoon in de maling neemt, draai hem dan om en ga achteruit, daar wordt hij vanzelf flauw van. Dan draai je hem weer om en ga je weer vooruit.

Junia

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-11 20:14

Wat bij die van mij hielp was heeeeeel veel geduld. Ik heb haar op alle mogelijke manieren vooruit geprobeerd te krijgen, ook met de zweep helaas, maar ze bleef gewoon staan. Toen ben ik gaan zitten wachten en uiteindelijk ging ze wel weer lopen. Meteen heb ik haar voor het lopen beloond en uiteindelijk ging ze gelijk weer lopen. Alleen dit heeft me met mijn koppige paardje echt maanden gekost.

Wat misschien ook helpt is zelf je paard lanzamer laten gaan/halt laten houden en dan weer voorwaarts laten gaan en belonen. Dus wisselen van tempo; langzaam stappen en dan weer snel stappen. Bij het doorstappen kun je hem dan belonen, zodat hij weet dat doorstappen goed gedrag is.

Lauraa0

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-11 21:44

Bedankt voor de reacties, ik zal het morgen al eens uitproberen ;)
nog iemand tips?

Boompje1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-11 22:49

ja vooral niet opgeven!!!! klinkt een beetje als uitproberen, de aanhouder wint!!!!

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-11 08:12

Klinkt ook wel een beetje als ernstig gebrek aan motivatie. Wat doe je zoal met hem?

Lauraa0

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-11 12:33

liljebo schreef:
Klinkt ook wel een beetje als ernstig gebrek aan motivatie. Wat doe je zoal met hem?

Ik rijd 1 keer per week in het weekend een buitenrit met hem, verder tijdens de week rijd ik nog eens, maar veel rijden kan ik niet door school. Ik longeer hem ook af en toe en ben nu ook begonnen met wat vrijheidsdressuur. Ik zit nog aan de basis van vrijheidsdressuur, dus ik leer hem mij mooi volgen en stoppen wanneer ik stop, maar soms wil hij gewoon echt niet mee bij het volgen.
Ik heb eens gekeken naar de filmpjes op uw profiel, ziet er allemaal heel erg leuk uit! Maar hoe doe je dat om ze zo enthousiast te laten meelopen met jou?

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-11 12:52

Het is iid al goed dat je verschillende dingen met hem doet en ook heel verstandig om met eenvoudige dingen te beginnen.
Ik kan je eigenlijk wel het boek van Inge Teblick aanraden; grondwerk met paarden.
http://www.ingeteblick.be/
Daarin wordt uitgelegd hoe je met de clicker kunt werken en hoe je die dan kan toepassen bij grondwerk en evt VD.
Ik denk dat je daar wel veel aan hebt. Clickertraining werkt over het algemeen heel erg motiverend voor paarden, mits correct toegepast.
En eenmaal gemotiveerd, is het mee leren lopen geen probleem meer.

Evadi

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-11 14:50

Allerter zijn op kleine signalen. Voor hij stil gaat staan is hij al achter het been. Dus goed blijven voelen of je reactie kunt krijgen op je been. Dat betekent ook dat je dus vaak overgangen rijdt en dan wordt het werk ook minder saai.

Princeps

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-11 15:37

Ik heb het privelege gehad een paard te kennen dat stil ging staan wanneer jij als ruiter iets verkeerd deed. Dan kapte hij er gewoon mee. Dan moest je wachten, na een paar minuten ging hij wel weer vooruit. Kon je de hulp opnieuw proberen!
Bijzonder frustrerend, maar ook bijzonder leerzaam, dat paard :j

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-11 16:03

Geweldig, zo'n leermeester...

Princeps

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-11 18:53

liljebo schreef:
Geweldig, zo'n leermeester...

Ja heerlijk, het was het paard van mijn moeder, ze heeft erg veel van hem geleerd. Ik mocht hem wel, en heb er ook regelmatig opgezeten maar tussen ons klikte het gewoon niet echt. Ik vind het vreselijk jammer dat hij vorige december overleden is, hij was nog maar 17. Ik had ernaar uitgekeken om meer van hem te kunnen leren, maar het mocht niet zo zijn :(:)

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-11 20:13

ow dat is idd erg jong. Zo zonde he. Zulke paarden zijn ideaal om van te leren.

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-11 20:27

Zo eentje heb ik het westernrijden op geleerd, maar die draaide zich in 1 keer om, stond je ineens met de snufferd de andere kant op. Deed hij in stap, draf en galop. :D

Cherubijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-11 20:47

@ Lauraa0; Ik lees op je profiel dat het ook een ex-draver is, ik weet niet of je al meer informatie gezocht hebt over dravers, maar je draver moeten jou ook eerst leren kennen en wil weten wat hij aan jou heeft. Mijn draver is mij nu ook aan het uitproberen wat hij wel en wat hij niet mag (Ik heb 'm nu straks 4 weken). Hij staat ook af en toe stil zonder enige aanleiding om mij gewoon uit te proberen het is bij mijn draver het beste als ik positief gedrag goed beloon en negatief gedrag gewoon negeer, hierdoor ging hij minder stilstaan (Nu af en toe nog, maar het is flink afgenomen!) Je moet wel een flinke dosis geduld voor hebben want hoe minder geduld ik heb, hoe vervelender hij wordt. ! :)

Lauraa0

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-11 12:08

liljebo schreef:
Het is iid al goed dat je verschillende dingen met hem doet en ook heel verstandig om met eenvoudige dingen te beginnen.
Ik kan je eigenlijk wel het boek van Inge Teblick aanraden; grondwerk met paarden.
http://www.ingeteblick.be/
Daarin wordt uitgelegd hoe je met de clicker kunt werken en hoe je die dan kan toepassen bij grondwerk en evt VD.
Ik denk dat je daar wel veel aan hebt. Clickertraining werkt over het algemeen heel erg motiverend voor paarden, mits correct toegepast.
En eenmaal gemotiveerd, is het mee leren lopen geen probleem meer.

Gaat het in dat boek dan alleen maar over de clickertraining, of ook grondwerk zonder clicker? Want ik weet nog niet zeker of ik wel met een clicker zal werken.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-11 12:30

Dat boek is met clickertraining. Dat is een goede motivator voor paarden die dat van nature minder hebben.
Maar er zijn natuurlijk ook andere leuke boeken over paardengedrag en het hoe en waarom.
Misschien zou je de boeken van Mark Rashid eens kunnen lezen. Hij heeft ook een mooie visie op paardentraining. En er is natuurlijk meer. Gewoon iets zoeken wat bij je past. En wat bij je paard past.