voorwaartse shet

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

shetjet

voorwaartse shet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-11 16:13

De shetlander van onze kinderen krijg ik niet netjes naast me te lopen
bij de vorige eigenaar is er maar wat mee rondgehobbeld. dus er is nog heel wat werk te verrichten.
Na 5 min valt je arm er haast af van het tegen houden. ik oefen met haar door te lopen en wanneer ze te hard trekt een rukje aan het touw te geven en wanneer ik HO zeg, dat ze moet stoppen en weer mag gaan bewegen wanneer ik ga lopen
het werkt niet echt ze blijfttrekken en snel gaan
iemand tips?

Mastrootje

Re: voorwaartse shet

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-11 16:21

Ze moet sowieso achter je blijven lopen, ze mag niet voor je uit komen. Zodra er sowieso druk op het touw komt moet je al terug trekken, niet wachten tot er meer druk op komt want dan word het onduidelijk voor je pony. Want wanneer is de druk te veel? Dat weet alleen jij, en dat weet alles zij door het te proberen.

Probeer de basis. Ze mag niet voorbij jou, dus als ze voorbij jou loopt, stoppen en een tik tegen de borst dat ze achteruit gaat. Dit herhalen, zo nu en dan stoppen, als ze je voorbij gaat, tik, terug, en weer verder. Ze hebben het vaak binnen no time door :)

paardengek_8

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-11 17:42

idd de neus van de pony mag nooit voorbij je schouder komen, vanaf dan is hij de baas over jou. ik heb het ook een paard geleerd door iedere keer of met de zweep een klein tikje te geven, of met je hand een keer naar achteren te gaan. Ik heb dan wel 1 keer een goede tik moeten geven, maar daarachter moeten ze je vinger nog maar zien of ze zijn al weer achter je. succes in ieder geval hoop dat het lukt

Kruimel13

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-11 18:38

Zodra ze voorbij je komt, direct jezelf met haar omdraaien en draai maar 2 rondjes.
Weer lopen en zodra weer, zie hierboven.
Ze moet namelijk weten wie de baas is en zo haal je de balans en trekkracht weg.

Test dat ook maar eens uit, ik ben heel benieuwd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-11 20:55

Ik denk een kwestie van grondwerk :)

Esther43

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-11 21:00

passieAppel schreef:
Ik denk een kwestie van grondwerk :)

en daar hebben we hem al, de grondwerk reactie :+
Wat ze nu doet is al grondwerk. Ze loopt er ja naast ;) Verder vind ik
grondwerk niet een goede tip.

Wat bij mij erg goed hielp was eerst voor je pony te gaan lopen. Gaat ze drammen
dan doe je gewoon even je been naar achter. Naar 3 keer passen ze wel op.
Dan breng je haar naast je, let erop dat je haar zelf naast je zet en haar niet het zelf
laat beslissen. Zodra ze met haar neus voorbij je hand komt doe je je hand voor haar hoofd/neus.
Als ze hier niet op reageert blokkeer je haar met je been en anders zet je haar stil.
Je zet geen druk op de teugels/touw. Als je dit heel consequent doet gaat ze het vanzelf snappen,
ze heeft de keuze uit stil staan of naast je blijven ;)

Sas1997

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-11 17:50

Misschien kun je,als je met haar gaat lopen een bitje in doen? Zo heb je m net iets beter vast..Of je draait een touwtje om haar neus extra erbij. Dan heb je net iets meer te vertellen. Ik zeg niet dat je heel hard aan het touwtje moet gaan trekken of m pijn moet doen,je moet -als je een touwtje om dr neus draait- wel uitkijken,want de neus wordt dan wel extra gevoelig..Als ze het dan na een tijdje beter doet,kun je het zonder proberen. Succes!

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-11 17:54

Bij mij is niet reageren op een ophouding niet alleen halt, maar ook een paar passen achteruit. Belonen als hij daarna wel gewoon rustig meeloopt. Meestal hoeft je dit maar 3x te doen (bij wijze van) en ze snappen het. Hans is soms nog steeds jolig, dan is 1x achteruit zetten al voldoende om hem rustiger te krijgen. Dit is overigens als hij van de bak terug naar zijn vriendjes wil.

shetjet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-11 23:38

zijn druk bezig, het gaat al aatdig..maar ze is een boef hoor en koppig
af en toe laat ik mijn zoon het overnemen en die krijgt ook steeds meer overwicht op haar nu nog onder zadel...wanneer ik haar los laat en mijn zoon zelf gaat rijden, bokt ze hem eraf tis jammer dat ze zo klein is dan anders zou ik een grotere ervaren rijder erop kunnen zetten die haar goed doorrijdt het is een schat van een ponny, maar er is in t verleden weinig mee gedaan, maar goed eerst aan de grond maar eens de baas worden en dan steeds een stapje verder bedankt voor de tips

ikkeniet

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-11 23:47

Kan je Shet niet ook erg voorwaarts zijn, vanwege eventueel krachtvoer wat hij krijgt?

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-11 10:17

Zit de basis er wel goed in dan? Het kan goed zijn dat de shet het niet helemaal snapt wat jullie willen en daarom vervelend wordt? Past je zadeltje goed? Als dat het niet is dan kan een ervaren ruiter soms wel helpen. Hoe groot is je shet? Ik heb nu een meisje van bijna 11 dat heel leuk kan rijden en ze is erg klein voor haar leeftijd. En anders hem eerst even longeren voordat je je zoontje los laat rijden? Dat deed ik met Hans in het begin ook, omdat meneertje ook erg jolig kon zijn.

shetjet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-11 14:38

nee ze krijgt geen krachtvoer, ze was veel te dik
ze is al wat afgevallen, maar omdat beide dames sterretjes zijn in uitbreken ondanks 3 stroomdraden zijn ze weer op rantsoen
ik denk dat het voornamelijk de basis is, ik moet gewoon vanaf 0 met haar beginnen. ik heb er laatst een ruitertje van 10 op gehad die aardig kon rijden, maar die bokte ze er ook af. het meisje wil niet meer...tsja
en aan de longe doe ik ook... maar hoe meer afstand tussen mij en haar hoe meer ze gaat klieren. dus nu draaf ik ernaast ook wel goed voor mijn conditie trouwens.
we gaan gewoon lekker door zo, zit er ook wat uitdaging in

Baytje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 14:51

Heb ook zo'n voorwaartse shet waar mn zoontje van 5 op rijdt. Gisteren vanwege t frisse weer niet bij te benen...Ik longeer m wel eens voor we gaan "rijden", maar ook werken aan de lange lijnen doet m goed; hij reageert dan wat sneller op de teugel- en stemhulpen zodat we er met rijden ook weer profijt van hebben. Kan je er zelf niet eens op? Als die van ons erg bokt ga ik er zelf op, 60 kg vliegt er wat minder snel af dan 20 kg :-)

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 15:08

Eerlijk gezegd vind ik dat wel een beetje sneu om met 60 kg op een shet te gaan zitten. Ben je niet ook veel te groot?

Baytje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 15:28

capopjekop, dit is een offtopic opmerking, sorry. Als ik dit niet verantwoord vind doe ik dit uiteraard niet. Shets zijn er in allerlei soorten en maten en kunnen meer dragen dan een gemiddelde pony...

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 15:31

Ben ik het niet mee eens, vind dat ze vaak overschat worden. Maar die discussie is idd offtopic. Vind het alleen niet verstandig dat je het anderen aanraadt, er lezen hier ook kids mee en die kunnen zulke dingen vaak niet goed inschatten. Je ziet helaas al te vaak veel te grote en/of zware kinderen op te kleine pony's.

Baytje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 17:34

ik geef tips omdat iemand hier online om vraagt; dat er kids meelezen wil niet zeggen dat je niets ongecensureerd mag/ kan plaatsen. Deze kids hebben ouders die verantwoordelijkheid voor hun kids dragen. Dat doet de topicstartster heel goed en daarom geef ik haar mijn advies. Ik zal dit in t vervolg in PB doen want dit soort discussies daar zit niemand op te wachten. Als je gefundeerde kritiek wil geven lees je dan meer in in bv de maat van de shet.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 17:44

Ja en ik zeg dat ik het niet zo'n handige tip vind, dat kan toch prima in dit topic? Het gaat immers over een tip voor het probleem van de ts. Je hoeft er geen rekening mee te houden, het was maar een idee mijnerzijds. En opzich ben ik het met je eens dat dat de verantwoordelijkheid van de ouders is. Helaas hebben veel ouders niet veel verstand van pony's, die van mij inclusief.

Overigens ben ik ingelezen in shetten, heb zelf ook 2 van die dikkies in mijn wei lopen ;)

Baytje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 17:53

maar mijn shet is 115, keurig binnen de maat gemeten toen ie ingeschreven werd in t stamboek en daarna "doorgeschoten"...en ik ben klein...162...niet zo heel raar dus...

Joscaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 17:57

Wat wij doen als de paarden ons voorbij lopen is strak stilstaan, lopen ze je voorbij, achteruit zetten, negeren en weer doorlopen. Aantal keer herhalen, anders een keer boos worden als ze het blijven doen. Omdraaien, grootmaken en wat naar achter "jagen" (gewoon met je handen naar achteren sturen/touw een keer tegen de borst tikken). Consuquent zijn en stel je op als een leider. Blijf hij het doen? Zet hem een keer echt streng/boos naar achter, dan mag je best een keer wat minder lief zijn. Als je twee keer m echt streng op zijn plek zet, zullen ze het geen 3e keer meer doen. Werkt hier bij alle paarden, merrie's, ruinen & hengsten, klein en groot. :j

Met rijden zou ik oefenen met kleine voltetjes. Zolang hij op goed tempo loopt er niet aan zitten, zodra er ook maar een versnelling in komt, op een kleine volte zetten. Net zolang tot het weer een goed tempo is, dan volte vergroten en dan weer rechtuit. Al zal dit voor 'n 5 jarige lastig gaan :(:)

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 18:01

Oh bedoel je het zo. Dan is het ook geen rastypische shet, die gaan tot 1,07 zo even uit het blote hoofd. Dan ben je als volwassene al snel te groot. Maar een shet van 1,15 is al een ander verhaal, scheelt toch ruim 8 cm, dat zal voor een keertje wel kunnen. Bij die van mij zou je iig kunnen meelopen, maar die zijn 95 cm, dus daar houd ik een max aan van 1,40. Eigenlijk wel jammer, ik vond het als kind geweldig om op shetten te rijden. Maar nu dwaal ik wel erg ver af.

Hoe groot is jouw shet Ts? Als ik het zo lees zou ik mooi bij de basis beginnen, daar heb je een hoop profijt van denk ik.

Babeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 18:23

Inderdaad zoals meerdere al aangeven, beginnen met grondwerk.
Het paardje moet jou persoonlijke ruimte leren respecteren en leren dat hij achter je blijft lopen.
Begin met volg oefeningetjes in de bak. Leer het paardje zich op jou te concentreren.
Neem eventueel en zweepje of lange stok om te gebruiken als verlenging van je arm.
Niet als strafmiddel, maar om tegen de borst te houden als hij je voorbij wilt lopen.
Je gebruikt het dus als verlengmiddel van je arm. Een klein tikje is niet erg, dat is om het paardje erop attent te maken dat hij te ver doorloopt. Je mag bij flink doordenderen ook gerust wat strenger inkomen.
Oefeningetjes als wijken voor druk zijn ook heel goed om te oefenen. Zo leert je paardje zodra jij je hand of zweepje tegen zijn borst aan zet en lichte druk geeft, hij naar achter moet, of opzij.
Uiteindelijk zal het paardje na aanleiding van je lichaamshouding al voor je aan de kant gaan.
Wees consequent en zeker van jezelf, dan straal je dat ook in je lichaamshouding uit.