Pony schud met hoofd tijdens rijden..

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Fakewell

Pony schud met hoofd tijdens rijden..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-11 11:03

Hoi!
Ik heb een tijdje geleden een 4 jarige Kwpn e-pony gekocht..
Ze is vanaf haar 2e een beetje aan haar lot overgelaten in een weiland met een paar anderen. Ze is vanaf haar 4e bij mensen gekomen vanwege haar papier, die mensen hebben haar flink 'opgeknapt'! Ze zat helemaal onder de mest en blubber, soms wel een laag van 5cm! Maar toen ik haar gekocht had zat ik eigenlijk met het volgende probleem/vraag..

Tijdens het rijden, op én afzadelen schud ze met haar hoofd (niet opzij, maar van borst --> naar voor..) , stoot ze mij tijdens het om of afdoen van haar hoofdstel omver of aan de kant omdat ze 'gewoon' even moet/wil schudden..
Ze schud als je met de neusriem bezig gaat, ze heeft nu een Mexicaan.. En tijdens de stap en draf schud ze maar door en maar door, ik weet eigenlijk niet zo goed wat ik hier mee aan moet.. Als ik afstap, is het eerste wat ze doet schuren met haar hoofd over mijn rug.. We hebben al gekeken naar het bit (enkelgebroken) en gekeken of ze misschien niet een wolfstandje heeft, beide heeft ze niet, en het schudden word steeds meer en langer..

Kan het misschien zijn dat de Mexicaan een verkeerde druk geeft bij haar? Of misschien het bit zelf?

Ik hoor graag van jullie!
Groetjes

Anoniem

Re: Pony schud met hoofd tijdens rijden..

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-11 11:50

Het kan komen door een allergie. Maar voor dit probleem kun je het beste even de dierenarts laten komen. Het kan oiok komen door pijn in de rug. Maar een allergie is het meest logische.

Mag ik vragen waarom je met mexicaanse neusriem rijdt?

wilma84

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-11 11:53

Tandarts laten komen!

Fakewell

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-11 12:48

Joolien schreef:
Het kan komen door een allergie. Maar voor dit probleem kun je het beste even de dierenarts laten komen. Het kan oiok komen door pijn in de rug. Maar een allergie is het meest logische.

Mag ik vragen waarom je met mexicaanse neusriem rijdt?

Tuurlijk mag je dat vragen! ;)

Omdat de vorige eigenaren hier ook mee reden.. Zelf heb ik wel op Engels geprobeerd, maar dan is ze nog best erg sterk..

ship

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-11 12:53

Oke dit is voor mij heel herkenbaar doet Jou paard dit ook gewoon op stal en buiten?
Het kan heel goed allergie zijn maar in mijn geval doet mijn paard dit als uiting van pijn ik heb er dik 6 maand overgedaan om uit te vogelen wat het is en nu blijkt dat mijn paard kissing spines heefd in de rug als ik Jou was liet ik het paard goed onderzoeken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-11 12:56

ship schreef:
Oke dit is voor mij heel herkenbaar doet Jou paard dit ook gewoon op stal en buiten?
Het kan heel goed allergie zijn maar in mijn geval doet mijn paard dit als uiting van pijn ik heb er dik 6 maand overgedaan om uit te vogelen wat het is en nu blijkt dat mijn paard kissing spines heefd in de rug als ik Jou was liet ik het paard goed onderzoeken.

Ik ken ook een paard met kissing spines die altijd aan het hoofdschudden was...

Fakewell

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-11 12:59

ship schreef:

Ze doet het niet op stal en in het land, Alleen als je haar aan het hoofd zit ( met name aan de onderkaak, waar je de neusriem dicht doet.. ) of gewoon zit te rijden, dan schud ze ook continu..

ship

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-11 13:04

Dat deed die van mij in het begin ook alleen. Maar zoals die van Jou later werd het steeds erger

En als ze het overal ook doet als je er op zit zou ik toch zeggen dat ze pijn heeft en dat op deze manier uit
Laatst bijgewerkt door ship op 29-10-11 13:06, in het totaal 1 keer bewerkt

luve_rozes

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-11 13:04

Al eens op het weer gelet? Nu zijn er hele kleine vliegjes, en sommige paarden hebben daar een hekel aan. Dan zou ze het op een heel koude of winderige dag veel minder moeten doen, of helemaal niet. Dan is de oplossing een neusnetje, dat wil iig helpen. Een allergie heeft dan vaak wel een verband met dat gedrag.(headshaking syndroom)Overigens zie je die paarden het altijd een beetje doen.
Ook kan er een probleem zijn in de rug, of een niet lekker liggend zadel, een combi daarvan, een verschoven halswervel, kortom, een osteopaat laten komen.
En dan het gebit, dat kan ook meespelen, dus nakijken laten.

torgil

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-11 13:05

Probeer eens te rijden met een pollennetje over de neusgaten op het hoofdstel. Kijken wat ze dan doet mischien word ze rustige rminder prikkeling via de neusgaten.

Fakewell

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-11 13:05

ship schreef:
Dat deed die van mij in het begin ook alleen. Maar zoals die van Jou later werd het steeds erger

Okee, ik zal het in de gaten houden! Bedankt!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-11 13:10

Die vliegjes vinden ze heel vervelend :j

leannevk

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-11 13:12

na laten kijken lijkt me het beste want het kan van alles zijn.;)

Hacendoso

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-11 13:24

ik heb exact hetzelfde met mijn pony gehad alleen veel heftiger. Van het moment dat zij begon te schudden ging zij gewoon lopen. Al heel veel dierenartsen hebben naar haar gekeken maar geen enkele heeft een echte oplossing gevonden . Nu sinds een jaar zijn we bezig met shiatsu massages en is het schudden toch al een beetje beter .

swaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-11 13:38

Het kan zijn dat zij:

- Last heeft van haar zadel ( rug laten nakijken, zadel checken)
- Last heeft van het hoofdstel ( tanden laten nakijken, hoofdstel checken)
- Last heeft van een allergie ( neusnetje proberen, neusspray tegen allergie proberen > eerst Da laten checken!)
- Last heeft van die vliegjes ( kijken of dit zichtbaar is)
- Last heeft van een beknelde neus zenuw ( alleen een erg goede DA kan dit bepalen, in het ergste geval kan er gekozen worden voor een operatie waar ze deze zenuw doorsnijden)
- Last heeft van een 'tic' sommige paarden hebben gewoon een bepaalde tic ineens. Dat kan een fase zijn, dat kan ook iets zijn wat ze zich eigen hebben gemaakt door de jaren heen. Lastig om dit eigen gemaakte trucje af te leren...

Mijn paard had 5 jaar geleden ineens last van allergie.. Alles uitgeprobeerd. Het bleek om een pollen allergie te gaan. Alleen een neusnetje hielp. Vandaar dat ik alle mogelijke oorzaken hier kan opsommen voor je, heb het allemaal uitgeplozen wat het 'hoofdschudden' kan veroorzaken... :)

Zou zeggen loop alles eens na, en ga zo zaken uitsluiten... Niet leuk, maar dan weet je wel wat er aan schort en wat je kunt doen om je paardje te helpen...

Veel succes!

Boompje1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-11 15:55

wij hadden vroeger ook een ja knikker, (zoals wij het noemde) maar deze deed het alleen bij te weinig ondersteuning of aanleuning, zodra er een lange teugel was ging die weer heen en weer maar deze deed het alleen bij het rijden en was ook door 2 DA na gekeken en was niks medisch te vinden, osteo ook langs geweest kon ook niks vinden, o ja bij longeren deed ie het ook als er geen touwtje of bijzet teugel aan zat.
maar zou hem zeker ff grondig na kijken kan nooit kwaad!

lollyke_p

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-11 13:57

misschien heeft ze ergens een scheurtje in haar hoofd?
laat ze eens na kijken door een dierenarts!

Fakewell

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-11 00:49

Het probleem is minder geworden/opgelost..

Het mag van mij wel een slotje..