Zenuwachtig?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

miranda_joes

Zenuwachtig?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-11 19:28

Sinds kort heb ik mijn jeugdhobby weer opgepakt en ben weer gaan paardrijden. Nu heb ik sinds een tijdje een paard, ze is 13 jaar oud en super braaf. Zodra ik haar onder het zadel doe wordt ze lekker pittig wat wel heerlijk is, maar ze is zo energiek vol dat het soms ook wel moeilijk is om haar te rijden. Ze is helemaal nat van zweet maar wil alleen maar door gaan... heb het idee dat ze niet echt moe word. Iemand nog meer ervaring met zulk gedrag?

jilinda

Re: Zenuwachtig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 20:00

ik denk dat je haar gewoon bezig moet houden en lekker laten lopen.
misschien is het een optie haar eerst even los te gooien?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 20:27

Eerst lekker longeren, dat de ergste enerige eruit is?
Lekker in de bak losgooien kan ook :)

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 21:48

Ha, zo'n paard heb ik ook, heerlijk! Lekker laten gaan! Als je het zelf niet vertrouwd kun je beter hard gaan draven dan galloperen.

nicky_rilana

Woonplaats: eerst werden we gebombardeerd en nu gaan we die mensen helpen, raar dorp woon ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 21:51

veel vitamine D geven, dat is voor de stres

Norie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-11 10:43

:j hier nog een! Als je het vervelend vind van te voren lekker longeren of losgooien. En daarna genieten! Het is fijn als ze voor je willen werken, lekker aan het werk zetten met veel figuren rijden, (schijn)overgangen en lekker een beetje spelen....

jorienm

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-11 11:48

Ik gooi altijd even los in de bak, dan komt er soms even een rare bokkesprong vanaf en dan laat ik haar draven tot ze lekker ontspannen is en daarna stap ik er op om te trainen

Boompje1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-11 12:28

heeft ze dit altijd of nu het weer wat kouder word? in de winter doen wij vaak de actieve paardjes ook even longeren indd, ik ben voor stander van longeren omdat dit het blessure risico verminderd je hebt iets meer controle en zo verminder je uitglijers of te veel aan roekeloos been gedrag. Maar als die van jou ook zich normaal gedraagt bij het losgooien is dat ook een goede optie!

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-11 13:49

Zo is mijn leasepaard ook en ik vind het echt super fijn rijden. Ik doe niet aan losgooien of longeren voor het rijden, maar ga er gewoon meteen op. Probeer de rust erin te krijgen tijdens het rijden en rij niet te lang door (overvragen). Stoppen als het goed gaat. Dit soort paarden blijft maar doorgaan en daarom zeggen wij op stal: de ruiter/menner moet het dier in bescherming nemen, want anders loopt het zichzelf dood. Zelf rij ik de ene keer een half uur en de andere keer hooguit 3/4 uur onder de man. Voor de kar loopt ze een heel uur. Verder wel zoveel mogelijk los zetten gedurende de dag, zodat ze toch (onbelast) lekker kan bewegen. ;)

Evadi

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-11 14:53

Het is alleen maar fijn dat ze zo graag wil werken, dus heel blij mee zijn! Het teveel aan energie kun je er wel af longeren. Dat ze doorgaat wil niet zeggen dat ze niet moe wordt, het is van de adrenaline en een goed werklustig karakter.

YelaBrenda11

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-11 20:11

Je verhaaltje komt me opzich wel bekend voor.
Ik ben er heel eerlijk over,ik wist in het begin ook niet hoe ik dit het beste op kon lossen.
Ik heb op een gegeven moment Eva Teoh van www.paardenjij.nl ingeschakeld. En we zijn hard bezig geweest om haar veel af te leiden. Tijdens het rijden veel figuren,overganger,zijgangen etc.

mag ik trouwens vragen wat de de stal/wei verhouding is bij je paard? Staat ze veel binnen,en hoe vaak rijd je haar?

En is het enkel energie die ze heeft,of is ze ook echt zenuwachtig (titel) beide dingen zijn namelijk erg verschillend,als lijken ze in de eerste instantie wel op elkaar.

amberbaron

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-11 22:04

Hou haar bezig, zet haar druk aan het werk! Neem anders les met haar. :)

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-11 22:49

amberbaron schreef:
Hou haar bezig, zet haar druk aan het werk! Neem anders les met haar. :)

Het is bij dit soort paarden juist de bedoeling om de rust erin te rijden. Met jouw advies wordt het probleem alleen maar erger. ;)

PanamaD

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-11 10:53

Ik rij een paard en zie prescies het zelfde probleem. Je kan het beste gewoon rustig vooruit rijden en niet te veel figuren rijden. Daar word je paard alleenmaal drukker en drukker van. Zodra jij vind dat je paard rustig loopt kan je wat figuren rijden maar hou het rustig.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-11 09:23

1997suus schreef:
Ik rij een paard en zie prescies het zelfde probleem. Je kan het beste gewoon rustig vooruit rijden en niet te veel figuren rijden. Daar word je paard alleenmaal drukker en drukker van. Zodra jij vind dat je paard rustig loopt kan je wat figuren rijden maar hou het rustig.

Figuren zijn juist belangrijk, omdat je het paard "verrast" en dus afleid van het harder willen gaan. Als je alleen maar "recht uit" zou rijden, dan ziet je paard steeds kansen om er vandoor te schieten. Door zomaar ineens op de lange zijde af te wenden naar de overzijde "breekt" de snelheid een beetje. Maak voltes en verklein die steeds meer (niet te klein) en zodra de rust er is, vergroot je de volte een weer een klein beetje tot je op de grote volte de rust erin kan houden. Vervolgens hoefslag volgen en halverwege de lange zijde wenden. Of een kleine diagonaal rijden bij van hand veranderen. Ook een tip: maak bij hand veranderen een overgang naar stap en ga vervolgens na een paar stappen weer over naar een arbeidsdraf.
Slangevoltes zijn ook een prima figuur om de snelheid eruit te krijgen en vooral de rust erin te rijden. Ga niet met de snelheid van je paard mee (lichtrijden), want dat motiveert om harder te gaan. Als je een fractie langzamer lichtrijdt, dan zal de snelheid ook wat af gaan nemen. Tot slot is je ademhaling erg belangrijk. Hou je adem niet in en span je lichaam ook niet aan. Allemaal redenen om te versnellen. Adem diep in en diep uit, je zult zien dat je paard al een stuk rustiger wordt. En probeer je lichaam te ontspannen, met name de schouder partij. Niet teveel druk op de teugels, want ook daar worden de meeste paarden druk van. Je zult zien dat als je in je handen ontspant, dat je paard ook ineens wat rustiger gaat lopen.
Ik hoop dat je hier wat mee kunt. ;)

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-11 15:55

Loopt ze wel ontspannen tijdens het rijden dan? De in het zweet gewerkte paarden die maar door willen blijven gaan zijn over het algemeen een tikkeltje opgefokt.

Paarden die lekker willen lopen moet je ook lekker laten lopen, dus niet in gaan houden. Wil je heel hard draven? Das prima, maar dan wel in vorm van een slangenvolte, of nette gebroken lijn etc. Gebruiken die energie! Als je ze dan écht hard aan het werk gezet hebt, zijn ze daarna vaak ook wel klaar als je de teugels losgooit ;)

Juliaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 20:13

Staat ze de hele dag op stal ofzo? Dan kan het daar gewoon doorkomen. Dat ze even haar energie kwijt moet. Heb ik met mijn paard in de winter ook vaak last van. Gewoon eerst even losgooien als je daar de mogelijkheid voor hebt.