Plots terug bij af..

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

shanalover

Plots terug bij af..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-11 18:30

Ik ga rijden bij een eigenaar die 2 haflingers heeft. De oudste is geweldig in de omgang, kan je alles mee doen. Ze zou zelfs meegaan met een vreemde. De jongste, haar dochter, is een ander verhaal...

De jongste is erg dominant, en ze aarzelt niet om aan te vallen. Ze heeft het helemaal niet op vreemden, als je haar weide zou binnengaan zonder de eigenaar valt ze je gewoon aan. Nu hadden we met het rijden niet echt problemen, behalve moeite met opstappen. Dat vond ze eng, maar eenmaal je erop zat ging het rijden redelijk. De laatste tijd stond ze zelfs stil met opstappen, en kon je er echt productief mee rijden.

Tot vorige week.. Ik ging rijden, en ze was gelijk al terug wat moeilijker met opstappen. Nu ja, toen ik opgestapt was wou ik haar laten stappen, en toen ging ze volledig staken. Ze begon achteruit te lopen (ik had geen contact op de teugels), stil te staan toen we voorbij de stal kwamen en legde haar oren plat in haar nek. Toen ben ik afgestapt, en hebben we even wat grondwerk gedaan en ze gelongeerd, zodat ze me als leider zou erkennen en wat energie zou kwijtraken. We zijn toen naar een nabijgelegen landje geweest, en daar heb ik opnieuw opgestapt en wat rondgestapt. Dat ging al iets beter. Toen probeerden we een voorzichtig drafje. Ze begon te bokken, en terug achteruit te lopen. Daarna schrok ze van een auto die op zeker 20m afstand passeerde en sprong ze opzij, en dan ben ik eraf gevallen. We hebben ze dan teruggehaald, ik ben terug opgestapt en heb ze uitgestapt en toen hebben we ze op stal gezet.

Nu ik mijn vraag, heeft iemand tips voor bv grondwerk, cursussen, enz...?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 18:41

past het zadel wel goed?

helemaal dat achteruit lopen doet mij denken aan een zadel wat niet goed past,zou daar zeker als eerste naar laten kijken.

shanalover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-11 18:43

Ze loopt al meer dan een jaar met dat zadel, we hebben er nog nooit echt problemen mee gehad. We zijn wel aan het kijken om eens een zadel van iemand anders te lenen, misschien dat dat beter is.
Maar ik vindt het vooral vreemd dat ze de laatste 3 keer rijden zo braaf was, en uiteindelijk zelfs ontspannen over haar rug liep en nu plots zo anders doet.

Jodyy93

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 18:45

zou eerst eens naar de rug laten kijken, klinkt een beetje alsof ze last ervan heeft. en zit eht zadel niet goed dan krijgt ze automatisch last van der rug. even na laten kijken. is dat het niet gewoon doorgaan met wat je doet, en niet bangworden! (de aanhouder wint) daarbij als ze achteruit gaat snel reageren der opzei sturen en eens flink aandrijven. gaat ze dan nog achteruit gewoon om blijven sturen!

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 18:46

Klinkt als een rugprobleem, laat dat eerst eens na kijken.

shanalover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-11 18:49

Jodyy93 schreef:
zou eerst eens naar de rug laten kijken, klinkt een beetje alsof ze last ervan heeft. en zit eht zadel niet goed dan krijgt ze automatisch last van der rug. even na laten kijken. is dat het niet gewoon doorgaan met wat je doet, en niet bangworden! (de aanhouder wint) daarbij als ze achteruit gaat snel reageren der opzei sturen en eens flink aandrijven. gaat ze dan nog achteruit gewoon om blijven sturen!

Daarom heb ik ook meteen terug opgestapt na de val, omdat ik wist dat ik anders misschien niet meer zou durven.

Bij het achteruitgaan heb ik het probleem dat ze bokte als ik been gaf, of dreigde te steigeren. Ik zat er wat mee in dat ze plots omhoog zou komen..

Nachtlampje

Re: Plots terug bij af..

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 18:54

Juist als ze al een jaar met het zadel loopt.. Paarden veranderen in bespiering en vet, en grootte als ze nog jong zijn. Een boomzadel past dan dus niet meer, en daar kan ze last van krijgen.

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 18:54

Kan het niet gewoon zijn dat het dekje dubbel lag of een prikkend strootje of zoiets?

shanalover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-11 19:03

Qua verandering in bespiering enzoverder: ik rijd ongeveer 2x per maand, dus bespiering zal niet echt veranderen daardoor. Maar wel gaan eens een dressuurzadel van een kennis lenen, en kijken hoe dat gaat.

Maar ik heb toch echt het idee dat het eerder een vertrouwen/dominantie-probleem is.. De eigenaar heeft ook dat idee.

Als ze echt last heeft van het zadel of haar rug zou ze toch tijdens het longeren zo reageren, of niet?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 19:03

Sorry, maar ik denk direct aan het zadel of haar rug die pijn doet :Y)

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 19:07

Nee hoor je kan echt alleen op een zadel al reageren,een paard kan niet opeens zo heel erg veranderen.Of er moet echt iets zijn gebeurd.

shanalover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-11 19:10

Maar waarom deed ze het de laatste 3 keren dan niet? Dat vindt ik dan weer vreemd, het is hetzelfde zadel en hetzelfde zadeldek

bedouin

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 19:10

Hoi shanalover, ik zie in je profiel dat mams en dochter samen als span werken. Leuk!
Zijn ze altijd samen?
Ik vermoed dat wanneer je dochterlief apart neemt om te rijden ze nu ineens verzet is gaan plegen omdat ze eigenlijk niet weg wil.
De eerste keren was het nieuw wellicht, daarna begon het er misschien te dagen dat dat regelmatig zou worden.
Opstappen en wegrijden is dan al direct een probleem.

Kijk maar eens naar topics over stakende paarden.
Misschien is ze ook nog hooggevoelig?
Doorzetten en niet opgeven, het is in weze een dominantieprobleem, je schrijft het zelf al, - ze heeft geen vertrouwen in de ruiter op haar rug.
Houdt rekening met haar instincten en doe langszaam aan, de beste weg is waarschijnlijk begripvol en geduldig zijn.
Het vertrouwen moet jij gaan winnen.

Een rugprobleem herken je al snel wanneer je zachtjes over de rug duwt. Kan je dat zondermeer doen zonder reactie van het paard dan adviseer ik eens die topics over stakende paarden in te duiken.
Succes!

shanalover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-11 19:17

bedouin schreef:
Hoi shanalover, ik zie in je profiel dat mams en dochter samen als span werken. Leuk!
Zijn ze altijd samen?Ik vermoed dat wanneer je dochterlief apart neemt om te rijden ze nu ineens verzet is gaan plegen omdat ze eigenlijk niet weg wil.
De eerste keren was het nieuw wellicht, daarna begon het er misschien te dagen dat dat regelmatig zou worden.
Opstappen en wegrijden is dan al direct een probleem.

Kijk maar eens naar topics over stakende paarden.
Misschien is ze ook nog hooggevoelig?
Doorzetten en niet opgeven, het is in weze een dominantieprobleem, je schrijft het zelf al, - ze heeft geen vertrouwen in de ruiter op haar rug.
Houdt rekening met haar instincten en doe langszaam aan, de beste weg is waarschijnlijk begripvol en geduldig zijn.
Het vertrouwen moet jij gaan winnen.

Een rugprobleem herken je al snel wanneer je zachtjes over de rug duwt. Kan je dat zondermeer doen zonder reactie van het paard dan adviseer ik eens die topics over stakende paarden in te duiken.
Succes!

Bedankt voor je reactie, ze zijn inderdaad altijd samen. Ik denk zelfs dat ze nooit echt afgespeend geweest is... Maar we rijden eigenlijk bijna altijd ergens waar ze elkaar kunnen horen of soms zelfs zien, dus ik denk niet echt dat het is dat ze met een angst zit dat haar moeder ineens weg is..

bedouin

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 19:23

Hoi, Ik vermoed zeker niet dat het angst is, maar paarden leven in een kudde hebben instincten ontwikkeld, zoals jezelf schrijft zal het inderdaad dominantie zijn.
Lees maar eens in in een topic als: [RT-P] Constant omdraaien bij buitenrit (voornamelijk polder)
In dat topic gaat het dan vnl. over hengsten maar ik denk dat je met de kennis die je met lezen opdoet aardig uit de voeten kunt.