Pony naar de wei brengen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Dorage

Pony naar de wei brengen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-11 12:17

Hallo,
Ik hoop dat mijn topic hier zo goed staat en anders alvast mijn excuses.

De reden dat ik een topic open is omdat mijn pony vreselijk lastig is met naar de wei brengen en het de laatste tijd steeds erger is geworden en het nu zelfs gevaarlijk wordt.
Ik heb een NRPS pony van 16 jaar en ze is echt ontzettend lief, echt er zit niets kwaad in dat beest maar... ze heeft een tik, of hoe je het dan ook noemt, ik kan haar niet normaal naar buiten brengen..
In het begin toen ik haar net had toen deed ze dat nog niet en kon ik haar gewoon aan een toutje mee naar de wei brengen maar na een paar jaar ging ze het laatste stukje wel is wat harder en daarvan het gevolg was dat ze zich lostrok en in de wei liep met een touw achter zich aan. Opzich nog niets ernstig en niets gevaarlijks want die keren daarop nam ik haar gewoon mee aan het halster en was ht probleem opgelost. Helaas werd het steeds erger en nu begint ze al te rennen als ik de staldeur los doe en kan ik haar absoluut niet meer vast houden want ze rent mij gewoon omver. We hebben dus ook het pad na de wei afgezet zodat ze daar heen rent. Maar wat nou het ergste is, is dat als ze de stal uitrent ze bijna elke dag uitglijd omdat de stalvloer glad is, dus hebben we rubberen matten neergelegd dus nu glijd ze in de stal niet meer uit. De laatste paar weken liggen er weer veel blaadjes op de grond en is het wat gladder, dus het probleem nu is dat als ze buiten de stal komt en dus al over de rubberen matten is, ze dan uitglijd omdat ze een bocht moet maken naar rechts. En ze valt erg hard.

Het verhaal is misschien een beetje onduidelijk, maar het gaat er dus om dat ze alleen rennend naar de wei kan en ze door haar gekke gedoe uitglijd en dus constant met grote wonden op haar benen loopt. Ik heb echter al van alles geprobeerd en iedereen die wij kennen heeft het al een keer geprobeerd, maar ze is zo sterk en ze loopt je gewoon letterlijk omver..

Ik wil er heel erg graag wat aan doen en ik hoop dus dat iemand een goeie tip voor me heeft of een oefening want dit gaat echt te ver vind ik zelf.

Alvast bedankt voor het lezen van mijn verhaal. Als er nog vragen zijn stel die dan gerust want misschien is het wat onduidelijk.

Groeten,
Jennifer

Angela

Re: Pony naar de wei brengen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 12:35

Ik zou in jou geval het volgende doen:
1) laat je paard eerst naar de wei toestormen (je kunt er nu blijkbaar dus helemaal niets mee)
2) haal je paard er direct weer uit, en loop tot halverwege tussen de stal en de wei. Loop nu met je paard achterwaarts (jij natuurlijk wel kijken waar je heen gaat) weer richting de wei.

Dag 2:
Waarschijnlijk moet je je paard weer naar de wei laten stormen, haal je paard daar direct weer op, en loop tot halverwege wei en stal terug. Draai nu met paard en al om, en ga weer naar de wei. Iedere halve pas dat je paard voor je uit wilt, DIRECT 3 passen terug laten zetten. En ja... dat duurt dus even voor je bij de wei bent.

Dag 3:
Kijk of je bij de stal al controle kunt krijgen door direct een pas achterwaarts te vragen bij het aandoen van halster en touw. Dan de staldeur op een kier, en je paard laten wachten. Probeer nu net als dag 2 van stal naar de wei te komen. Mocht je paard er alsnog vandoor schieten, paard weer ophalen en opnieuw beginnen. Net zo lang tot je je paard dus wel rustig van stal naar wei kan brengen.

Tip: doe vooral dag 2 en 3 in het weekend, en plan verder niets. Wellicht gaat je paard op dag 3 helemaal niet echt op de wei staan en ben je alleen maar aan het heen en weer halen. Belangrijkste: reageer heel consequent, en hou vol!

amies100

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 12:37

Een bitje indoen zodat je haar makkelijker kan houden en dit volhouden totdat de rust is wedergekeerd. Succes!

Bonita_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 12:41

Wat een mafkees dat ze jou gewoon omver kiepert! Heb al heel wat (enthousiaste) paarden naar de wei gebracht maar liet er nooit 1 die hard wilde voorbij mijn schouder komen, als ze hun nek er 1maal in kunnen drukken en ze jouw voorbij zijn is er natuurlijk geen houwen aan (5,6,7 of zelfs 800 kilo) dus mijn tip; breng je paardje respect bij, je kunt er hele fietskettingen inhangen maar als ze jou voorbij blijft gaan, kun je er niks tegenin brengen. Ze mag je dus niet voorbij.

amies100

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 12:49

Bonita_Bon schreef:
Wat een mafkees dat ze jou gewoon omver kiepert! Heb al heel wat (enthousiaste) paarden naar de wei gebracht maar liet er nooit 1 die hard wilde voorbij mijn schouder komen, als ze hun nek er 1maal in kunnen drukken en ze jouw voorbij zijn is er natuurlijk geen houwen aan (5,6,7 of zelfs 800 kilo) dus mijn tip; breng je paardje respect bij, je kunt er hele fietskettingen inhangen maar als ze jou voorbij blijft gaan, kun je er niks tegenin brengen. Ze mag je dus niet voorbij.

Om respect bij te brengen moet ze hem in eerste instantie wel kunnen houden dus vandaar dat bitje :D

Dorage

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-11 13:49

Angela: dat is inderdaad wel een goede tip, ik heb een tijdje geprobeerd om onderweg een paar stappen achterwaarts te doen maar dat ging haar vervelen en nam ze een sprint. Alleen dan komt nog een probleempje, als ik haar dan eerst naar de wei laat stormen en haar er dan weer er uit wil halen dan krijg ik haar met niets uit de wei... ze laat zich echt niet pakken, beetje dominant geloof ik.....

Amies100: Bitje helpt niet, dat is iets wat je idd in het begin als eerste gaat proberen, ik kan haar dan misschien wel tegen houden maar trekken blijft ze doen en om het bitje dan bij de wei er uit te krijgen is ook een heel gevecht..

Bonita_bon: ja ze is eigenlijk ook wel een mafkees, want na de wei toe wil ze zo graag en dan staat ze al op 2 benen in de stal en neemt ze toch een aanloop als de stal deur open gaat maar om 5 uur wil madam weer naar binnen want dan is ze lang genoeg binnen geweest..... heel apart beest.
En hoe zou jij die respect bij brengen dan? Want je moet je nu voorstellen dat ik smorgens de staldeur open doe en zei gaat gewoon want ik durf haar gewoon niet meer mee te nemen... (ik moet het natuurlijk wel gaan proberen)

NAIWHL

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 13:56

Als ze al zo maf doet als ze de stal uit wil, dan zou ik de deur weer dicht doen en pas weer opnieuw open doen als ze rustig is. Desnoods ben je 2 dagen achter elkaar de deur open en dicht aan het doen, maar het is volgens mij een belangrijke eerste stap.

Edit:

toevoeging... Paard van mijn zus wilde ook eerst als een idioot naar buiten. Bij ons is het deuren open zetten en ze kunnen de wei in, ze moeten alleen even wachten tot ik weer uit de deuropening ben en rustig naar buiten gaan.
Heb uiteindelijk toch het zweepje er even bij gepakt en mijn persoonlijke ruimte heel duidelijk gemaakt. Was snel in orde en sindsdien is het totaal geen probleem meer.

Dorage

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-11 14:00

Dat hebben we ook al meerdere keren geprobeerd, ze blijft veels te enthousiast. Ook als ik haar op de poetsplaats heb staan en maak haar los dan springt ze weg want ze denkt dat ze dan naar buiten mag. Dus alleen al de touwen los maken is al gevaarlijk... En ze gaat wel een paar keer per week flink onderuit, maar dan staat ze op en rent vrolijk verder. Dus ze denkt dan niet de volgende dag van o ik doe even voorzichtig nee ze valt gewoon nogmaals..

Het is heel lastig.. ik heb al zoveel geprobeerd.

Dorage

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-11 14:02

Ja zweep heb ik ook geprobeerd, dan wordt ze nóg drukker want dan raakt ze in de stress..
Maar ik kan het nog wel een keer proberen, iig bedankt voor het reageren en je tips! ga het zeker nog wel een keer proberen.

xCharming

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 14:07

de tip van Angela is heel goed.
het duurt ff maar dat is dè manier om je paard respect bij te brengen en te laten weten dat jij haar naar de wij brengt op jou tempo

Dorage

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-11 14:08

Daar ga ik morgen ook direct mee beginnen! Bedankt :)

NAIWHL

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 14:12

Misschien moet je de cyclus doorbreken door een hele andere routine te gaan nemen smorgens.
Maar ik weet niet wat daar de mogelijkheden voor zijn.

Ik ben er eerlijk gezegd een beetje bang dat je het niet lang genoeg hebt geprobeerd. :o
Ik kan mij voorstellen dat het gedrag eerst erger gaat worden geredeneerd vanuit het paard.
Die zal vervolgens proberen je nog meer te imponeren zodat je toch de deur open doet.
Als je dan uiteindelijk toegeeft, weet ze weer dat het werkt en gaat ze de volgende keer nog langer door.

Hoe is ze verder als je met haar loopt (als je niet naar de weide gaat)
Loopt ze dan ook makkelijk door je heen?

eerder genoemd paard deed dat ook. Zeer weinig respect voor mijn prive-ruimte.
Daar ben ik mee gaan oefenen op aan de hand wijken voor druk, achteruit, meedraven en alles wat vanzelfsprekend moet zijn.

Door mij heen lopen betekent bij mij toch een flinke lel met wat ik op dat moment voor het grijpen heb.
Kan helaas nog steeds niet mijn oren in mijn nek leggen.... :Y)

mizzpoez

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 14:13

En hoe is de situatie voor de stal: loopt er direct een pad naar de wei toe of moet er eerst een erf worden overgestoken?

Laura_x_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 14:19

Dorage schreef:
Ja zweep heb ik ook geprobeerd, dan wordt ze nóg drukker want dan raakt ze in de stress..
Maar ik kan het nog wel een keer proberen, iig bedankt voor het reageren en je tips! ga het zeker nog wel een keer proberen.

Bij consequent gebruik, wordt ze dan nog zo druk? Dit is voor mijn gevoel puur een kwestie van geen respect hebben voor jou ruimte.

JLLN_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 14:31

Even een stipje, bekend probleem.. Maar bij mij is het ook als ik haar aan een halster heb en haar naar stal wil brengen, wil ze zo hard de stal in rennen dat ze me gewoon omver beukt :')

Dorage

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-11 14:41

NAIHWIL: nouja als een paar jaar van alles proberen niet lang genoeg is weet ik 't ook niet. Ik heb idd niet een hele dag bij 'm in ze stal gestaan tot die rustig is want dat gaat me iets te ver.
Ik wandel wel is met haar over de oprit, maar omdat ze vanuit de stal al belachelijk doe, doe ik altijd ht hoofdstel in en dan probeert ze er ook altijd onderuit te komen maar dan kan ik haar nog net tegen houden.
En als ik haar opzadel n naar de bak loop (ligt naast de wei) dan loopt ze als een sukkel mee? echt vreemd.
En lellen hb ik vaak zat uitgedeeld, maar het doet haar blijkbaar niets..

mizzpoez: er loopt vanaf de stal een pad naar de wei ja. En uit de stal kun je links of rechts en rechts is naar de wei en links is om het koetshuis heen lopen richting ht woonhuis. Als ik daar loop dan is ze rustig..

laura_x_: Ik heb al een tijd de zweep niet geprobeerd omdat ik haar de laatste tijd maar gewoon laat gaan, maar de keren dat ik het wel hb geprobeerd met zweep dan schrok ze en werd ze helemaal gestresst en ging ze springen in de stal en steigeren..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 14:43

Ik heb dit probleem verholpen bij een grote merrie van 1.65 cm, echt een bulldozer. Ik heb met haar grondwerk gedaan en ik gebruikte een hengstenketting om haar te kunnen houden als ik haar naar de wei bracht, een bit is dan weer link want als je het hoofdstel uit wilt doen en ze stort toch weg is het riskant dat het bit achter de tanden blijft hangen.

Grondwerk dus doen in de bak, oefenen met stilstaan, achterwaarts gaan en dit consequent doen. Dit kun je dan ook doen in haar stal, zodat je haar normaal uit stal kunt halen. Dan onderweg naar de weide pak je je grondwerk weer op.
Het is aan te raden om hulp te vragen om de basishulpen van grondwerk te leren.

NAIWHL

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 14:53

Je moet niet van alles proberen, maar 1 techniek ook even goed volhouden. Anders kan je ook niet verwachten dat het beter gaat.
En soms is er veel geduld nodig om een paard iets te leren. Dat is het risico van opvoeden. Geduld. Ik ben er ook niet goed in. Dat geef ik ook toe, maar soms moet het, of moet je een andere oplossing vinden.

Mijn paard krijg ik niet te pakken in de wei. Daar heb ik 2 oplossingen voor.
1. net zoveel geduld opbrengen totdat ik uiteindelijk haar toch te pakken krijg
2. haar naar de stal laten rennen waar ze geen kant op kan.

Als ik mogelijkheid 2 niet heb, dan is het jammer voor mij, maar dan blijf ik net zolang rondlopen totdat ik win. Anders leer ik mijn paard dat weglopen inderdaad zin heeft.

Jou paard heeft nu geleerd dat imponeren en trekken en rennen zin heeft. Dat moet je er uit zien te krijgen, of een alternatief hebben (accepteren dat ze onderuit vliegt en desnoods bescherming om doen)

Misschien is het een idee om haar eerst een keer te longeren zodat ze haar ergste energie kwijt is. En dan gaan oefenen op: Ho en stilstaan. Net zolang totdat dit een gewoonte voor haar wordt. Dit eerst oefenen in een situatie waarin ze al rustig is. Dus niet met sochtends naar de weide brengen.
Voor het rijden bijvoorbeeld.
De hemel in prijzen dat ze netjes blijft staan. Ik weet niet of je net als ik een snoepjesmonster hebt, maar dan kan stil staan heel leuk worden voor haar.

En langzaam bouw je dit dan uit naar drukkere situaties. Zoals over de oprit wandelen. Daar kan je haar nu nog net houden. Pas als ze daar braaf reageert op 'Ho' weer door naar de volgende stap met uiteindelijk doel haar rustig naar de wei te kunnen brengen.

Helaas zijn bij dieren slechte gewoontes heel snel aangeleerd en kost het veel en veel meer tijd om dat af te leren. Dus geduld en een dag bij de stal staan zal er imo toch bij horen.

Dorage

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-11 15:31

naiwhil: ik ga er mee aan de slag, oefenen op de oprit is inderdaad een goeie!
Ik ben het alleen met 1 ding niet met je eens, dat als je, je paard niet te pakken krijgt dat je hem/haar dan naar de stal toe laat rennen, maar dan geef je ht paard toch ook ze zin door weg te rennen? Het zou iig niet mijn oplossing zijn.

NAIWHL

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 15:38

Ik hoop echt voor je dat het gaat werken.
Hou je ons op de hoogte? :)

En het wegrennen van mijn paard zie ik niet echt als haar, haar zin geven. Ze doet het namelijk alleen als ze aan het werk moet. Als ze in de stal staat, dat pak ik haar alsnog en gaan we alsnog aan het werk.

Het is niet zo dat ze met naar de stal rennen onder het werk uitkomt. Ze moet alleen maar eerder aan het werk, dus of het echt een slimme zet van haar is...

Dorage

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-11 15:48

Natuurlijk hou ik jullie op de hoogte! Ik ga er morgen mee beginnen want dan mag ze weer naar buiten.

Ja ok, jij hebt het over onder het werk vandaan komen dan snap ik het. Maar voor mijn pony zou het niet goed zijn.