hoe paard in stapmolen krijgen.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

plutolover

hoe paard in stapmolen krijgen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-11 22:39

Ik sta sinds kort met me hafje op een stal waar we een stapmolen hebben.
Helaas na 2x normaal in gelopen te hebben, vertikt mijn hafje het om in de stapmolen te gaan.

Er staat wel stroom op. (als die uit is niet). Dus ik denk dat hij daarom de molen niet in wilt. De 1e keer dat hij weigerde is het me uitiendelijk gelukt met een snoepje en iemand die even hielp vanaf achter. Eenmaal er in is er niks aan de hand en loopt die gewoon op zijn gemak.

Nu is meneer zo slim en werkt dat niet meer (helaas werkt alles maar 1x). Ook met biks wilt hij er niet in. Hij loopt mee, staat stil en gaat vervolgens in zijn achteruit.

Ik kan wel de stroom uitzetten, maar dan laat hij de rekken overzich heen gaan. (niet echt fijn voor z'n rug, het zijn halfe rekken).

Met andere paarden in de molen, werkt ook niet hij gaat er gewoon niet in.

Nu is het maar een luxe ding, en heb het jaren zonder stapmolen gedaan.Mar zou wel fijn vinden als hij er gewoon in loopt.

Sodeletuut

Re: hoe paard in stapmolen krijgen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-11 22:40

Dan heeft hij vast een schok gehad.. Snap ik wel dat hij er niet in wil. Maar ik kan me niet echt een beeld vormen van de molen, als ik het goed begrijp kunnen ze er onder door?

xxrossiexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-11 22:43

Je kunt de stroom toch uitzetten als je hen erin zet en daarna aan doen?
Of kan dat niet bij jullie?

melissa256

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-11 23:21

achteruit er in laten lopen of inderdaad de stroom uitzetten en als je paard erin staar de stroom er weer op zetten. of met iemand erachter wat je eerst ook hebt gedaan en dan met geduld elk stapje naar voren belonen!! en vooral niet boos worden want daar bereik je het tegenovergestelde mee.

Jantine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-11 23:24

Ik begrijp uit het verhaal dat TS bedoeld dat het stroom eraf is als hij uit staat (de molen) en aangaat wanneer je de knop aanzet. En ze moet de molen eerst uit zetten om en paard erin te doen, dus de stroom is er af als het paard erin moet.
Of hij is geschrokken van een schok, maar dan zou die niet zo rustig in de molen zelf lopen. Of hij weet dondersgoed dat die molen hem een schok geeft als ie niet doorloopt :')

Achteruit erin is inderdaad een idee, anders heel veel geduld en oefenen. Eventueel als ie erin staat hem er nog een keer uithalen na een paar rondjes en er weer in. Herhalen, herhalen en nog eens herhalen.

Edit: Mijn paarden kennen het vaste riedeltje nu onderhand wel weer nu ze niet op de wei mogen. Ik kom s'ochtends om ze alvast even in de molen te doen. En ze lopen zo zonder touwtje of wat de molen in, hoef hem niet eens meer uit te zetten om de volgende er daarna in te doen.

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-11 20:29

veel stroom staat er niet op, dus een echte schok kan die niet gehad hebben.

Wel als die er in loopt dan loopt die bijna met zn neus tegen zo rek. Tja en na 20 minuten draait dat ding zelf de andere kant op. Ja dan komt dat ding tegen hem aan.

als de molen niet aan staat, staat er ook geen stroom op.

De achteruit kan ik wel eens gaan proberen. (alleen heeft dat vaak maar 1x effect :P haha)

Evadi

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-11 14:55

Beginnen met gewoon voeren in een stilstaande stapmolen.

matasja

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-11 22:44

stopt de molen automatisch als hij een paard raakt? je kan misschien dan iets maken onder de rekken zodat hij snapt dat hij door moete lopen, bv een rubberen flap zodat hij zich niet bezeerd maar wel iets tegen zijn kont aan voelt.
qua er uberhaupt ingaan, trainen,trainen, trainen. hij heeft of angst of een respect voor jou want nee is nu nee. in kleine stappen oefenen. loopzelf eens mee met hem in de molen als dit verantwoord is ( bv in de ruimte voor hem ) lokken met lekkers, en hem helemaal de hemel inprijzen bij een paar stapjes voorwaarts.
heeft hij 1 ronde gestapt, belonen en eruit. evt kun je dit meerdere keren per week doen, dan 2 a 3 keer per dag en dan kijken hoe het ontwikkeld.

nicky_rilana

Woonplaats: eerst werden we gebombardeerd en nu gaan we die mensen helpen, raar dorp woon ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-11 22:50

ik zou misshien met zijn 2e proberen, en als hij erin staat zelf mee lopen dat hij weet wat de bedoeling is, je loopt een paar rondjesmee, je laat iemand anders de molen even omdraaien en jij draait je pony om. als staat hij er in beloon je hem.

als er niet zo veel stroom op staat zou ik dat toch is nakijken want als je de molen bij ons op stal aan raakt ben je echt even weg. met weinig stoom kunnen er hele lelijke dinge gebeuren, zo als in de winter met dekens op voelen ze niks en lopen ze onder het hek door, ik denk niet dat je dat wil, en doe ook je halster af voor de veiligheid

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-11 22:55

Wil je paard alleen maar in zijn achteruit? Dan zet je hem in zijn achteruit toch de stapmolen in? Zorg ervoor dat de stroom uitstaat als je hem er in zet.
Als hij er eenmaal instaat, 5 minuten stil laten staan tot hij ontspannen is. Daarna weer uithalen. Daarna weer erin, weer laten staan, en er weer uithalen. En weer er in en er weer uithalen. Doe je 100x, zonder dat je de stroom aanzet, en zonder dat hij in die stapmolen loopt. Doet hij dat braaf, uit de stapmolen halen (weer zonder dat je hem er in laat lopen) en op stal of in de wei zetten.

Daags daarop herhalen.

Daags daarop weer herhalen. Nog steeds niet erin laten lopen. 100x erin en eruit, tot hij geen krimp meer geeft.

Op dag 4 kun je een keertje kijken wat je paard doet als je hem in de stapmolen laat lopen. Eerst zonder stroom. Stopt hij of krijgt hij het hek tegen zijn kont, even stroom erop en daarna weer uitzetten.

IK zou niet zo snel met je pony in die stapmolen gaan lopen. Niet als hij sterk wordt of geen respect voor je heeft.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-11 17:48

Op de vorige stal was er ook een stapmolen en de enkele keer dat ik er gebruik van maakte, zette ik mijn pony er in terwijl dat ding draaide. Als ik hem stil zette, dan wilde ze er - net als jouw pony - ook niet in. Misschien dat het op deze manier bij jouw pony ook werkt?