Bit uitdoen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Yvo89

Bit uitdoen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-11 21:15

Ik verzorg nu ongeveer 1,5 jaar een KWPN'er. Sinds een half jaar is het bit uitdoen echt een probleem aan het worden, en het wordt ook alleen maar erger.
Zodra ik riempjes uit doe, wil ze eigenlijk al weglopen. Zodra mijn handen naar haar oren gaan, wordt ze al nerveus. Als ik het hoofdstel over haar oren doet, loopt ze naar achter en gooit haar hoofd omhoog. Juist door dit gedrag blijft het bit achter haar tanden hangen, en duurt het alleen maar langer eer het bit uit is. Het begint echt een probleem te worden, aangezien ze vandaag zelfs een beetje steigerde..
Hoofd borstelen vindt ze ook niet echt fijn, net zoals het afdoen van haar ogen (bij slapers). Maar dat is niet zo ernstig als dit. Met het halster afdoen gooit ze ook haar hoofd in de lucht en wil ze weglopen.
Ze doet dit alleen bij mij, niet bij haar eigenaresse.

Help alsjeblieft, het is echt een probleem!! :)

Somebitch

Re: Bit uitdoen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-11 21:18

Als ze het alleen bij jou doet ligt daar het probleem. Het lijkt me slim om dit eens met de eigenaar te bespreken zodat deze je tips kan geven. :)

Mastrootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-11 21:18

Als ze al zenuwachtig word bij de riempjes, even time-out. Pas verder gaan als zij weer rustig is.

ElSea

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-11 21:22

zoals ik het hoor ben je misschien niet streng genoeg. probeer het is met het halster en als ze het hoofd omhoog gooit geef je een ZACHT rukje aan het halster.
bij het hoofdstel zou ik het net zolang vasthouden totdat zij haar hoofd naar beneden doet. of doe de keelriem los, laat haar vijf min staan, dat jij erbij blijft en haar geruststeld met een snoepje, dan het tweede riempje, hetzelfde doen en dan rustig het bit op je handen laten glijden. LET OP niet aan het hoofdstel een ruk geven, dat doet pijn! succes!

HolyPope

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 01:37

Het kan heel goed zijn dat het paard last heeft van d'r oren, dat ze dit gedrag bij jou vertoond en niet bij de eigenaresse kan komen omdat de eigenaresse automatisch hoofdstel of halster op een vloeiender beweging af doet dan jij.
Misschien ben jij iets te voorzichtig en is dat onprettig voor het paard.
Check z'n oren en je kan misschien het probleem oplossen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 20:31

Ik ben erg en denk direct aan pijn.
Al dan niet bij de oren :)

ElSea

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 20:32

ja dat kan ook. dan moet je het de eigenaresse laten doen en goed kijken...!!

Yvo89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-11 20:35

Ik heb nu ook afgesproken met de eigenaresse. Even kijken hoe zij het doet, en dan kan zij kijken wat ik fout doe. :) Bedankt iedereen tot nu toe voor de reacties!!

Ezz93

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-11 21:13

Je kan proberen om haar elke keer als het halster of hoofdstel af gedaan hebt, een snoepje te geven. Hierdoor zal ze na een tijdje automatisch nadat het hoofdstel of halster af is naar beneden gaan met haar hoofd, en naar jou. Het kan ook dat het een keer pijn heeft gedaan toen jij het hoofdstel uit deed, (misschien zat er een takje o.i.d) dan denkt ze daar nu elke keer aan als jij het hoofdstel af doet, en niet als de eigenaresse het doet. Ik zou wel even kijken of er geen plekjes bij haar oren in de buurt zijn waar ze last van heeft. Dat kan natuurlijk ook de oorzaak zijn.

HolyPope

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-11 21:46

Ezz93 schreef:
Je kan proberen om haar elke keer als het halster of hoofdstel af gedaan hebt, een snoepje te geven. Hierdoor zal ze na een tijdje automatisch nadat het hoofdstel of halster af is naar beneden gaan met haar hoofd, en naar jou. Het kan ook dat het een keer pijn heeft gedaan toen jij het hoofdstel uit deed, (misschien zat er een takje o.i.d) dan denkt ze daar nu elke keer aan als jij het hoofdstel af doet, en niet als de eigenaresse het doet. Ik zou wel even kijken of er geen plekjes bij haar oren in de buurt zijn waar ze last van heeft. Dat kan natuurlijk ook de oorzaak zijn.

Goeie tip ! _/-\o_

melissa256

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-11 22:24

[quote="liekec"]zoals ik het hoor ben je misschien niet streng genoeg. probeer het is met het halster en als ze het hoofd omhoog gooit geef je een ZACHT rukje aan het halster.

dat zou ik niet doen dan krijg je alleen maar meer problemen. ik heb ook een keer zo'n paard in handen gehad maar je moet echt rustig blijven !! geen getrek op rukken aan zijn/haar hoofd want daar wordt hij/zij nog nerveuzer van !!

Heb je misschien ene keer hard het bit tegen haar tanden aan laten stoten? want dan kan het zijn dat ze het gewoon eng vindt.
blijf gewoon rustig eerst 1 riempje los even wachten en dan het 2e riempje en zo verder doe niet gelijk in 1 ruk het hoofdstel af maar gewoon zachtjes en met beleid. dus doe eerst rustig de teugels over het hoofd en dan het hoofdstel uit en als het dan nog zo is maak dan ook het riempje van het bit los en doe die dan VOORZICHTIG uit en dan kan je het bakstuk achter de oren vandaan halen.

ship

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-11 23:01

tandarts??? mijne doet het momenteel ook en heeft scherpe haken op de kiezen dus komt de tandarts hem behandelen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-11 23:04

Ik wilde idd net de tip geven vd tandarts..
Kan best zijn dat ze last heeft van haken, dat kan dr hele hoofd gevoelig maken...

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-11 23:09

Mijn Welsh A merrie heb ik met 6 gekocht maar kende eigenlijk vrijwel niets. Die reageerde ook heftig op het hoofdstel af doen en bit uit doen. Hoofdstel op zich geen probleem, met het bit let ik altijd al op dat ik dat netjes en zachtjes doe, maar júist omdat ze dus idd, net als jou paardje, het hoofd op dat moment omhoog gooit, klapt het bit tegen haar tanden/kiezen aan.

Tot ik de gouden tip van iemand kreeg: ik laat haar vast staan, haal met rechts het hoofdstel er af heel rustig en zachtjes terwijl ik met m'n linkerhand druk uitoefen op haar neus (vrij hoog) zodat ik haar neus als het ware naar beneden druk. Dat hoeft niet hard, maar wel zodat je haar tegen kan houden op het moment dat ze haar hoofd omhoog wil gooien. Op dat moment zette ik nog even wat extra druk en tegelijkertijd kon ik het bit zachtjes uit de mond halen, zonder dat het tegen haar tanden kwam.

Het heeft een tijdje geduurd, maar nu is er haast geen drama meer, laatste paar weken vergat ik zelfs af en toe om 'druk' op haar neus te zetten en toen ging het vrij goed :j Benodigde druk werd overigens ook steeds minder.

Jou paard reageert wel een stuk heftiger (meteen ook al op het hoofdstel af halen, mijn merrie alleen op het bit tegen de tanden als ze dus haar hoofd omhoog gooide) maar misschien heb je er wel wat aan.

Yvo89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-11 15:30

Ze heeft wel een tijdje geleden een blaasje gehad aan de binnenkant van haar lip. Op dat moment was het niet lekker als het bit erlangs kwam. Logisch. Dat blaasje is inmiddels wel weg, maar dat zou het misschien kunnen zijn. Aan de andere kant denk ik dan: dan zou het ook bij de eigenaresse moeten..
Ik ga in ieder geval deze dingen even proberen. Aanstaande maandag ga ik sowieso samen met de eigenaresse, ben benieuwd!!
En nogmaals bedankt!!

Yvo89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-11 22:34

Vandaag ben ik met de eigenaresse geweest. Ze heeft me voor gedaan hoe zij het doet, en wat ik waarschijnlijk fout deed. Heb het gelijk op haar manier geprobeerd, en het ging goed! Ik deed waarschijnlijk het hoofdstel te snel helemaal naar beneden. Moet eigenlijk eerst over dr oren, even wachten tot ze haar mond opent, en dan eruit halen!
Ben blij dat het is opgelost en jullie allemaal bedankt!!

Boompje1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-11 22:45

ja indd anders kom het bit hard tegen de tanden aan en dat is echt niet fijn, zelfde als je per ongelijk je lepel te hard of te snel in je mond doet en hij komt tegen een tand aan dat is al vervelend laat staan een bit.....en fijn om te horen dat het opgelost is !!!!

HolyPope

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-11 23:22

Ik heb altijd al gezegt dat je nooit te jong bent om te leren....

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-11 23:32

Yvo89 schreef:
Vandaag ben ik met de eigenaresse geweest. Ze heeft me voor gedaan hoe zij het doet, en wat ik waarschijnlijk fout deed. Heb het gelijk op haar manier geprobeerd, en het ging goed! Ik deed waarschijnlijk het hoofdstel te snel helemaal naar beneden. Moet eigenlijk eerst over dr oren, even wachten tot ze haar mond opent, en dan eruit halen!
Ben blij dat het is opgelost en jullie allemaal bedankt!!

+:)+ oplossing gevonden dus. Super!
Sommige paarden hebben idd wat 'langer' de tijd nodig om hoofdstel af en bit uit te doen. Ik was altijd een hele makke shetmerrie gewend die het allemaal niets uitmaakte, al zou je het hoofdstel half van haar hoofd 'rukken'. Maar er zijn er idd heel veel die dat gewoon niet kunnen waarderen. Is gewoon even uittesten wat het beste werkt.

Maar fijn dat het nu opgelost is!