Longeer probleem

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

soof109

Longeer probleem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-11 16:24

Hai
Ik ben Sophie en ik woon in Noord-Holland. Mijn paard heet Nero en hij doet alles super behalve longeren sinds de afgelopen 2 maanden. We lopen de longeerbak in en als ik wil dat hij weggaat blijft hij gewoon staan, als ik naar zijn zij probeer te lopen draait ie mee. Hij is zo ongeveer ongevoelig voor geschreew en de zweep en als hij de zweep toch voelt dan steigert ie gewoon en draait weer mee.
Het is heel frustrerend want ik wil 'm helemaal niet slaan, hij is zo leuk, lief en slim maar toch snapt ie "opeens" niet meer dat hij naar buiten moet lopen.
Als hij eenmaal (met hulp van mijn zusje of moeder) op de buitenste ringen loopt dan komt ie alleen naar binnen als ik zeg dat het mag. Anders niet. Maar zodra ik wil dat hij op de andere hand gaat begint het weer van voren af aan.
Hij vind me denk ik gewoon te lief want hij wilt dan gekrabt worden ofzo. (dit doe ik expres niet omdat dit geldt als beloning)
Bij mijn moeder en andere mensen doet hij ook niet zo klef (alleen bij mij).

Please geef me tips want longeren is op dit moment niet leuk voor mij en niet leuk voor hem.

Soof109

Angela

Re: Longeer probleem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-11 16:47

Zoek er iemand bij met verstand van probleem paarden. Blijkbaar heeft je paard geleerd dat het door dit te doen, onder het longeerwerk uit kan komen. Hij gaat steeds meer uit de kast halen, als jij dat ook doet. Tijd dus om er iemand bij te halen die hem zwaar kan overtreffen in lieiderschap (en nee, dat is niet heel hard slaan e.d.), en het probleem de wereld uit kan helpen.

Dilan1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-11 13:56

Lijkt mij toch dat je paard te weinig respect voor je heeft, als ie het bij anderen wel goed doet. De leider is namelijk de gene die bepaald wat er gedaan wordt, en daar zelf niet meer voor hoeft te doen dan de gene 'onder' hem.

Denk dat een insructrice erbij halen, die ook echt grondwerkles geeft, al heel veel kan helpen ;) Of iemand anders om hulp vragen, zodat jij leert om de baas te zijn.

Memories

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-11 15:11

Hier heb je echt grondwerkinstructie bij nodig inderdaad, zou iig wel het beste zijn :)
Zoals de anderen al zeggen is het probleem gewoon dat jij hem net iets te lief vind waardoor Nero de kans ziet om jou de baas te zijn. En ik raad je dus echt aan om hier instructie of wat voor (goede) hulp dan ook bij te nemen. Het sluipt er gemakkelijk in en voor je 't weet is ie je met andere dingen ook te slim af!
Ik herken het probleem hoor, het is zo makkelijk om je paard té lief te vinden, maar uiteindelijk heb je er alleen maar last van!

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 19:15

Heel herkenbaar (mijn jonge paard draaide ook een tijd leuk met me mee en wilde niet van me af gaan). Heb maar een advies voor je. zoek hulp van iemand die vaker met dit builtje heeft gehakt die je kan helpen. En.. ze snappen het heel goed. Ze pakken je alleen direct op het moment dat jij een fout begaat. Mijn positie was hierin alles bepalend en daarbij was ik te lief. niet zomaar slaan met je zweep, maar ook hier is het moment waarop echt bepalend dus zoek hulp want dit zal steeds erger worden.

Eline_25

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 19:43

je kan proberen met de zweep naar de schouder te wijzen sommige paarden gaan dan opzij en blijven ook opzij ;)
veel succes :)

swaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 19:53

Hmmm klinkt alsof Nero een beetje teveel ruimte krijgt van jou... :)

Ik denk dat je een keuze moet maken. Of wil ik hem lekker kriebelen? Of wil ik dat hij even lekker gaat lopen?
Dus of je gaat kriebelen of je gaat lopen beste paarden beest... Op het eind zou je hem best mogen belonen maar zeker bij een paardje wat gevoelig is voor ruimte ( in de zin van "zelf bepalen wanneer hij wat mag doen") zul je heel duidelijk moeten communiceren...

Longeren is longeren... punt. Niets zieligs aan en hij zal moeten luisteren... :)

Ik denk dat het probleem niet zozeer bij Nero ligt maar bij jou ( dit bedoel ik niet aanvallend hoor! echt niet :) !!!)... Je zult duidelijker in je lichaamstaal moeten worden.

Loop met hem naar de longeer cirkel en zet hem meteen aan het draven! Hoppa...zweepje tussen jou en hem in en met je borstkas richt je je net achter zn schouders... Zweepje erachter of recht tussen jullie in... Schouders naar achteren en er ook echt staan! Niet teveel praten, alleen die termen die je altijd gebruikt bijv. "stappen, draf, galop, naar buiten, hoooola..." ( of wat je vaste ook commando's mogen zijn..)

Als hij omdraait, stil zetten, naar je toe halen, van je opzij zetten en weer op die cirkel aan sturen...
Ook het plaatje in je hoofd voor je zien kan helpen... Paard dit ga je doen! Punt... Zonder boos, of ongeduldig te worden. Je hoeft niet te schreeuwen of met zwepen te slaan, als je maar DUIDELIJK bent in wat je van hem wilt... Ik denk dat het daar namelijk spaak loopt...

Hij vind het veels te gezellig om lekker bij jou te staan kroelen... :)

Hoop dat je hier iets mee kunt!

SUCCES!

soof109

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-11 20:49

Haai,
Harstikke bedankt voor al deze adviezen, ik heb er echt wat aan gehad. Ik moet inderdaad duidelijker communiceren, ik had in mijn hoofd; "Oke Nero, ff lekker naar buiten, nee niet naar binnen, gewoon beetje doorstappen'' en dat ging goed, toen ik 'm van hand liet veranderen ging hij na een beetje twijfelen toch naar buiten, bij de 3e keer van hand veranderen ging hij bijna meteen. Daarna heb ik lekker met 'm gekroeld en 'm lekker stukjes wortel en brood gegeven. We hadden eindelijk weer eens een lekker longeer-dagje gehad.

Hartstikke bedankt nogmaals,
Succes!
X Soof109

KAD

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 19:43

ik hou het even in de gaten
mijn indy is ook echt niet te longeren

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 19:50

@KAD Problemen met longeren zitten niet in het paard, maar in de longeerder. ALTIJD. Het paard reageert imers simpelweg op jouw lichaamstaal en tekens of gebrek daar aan. Rhian heeft het al prima uitgelegd, de longeerder geeft het paard de ruimte om andere dingen te doen dan bedoeld.
Je moet weten waar wanneer te gaan en staan en kijken en richten met de zweep. Elke fout daar in is een opening om wat anders te doen.
Ik gaf juist longereles met en pony die echt alle kanten op ging als je het niet correct deed. zo leer je het best wanneer je het geod doet, dus hoe het hoort.
Men zou blij moeten zijn met ene paard dat een leermeester is wat dat betreft, maar in plaats daar van krijgen ze geheel onterecht de naam "moeilijk" en "dominant".
Longeren moet je leren. En voordat je het zelf onder de knie hebt, kun je geen verwachtingen van de paarden hebben.

__Cindy__

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-11 10:13

ik heb sinds september een eigen paard. In het begin ging alles (bijna) perfect, totdat ik een maand geleden naar een andere stal ging en daar buiten moest gaan longeren. Nou echt een drama! Ze ging alleen maar bokken, steigeren en dreef me echt op de spits. Elke keer dat ik weer wilde gaan longeren ging ik met lood in mijn schoenen naar stal. Heel toevallig kwam ik vorige week een bekende tegen met veel ervaring. Zij stelde voor mij te helpen; ze nam mijn paard mee en ging haar longeren. Ze deed weer zo maf, maar doordat zij ERVARING had wist ze precies hoe ze mijn paard moest doorpakken. Daarna liep je weer als vanouds. Wel nog erg gespannen, maar dat is een kwestie van tijd. Heb ontzettend veel tips van haar gehad en vertelde ook dat ik strenger moest zijn; duidelijk en consequent bedoel ik daarmee. Sinds dien begin ik het gewoon weer leuk te vinden om haar te longeren! Echt, laat iemand die ervaring heeft even met je meekijken; soms kan je nog zo goed longeren maar kom je bij een probleem waar je gewoon geen ervaring mee hebt. Ligt niet aan jou of het paard, maar puur de ervaring.

Succes!

swaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-11 13:00

Veel longeer problemen hebben te maken met het feit of je er staat of niet als mens... Jij moet met je lijf effe 600kg in gang zetten. Laat je in het begin nog niet teveel afleiden door zaken als bokken steigeren of als een paard nog niet meteen een perfect rondje om je heen loopt... :) voorwaarts is de boodschap en alles wat die kant op gaat is oké in het begin... ;)

vanuit daar ga je verfijnen, afstemmen en steeds meer en meer fine tunen tussen jouw en je paard.. Dat is eigenlijk de basis van het longeren... Als je je allebei ( paard en longeerder) begint te vervelen ( lees niet bezig bent met bokken of bijsturen her en der) kun je beginnen met zaken als een ander paard erbij in de bak ( en dat paardlief dan toch nog oog heeft voor jou)... En een juiste houding voor het paard om in te bewegen aan de longe...

Maar bedenk je ten alle tijden dat het voor een paard niet 'logisch' is om in een rondje te lopen... dat heeft gewoon geen zin in de natuur... :) haha... dus bewust zijn van je lichaam, je lichaamstaal en vooral erbij stil staan dat paarden gevoelig zijn voor drijven ( een dominante hengst drijft de kudde namelijk voor zich uit, net zoals een border collie een kudde schapen drijft) dus als je schuin achter de schouder van je paard staat drijf je hem al een beetje voor je uit... zweepje richting de bil/ schouder wijzen en je komt al een heel end... :)

Oja, en nog een gouden tip... Ga vooral niet lopen stressen of twijfelen... dit zijn twee duidelijke signalen voor je paard dat jij het als leider niet weet en zal voor een paard voor onrust zorgen ("O Grote god, de baas weet niet wat we moeten doen... en nu?!") Gooi hem beter even los, en probeer het daarna weer even opnieuw, of adem een paar keer even diep door...

Of zoals bovenstaande poster aangaf, haal er iemand bij die het leuk vind een jong paardje te leren longeren... (Eén van mn favo dingen... ;) )

Veel Succes!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-11 20:40

.