Speelgoed schadelijk??

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

StefenFrens

Speelgoed schadelijk??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-11 02:27

Het zal hier wel goed staan denk ik..

Speelgoed wordt ontworpen om verveling en ondeugden tegen te gaan.
Echter ik heb onlangs gehoord dat het dat laatste juist ook kan veroorzaken
en dat je paarden beter niet "slimmer maakt, dan dat ze al zijn".
Je zou een paard beter een paard laten.

Hoeveel waarheid zit hierin vraag ik mij nu af?!?!?????

Moet ik mijn twee jarige merrie dan maar geen speelappel geven???

TurdusMerula

Re: Speelgoed schadelijk??

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-11 03:53

Een merrie van twee jaar hoort paardenvriendjes om zich heen te hebben, en ruimte.
Dan is een speelappel niet meer nodig. :)

Thirty

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-11 04:43

Nou ja, dat dus,. Een tweejarige hoort buiten in de wei, in een kudde of opfok.
Die heeft op stal niets, maar dan ook niets te zoeken!

Dat zeg je zelf toch ook :+
StefenFrens schreef:
Je zou een paard beter een paard laten.

StefenFrens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-11 14:22

Dat klopt en krijgt ze ook genoeg, echter ik sta ergens waar ze 's nachts op stal komt en gedurende een aantal uur per dag, vandaar de appel en dat ik graag antwoord op mijn vraag had gehad. ;)

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-11 14:52

Een tweejarige hoort niet op stal - geen enkel paard hoort op stal. Da's mijn mening - en misschien een iets andere discussie.

Stalondeugden zijn uitlatingen van stress of verveling...
Speelgoed is symptoombestrijding - ik geloof daarom ook niet dat het kwaad zou kunnen. Waarom zou een paard er juist stalondeugden door ontwikkelen?
Ik denk wel dat bijvoorbeeld een net hooi dan weer een beter tijdverdrijf zal zijn dan speelgoed, als dat een optie is. :)

Sjors

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-11 14:53

Zoals eerder gezegt in dit topic: heeft ze een vriendje?

StefenFrens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-11 19:42

Nogmaals: ja ze komt zo goed als de hele dag buiten én heeft sociaal contact.
Krijgt overigens ook onbeperkt hooi.

Barbulet

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-11 19:45

Waarom moet je dan zonodig een speelappel voor haar kopen...? Zeker als je twijfelt over de effecten hiervan?

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-11 19:48

Pffff wat een gedram weer. :roll:

Nee, ik denk niet dat speeltjes voor paarden negatieve invloed op het dier zelf heeft.
Maar inderdaad, beter een hooinet. :)

mnkortleve

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-11 19:54

Ik zou ze zeker wat leuk geven om zich mee te vermaken, soms moet je je paard op stal zetten en waarom dan niet met wat leuks.
Niet dat dat dan perse speelgoed moet zijn dat kan ook een voerbal, hooizak, slowfeder oid zijn.

TurdusMerula Wat jij zeg is echt onzin er zijn genoeg paarden die graag naar stal gaan 's avonds.
Ik heb er hier een paar voorbeelden van staan het is dat ik wil dat ze zo lang mogelijk buiten blijven, maar ik maak ze daar echt niet gelukkig mee.
Na een aantal dagen regen zeker niet dan staan ze soms gewoon te shaken van de kou en hebben ze een nachtje box heel hard nodig.
Maar goed dit is ook weer offtopic ;)

Barbulet

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-11 21:44

mnkortleve schreef:
Ik zou ze zeker wat leuk geven om zich mee te vermaken, soms moet je je paard op stal zetten en waarom dan niet met wat leuks.
Niet dat dat dan perse speelgoed moet zijn dat kan ook een voerbal, hooizak, slowfeder oid zijn.

TurdusMerula Wat jij zeg is echt onzin er zijn genoeg paarden die graag naar stal gaan 's avonds.
Ik heb er hier een paar voorbeelden van staan het is dat ik wil dat ze zo lang mogelijk buiten blijven, maar ik maak ze daar echt niet gelukkig mee.
Na een aantal dagen regen zeker niet dan staan ze soms gewoon te shaken van de kou en hebben ze een nachtje box heel hard nodig.
Maar goed dit is ook weer offtopic ;)

Hier ga ik in mee. Helemaal mee eens. _/-\o_

Aniek2011

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-11 23:11

Ik ken paarden die er niet naar om kijken maar ik ken ze ook die er druk mee in de weer kunnen zijn en dat zullen ze dan wel leuk vinden anders deden ze het niet! En in dat geval is het beter dan niks...

Suzanne_18

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-11 23:14

Ik heb voor mijn jonkie een voerbal gehad. Inmiddels is de bal na 2 jaar intensief gebruik overleden :') , maar ik heb het altijd een geweldig ding gevonden. Hij was altijd een hele tijd bezig met zijn brokjes eten (een uurtje was hij wel zoet) en ook daarna was hij regelmatig met zijn bal aan het rommelen. Inmiddels is mijn kleintje een grote jongen geworden en heb hem nog nooit betrapt op enige ontwikkeling van stalondeugd o.i.d. Dit is de bal die ik gehad heb:http://www.paardendrogist.nl/product/182/188/stubbs_rock_n_roll_bal/126625/

Ik zie dat ze nu ook een nieuw ontwerp hebben. Deze rolt wat minder makkelijk, dus zijn ze nog langer zoet met eten http://www.paardendrogist.nl/product/182/188/decahedron/126626/.

Boompje1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-11 12:34

ja indd voerbal of hooinet dit stimuleert het natuurlijke voergedrag (fourageren= rond snuffelen voor voedsel op zoek zijn naar) zou ik eerder kiezen, en als je denk dat ze speelgoed nodig heeft dan is de stal misschien toch niet zo'n geweldige optie voor haar zou ik denken maar kan zeker geen kwaad.

HiskeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-11 13:48

Ik geef ze ook gerust een skippybal

StefenFrens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-11 23:07

Ze staat indd niet graag in de regen en wilt soms zelfs uit zichzelf naar binnen, terwijl ze met een enter en een gespeend veulen op de wei staat en zij de baas is van de drie.
Niet iedereen heeft de mogelijkheid een paard 24 of 12 uur buiten te kunnen zetten, vandaar.
Ik wil gewoon niet dat ze zich op stal zou kunnen gaan vervelen, want het is een paard wat er gevoelig voor is.
Bedankt voor de tips.

sillyhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 07:42

Een speelbal kan geen kwaad. Ik zie bij mij op stal een stuk of 7 paarden met zo'n speelbal, maar er kijkt er niet één naar om. Vraag even naar ervaringen van mensen, zonde als je zo iets koopt en paard vind er niets aan.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 07:47

Je kan de 3 jonge dieren beter met z'n 3en bij elkaar zetten s'nachts(in een loopstal/hele grote box) dan hebben ze het minste last van verveling. Ook voldoende ruwvoer uiteraard.
Verder denk ik dat het speelgoed weing kwaad kan.

StefenFrens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-11 12:15

De enter en het veulen staan samen in een ruime stal, maar de mijne heeft een eigen stal, want die past er niet bij.
Ik heb helaas niet de mogelijkheid tot een loopstal, waar ik sta..
Ze krijgt wel zo goed als onbeperkt ruwvoer, hooi van goede kwaliteit.

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 12:21

Je doet iig al moeite om het zo goed mogelijk voor je paardje te maken :)
Maar ik ben wel van mening dat de dieren nóg slimmer worden van zulk soort dingen en ik ben ook van mening dat een stal is voor rust en geen speelplek dus geen bal of wat dan ook. Negen van de tien paarden doen er toch niets mee.

Mijn jaarlinger heeft een skippy bal en ze is al heel slim van zichzelf, maar met die bal word het er helemaal één. Haha, als ze het eenmaal door hebben dat ze ermee kunnen gooien .... :P

StefenFrens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-11 14:10

xDenies schreef:
Je doet iig al moeite om het zo goed mogelijk voor je paardje te maken :)
Maar ik ben wel van mening dat de dieren nóg slimmer worden van zulk soort dingen en ik ben ook van mening dat een stal is voor rust en geen speelplek dus geen bal of wat dan ook. Negen van de tien paarden doen er toch niets mee.

Mijn jaarlinger heeft een skippy bal en ze is al heel slim van zichzelf, maar met die bal word het er helemaal één. Haha, als ze het eenmaal door hebben dat ze ermee kunnen gooien .... :P

Thanks! Ja ik doe echt mijn best, liefst had ik haar aan huis met een vriendje, ging ze van 's morgens tot 's avonds naar buiten! Maja, dat moet nog een paar jaartjes wachten, ben nog niet zo rijk hahaha!! :P ;)

Weet je wat 't 'm is, het is een hele hele slimme dame!!
Daarom maak ik me ook zorgen, dat als ze op stal staat ze het niet zo eens zal zijn met het woord rust, want ik merk gewoon dat ze altijd een uitdaging/bezigheid zoekt, als ze binnen staat.
Nu had ik laatst zo'n appel/liksteen combi opgehangen.. Nou.. Twee dagen, had ze de liksteen er tussen uit gesloopt!!
Dat zegt wel genoeg denk ik..
Een skippi bal zal ik dan maar helemaal niet aan beginnen hahahaha!! :P
Heb trouwens laatst gehoord dat een paard verongelukt was in de wei, omdat ie op de bal was gaan staan!

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 16:04

Die liksteen bestaat uit suiker, dus dat is gewoon snoepgoed. Het is logisch dat ze dat in één keer op eet, dat heeft niet met slim of niet te maken. :)

StefenFrens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-11 18:36

TurdusMerula schreef:
Die liksteen bestaat uit suiker, dus dat is gewoon snoepgoed. Het is logisch dat ze dat in één keer op eet, dat heeft niet met slim of niet te maken. :)

Klopt, is het ook, maar het is eigenlijk niet de bedoeling dat een paard het voor elkaar krijgt om deze in één keer te verorberen en ik had 'm ook niet al te "gemakkelijk" opgehangen.
Ze stonden er op stal ook van te kijken.
Dus wel degelijk een slimme tante! ;)

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 18:39

Het is niet het eerste paard dat in één dag z'n liksteen opeet ...

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 19:22

speelgoed kan helemaal geen kwaad. Hier zijn een legio aan skippyballen gesneuveld. Nu zijn emmers erg favo (paard is bijna 5 maar speelt nog dagelijks). Gewoon die rubberen emmers bij de Action. Je moest eens weten hoeveel speeluren je jonge paard daarvan plezier heeft. En of ze er slimmer van worden... maakt dat wat uit? Die van mij is hyperinteligent, maar die is volgens mij gewoon zo geboren. Ik geef alleen zelf geen speelgoed op stal. Ik wil wel eens als het heel slecht weer is en ze moeten wat langer op stal staan dat ik een wilgentak geef. Die wordt dan helemaal gesloopt.