wat helpt er bij een paard die veel spanning heeft ?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

dior_bokt

wat helpt er bij een paard die veel spanning heeft ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-11 21:03

Mijn vraag is wat er tegen spanning helpt bij je paard
Ik zou graag willen weten hoe ik beter met de spanning van mijn paard kan omgaan. :)
graag hoor ik jullie ervaringen als een paardenfluisterraar hier bij gaat helpen, of als je nog wat anders weet mag je het hier in het topic plaatsen,
Of via de pb

Anoniem

Re: wat helpt er bij een paard die veel spanning heeft ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 21:48

Tja het ligt er heel erg aan wat voor een spanning? Is het altijd, alleen tijdens het rrijden, met naar buiten gaan?
Wat ik eerst zou nagaan is of jij zelf geen spanning hebt. En is het geen stress bij je paard? Dan kan voer ook een goede invloed hebben op het paard.

dior_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-11 21:51

met rijden en in de omgang
Als je hem aan raakt kan hij daar al erg gespannen van worden
En met borstellen is er niks aan de hand dat vind hij alleen maar fijn
Ik probeer zelf altijd zo rustig mogelijk te blijven

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 21:52

Dan zou ik eens kijken naar je voer, dat kan heel veel spanning geven aan een paard. Op wat voor brok staat ze en hoeveel krijgt ze?

dior_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-11 21:56

Joolien schreef:
Dan zou ik eens kijken naar je voer, dat kan heel veel spanning geven aan een paard. Op wat voor brok staat ze en hoeveel krijgt ze?

ook zonder voer doet hij het.
2 kilo sportbrok perdag ,maar daar komt die spanning niet vandaan dat is het karakter van het paard
Ik heb hem ook op basisbrok gehad en dat maakt geen verschil met sportbrok

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 22:07

Haal hem eens helemaal van de brok af en kijk wat er dan gebeurt. Twee scheppen is best ruim, bij ons krijgen de meesten rond een halve schep per dag, sommigen nog minder.
Probeer eens brok waar geen haver in verwerkt is, sommige paarden reageren daar ook nogal strak op.

Verder kun je eens kijken of je met TTEAM wat spanning weg kunt nemen (zowel de touches als de grondoefeningen).

dior_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-11 22:13

Waratje schreef:
Haal hem eens helemaal van de brok af en kijk wat er dan gebeurt. Twee scheppen is best ruim, bij ons krijgen de meesten rond een halve schep per dag, sommigen nog minder.
Probeer eens brok waar geen haver in verwerkt is, sommige paarden reageren daar ook nogal strak op.

Verder kun je eens kijken of je met TTEAM wat spanning weg kunt nemen (zowel de touches als de grondoefeningen).

ik vind 2 scheppen sportbrok erg weinig maar goed , het gaat mij er om dat ik beter met zijn spanning kan omgaan
en dat heeft niks te maken met voeren , hij is altijd al zo geweest en het is echt zijn karakter :j
Grondwerk ga ik met hem doen

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 22:16

Om spanning weg te nemen, moet je zijn leven zo voorspelbaar mogelijk maken. Want veel spanning heeft te maken met onzekerheid, verwachten van dingen die eigenlijk helemaal niet gaan gebeuren etc.
Dus: Elke dag om ongeveer dezelfde tijd heen, dezelfde versnapering mee (ik geef de mijne een stukje wortel bij het komen en als hij weer op stal wordt gezet na het werk), dezelfde borstels in dezelfde volgorde etc. Ook het werk zoveel mogelijk voorspelbaar maken, dus altijd met hetzefde beginnen en ook meteen weer terug gaan naar iets wat het paard goed kan/graag doet, zodra het nerveus wordt om de rust er weer in te brengen. Je kunt best een keer overslaan waar paard erg nerveus van wordt met rijden, zodat het vertrouwen versterkt kan worden.
Als je andere dingen met het paard doet, zoals longeren of grondwerken (aan te raden om paard jou goed op te kunnen nemen), kies daar dan liefst vaste dagen voor, zodat het paard weet dat er die dag gebeuren gaat.

emma525

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 22:17

misschien een een supplement proberen van bijv. pavo. Anders ook eens naar de omgeving kijken, dat was bij ons paard het grootste struikelblok. Nieuwe stal, ze heeft helemaal geen stress meer.

Anders misschien je verdiepen in de kruiden ect.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 22:35

Verkopen, want hij heeft blijkbaar een baasje die veel vragen stelt maar toch doet wat ze zelf wil, niet negatief bedoeld ook al lijkt het zo maar in mijn ogen ben je beter af met een ander paard. Eentje die wel aan al je wensen voldoet. En je paard is misschien ook beter af bij een andere baas die niet zo "eigenwijs" is.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 22:38

Grondwerk met het paard doen, zelfvertrouwen opkrikken.

En misschien rekening houden dat jullie characters en temperamenten botsen, en dat valt echt niet weg te poetsen. Soms heeft een paard niet het character dat bij je past en dan is het heel sneu maar moeten jullie aparte wegen gaan.

dior_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-11 22:49

Lusitana schreef:
Om spanning weg te nemen, moet je zijn leven zo voorspelbaar mogelijk maken. Want veel spanning heeft te maken met onzekerheid, verwachten van dingen die eigenlijk helemaal niet gaan gebeuren etc.
Dus: Elke dag om ongeveer dezelfde tijd heen, dezelfde versnapering mee (ik geef de mijne een stukje wortel bij het komen en als hij weer op stal wordt gezet na het werk), dezelfde borstels in dezelfde volgorde etc. Ook het werk zoveel mogelijk voorspelbaar maken, dus altijd met hetzefde beginnen en ook meteen weer terug gaan naar iets wat het paard goed kan/graag doet, zodra het nerveus wordt om de rust er weer in te brengen. Je kunt best een keer overslaan waar paard erg nerveus van wordt met rijden, zodat het vertrouwen versterkt kan worden.
Als je andere dingen met het paard doet, zoals longeren of grondwerken (aan te raden om paard jou goed op te kunnen nemen), kies daar dan liefst vaste dagen voor, zodat het paard weet dat er die dag gebeuren gaat.

Ik ga dit proberen zo dat hij voorbereid is ,wat er die dag komen gaat :)

ship

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 22:56

er is wel degelijk voer die je hiermee kan helpen cavalor voer de pianissimo en kan je vertellen dit werkt echt ik zelf heb ook een stresskip op stal en zins ik dit voer word ze steeds meer ontspannender en makkelijker om mee te werken... ik zou zeggen probeer het..heeft wel even tijd nodig om in te werken

dior_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-11 23:06

ship schreef:
er is wel degelijk voer die je hiermee kan helpen cavalor voer de pianissimo en kan je vertellen dit werkt echt ik zelf heb ook een stresskip op stal en zins ik dit voer word ze steeds meer ontspannender en makkelijker om mee te werken... ik zou zeggen probeer het..heeft wel even tijd nodig om in te werken

suplementen die werken niet, ik heb ze allemaal bijna al gehad , ander voer helpt ook niet.
Ook zonder brokken doet hij het , :+
met de suplementen , krijg ik er nog erger paard voor trug dus daar begin ik niet meer aan. :n
kruiden Muesli of andere. muesli dat lust hij niet.

veulens

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 23:12

mijn paard vond ook alles heel spannend, tot ik een tip kreeg om hem magnesium te geven. en het werkte

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 23:12

Lusitana schreef:

Mee eens. En verder een stabiele omgeving (vaste kudde met weinig gedoe) en: RUUUUUUUUUUUUSSSSTT. Doe alsof er helemaal niks is om je druk over te maken. Ga ook eens een dagje chillen met je paard (gewoon kijken wat hij doet op de wei/paddock, bij hem zijn zonder dat hij wat moet)

Wat bij mijn (onzekere) paard ook helpt is tegen 'm praten. Wanneer hij iets moedigs doet, bijvoorbeeld op een buitenrit over een toch wel enge, paardverslindende streep heen stappen, hem de hemel in prijzen. Stel je paard gerust met een vaste routine, duidelijkheid en een rustige houding van jezelf.

dior_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-11 23:13

veulens schreef:
mijn paard vond ook alles heel spannend, tot ik een tip kreeg om hem magnesium te geven. en het werkte

dat heb ik mijn paard ook gegeven maar dat werkt niet.

swaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 23:16

vaak is spanning een teken van wisselwerking tussen een paard en... zijn omgeving, het baasje, het voer etc... Dus er is meestal een aanleiding wat de reactie oproept en wat weer die reactie bevestigd.. hmm, misschien klinkt dit wel heel vaag bedenk ik me nu... }:0

voorbeeld, werkt vast beter... ;)

beestje wat op renbaan heeft gelopen, heeft met anderhalf een zadel op zn rug gekregen en is nooit met respect behandeld. Had geleerd spanning op te kroppen en op te kroppen en onder het zadel te laten ontploffen... resultaat: een eeuwig dribbelend, happend en chagerijnig paard... niet echt gezellig gezelschap... arme drommel schrok van alles en iedereen...

ben hier nu een tijdje mee bezig... zelfs als er niets was om voor te schrikken ( geen zuchtje wind, gewoon niks!) schrok hij nog wel es... :+ voor aanrakingen, voor een auto ( terwijl hij zo ook langs auto's loopt)

Wat mij heeft geholpen;

1. doe alles in het teken van ontspanning...poetsen, bewegen, verzorgen etc...blijkbaar is ontspanning nu op nummer 1 in wat je paardje nodig heeft. Jullie kunnen niet goed presteren of gezond leren te bewegen met spanning in jullie lijven... Dus probeer eerst te ontspannen voordat je gaat werken... m.a.w. ga geen dak bouwen als je nog niet de fundering hebt gelegd...

2. zorg ervoor dat je niet mee gaat schrikken... makkelijker gezegd dan gedaan natuurlijk, want ik zelf ben n mega relaxed iemand maar zelfs ik schrok soms van het schrikken van dat paard.. haha... zucht een keertje of praat hardop tegen het paard:"jesus je hebt gelijk, wat een verschrikkelijke enge grasprietjes hebben ze hier zeg..bladiebladiebla..."... zorg dat je lekker relaxed bent en met je aandacht in je buik zit, niet in je keel...

3. zorg ervoor dat je beestje een goede balans vind tussen inspanning en ontspanning ( ik liet hem meestal eerst even los in de bak, dan longeren ( soms nog even rijden), dan weer los lekker laten rollen... klaar...
telkesn kleine stapjes en wanneer spanning zich opbouwt ( hoofd hoog gedragen, zwiepen met staart, extreem druk orenspel) een stapje terug nemen in wat je doet, ontspannen en weer opnieuw proberen...

Ik zeg niet dat dit dé oplossing is voor je probleem... maar mogelijk kun je toch weer wat inspiratie op doen...

Heeel veel succes... :wave:

Fronika

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 23:24

het eerste wat ik me bedenk als ik jou verhaal lees is
waarom heeft het paard spanning ?
is er wat gebeurd in het verleden ?
vertrouw je het paard wel ?

en zoals Rhian zegt is het vaak een wisselwerking

laResidence

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-11 07:59

Uit je reacties haal ik dat je al heel veel verschillende brokken en/of supplementen geprobeerd hebt (of je laat het zo voorkomen omdat je al beslist hebt dat het niet aan de voeding mag liggen)
Je kunt niet verwachten dat een nadere brok of aanvulling meteen resultaat heeft, daarvoor heb je echt een lange adem nodig.
Maar eerlijk gezegd, na het lezen van de reactie van kabouterdans, denk ik net als jij dat er bij jullie een heel ander probleem speelt.

coke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-11 08:00

Nou ik denk dat we beter geen informatie meer kunnen geven want zo te zien gaat je er toch niets mee doen. (de bovenstaande topic) :Y)
Succes met je paard en je rij kunsten

2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-11 08:14

Haal je paard van de sportbrok af. Zo te lezen rijd je hem nog 'rustig', dan kan je prima basisbrok voeren. Misschien met een handje sportbrok als beloning na het rijden (maar dan wel iedere keer doen, met regelmaat zoals lusitana zei).
Maar goed, ik heb de andere topics gelezen die kabouterdans hier neerzette. Je schrijft dat je paard gespannen is en zijn tong er uit gooit. Doe zijn neusriem niet te strak, geen hulpteugels en niks aan die tong doen. Geeft hem lekker de ruimte om het zelf uit te zoeken met zijn bit, kaken en tong. Hoe meer je de tong vast zet, des te meer spanning het paard waarschijnlijk op gaat bouwen.
Ga lekker een tijd 'niksen' met rijden. Niet aan de teugel willen rijden, niet rond willen rijden. Gewoon stap, draf en galop. Beloon alles wat het paard goed doet, straf niks af wat verkeerd gaat maar probeer het gewoon nog een keer. Ga desnoods een kwartier stilstaan met rijden en een beetje babbelen met je paard, beetje aaien. Haal alles stress weg met rijden in de zin van: je moet nu lopen onder het zadel en dit en dat doen. Verwacht geen resultaten binnen een dag, misschien duurt het een maand, misschien een jaar. Daar moet je totaal niet mee bezig zijn.

DivaS

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-11 08:31

Moet ik dit na al die andere topics serieus nemen? Kom op zeg, deze dame/heer vind het gewoon leuk om de boel wat op te ruien.

Ik zou hem een spuitje laten geven, je wil niet weten hoe ontspannen ze daarvan worden!!!

pieps

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-11 08:37

Panty erover? (sorry... flauw he }:0 )
Ik zou datgene wegnemen waar het paard zo'n hekel aan heeft (hulpteugels, panties, zeemlappen, instructeur). Nervositeit is een hele gewone reactie van een paard als ze iets te wachten staat waar ze een hekel aan hebben. Je paard is gewoon bang voor wat er nu weer komen gaat.
Zorg er voor dat je in het rijden eerst de ontspanning gaan vinden, waarschijnlijk wordt je paard gedwongen te lopen in een houding waar hij (jullie!) niet aan toe zijn.
Zolang je paard de rug niet ontspant tijdens het rijden zal hij niet nageeflijk lopen, het in de krul dwingen zonder ontspannen rug geeft teveel stress, en waarschijnlijk pijn in zijn nek of rug; het wordt zo van kwaad tot erger. Straks heb je een geblesseerd of onhandelbaar paard. Neem een goede instructrice voor het te laat is.