Ik zou graag willen weten hoe ik beter met de spanning van mijn paard kan omgaan.
graag hoor ik jullie ervaringen als een paardenfluisterraar hier bij gaat helpen, of als je nog wat anders weet mag je het hier in het topic plaatsen,
Of via de pb
Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Joolien schreef:Dan zou ik eens kijken naar je voer, dat kan heel veel spanning geven aan een paard. Op wat voor brok staat ze en hoeveel krijgt ze?
Waratje schreef:Haal hem eens helemaal van de brok af en kijk wat er dan gebeurt. Twee scheppen is best ruim, bij ons krijgen de meesten rond een halve schep per dag, sommigen nog minder.
Probeer eens brok waar geen haver in verwerkt is, sommige paarden reageren daar ook nogal strak op.
Verder kun je eens kijken of je met TTEAM wat spanning weg kunt nemen (zowel de touches als de grondoefeningen).

Lusitana schreef:Om spanning weg te nemen, moet je zijn leven zo voorspelbaar mogelijk maken. Want veel spanning heeft te maken met onzekerheid, verwachten van dingen die eigenlijk helemaal niet gaan gebeuren etc.
Dus: Elke dag om ongeveer dezelfde tijd heen, dezelfde versnapering mee (ik geef de mijne een stukje wortel bij het komen en als hij weer op stal wordt gezet na het werk), dezelfde borstels in dezelfde volgorde etc. Ook het werk zoveel mogelijk voorspelbaar maken, dus altijd met hetzefde beginnen en ook meteen weer terug gaan naar iets wat het paard goed kan/graag doet, zodra het nerveus wordt om de rust er weer in te brengen. Je kunt best een keer overslaan waar paard erg nerveus van wordt met rijden, zodat het vertrouwen versterkt kan worden.
Als je andere dingen met het paard doet, zoals longeren of grondwerken (aan te raden om paard jou goed op te kunnen nemen), kies daar dan liefst vaste dagen voor, zodat het paard weet dat er die dag gebeuren gaat.
ship schreef:er is wel degelijk voer die je hiermee kan helpen cavalor voer de pianissimo en kan je vertellen dit werkt echt ik zelf heb ook een stresskip op stal en zins ik dit voer word ze steeds meer ontspannender en makkelijker om mee te werken... ik zou zeggen probeer het..heeft wel even tijd nodig om in te werken

Lusitana schreef:Om spanning weg te nemen, moet je zijn leven zo voorspelbaar mogelijk maken. Want veel spanning heeft te maken met onzekerheid, verwachten van dingen die eigenlijk helemaal niet gaan gebeuren etc.
Dus: Elke dag om ongeveer dezelfde tijd heen, dezelfde versnapering mee (ik geef de mijne een stukje wortel bij het komen en als hij weer op stal wordt gezet na het werk), dezelfde borstels in dezelfde volgorde etc. Ook het werk zoveel mogelijk voorspelbaar maken, dus altijd met hetzefde beginnen en ook meteen weer terug gaan naar iets wat het paard goed kan/graag doet, zodra het nerveus wordt om de rust er weer in te brengen. Je kunt best een keer overslaan waar paard erg nerveus van wordt met rijden, zodat het vertrouwen versterkt kan worden.
Als je andere dingen met het paard doet, zoals longeren of grondwerken (aan te raden om paard jou goed op te kunnen nemen), kies daar dan liefst vaste dagen voor, zodat het paard weet dat er die dag gebeuren gaat.
voor aanrakingen, voor een auto ( terwijl hij zo ook langs auto's loopt)
)