Ik heb mijn paard nu iets langer als een jaar bij mij staan. Het gaat om een 11-jarige ruin met arabisch bloed. Hij had anderhalf jaar stilgestaan in de wei en was moddervet en kende geen leider.
Ik ben dus begonnen met grondwerken en longeren om conditie te kweken. Ik wou dat hij mij als leider ziet. Ik heb voornamelijk parelli gedaan, maar eigenlijk kwam het er vooral op neer dat ik hem stuur via lichaamstaal. Ik ben zover dat hij nog weinig schrikt, want daar had hij in het begin vreselijk last mee. Ik laat hem stoppen, stappen, draven en galopperen aan de hand van lichaamstaal. ik leerde hem ook wijken voor de druk op voorhand en achterhand. Ook friendly game gaat goed.
Na enkele maanden besloot ik erop te stappen. Dit ging welgeteld 5 minuten goed. Daarna staken. Staken in de vorm van stoppen, schrapen met de voorbenen. Indien ik hem vooruit spoor, bokken en omhoog springen. Proberen om te draaien. Tegentrekken gaat niet, daar is hij te sterk voor. Dus op cirkel zetten tot hij wel de juiste kant op gaat. Ook op de wei (geen bak) zelfde probleem. Paard loopt goed, krijgt het opeens in zn hoofd dat hij wil terugkeren, en gaat versneld richting stal. Ik probeer dus gewoon de dingen te doen die ik op de grond ook doe. Op cirkel zetten, laten werken, maar probleem is dat bokken en stijgeren. Ik heb schrik dat ik ga vallen
ik ben dan maar terug begonnen met grondwerk en sinds een paar maanden terug aan het rijden. het gaat goed, heel goed en we hebben zelf al een buitenritje gemaakt. Enige probleem hierbij is dat hij steeds gilt naar andere paarden en dat je hem echt wel vooruit moet krijgen. In het bos loopt hij zeer relaxed, koppie naar beneden. Op straat kan hij soms wel eens schrikken van onbenulligheden (bv rioolputje).
Ok nu rij ik hem terug in de wei; ik wil wat werken op stelling en ontspanning. ik rijd ongeveer 2 tot drie keer een klein uurtje. het ging zelf zo goed dat ik met gemak stukken kon galopperen enzo.
Maar dus, sinds een week of twee heeft hij dus terug zn kuren. Hij wil dan niet meer. Stopt en wil de andere richting uit. Wanneer ik hem een tik geef of benen geef, gaat hij de lucht in.
Daar kan ik dus echt zo kwaad voor worden hé.
Wat ik dan doe is afstappen (weet niet of dit goed is of niet) en jaag ik hem om in een cirkeltje (dus longeren in feite). Zodat hij begrijpt dat als hij zo doet, dat hij dan serieus mag werken. Dan stap ik terug op, en laat ik hem met losse teugels terug stappen. Tot ik hem weer iets vraag gaat het goed, dan begint het spelletje weer.
Ik weet niet echt hoe dit op te lossen. hij is me echt aan het kloten dan. Dus ik denk: grondwerk, maar wat dan juist? Ik kan hem perfect uit de wei halen, hij komt naar me toe en doet goed z'n oefeningen. Ik vind het ook zo raar dat het allemaal goed ging en dat hij nu terug vervalt in zn oude gewoontes.
(het feit dat hij steeds gaat staken was ook de reden waarom hij verkocht is, maar vorige eigenaar nam de moeite niet om te zoeken waarom hij dat deed, ik probeer dit dus wel te doen).