Jaarling hengst stijgert en bokt naar zn eigenaar...

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Gerbrielle

Jaarling hengst stijgert en bokt naar zn eigenaar...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-11 18:22

ik heb een pony hengstje van 1,5 en als we bijv. drollen uit de wei willen scheppen steigert hij naar ons of trapt hij naar ons. en als we in de wei lopen dan komen we amper de wei uit... dan snij hij ons af en dan kunnen we er echt niet langs... en als we hem aan de kant duwen dan draait hij gelijk zn kont naar ons en trapt hij gelijk.. waar kan dat aan liggen? hij doet het alleen bij mij en me moeder niet bij me vader en me vriend die hebben nergens last van... hij is bij vorige eigenaar verwaarloosd... weten jullie waar het aan kan liggen en wat we er mee aan moeten? want ik ben beetje ten einde raad... en begin best bang te worden...en me moeder die vertrouwt hem al helemaal niet meer en durf de wei niet meer in... wat moeten we hiermee aan? hoop dat jullie ons beetje kunnen helpen alvast bedankt..

Moonlight06

Re: Jaarling hengst stijgert en bokt naar zn eigenaar...

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 18:26

hoihoi,
dit uit zich inderdaad in een gedragsprobleem ik weet niet waar jullie staan misschien kan ik jullie helpen
ik heb een verzorgpony gehad die dit gedrag ook alleen vertoonde en dit heb ik verholpen
ben nu in bezit van 3 eigen paarden

Gerbrielle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-11 18:36

Moonlight06 schreef:
hoihoi,
dit uit zich inderdaad in een gedragsprobleem ik weet niet waar jullie staan misschien kan ik jullie helpen
ik heb een verzorgpony gehad die dit gedrag ook alleen vertoonde en dit heb ik verholpen
ben nu in bezit van 3 eigen paarden

Bedankt voor je reactie... Ik sta met me pony in Beusichem.

Laura_x_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 18:39

Ga eens met een longeerzweep de wei in. Wees consequent en time goed, ga niet 100x slaan. Dan zou het wel duidelijk moeten zijn voor de pony. ;)

Het moet wel veilig blijven.

Edit: hmm, verwaarloost. Dat is toch wel een ander verhaal, maar dan nog moet je niet over je heen laten lopen.

Wat voor pony is het? Een shetlander?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 18:41

Hij staat zeker alleen???

Gerbrielle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-11 18:44

Laura_x_ schreef:
Ga eens met een longeerzweep de wei in. Wees consequent en time goed, ga niet 100x slaan. Dan zou het wel duidelijk moeten zijn voor de pony. ;)

Het moet wel veilig blijven.

Edit: hmm, verwaarloost. Dat is toch wel een ander verhaal, maar dan nog moet je niet over je heen laten lopen.

Wat voor pony is het? Een shetlander?

Bedankt voor je reactie. Hij is bang voor de zweep al geprobeerd maar dan draait tie gelijk zn kont en trapt tie.

nee dat klopt dat proberen we ook niet dat hij over ons heen loopt.

het is een welsh/arabiertje

Gerbrielle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-11 18:45

VivaLaVida schreef:
Hij staat zeker alleen???

ja hij staat alleen hij heeft wel een shetlander naast zich staan. maar daar kan hij niet mee samen staan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 18:46

Laten castreren?
en als hij alleen staat, dan is het best logisch. Hij mist een maatje om mee te klieren... en van te leren wat respect is! als je hem laat castreren kan hij samen met andere paarden (nu misschien ook met een ruin?) en dan gaat het al een stuk beter dat kan ik je beloven. Verder zal je ook streng voor hem moeten zijn als hij ruin is!

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 18:47

Volwassen pony erbij die hem manieren leert, ervoor zorgen dat hij uit jouw ruimte blijft en is het noodzakelijk dat die ballen er aan blijven?.

Gerbrielle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-11 18:49

tamary schreef:
Volwassen pony erbij die hem manieren leert, ervoor zorgen dat hij uit jouw ruimte blijft en is het noodzakelijk dat die ballen er aan blijven?.

Zou dat echt helpen een volwassen pony erbij? en nee hij word volgend jaar gecastreerd. bedankt voor je berichtje

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 18:53

Ja dat helpt :j eens met tamary!

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 18:54

Is er geen opfok in de buurt?
De pony heeft duidelijk geen respect voor jou en je moeder...

Wat doe je als hij zijn kont naar je toe draait?

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 18:54

Gerbrielle schreef:
tamary schreef:

Zou dat echt helpen een volwassen pony erbij? en nee hij word volgend jaar gecastreerd. bedankt voor je berichtje

Een ander paardje erbij is echt wel noodzakelijk anders leert hij geen manieren,mensen kunnen een paardje nooit zo opvoeden als paarden elkaar..Het gevolg als je hem alleen laat staan is dus dat hij afwijkend gedrag gaat vertonen..

Miepie77

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 18:55

is puur een dominatie probleem, je vader en je vriend respecteert ie wel maar jou en je moeder niet, nu helemaal omdat je aangeeft bang voor hem te zijn, eigenlijk moet je dit een paar keer heel hard afstraffen, gewoon een zweepje mee de wei in nemen, is niet gemeen, maar hij mag dit gewon niet doen en hoe vaker hij dit doet hoe meer het 'normaal' gedrag voor hem word, niet zo maar een mep geven, maar op het moment dat ie je aan wil vallen of naar je mept, rang erop, niet wachten, hij moet leren snappen waarom, als je dit consequent doet denk ik dat ie na 2 keer het wel laat, als ie je dan lief benadert wel belonen natuurlijk (stem, klopje, geen eten) ik heb ook een hengstje gehad die dit ineens ging doen toen ie iets ouder was als een jaar, na een paar keer ingrijpen was het over, hij is ook gewoon hengst gebleven tot zn 5de jaar en altijd vriendelijk gebleven, hij moet gewoon even zn plek weten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 19:11

Tja ik vind dit een typisch geval van onkunde. Jullie maken 1 grote fout, hem namelijk alleen laten opgroeien. Dan leert hij geen manieren en aangezien jullie blijkbaar zelf ook niet kundig genoeg zijn om hem dit bij te brengen is dat echt een must. En waarom volgend jaar pas casteren als jullie hem nu al niet aankunnen?

WhySoWhite

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 19:13

ik in Ravenswaaij, ben best bereid je te helpen! Ik heb aardig wat veulens gehad en gefokt. En vele paarden beleerd. O.A met gedrags problemen ( huidige paard)

Overgens is hier in de buurt erg veel opfokt! Voor normale prijzen :D
Laatst bijgewerkt door WhySoWhite op 19-10-11 19:20, in het totaal 2 keer bewerkt

Miepie77

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 19:18

Joolien schreef:
Tja ik vind dit een typisch geval van onkunde. Jullie maken 1 grote fout, hem namelijk alleen laten opgroeien. Dan leert hij geen manieren en aangezien jullie blijkbaar zelf ook niet kundig genoeg zijn om hem dit bij te brengen is dat echt een must. En waarom volgend jaar pas casteren als jullie hem nu al niet aankunnen?

dier richt zich op bepaalde personen, dit heeft niets te maken met of die in een kudde staat of niet, zn omgang met mensen is disrespectvol
vind overigens dat paarden nooit compleet alleen gehouden zouden moeten worden

Douraque

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 19:20

Joolien schreef:

Hier ben ik het helemaal mee eens, een veulen kan niet alleen laten opgroeien. Gooi hem in de opfok en als dat niet mogelijk is zet er een oudere pony/paard bij.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 19:22

Miepie77 schreef:
Joolien schreef:

dier richt zich op bepaalde personen, dit heeft niets te maken met of die in een kudde staat of niet, zn omgang met mensen is disrespectvol
vind overigens dat paarden nooit compleet alleen gehouden zouden moeten worden

De mannen zijn dominanter dan de vrouwen (meestal) dus ik denk dat dit het verschil maakt. In een kudde leert hij respecteren. Natuurlijk heeft hij respect nodig ook naar de mens, maar dat had hij misschien wel gehad als hij in een kudde had gestaan en blijkbaar zijn ze nu niet kundig genoeg om het te herstellen.

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 19:28

De mannen zijn dominanter of iig niet bang Joolien, en dat maakt een wereld van verschil :j. Dier hoort gewoon niet alleen. Is ook erg zielig eigenlijk. En als het zo doorgaat wordt het ook nog is een heel vervelende pony en dat zou zo jammer zijn!
Doe hem naar een opfok of bij mensen die weten hoe ze met zo'n hengstje om moeten gaan (en hem dus ook bij soortgenootjes op de wei gooien). Heb je er zelf in de toekomst veel meer plezier van! :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 19:30

En vooral niet met een longeerzweep de weide op, dan verpest je meer dan je lief is.

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 19:36

Ik zou idd ook zeggen zo gauw mogelijk castreren.
Verder ga ik mee met bovenstaande reacties; vriendje erbij en consequent zijn. Doen je vader en vriend nog iets anders dan jij en je moeder? Het zit er dik in dat het puur houding is (idd, mannen zijn wat dominanter in houding dan vrouwen) maar miss doen ze ook nog iets daarbij wat jullie niet (of juist wél) doen.

Tsja, zou bij mij snel bekeken zijn hoor.. Zweep mee t land in en geef m maar een mep. Gevaarlijk gedrag (want dat is het!!) los je niet op met zoete koekjes bakken. Verwaarloosd of niet, paard hoort respect te hebben. Als ie nou een beetje zou drammen ofzo, a la, maar bokken naar je en de pas afsnijden? Nee hoor, geef m maar een mep, voordat ie jou een mep geeft.

Verder lekker een vriendje erbij, liefst een wat oudere, die voedt m ook wel een stukkie op.

Succes iig.

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 19:39

Gauw castreren en zeker een maatje erbij!

Daarna pas (echt pas als ie een maatje heeft!) zweep mee wei in , bang voor de zweep? dan rent ie maar weg en niet kont naar jullie toe en trappen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 19:43

Een zweep gaat m niet worden hoor, tenminste, het is niet nodig. Als je handig genoeg bent zou je met dominantietechnieken heel simpel iets kunnen bereiken zonder er op los te moeten meppen. Je wilt neit dat hij bang voor jou en je zweep wordt maar dat hij respect voor je krijgt, dat krijg je niet door een zweep te gebruiken, want je hebt niet altijd een zweep bij je.

sanne5

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 19:47

Ik vind dat je hem zo snel mogelijk moet laten casteren, ik zou ook idd een maatje voor hem vinden waar hij manieren van kan leren, en ik zal geen zweepje meenemen!!! anders luistert hij alleen als je een zweepje hebt! suc6 !!