paard loop tegen hek aan

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

clhufl

paard loop tegen hek aan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-11 14:58

sinds kort loopt er een paard steeds tegen een hek aan.(vooral met zijn hoofd, maar ook wel met zijn buik etc.)

heeft iemand enig idee hoe dat kan komen.

ps. het is een beetje weinig info maar ik weet wat nog nuttig is om erbij te zetten, dus als je nog wat wil weten vraag maar

ik weet niet of dit hier goed staat

paulineb

Re: paard loop tegen hek aan

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 15:08

misschien problemen met zijn evenwichtsorgaan, of zijn zn ogen slecht geworden? heeft ie het ineens?

B_r_e_n

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 15:12

iets met zn ogen ??
of jeuk aan zn lijf misschien ??

ik zou hem ff een tijdje observeren dan kom je er vast wel achter

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 15:12

Ik denk dat hij het niet zo goed ziet. Probeer eens met je hand snel richting zijn oog te gaan een paar keer, kijk dan of hij daarop reageert of niet.

clhufl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-11 15:59

sinds een maand doet hij dat en het is nu ongeveer 4 keer gebeurt (wat ik heb gezien)

ik zat zelf ook al te denken aan iets met zijn ogen

Ik denk niet dat het jeuk is want hij loopt recht op het hek af stoot zijn hoofd en schrikt dat hij zijn hoofd stoot

wat mij ook is opgevallen is dat als we hem roepen in de wei komt hij eraan maar dan staat er meestal 1 ander paard ook bij het lint (is zijn vriendje)en dan doe ik het lint ver open zodat hij er makkelijk langs kan maar dan staat hij erbij alsof hij niet doorheeft dat hij er makkelijk langs kan en als er dan iemand naar hem toe gaat dan loopt hij zo mee (dus het is niet zo dat hij er niet langs durft).
Ik weet niet of dit er misschien ook iets mee te maken heeft

Ik probeer het vanavond even uit met mijn hand naar zijn oog en laat het wel even weten

mizzpoez

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 16:25

En gebeurt dit dan in het volle daglicht of als het schemert?

clhufl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-11 16:34

beide in daglicht en als het schemert

mizzpoez

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 17:20

Dan lijkt het me geen nachtblindheid. Een van mijn pony's is n.l. nachtblind en die heeft ook moeite met het hek/draad als het schemert, hij plakt dan echt aan mijn andere pony's vast om zeker te zijn dat er niks 'in de weg' staat. Daar zit overigens appaloosa-bloed in, daar komt het wel eens bij voor, net als bij paints.

clhufl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-11 18:14

ik heb net even gekeken hoe hij reageert wanner ik mijn hand naar zijn oog doet. Na mijn idee reageert hij normaal. Ik heb het ook vergeleken met een andere paard en ze reageren hetzelfde ook reageert hij met bijde ogen hetzelfde

B_r_e_n

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 14:09

dat hand-testje moet wel goed uitgevoerd worden (ik zeg niet dat je het fout doet)
mijn paard is namelijk aan 1 oog blind (in kliniek via echo gediagnosticeerd)
maar helaas zijn er op stal mensen die schijnbaar de d.a niet geloven en zelf een handtest doen en komen doodleuk naar me toe met de mededeling dat ze er wel op reageerd. helaas hebben ze niet in de gaten dat ze de tastharen raken en/of dat het paard de windverplaatsing voelt en daardoor knipperd... :roll:

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 20:34

Ik denk iets aan zijn ogen -Zoals meer...-
Maar wat je eraan kunt doen? Als hij niet alleen staat zal hij wel de andere ponys gebruiken :)