Paard (bijt) hout

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

liekevb

Paard (bijt) hout

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-11 11:16

Hallo,
Sinds een korte tijd is het mij opgevallen dat mijn paard hout eet/ eraf schraapt met de tanden
Om even duidelijk te maken wanneer of hoe:
In de wei heeft ze een boom waar ze de boomschors er af en toe vanaf schraapte/eet met haar tanden.
(hebben de boom al afgezet met gaas nu)
Maar nu valt het me ook op dat ze na het rijden
(ik laat haar in de herfst/winter na het rijden altijd even los in de binnenbak zodat ze kan rollen zonder deken)
aan de springbalken schraapt met haar tanden ...

Ze zuigt absoluut geen lucht!!!, dus dat is het niet
Ze schraapt echt met haar tanden erover heen en het lijkt of ze een stuk eraf wilt bijten.

Is het een bepaald vitamine gebrek of iets dergelijks of?
Ze staat gemiddeld 10 a 12 uur per dag in een grote wei.
Krijgt ochtends en avonds brokken en hooi.
(En als de wei kaal begint te worden ook nog hooi in de wei)
Ze heeft een liksteen in haar voerbak
Wordt 5 a 6 keer in de week gereden

(Sorry als het niet goed staat)

Aniek2011

Re: Paard (bijt) hout

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 11:48

Misschien een tand probleem?

liekevb

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-11 11:51

Aniek2011 schreef:
Misschien een tand probleem?

Over een maandje komt de tandarts weer, dus zal het even vragen.

Djess93

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-11 10:27

misschien uit verveling? dat deed een paard op de manege vaak

Boompje1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-11 12:19

ja kan verveling zijn misschien is het geen stal paardje, verder kan ik alleen maar denken aan gebrek aan vezels maar als je genoeg ruwvoer geeft is dat ook bijna niet mogelijk, boomschors zit indd wel wat aan vitaminen in maar ook niet echt veel en gewoon hout (springbalk/stalwand) zit niet veel in, als je er van overtuigd bent dat het geen verveling is, zou ik een mest onderzoek laten doen.

liekevb

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-11 13:53

Boompje1985 schreef:
ja kan verveling zijn misschien is het geen stal paardje, verder kan ik alleen maar denken aan gebrek aan vezels maar als je genoeg ruwvoer geeft is dat ook bijna niet mogelijk, boomschors zit indd wel wat aan vitaminen in maar ook niet echt veel en gewoon hout (springbalk/stalwand) zit niet veel in, als je er van overtuigd bent dat het geen verveling is, zou ik een mest onderzoek laten doen.

Ze is inderdaad geen stal paardje en staat daarom dan ook gemiddeld 12 uur per dag buiten.
Maar om terug te komen op verveling, in de stal doet ze het niet.
Ze doet het alleen in de wei (terwijl ze met andere paarden staat)
en na het rijden (als ik haar in de bak loslaat om even te rollen)

Maar dan nog kan zij zich misschien vervelen op die momenten, (persoonlijk vind ik dat moeilijk oordelen of ze zich in de wei verveelt?!)
Wat kun je aan verveling in de wei doen? (skippybal of zo? want ze heeft voldoende gras/hooi)

En moet je bij mest onderzoek dan naar een bepaald iets vragen?
(ken het alleen voor wormen)

Boompje1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-11 17:37

nee bij je mest onderzoek moet erbij vertellen wat het probleem is dat ze dus houtachtige dingen eet en of ze dus iets afwijkend kunnen (misschien worden sommige voedingsstoffen niet goed opgenomen)vinden maar kan ook zijn dat ze er gewoon behoefte aan heeft om aan iets te knabbelen kun je ook jonge wilgen takken in de wei gooien, vinden ze ook erg lekker en kunnen ze goed verteren. als je niet zeker bent van je zaak of je maakt je zorgen vraag het gewoon even aan je dieren arts, wat handig om te weten hoe lang doet ze dit en hoe veel eet ze? het lijkt me ook geen verveling als ze met andere in de wei staat... misschien helpt een vitamine kuurtje wel is ze aan het verharen ? dan kan het zeker geen kwaad om er een te geven!

liekevb

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-11 20:24

Nee ze is niet aan het verharen, ik heb haar zojuist even een "extra" wormenkuur gegeven en morgen geef ik haar een vitamine stoot.
Voor de zekerheid zal ik ook nog even mest onderzoek laten doen. (opzich nooit verkeerd)

Dank je wel voor de reactie, ik maak me niet persee zorgen maar ik ben liever van iets eventueel voorkomen dan genezen...

Boompje1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 12:30

indd dat heb je goed! laat me even weten als je iets meer weet! succes!

StoeterijPB

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-11 18:39

Mhh die van mij doet dit ook al jaren.. En die is kerngezond! Heb meer het idee dat het een beetje verveling is, maar dat kan natuurlijk per paard verschillen!

matasja

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-11 22:49

is het geen uiting van stress? als ze het alleen doet na rijden en in een groep staan? wellicht levert het stress op voor haar om in een groep te staan, of juist alleen? na het rijden stress omdat jij weggaat, en ze dus weer "alleen" is?
wij hebben een luchtzuiger/houtbijter op stal gehad, deed het ook alleen als ze stress had doordat ze alleen moest staan, ging steeds harder en harder en hield op zodra ze weer in de groep mocht.
ook zij pakte altijd bomen en palen, geen staldelen of geverfd hout.

Cynthiaaapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-11 22:52

Krijgt ze naast in de wei op stal oid ook nog hooi? Zo niet licht daar je probleem.. Een paard is er namelijk voor gemaakt om de hele dag door cellulose te verteren en wanneer hij niet genoeg zeer ruwe vezels tot zijn beschikking heeft kan hij hout gaan bijten.. Dit is trouwens ook heel normaal, natuurlijk gedrag..

liekevb

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-11 12:24

Cynthiaaapje schreef:
Krijgt ze naast in de wei op stal oid ook nog hooi? Zo niet licht daar je probleem.. Een paard is er namelijk voor gemaakt om de hele dag door cellulose te verteren en wanneer hij niet genoeg zeer ruwe vezels tot zijn beschikking heeft kan hij hout gaan bijten.. Dit is trouwens ook heel normaal, natuurlijk gedrag..

Ja dat krijgt ze staat ook in de openingspost ;) ze krijg ochtends en avonds hooi op stal en iets daarna krijgt ze de brokken ;)
heeft ze die op dan gaat ze in de wei en als die kaal begint te worden krijgt ze ook nog daar hooi.
Laatst bijgewerkt door liekevb op 03-11-11 12:32, in het totaal 1 keer bewerkt

liekevb

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-11 12:26

matasja schreef:
is het geen uiting van stress? als ze het alleen doet na rijden en in een groep staan? wellicht levert het stress op voor haar om in een groep te staan, of juist alleen? na het rijden stress omdat jij weggaat, en ze dus weer "alleen" is?
wij hebben een luchtzuiger/houtbijter op stal gehad, deed het ook alleen als ze stress had doordat ze alleen moest staan, ging steeds harder en harder en hield op zodra ze weer in de groep mocht.
ook zij pakte altijd bomen en palen, geen staldelen of geverfd hout.

Matasja, ik denk dat jou antwoord het dichtste aansluit bij mijn paard.
Ze vind het inderdaad niet leuk om alleen te zijn, en gaat altijd op het moment dat ze weet dat ik na huis ga treuzelen.
(niet de bak uit willen na het rijden, als ik haar terug in de wei doe voor me staan als ik eruit wil lopen enz.
ik vind het altijd heel erg fijn dat ze dat doet want dat betekend dat ze me aanwezigheid waardeert maar misschien vind ze het gewoon erg als ik wegga en doet ze het daarom zo heb ik het nog nooit bekeken.)
alleen in de wei staan zonder andere paarden gaat tegenwoordig goed maar dan is ze wel onrustiger, gelukkig komt het bij ons zelden voor dat ze alleen staat dus dat is wel fijn

Ik heb haar ontwormkuur gegeven en vitamine kuur en ook nog mestonderzoek gedaan en daar kwam niets aparts uit. Gelukkig :D
Laatst bijgewerkt door liekevb op 03-11-11 12:34, in het totaal 2 keer bewerkt

Boompje1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-11 12:33

ja als het niks mis is met het lichaam, dan moet het bijna wel in het hoofd zitten. hoop dat je toch een beetje gerust gesteld bent.

liekevb

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-11 12:36

Boompje1985 schreef:
ja als het niks mis is met het lichaam, dan moet het bijna wel in het hoofd zitten. hoop dat je toch een beetje gerust gesteld bent.

Inderdaad heb gister resultaten gekregen, was niets aparts uit het mestonderzoek gekomen zei de dierenarts.
altijd heel erg fijn om dat te horen :D

Daarom denk ik inderdaad dat het antwoord van matasja welleens kan kloppen het is namelijk wel een stressgevoelig paardje, dat moet ik toegeven.

BeauWertz

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-12 15:39

mijn paard knaagt bij ons alle kozijnen aan ook al zit er verf op en die gekke middeltjes niks lijkt te helpen ze heeft het nu zelfs zo ver door geknaagt dat dat de ramen erbijna uitvallen, ook sommige wei palen moeten eraan geloven nu is wel al meer dan de helft vervangen door plactic maar ja, evengoed ben ik er niet heel blij mee! ze staan op de uitloop 24/7 buiten dus en ze krijgen meer dan voldoende ruwvoer, dus niet zo snel een aanleiding om hout te knagen. iemand een opplossing ik had me al bedacht tape er op plakken maar denk niet dat het helpt met die regen :S

rianne_87

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-12 09:55

Als een paard op stal staat en hout gaat eten kan het ook zijn dat hij zich verveeld. Als hij buiten staat kan hij gewoon even gaan lopen en dat kan in de stal niet. Maar ook als hij buiten aan het hout knaagt kan het verveling zijn of niet de juiste voeding voor het paard. Een paard moet 18 uur per dag kunnen eten dit hoeven dan niet grote hoeveelheden te zijn maar moet kunnen knabbelen en moet dus ook kunnen lopen ( beweging hebben)

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-12 10:11

BeauWertz schreef:
mijn paard knaagt bij ons alle kozijnen aan ook al zit er verf op en die gekke middeltjes niks lijkt te helpen ze heeft het nu zelfs zo ver door geknaagt dat dat de ramen erbijna uitvallen, ook sommige wei palen moeten eraan geloven nu is wel al meer dan de helft vervangen door plactic maar ja, evengoed ben ik er niet heel blij mee! ze staan op de uitloop 24/7 buiten dus en ze krijgen meer dan voldoende ruwvoer, dus niet zo snel een aanleiding om hout te knagen. iemand een opplossing ik had me al bedacht tape er op plakken maar denk niet dat het helpt met die regen :S

Smeer hoefteer op het hout,zeker weten dat ze er dan niet aan knaagt.
Je moet wel vaker opnieuw smeren,want de teer slijt na een paar dagen weer.

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-12 10:20

Die van mij staan 24/7 samen op de wei en die doen het ook... Bomen, hokje in de wei, palen die niet an hardhout zijn etc. Ze zijn super gezond en zeker niet gestrest.

Het is in de natuur zo dat er veel vitamines net onder en in de bast van bomen zit en ik denk dat het daar gewoon vandaan komt. :)

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-12 10:22

Heb je gelijk in Lante.De in het wild levende paarden eten in de winter ook de bast/schors v.d. bomen vanwege de voeding die er in zit.

Tierania_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-12 10:23

Als bij ons de paarden in de binnen/buitenbak stonden gingen ze ook altijd eten aan de balken/bakrand enz.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-12 10:35

Kunnen maagproblemen een rol spelen? Lichte koliekverschijnselen en andere maagproblemen (maagzweer) kunnen dit gedrag veroorzaken. Ik kan mij voorstellen dat juist bij rijden en weidegang eventuele onderliggende maagproblemen opspelen (niet altijd zichtbaar in de mest, hoewel het wel zinvol kan zijn om te kijken of er zand in de mest zit)