"verlatingsangst" bij 1 bepaald paard

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Ireen_

"verlatingsangst" bij 1 bepaald paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-11 17:04

Mijn merrie is 2 maanden geleden verhuisd naar een andere stal, dit gaat prima, ze is er erg relaxed over het algemeen, maar raakt bijna in paniek wanneer 1 van de paarden (een 20jarige merrie) weg gaat.

Stukje verleden van mijn merrie; ze is geboren bij haar fokker, is kort afgespeend van haar moeder (leeftijd weet ik niet, maar zal niet te vroeg geweest zijn), en heeft vervolgens tot haar 7e bij haar fokker gestaan. Ze stond daar altijd buiten en op stal met haar moeder en zusjes. Ze is niet de opfok in geweest, maar is in een gemengde groep met oudere merries en leeftijdsgenootjes opgegroeid. Ze heeft zelf 1 zoon. Daarna is ze bij mij gekomen op een pensionstal met ca 40 paarden, ondanks dat het de eerste verhuizing in haar leven was is dit prima verlopen. Ze had hier 1 echt vriendinnetje waarmee ze ook buiten stond, deze merrie stond ook in hetzelfde gangpad op stal. Als dit paard ging rijden hinnikte ze even bij het weggaan en terugkomen, maar in de tussentijd was ze gewoon rustig.

2 maanden geleden is mijn paard verhuisd naar een veel kleinschaligere pensionstal, hier staan 7 manegepaardjes (kan ze niet zien) en 4 pensionpaarden. De stallen zijn buitenstallen met bovenluik op een klein pleintje in een soort U vorm. Naast mijn merrie staat er een 20 jarige zwarte merrie en 2 ruinen. Yade stond in eerste instantie naast de zwarte merrie, de tussenwand tussen beide was dicht omdat de zwarte merrie enorm slaat tegen de wanden zodra zij een ander paard ziet, ze konden dus geen contact hebben op stal. Probleem was dat Yade enorm begint te brullen wanneer de zwarte merrie weg ging en erg onrustig wordt, ook 's ochtends vroeg.. niet handig want ze staan dicht aan een woonwijk.
Sinds dit weekend heb ik haar aan de overkant gezet, ze staat nu naast een ruin en kan met hem contact maken, de bovenkant tussen de stallen is open. Het klikt goed tussen beide, maar zodra de zwarte (die voor haar nu aan de overkant staat) weg gaat raakt ze toch weer in paniek, ondanks dat ze dus direct naast een ander paard staat en nog een andere ruin kan zien. Wanneer een ander paard weg gaat is er niks aan de hand.
Ze lijkt echt een obsessie te hebben voor dit paard. Het gekke is dat het helemaal niet zo'n vriendelijk paard is naar haar, als Yade te dichtbij komt dreigt ze te trappen of bijten, ze trapte ook op stal tegen het tussenschot aan als Yade naar haar keek. De zwarte hinnikt overigens wel weer als Yade weggaat of terug komt, dat doet zij ook naar andere paarden niet.
Yade is een erg onderdanige en wat onzekere merrie, de zwarte is juist een zeer dominant paard volgens de eigenaresse.
Overdag staan de paarden ieder in een eigen paddock, Yade staat naast een ruin en ongeveer 30 meter van haar vandaan staat de zwarte merrie, dan blijft ze rustig. Yade staat apart vanwege een blessure, het is de bedoeling dat ze straks bij een van de andere paarden gaat. Het idee was om beide merries samen te zetten, maar ik ben bang dat haar "verlatingsangst" bij dit paard dan nog erger wordt.
Ik kan overigens wel gewoon met Yade weg van deze merrie, dat is geen probleem. Wanneer ik bij haar blijf als de zwarte weg gaat is ze ook rustig, maar het is echt geen doen om dat iedere dag te doen.. Zeker gezien de eigenaresse veel met haar paard doet.

Ik vind haar gedrag vreemd, ik heb dit met haar nooit eerder meegemaakt. Ze staat niet graag alleen en dat is logisch, maar dat is ook niet het geval. Het lijkt bijna alsof de 2 ruinen geen soortgenoten zijn voor haar, ze interesseren haar vrij weinig.
Weet iemand wat ik hier mee kan? Vooral het hinniken is vervelend omdat we bang zijn dat buurtbewoners er last van hebben, daarbij draait ze ook in haar stal wat niet goed is voor haar geblesseerde been.

HolyPope

Re: "verlatingsangst" bij 1 bepaald paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 16:08

Ze zal er toch aan moeten wennen, dat als de zwarte weggaat, de zwarte na verloop van tijd ook weer terug komt. (Kwestie van tijd) Jammer voor de buren, maar 't is maar de gewennings periode.

Groter probleem is het kreupele beentje, daar kan ik je zo niet mee helpen...

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 16:14

Mijn paarden hebben ook verlatingsangst naar elkaar toe, als ik Elin weg ga blijft Fenna rennen en gillen tot ze weer terug is, als ik Fenna weghaal is ze super mee te werken en vond Elin het niet leuk. Bij hun hebben Bach Bloesems erg goed geholpen :j
Nu kan ik Elin gewoon laten staan zonder problemen, alleen Fenna vind het nog steeds hélémaal niet leuk, maar ze accepteerd het al een stuk beter dan voorheen.

Bij hun is het ergens wel logisch, ze zijn weer samen gekomen op een nieuwe stal die ze beiden niet kenden (nadat ze elkaar een jaar niet hadden gezien), dus ze waren het enige bekende voor elkaar. Dat heeft ervoor gezorgd dat ze erg aan elkaar zijn gaan hangen (helaas).
Een ander paard erbij zorgt wel voor iets meer rust, maar nog steeds niet voor ontspannenheid, het draait echt om elkaar.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 16:17

Lastig en herkenbaar :=

Ik zou vooral veel dingen met haar alleen gaan doen en ook, zo mogelijk, met de andere paarden. Zo min mogelijk met de zwarte merrie samen (dus later ook niet in een weitje met de zwarte merrie).

Idealiter zou ze helemaal zonder zwarte merrie moeten staan, maar ik begrijp dat dit in deze stalopzet niet mogelijk is :\

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-11 17:42

HolyPope schreef:
Groter probleem is het kreupele beentje, daar kan ik je zo niet mee helpen...

Nee, de blessure daar is ze van aan het revalideren, redelijke kans dat dat wel goed komt als ze zich rustig houdt, maar dat draaien op stal is funest..
Misschien speelt ook wel mee dat ze inmiddels al 7 maanden op rust staat (stappen), ze zal best wat energie te veel hebben en het is gewoon een pittig paardje (volbloed).

Ik hoop inderdaad dat het een kwestie van wennen is! Het duurt wel al 2 maanden, maar mogelijk heeft het nog meer tijd nodig.

Welke bach bloesems heb jij gebruikt Britt? Heb je dat speciaal samen laten stellen?

De stalopzet daar is inderdaad helaas niks aan te veranderen, ze zullen elkaar altijd kunnen zien als ze willen. Het gekke is dat ze verder ook nauwelijks contact hebben gehad, ze hebben nooit samen in de bak/land gestaan, alleen op stal zonder (neus)contact te kunnen maken. De zwarte is ook helemaal niet vriendelijk naar haar, anders "valt" ze helemaal niet op dit type paard.

Bedankt voor de tips!! Helaas kan ze niet in de paddock samen met de ruin die naast haar staat, volgens de eigenaresse gaat hij andere paarden heel erg achterna.
Ik begreep dat ze gisteren en vanochtend niet gebruld heeft :) alleen als de zwarte weg ging of terug kwam werd ze even onrustig. Hoop dat het zo doorzet..