Schrikkerig hoe aanpakken

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Blabla1980

Schrikkerig hoe aanpakken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-11 12:27

Hoe kun je schrikkerigheid in de omgang het beste aanpakken?
Ik verzorg een friese ruin sinds een tijdje en hij kan soms echt enorm schrikken van iets waar hij anders niet van schrikt. Gister schrok hij toen iemand achter hem door liep, iets wat wel vaker gebeurd en wat meestal geen enkel probleem is. Hij schrikt dan ook niet een beetje, maar hij stond bijna bovenop me..en met een fries van dat formaat heb je dat toch liever niet.
Nu is hij sowiezo redelijk nerveus, ook met opzadelen. Ik kreeg het advies om hem in zijn stal op te zadelen omdat hij zich daar mischien veiliger zou voelen, maar ik heb ook geen zin om geplet te worden als hij daar alsnog van iets schrikt :')

Hoe pak je zoiets het beste aan?
Ik was sowiezo van plan om met grondwerk te gaan beginnen in de hoop dat dit voor ons beide een goede optie is om aan elkaar te wennen. Zou dat ook voor de schrikkerigheid kunnen helpen?

Onder het zadel is hij soms ook wat schrikkerig, maar eigenlijk niet heel vervelend, ieder paard heeft natuurlijk wel eens een enge hoek ofzo, dus dat vindt ik acceptabel. Hij rent ook niet echt weg.

Angela

Re: Schrikkerig hoe aanpakken

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 14:09

Als een paard schrikkerig is, dan heeft het geen vertrouwen in de persoon die erop zit/ hem aan de hand heeft. Anders kan er wel een reactie komen, maar nooit eentje waarbij hij zo'n beetje bovenop je springt (of onder het zadel met je weg loopt). Ga veel grondwerken, en daarbij vooral ook veel schrik en obstakeltraining. Doe dit eens onder begeleiding van iemand die er verstand van heeft. Vaak zijn de tips die je krijgt van 1 keer een cursus doe voldoende om echt mee vooruit te kunnen.

Blabla1980

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-11 15:22

maar als dat zo is, dat het paard geen vertrouwen heeft in de persoon naast of op hem, hoe verklaar je dan dat het schrikgedrag onder het rijden vele malen minder is?
En elk paard wel eens een dag heeft dat ie wat schrikkeriger is?

ik zeg niet dat ik het niet geloof he, ik vraag het me alleen af ;)

Mastrootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 15:29

Mijn paard is veel schrikkeriger en 'onhandelbaarder' onder het zadel dan aan de hand. Als ie ergens echt bang van is onder het zadel, zo bang dat ie het op punt staat om er vandoor te racen, hoef ik alleen maar af te stappen en het is grotendeels voorbij. Hij blijft dan ook netjes wachten tot ik afstap en loopt aan de hand ook gewoon mee.

Hij vertrouwt mij op de grond, omdat ik op de grond 10 keer zekerder ben dan wanneer ik erop zit ;)

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 15:31

Het is niet alleen vertrouwen hebben in maar ook respect hebben voor de persoon aan het touwtje. Als jij een boom zou zijn zou hij ook niet tegen je aan rennen als hij schrikt. ;) Dus is het werkelijk schrikken of is hij aan het testen of je opzij gaat of niet?
Who moves who is heel belangrijk in de paardenwereld, als hij jou laat bewegen is hij de baas en andersom, dus als jij hem kunt laten bewegen maar zelf daarbij stil staat dan heb je al een heel groot stuk gewonnen. De manier waarop je dat doet is ook van hele grote invloed, of je consequent bent en eerlijk dus zonder slaan en schoppen.

De combinatie grondwerk met schriktraining zal heel goed gaan werken, dan zou ik wel het grondwerken eerst gaan doen want dan heb je al iets meer respect voordat je aan de schriktraining begint, dat is veiliger voor jezelf.

Blabla1980

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-11 15:33

in dat geval zou dat dus betekenen dat ik zekerder op het paard als ernaast zou zijn?
naja, mischien is dat wel zo ja, of mischien voelt het schrikken wel anders in een grote bak als in een smalle gang voorm ijn eigen gevoel...zou ook nog kunnen he.

Ik hoop in elk geval vanavond een begin met het grondwerken te kunnen maken. Maar ik sta open voor ideeen ;)

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 15:33

Ga met Cissy mee. Eerst respect voor de persoon aan de grond dmv grondwerk, daarna schriktraining.

Blabla1980

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-11 15:35

cissy, ja daar heb ik ook aan zitten denken. Een stukje gebrek aan respect. Hij weet nl dat hij bij zijn eigenaar daarmee weg komt.

Toen ik gister mijn stem verhefte was het schrikken ook snel afgelopen (even daargelaten of je stemverheffen en hem daabij dus straft voor zijn schrikgedrag een correcte reactie was..maar was ook schrikgedrag van mij ;) )

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 15:36

Blabla1980

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-11 15:45

Persoonlijk denk ik dat het paard tot nu toe weinig heeft geleerd.
Buiten dat het weinig onder het zadel is geweest en het dan alleen om wat stapritjes door het bos gaat is er ook aan de hand niet veel meer mee gedaan als poetsen.

Dus we hebben nog een lange weg te gaan.
Hij is wel heel leergierig heb ik het idee, dus ik heb goede hoop dat er wel iets goeds van te maken is.
Alleen is het wel zo dat ook ik niet de meest ervaren paardenpersoon ben die er rondloopt.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 15:51

zoek dan iemand op die dat wel is en ervaring heeft met grondwerken/loswerken. Als het paard altijd in de kudde heeft gelopen dan kent hij dat allemaal wel en gaat het redelijk snel. Alleen jij moet dan leren hoe het werkt met lichaamstaal en subtiele aanwijzingen, niet je paard!
Dus die lange weg hangt van jezelf af of jij het snapt en oppikt. Als paarden zien dat iemand weet waar hij over praat veranderen ze vaak heel snel of ze moeten er echt geen vertrouwen in hebben.

Blabla1980

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-11 16:25

Ik heb grondwerkles gehad 2 weken terug en ik kan bij die persoon terecht als het niet lukt.
Dus op dat gebied heb ik hulp!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 16:36

Is geen garantie dat de persoon in kwestie echt weet waar hij/zij het over heeft.
Op het gebied van NH en Grondwerk is er heel veel wildgroei!

ShanelleJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 16:47

Ik ben ernaast veel zekerder dan er op, en dat merk je :j
In het begin was ik zelfs ernaast onzeker, dat was echt een ramp.

Ik ben echt basis grondwerk gaan doen met hem, even een 'nieuw contractje' aangeboden (op z'n Petra Vlasblom's ;) ) en sindsdien gaat het top! Vroeger nam ik hem altijd vrij kort aan het halster/teugels als er iets engs was. Nu geef ik hem zoveel mogelijk ruimte en ga zelf gewoon door. Hij bekijkt het maar! Voor ons werkt die aanpak echt heel goed. Laatst waren we op een terrein en had ik 'm aan de hand toen er een losgebroken paard voorbij rende. Vroeger zou ik dan ozwat van m'n stekkie zijn gegaan :+ maar nu niet. Mijn paard bleef dan ook gewoon heel braaf bij me staan en keek alleen even wat al die heisa nu was...

Ik denk wel dat het ook heel belangrijk is om even te kijken of je paard wel een -voor hem geschikte- uitlaatklep heeft. Sinds mijn paard wordt getraind en uitgebracht in endurance, is hij echt veel volwassener en zekerder van zichzelf (en mij) geworden. Soms moet je gewoon een sprong in het diepe wagen, zo doen wij het ook en tot nu toe is dat al heel positief uitgepakt! Als je je zelf nog niet zeker genoeg voelt, neem dan even les/begeleiding bij iemand, of laat die persoon jouw paard brengen tot een level waar je het wel zelf aandurft. Het is géén schande om toe te geven dat je problemen hebt en daar bij anderen om hulp voor vraagt!

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 16:52

Ik heb ook een zeer gevoelig paardje. Ik denk dat je in elk geval niet te voorzichtig moet zijn. Dus dat je niet alles uit de weg gaat en zelf ook gewoon lawaai/bewegingen durft te maken als je paard naast je staat. En daarnaast niet van tevoren al bang zijn omdat je paard wel eens zou kunnen schrikken...

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 16:56

Blabla1980

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-11 17:52

@Cassidy, die filmpjes heb ik al meerdere malen bekeken :)
En wat je zegt over garanties..die krijg je nooit denk ik dan maar. Maar degene waar ik les van heb gehad werkt volgens de manier die ze op de Lazy27ranch gebruiken en ik vindt dat een hele fijne en duidelijke manier van omgaan met je paard.

@Shanelle wat je zegt over die uitlaatklep, ja daar moet ik inderdaad nog achter zien te komen :)
En het kort houden bij iets engs herken ik, ik probeer me dus ook heel bewust losser op te stellen in zijn buurt om hem zo niet onbewust angst aan te praten zeg maar :)

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 17:58

Als je weet waar je mee bezig bent, heb je garanties.

Buck Brannaman heeft eens gezegd:

Nothing is written in stone, keep trying until you find something that works.

Het ligt eraan hoe lang je bereid bent om te zoeken tot je een methode vindt die wel werkt....

Blabla1980

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-11 18:22

Ik den kdat zelfs als je weet waar je mee bezig bent je geen garanties hebt ;)

Toevallig heb ik een dvd van Buck Brannaman over grondwerken gekregen afgelopen maand :)

Ik ben bereid om heel lang te zoeken..en dan nog langer. als je begrijpt wat ik bedoel ;)

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 18:33

En ik durf te beweren dat je dan iets vindt wat werkt.
Probleem blijft de uitvoering.
Want iets van DVD is nog niet zo makkelijk om te zetten.
Als je begrijpt wat ik bedoel....