Paard luisterd niet bij verzorgster

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

sor_1

Paard luisterd niet bij verzorgster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-11 22:27

Hallo allemaal,

Allereerst excusses als ik dit fout plaats.
Sinds 3 maanden ben ik verhuist naar een nieuwe gezellige pensionstal. Omdat ik graag iemand erbij wou voor 2 dagen in de week ben ik op zoek gegaan naar een verzorgster. Iemand gevonden die ik vaag al een beetje kon ze was reuze entousiast en zag het helemaal zitten om mijn paardje te verzorgen. Dat ze weinig ervaring heeft met paarden vond k niet zo erg. ik denk altijd waar een sterke wil is is een weg... En die wil had ze..

Nu 3 maanden later is het zo dat ze tegen wat problemen aanloopt. Mijn paard en ik kunnen lezen en schrijven met elkaar 11 jaar lang waren het alleen hij en ik. Nu is mijn verzorgster erbij.. en weigerd hij vaak bij haar ook maar 1 stap te verzetten. Blijft niet op zijn plek staan. Doet eigelijk totaal niet wat zei wil.Het is ook een schrikkerig paard dus heeft wel eens zijn sprongentjes opzij. Nou is ze blijkt erg onzeker en dat merkt hij. Als ik erbij ben is hij braaf en doet hij was ze wil.

Voor haar is de lol er zo snel af.. Het rijden gaat goed maar als de beginselen er niet zijn dan kan je zo weinig met een paardje. Ik ben bang dat zei een negatieve ervaring overhoud en ik een hoop frustratie als het niet gauw beter word. Ik heb er namelijk iemand bij om 2 dagen in de week niet heen te gaan en nu ben ik meer met haar bezig om haar te begeleiden dan dat ik zelf iets doe...

Na een lang verhaal mijn vraag aan jullie wat zouden jullie doen? zeggen dat ze misschien beter een paardje kan zoeken dat mer bij haar past of haar nog de tijd geven en het aankijken??

ik hoor het graag

valine

Re: Paard luisterd niet bij verzorgster

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-11 22:35

Hey Buuv... ;)

Tja,wat wil je zelf? Heb je er nog langer zin in om elke keer met je verzorgster mee te gaan om haar te helpen of wil je die 2 dagen aan iets anders besteden?
Ik heb vandaag je paard van dichtbij meegemaakt en wat mij opviel is dat hij wel een resolute hand nodig heeft, niet dat hij gemeen is maar hij heeft aardig door wat hij wel en niet kan flikken.

Mijn mening... Je bent al een tijdje bezig om je verzorgster te begeleiden en het is er niet echt beter op geworden.
Misschien is het voor jullie alle drie beter als jullie wegen gaan scheiden.... Maar goed, dat is mijn mening :)
Sterkte met je beslissing!

PS: was ik nog plukjes vergeten tijdens het scheren? :D

Akecheta

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-11 22:41

Heb je al met je verzorgster hierover gepraat? Kan me nl voorstellen dat het voor je verzorgster ook een hele opgave wordt om een paard te verzorgen waar het niet goed mee klikt, en waar ze ook nog bang voor aan het worden is.

Iemand even helpen om paard en mens aan elkaar te laten wennen, vind ik normaal. Dat heb ik bij de verzorgster van mijn paard ook gedaan. Maar ik snap dat je daar niet in wilt blijven investeren.
Dan hoef je ook geen verzorgster te nemen.

Ik zou zeggen: bespreekbaar maken. Als zij jou paard wilt blijven verzorgen, haar nog een termijn geven van bv twee weken. Is er dan geen verbetering dan zou ik met haar gaan stoppen. Hoe sneu dat misschien ook voor haar is.

sor_1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-11 22:48

tot nu toe probeer ik haar nog steeds te helpen.. waarbij ik soms wel tussen neus en lippen door haar wat duiderlijk probeer te maken. De wil is er voor haar wel. en ik vind het niet erg om tijd te invensteren maar het kost mij nu mijn tijd met mij paard en dat vind ik het niet waard maar omdat zei zograag wilt vind ik het erg moelijk om met haar te bespreken dat het misschien niets gaat worden tussen mijn paard en haar.

sor_1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-11 22:51

valine schreef:
Hey Buuv... ;)

Tja,wat wil je zelf? Heb je er nog langer zin in om elke keer met je verzorgster mee te gaan om haar te helpen of wil je die 2 dagen aan iets anders besteden?
Ik heb vandaag je paard van dichtbij meegemaakt en wat mij opviel is dat hij wel een resolute hand nodig heeft, niet dat hij gemeen is maar hij heeft aardig door wat hij wel en niet kan flikken.

Mijn mening... Je bent al een tijdje bezig om je verzorgster te begeleiden en het is er niet echt beter op geworden.
Misschien is het voor jullie alle drie beter als jullie wegen gaan scheiden.... Maar goed, dat is mijn mening :)
Sterkte met je beslissing!

PS: was ik nog plukjes vergeten tijdens het scheren? :D

heeeey

haha net een nieuw account en we komen elkaar tegen grappig.
euuh durf het bijna niet te zeggen maar ja op zijn buik een paar strookjes hahaha *\o/*
maar ontopic...
lastig hoor ik weet het niet zo goeed..

miss_nadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-11 22:56

Heel lastig.

Toen ik voor een verzorgpaard ging kijken had ik al vijf jaar niet meer gereden. Het lieve paardje van de foto bleek een tank van een tinker te zijn die aardig wat streken had. De eerste dag ging ik met naar buiten en ben ik volle rengalop weer op stal aangekomen. Een andere keer bleef ze stokstijf op de weg staan en weigerde ook maar een pas te lopen waardoor ik boze toeterende auto's achter me had staan.
Ik heb toen op het punt gestaan te stoppen. Dacht dat het nooit wat zou worden tussen ons. De eigenaresse was hoogzwanger en ik wilde haar niet in de steek laten. Samen met haar ben ik toen in de bak aan de slag gegaan. De eerste keren met haar en daarna alleen. Maanden lang gebeurde er niks anders dan dat ze in volle galop op de bakrand afvloog, ik vond het niets en heb zo vaak gedacht ik stop er mee maar uiteindelijk toch doorgezet. Met veel pijn en moeite kon ik na verloop van tijd rustig stappen en draven. Galloperen deed ik alleen buiten op hele lange stukken omdat ik wist dat de rem nog wel eens zoek was.

Nu zeven jaar later ben ik mede-eigenaresse van dit paard en ik zou nooit meer een ander willen. Het lastige paardje van toen is nu mijn droompaard. Ik ben achteraf heel blij dat ik wel heb doorgezet. Andere verzorgsters hadden niet doorgezet en het paard dacht daar mooi gebruik van te maken.

Wat jij moet doen weet ik echt niet. Als de verzorgster bereid is door te zetten en dit ook kan waarmaken dan zou ik haar zeker een kans geven. Als er in elf jaar tijd niemand op je paard heeft gereden vind ik het niet gek dat je verzorgster de knopjes moet leren kennen.
Daar staat wel tegenover dat ze je paard ook niet moet verzieken, ze moet hem dus wel de baas willen zijn.
Ik kan me ook goed voorstellen dat je liever een zekere, concequente ruiter zou willen en zo snel mogelijk de dagen vrij kunnen zijn. Het is alleen niet heel makkelijk om tegenwoordig een verzorger te vinden die en betrouwbaar en lief en concequent is..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-11 23:26

Ik denk dat je je paard goed kent :)
Ik denk dat het paard niet helemaal gelukkig is met haar, de persoonlijkheden gaan dus niet helemaal samen :)
Dus een andere zoeken.

HolyPope

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-11 00:40

PassieAppel is zeer verstandig, heb ik ook in andere posts van haar gelezen!

Je moet om je paard denken, want daar gaat het hier om, als je denkt dat je paard er geen moeite mee heeft, wat ik betwijfel, kan je gewoon doorgaan.

Als je denkt dat je paard het niet zo geslaagd vind: stoppen !

muiszje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-11 01:06

hey,

Ik heb niet alles gelezen, dus misschien een beetje overbodig, maartoch, ervaringen delen is altijd handig :)

Ik heb hetzelfde (gehad) met mijn bijrijdster.
Bijrijdster had jaren lang heel trouw mijn oude pony gedaan en toen die is ingeslapen en ik een nieuw paard kocht vond ik dat zij het dik verdiende om ook mijn nieuwe paard te mogen verzorgen. Het verzorgen van mijn oude pony bestond niet uit rijden, maar met het nieuwe paard is dat wel het geval. Nu wist ik van te voren dat mijn bijrijdster niet heel sterk in haar rijden is, dat weet ze zelf ook, maar ze is onwijs stipt in afspraken en ontzettend eerlijk. Als er iets gebeurd was, of ze twijfelt ergens aan dan belt ze ALTIJD, ze vergeet geen afspraken etc. Dat woog voor mij zwaarder dan haar rijkunsten. Voorop gesteld dat ze natuurlijk lief voor mn paard is :) Daarom haar ook de kans gegeven om mijn nieuwe paard bij te rijden.

Paard was 3 toen ze bij mij kwam, verschrikkelijke pubertijd doorgemaakt (wat alleen maar erger werd omdat ikzelf op een gegeven moment ook onzeker werd) wat resulteerde dat ze er vaak af lag. Paard was te heet en te heftig voor haar, gaf ze ook eerlijk toe. Uiteindelijk gaf ze zelf aan dat ze het niet echt meer zag zitten. Uiteindelijk besloten om toch door te gaan, maar dan met mijn begeleiding. Ik wilde haar namelijk echt als bijrijder houden, omdat ik haar volledig vertrouw. Investeren in een super betrouwbare bijrijdster vond ik niet zo erg (met het oog op dat het rijden uiteindelijk wel zou gaan), liever dan iemand anders zoeken die misschien beter rijd maar zijn afspraken minder goed nakomt..

Nu zijn we alweer 2 jaar verder, en ik begeleid haar nogsteeds regelmatig. Paard is braver geworden,en zij heeft ondertussen meer ervaring opgedaan (manege lessen had ze erbij en ze heeft veel geleerd van mijn paard gaande weg) , dat scheelt natuurlijk ook. Afgelopen 2 jaar heb ik haar eigenlijk continu begeleid, zij deed de gehele verzorging op mijn "vrije" dag, en ik kwam alleen het uur dat ze ging rijden om les te geven, ik was dus maar een uurtje kwijt, buiten het rijden om ging namelijk alles gewoon goed.

Hoe we het nu doen: (bijrijdster verzorgt mijn paard 1 keer per week)
Ik begeleid haar eens in de maand met het rijden, de week daarna probeert ze te herhalen wat we behandeld hebben. Omdat het dan nog "vers" is, lukt het haar meestal heel erg goed zelf. (ik schrijf ook van te voren op in ons boekje waar ze op moet letten).
De 2 weken daarna mag ze zelf bepalen of ze wil rijden en of ze het aandurft, zo niet, mag ze zelf kijken wat ze doet, longeren gaat namelijk prima (ze geeft zelfs zelf aan wanneer ze eens een longeer-les wilt als het even niet lukt). Losgooien, of een wandeling aan de hand.

Dit is afgelopen periode zo goed bevallen dat ze steeds vaker besluit om zelf te gaan rijden en het gewoon te proberen.

Feit blijft namelijk dat zij als bijrijder altijd met "maar het is jouw paard en doe ik het wel goed zo" in haar hoofd zit en niet echt durft aan te pakken. Doordat ik 1 keer per maand mee kijk weet ze wat ze mag doen qua doorzetten/aanpakken (Als paardje lastig is he, anders gewoon lekker aan oefeningen werken) maar krijgt ze de rest van de weken ook de vrijheid om ZELF aan de slag te gaan , zonder dat ik op haar vingers mee kijk. Merk dat ze dan toch net iets meer durft (hoor ik van anderen op stal).

Ik investeer dus nog steeds in mijn bijrijder en het heeft me 2 jaar gekost, maar nu kan ik eindelijk met een heel erg gerust hart 3 dagen in de maand eens helemaal vrij zijn, en de 4e dag ben ik er maar een uurtje aan kwijt voor haar les.

Misschien een idee?

- Verder kan je natuurlijk iemand anders van stal vragen, die je compleet vertrouwd en ook jouw paard goed kent, om elke keer als je bijrijder er is een beetje oogje in het zeil te houden en haar wanneer nodig te helpen met jouw paard. (misschien kan je zelfs bespreken dat diegene een half uurtje les geeft aan je bijrijdster en dat je bijrijdster dat zelf betaald?> dan ben jij iig de hele dag vrij)

- En als je nou 1 van de 2 dagen je bijrijdster les geeft en haar vraagt of ze de andere dag wil longeren of aan de hand wil grazen/wandelen, losgooien of wat circuskunsten te oefenen in de bak (ik noem maar wat..:p ) . Dan ben je iig 1 dag vrij en de andere dag ben je dan aanwezig voor een lesje..

sor_1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-11 08:31

bedankt voor de reacties.
het gaat alleen niet om het rijden... dit doet ze juist heel erg pittig en pakt ze goed op. krijgt ook les.. Het gaat echt om aan de hand. Het is een schat van een meid lief maar wat onzeker en daardoor niett consequent.Als het probleem bij het berijden zou liggen zou ik er minder moeite mee hebben....

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 13:37

Ik denk dat je verzorgster wat harder moet optreden naar jou paard toe, zij is op dat moment de baas en niet hij. Zie je duidelijk een verschil tussen een periode van uitproberen bij het paard en wanneer dit niet het geval is?

sor_1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-11 07:38

Allemaal bedankt voor jullie reacties.. het "probleem"heeft zichzelf opgelost. Verzorgster heeft een huisje gekregen en gaat het huis uit en heeft dus geen tijd / gelegenheid om te komen. Dus ik ben hard aan het zoeken haha :)

kaylah

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 07:53

Hum lost makkelijk op zo :j

Moonlightt

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 15:08

Dat is dan een fijne oplossing. Succes met je zoektocht. :)