Hoe laten wennen nieuw paard (3 jarige) bij de anderen op de

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Ernie061111

Hoe laten wennen nieuw paard (3 jarige) bij de anderen op de

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-11 11:34

Hoe laten wennen nieuw paard (3 jarige) bij de anderen op de.

Hmm half november komt mijn nieuwe paard als alles goed is.

Hij mag bij een fries (ruin 13 jaar) en een KWPN-er (merrie 10 jaar) samen op de wei. De fries is de makkelijkheid zelf de merrie is vrij dominant en kan wel eens heftig uit een hoek komen.

Paardje moet helaas voor aankomst zeker 2-3 uur op de trailer staan en ben erg aant twijfelen of ik hem niet eerst aan zijn stal laat wennen. Voordat ik hem meteen in het diepe gooi op de wei bij de rest. Er is zo veel nieuw en vermoeiend voor hem die dag. De reis nieuwe stal, nieuwe buren, nieuwe mensen en veel pensionstal en iedereen is natuurlijk nieuwsgierig omdat ie nieuw is. Dan moet ie ook nog eens op de wei met totaal vreemden. Ocherm hoe kan ik dat allemaal iets rustiger laten verlopen en hem niet meteen de shock voor zijn leven geven omdat ie eigenlijk niks kent behalve de opfok en zijn vriendjes daar.

Poeky

Re: Hoe laten wennen nieuw paard (3 jarige) bij de anderen op de

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-11 11:37

Kan je niet een klein stukje weide afzetten en hem daarop zetten? Dan kunnen ze aan elkaar wennen zonder mogelijks op elkaar te vliegen..

Dav

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-11 11:38

Eerst even op stal of een afgesloten stukje op de wei waar de anderen niet gelijk bij kunnen komen.
Verder rust en tijd geven maar met'n dag of 1a2 kan je hem wel bij de anderen indoen.
Ze zullen vast wel ff piepen,ruiken,meppen,galoperen maar dat is meestal zo om de rangorde duidelijk te krijgen. Als je ze bij elkaar in doet kan je her en der een bultje hooi of een stukje nieuw gras bij geven eten is nl heeeeel afleidend :Y)

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-11 11:40

Ik heb mijn paard eerst een dag naast de anderen gezet op de paddock, met een vrij lage draad ertussen (1 mter hoog) zodat ze niet bij elkaar konden, maar wel konden neuzen.

Dat ging zo goed dat ik ze de dag erna samen op de wei heb gezet. Eerst een uur met de draad ertussen, en omdat daar ook veel rust was, daarna samen. Dat ging heel rustig en echt zo van "he, jij ook hier"?

Ernie061111

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-11 11:51

Na ik denk dat dat van de staleigenaar wel mag draadje ertussen. Vindt het alleen zo zielig dat hij meteen zo overvallen wordt met alles hup uit het land 2-3 uur reizen en dan weer een hoop gedoe om hem heen. Ben wel blij dat hij niet meteen bij aankomst de nacht ingaat maar eerst ff rustig (zover als dat lukt) wat van de indrukken op stal kan opdoen en dan ff kijken of het slim is om hem eerst ff met draadje ertussen tot zichzelf te laten komen op de wei.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-11 11:59

Beter buiten met andere paarden om zich heen die niet bij hem kunnen, dan alleen op stal.. Hij moet er toch aan wennen, en veel paarden voelen zich alleen maar fijner als ze weten dat ze niet alleen zijn.

uryanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-11 11:59

Ik zou hem eerst even rustig op stal laten acclimatiseren en rondkijken. Als hij dan lekker rustig is op het land zetten. Beetje hongerig is altijd goed (dan gaan ze sneller met het hoofd aan de grond).
Draadje ertussen kan wel, maar bedenk goed dat veel paarden ter kennismaking aan elkaar ruiken en dan een gil geven met daarbij een knal met het voorbeen en dan precies over het draadje heen. Het zal de eerste niet zijn die op die manier een draadwond oploopt.
Is er geen houten omheining?
Verder ben ik altijd huiverig voor kleine stukjes land. Een paard heeft ruimte nodig zodat hij/ zij niet in het nauw gedreven kan worden en door de draden heen gaat in paniek.

Succes!

Ernie061111

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-11 12:06

Nee we hebben helaas alleen maar draad (van die dunne stroomdraad) en geen hout. We hebben hel veel weien naast elkaar. Hoe ik het doe er zit altijd draad tussen hun en de buren. ( das dan wel wat minder maarja) de weien zijn ongeveer 20-30 mtr breed en zo'n 150-200 lang. Dus das wel te doen denk ik.

uryanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-11 12:17

Ja, dat moet voldoende zijn. Trouwens ook een idee om eerst even een dag of 2 te laten lopen met de rustige ruin. Dan heeft hij al een vriendje als de merrie er bij komt.

Ernie061111

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-11 12:22

uryanne schreef:
Ja, dat moet voldoende zijn. Trouwens ook een idee om eerst even een dag of 2 te laten lopen met de rustige ruin. Dan heeft hij al een vriendje als de merrie er bij komt.

Zou ik wel willen maar dat gaat helaas niet. Sta op een pensionstal en de paarden zijn samen ingedeeld. Dat zou dan heten dat zij niet de wei op kan (tevens is dit het paard van de dochter van de eigenaar niet zo'n strak plan hihi)
Denk wel als ik haar vraag of ik ff mag proberen een paar uurtje zonder haar dat ze da wel prima vindt hoor.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-11 12:25

Wij hebben er net een nieuwe bij. Hij staat met 1 plastic slinger ertussen naast de anderen. Ik heb die slingers van de Blokker. Ze zijn van plastics en klapperen fijn in de wind. De paarden hebben er een heilig ontzag voor en als ze er per ongeluk toch door heen gaan, dan kan er geen schade optreden, want de slinger breekt dan onmiddellijk. Ik heb het niet zo op dunne stroomdraadjes ertussen.

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-11 12:28

Toen mijn paard hier op stal kwam heb ik hem direct de groep in gegooid :+

Ik zou je paard anders eerst even laten bij komen op stal en dan er gewoon bij in :j

Ernie061111

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-11 13:18

Ik denk ook dat ik hem ff laat bijkomen en kijk of ie rustig is. Dan ff op het gemak toevoegen op de wei. Mocht het niet goed gaan na een tijdje omdat ze toch ff uit moeten vechten wie wat te vertellen heeft. Kijk ik wel voor een andere oplossing.

Winddancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-11 13:57

PercyLeen schreef:
Toen mijn paard hier op stal kwam heb ik hem direct de groep in gegooid :+

Ik zou je paard anders eerst even laten bij komen op stal en dan er gewoon bij in :j

Helemaal mee eens :j

Mamiita

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-11 14:58

mijn paardje heb ik eerst 2 dagen op stal gelaten naast de nieuwe paardjes ff snuffelen enzoo.. en daarna los gegooit. nou heb ik een veulen.. dus ben ik er een tijdje bij geweest enzo. ze moetten toch wel wennen weel kan je niet doen. suc6. xx

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-11 15:26

Liefst meteen wei of paddock in. Op stal na een (lange) trialerrit worden ze makkelijk stijf van. Buiten kunnen ze dat er lekker uit lopen. Draadje tussen hem en kudde waar hij later bij gaat is wel handig.

CinTwiZo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-11 15:28

eerst de stal, dan met de fries en als dat goed gaat met de merrie erbij. Dan heeft hij al vriendjes gemaakt met de fries en kan hij daar bij in de buurt blijven

uryanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-11 15:32

CinTwiZo schreef:
eerst de stal, dan met de fries en als dat goed gaat met de merrie erbij. Dan heeft hij al vriendjes gemaakt met de fries en kan hij daar bij in de buurt blijven

He! Niet mijn reacties kopieren ;)

Winddancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-11 15:38

Merrie valt reuze mee hoor. Op school wilde iedereen zelfs hun paard bij haar hebben als ze even naar buiten mochten, omdat ze zo makkelijk was. Geluk voor de merrie, kon ze veel buiten blijven staan :j

Thuis hebben ook meerdere paarden bij haar gestaan, stonden zelfs met 4 samen en dat ging ook altijd goed.

Ernie061111

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-11 15:42

@ Jenny weet je dat zeker. Ze zei dat ze namelijk wel eens een kliertje kon zijn. Ques verwacht ik niks geks van eigenlijk.

Ernie061111

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-11 15:44

Als ze op school lief was ga ik me daar dan niet zo druk over maken. Maak me meer druk over het feit dat dat allemaal wel eens wat veel aan indrukken kan zijn voor dat diertje. Die keuring,lange reis dan de vleeskeuring op stal en natuurlijk alle nieuwe indrukken en zoveel nieuw.

Ernie061111

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-11 15:49

Was ook trouwens erg blij met de reactie van hmm we doen die 3 dan samen. Is alleen maar beter als alleen staan met Zyrina ging dat ja niet ivm de operatie en al helemaal omdat ze niet mocht rennen. Heb nog steeds dezelfde stal dus die is wel redelijk rustig. Vleeskeuring hou je toch niet tegen in het begin.

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-11 15:55

Hier 2 ervaringen mee. Mijn eigen Fries is eerst op de paddock gezet na de lange rit. Even bijkomen. Daarna op stal gezet met hooi. En later die avond nogmaals op de paddock met een paard die heel lief was en waar hij bij in de groep kwam. Is ook altijd zijn vriendje gebleven (totdat hij weg ging). De volgende dag wilden we hem in zijn uppie naast de groep zetten, maar daar werd hij erg onrustig van. Hebben toen datzelfde paard erbij gezet en het was goed. Dag 3 hup: de groep in. Was een ruin in een ruinengroep. Dat werd even snuffelen en grazen maar.

Enkele weken geleden is onze bonte C-pown gekomen, merrie. Die liet ook nog een veulen achter. Stond wel flink te hinniken bij aankomst. Hebben haar even de stal laten zien en toen op een aparte wei gezet tegenover de merriegroep. Na een uurtje even binnen gehaald en even alle bakken bekeken en in de box gezet. Dit om alle versierselen eraf te halen :+ (ze was volledig roze aangekleed voor dochter door verkoopster). Toen de wei weer op. Ze heeft (omdat stalhouder enkele dagen weg was en hij aanwzig wil zijn) die zaterdag dus apart gestaan. zondag ook op de aparte wei (wel met uitzicht op haar toekomstige vriendinnetjes). Maandag op de wei ernaast zodat ze ook konden neuzen en dinsdag erbij. De bazin heeft enkele flinke spurten haar kant op getrokken en de volgende dag was dat al minder. Nu gaat het prima.

Dus kijk gewoon goed naar je paard hoe hij reageert. Onze merrie kon prima alleen stana, onze Fries dus echt niet.... (die is 3 dagen later nog door het schriklint heengegaan, omdat zijn vriendje binnen stond. Die was de sloot ingevallen nml en toen was onze Fries het even helemaal kwijt :(:) )

Winddancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-11 15:57

Je hebt PB ;)

Je moet de aankomst toch even afwachten. Hoe laat is het? Voor een uurtje bijvoorbeeld zou ik het niet meer doen, is weer te hectisch als dan alles weer naar binnen gaat. Stalgenootjes komen inderdaad even checken, niet leuk voor het paard, maar ja......

Even kijken hoe hij reageert....blijft hij (vrij) rustig op stal en het is al wat later, dan laat hem lekker daarin en dan de dag erna gewoon naar buiten. Een draadje ertussen ben ik zelf niet zo'n voorstander van, liever gewoon samen en meer ruimte, want dan kunnen ze elkaar nog vermijden. Met een draad ertussen wordt zijn bewegingsruimte wel erg beperkt en vaak door te slaan met voor- of achterbenen knapt de draad kapot en ben je verder van huis.

Ernie061111

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-11 16:08

@ Windancer
De aankomsttijd weet ik nog niet zo. Ligt eraan hoe laat we vertrekken en ik alles geregeld heb. Wordt wel zo tegen de avond aan denk ik(4-5 uur) (tenzij we geen file gaan hebben). Maak gewoon de vrijdag alles klaar en dan zien we bij aankomst wel hoe en wat.