ruin met vreselijk gebrek aan respect, wordt gevaarlijk

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Sunnda

ruin met vreselijk gebrek aan respect, wordt gevaarlijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-11 19:29

Ik heb sinds kort een nieuw paard, een jonge ruin van 2.5.
Ik wist dat er op de stal waar hij geboren is weinig mee gedaan is en dat er dus veel moest gebeuren, maar paard toonde zich daar wel vriendelijk.

Sinds vandaag toont zich echter een vervelend probleem wat ook nog eens erg gevaarlijk is.
Als ik iets van hem vraag wat hem niet aanstaat (ik vroeg om een paar stappen achterwaarts te gaan ondat hij met geen mogelijkheid fatsoenlijk mee wou lopen, lees:me meesleuren en uit zijn bol gaan) wat als gevolg had dat hij me echt aanviel met zijn voorbenen. Dit heeft hij daarna nog meerdere malen geprobeerd. Hij maakt een sprong en slaat met beide voorbenen naar je.
Ik heb hem toen bliksemsnel een harde pets gegeven, waarna hij helemaal woedend werd. Mijn vriendin bracht een zweep (voor mijn eigen veiligheid) en hij had haar ook gepakt als ik hem niet bij me had gehouden. Ik heb zelden een paard zo furieus gezien... hij was woest omdat ik hem vroeg te doen wat hemniet aanstond.
Ik heb hem bij de laatste keer gigantisch op zijn sodemieter gegeven, maar niets helpt. Hij douwt door je heen, je kan niet in zijn buurt want dan probeert hij je te pakken.
Hij is van zichzelf niet gevaarlijk, maar is vreselijk dominant en pikt het gewoon niet.
Probleem is dat ik niet weet hoe ik hem kan corrigeren. Hij is aan de hand (lees: meelopen) al niet te doen, dan vertoont hij dit gedrag al. Hem eens flink op zijn donder geven, maakt hem helemaal link.
Ik heb vreemde paarden meegemaakt, maar zo´n sterke reactie ben ik niet eerder tegen gekomen.

Iemand tips om hem te corrigeren zonder dat het voor beide gevaarlijk wordt?

Aieshja

Re: ruin met vreselijk gebrek aan respect, wordt gevaarlijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 19:32

Ik zou niet weten wat je moet doen omdat ik de oorzaak van waarom hij zo kwaad wordt niet weet.
Maar dit lijkt mij een paard die flink in het grondwerk gezet moet worden, misschien handig om een professional erbij te halen?

meisje2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 19:33

is hij misschien niet gedrogeerd geweest op zijn vorige stal???
Ik neem niet aan dat dit zomaar ontstaat.
Als hij echt zo gevaarlijk is als jij beweerd dan had ik hem terug gebracht want je hebt dit paard zo niet gekocht.
Je had een pard gekocht dat rustig en vriendelijk was en niet een paard dat gevaarlijk is.
Een verborgen gebrek misschien???

nutella

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 19:34

Ik zou er een professioneel iemand bij halen. Al is het alleen maar voor advies.

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-11 19:34

Aieshja schreef:
Ik zou niet weten wat je moet doen omdat ik de oorzaak van waarom hij zo kwaad wordt niet weet.
Maar dit lijkt mij een paard die flink in het grondwerk gezet moet worden, misschien handig om een professional erbij te halen?

Hij wordt zo link omdat hij gewoon niet wil gehoorzamen, ik vraag wat van hem en dat is best zolang het in zijn straatje past...

Esther43

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 19:35

Wat een vreemde reactie van je paard!
Mischien dat hij niet snapt wat je van hem wilt, maar dan zou hij, zelf als hij een hoge fuctie in zijn kudde heeft gehad nog niet zo heftig reageren :(:) Is een gedragdeskunige mischien een idee?

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-11 19:36

meisje2000 schreef:
is hij misschien niet gedrogeerd geweest op zijn vorige stal???
Ik neem niet aan dat dit zomaar ontstaat.
Als hij echt zo gevaarlijk is als jij beweerd dan had ik hem terug gebracht want je hebt dit paard zo niet gekocht.
Je had een pard gekocht dat rustig en vriendelijk was en niet een paard dat gevaarlijk is.
Een verborgen gebrek misschien???

Hij is zeker niet gedrogeerd geweest, wel hoefde hij daar alleen maar lief te zijn en heeft nooit iemand hem respect voor mensen bijgebracht.
Dat is denk ik al een deel van het probleem, al uit hij zich wel erg extreem.

supertinkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 19:37

Ik zou dit denk ik in eerste instantie samen met een pro gaan aanpakken, hier moet je niet in je eentje aan willen beginnen. En misschien is het een idee om hem nog een tijdje in de opfok te zetten, waar hij nog wat opvoeding/correctie mee kan krijgen van soortgenoten.

tamaramt

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 19:37

hoe lang heb je dit paard inmiddels in je bezit? ik zou hem terugbrengen; veels te gevaarlijk als hij nu al zulke gein uithaalt; hoe moet dat worden als hij straks echt aan het werk gezet moet worden?

mieske

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 19:39

Is dit maar 1 keer gebeurd omdat je zegt dat het sinds vandaag is ?
Als hij het vaker doet, of eigenlijk nu al voor er ongelukkgen gebeuren, iemand inschakelen die weet waar die mee bezig is.. :j

Hoe lang heb je hem al ?

isverwijderd

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 19:40

Ontzettend op z'n flikker geven. Kom nou zeg. Je laat je toch zeker niet verongelukken door zo'n brutale 2,5 jarige!!

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-11 19:40

supertinkie schreef:
Ik zou dit denk ik in eerste instantie samen met een pro gaan aanpakken, hier moet je niet in je eentje aan willen beginnen. En misschien is het een idee om hem nog een tijdje in de opfok te zetten, waar hij nog wat opvoeding/correctie mee kan krijgen van soortgenoten.

Prof wil ik zowieso eens om advies vragen, ben al aan het rondkijken. Opfok heeft hij nooit ingestaan, wel in gemengde kudde gelopen en nu ook dagelijks met andere paarden eruit. Dan is totaal niet dominant, zelfs de kleinste kan hem aan. Wel valt op dat hij niet echt voor hogere paarden aan de kant gaat, maar meer ze negeert, doet net of hij gek is zegmaar en gaat toch wel zijn gang. Als de jongste bokt blijft hij gewoon sullig kijken.

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-11 19:42

Henkjan schreef:
Ontzettend op z'n flikker geven. Kom nou zeg. Je laat je toch zeker niet verongelukken door zo'n brutale 2,5 jarige!!

ZOals gezegd ben ik geen watje en heeft hij zijn portie wel gehad. Hebben hier ook jonge hengsten en dat gaat prima, maar als je hem een tik geeft probeert hij je dus echt te grijpen, gaat compleet door het lint en lijkt niets te voelen.

iklieftponys

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 19:50

Ik heb ook zo'n paard gehad,
echt heel erg vervelend, maar met goede aanpak was het bij mij binnen 2 maanden opgelost. en vanaf dat moment konden we steeds meer samen,

Ik PB je straks anders even ;)

hotchocolat

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 19:53

Dominatie probleem. Mijn shetje deed dit ook in zijn hengstentijd (heeft niet lang geduurd bij mij) naar kinderen

TanteSabien

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 19:54

Zo 1 moet je een keer flink vernederen....kom nou.....

Knup hem een keer aan de longe en laat hem dan z'n longen maar uit z'n lijf rennen.

Een flink pak op z'n donder heeft ie nodig ipv aaahhh lieffie...

dazzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 19:56

ik zou denken dat grondwerk een heel eind kan helpen , desnoods met een proffesioneel iemand erbij

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-11 19:57

TanteSabien schreef:
Zo 1 moet je een keer flink vernederen....kom nou.....

Knup hem een keer aan de longe en laat hem dan z'n longen maar uit z'n lijf rennen.

Een flink pak op z'n donder heeft ie nodig ipv aaahhh lieffie...

het zou fijn zijn als he voortaan eerst leest :)
Van aahhh lieffie is geen sprake geweest, wel van een pak op zijn donder en niet zo zuinig ook.
Probleem is dus dat het hem geen fuk interresseert en hem alleen maar linker maakt.

isverwijderd

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 19:58

En dan moet je juist harder op zn donder geven, desnoods met 4 man.

TanteSabien

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 19:59

Ik heb gelezen hoor :j

Misschien heb je hem nog niet genoeg op z'n flikker gegeven?
Flink vernederen zodat hij het nooit weer in z'n donder haalt...

Blijft altijd lastig he zulke paarden.

In elk geval succes en ik hoop voor je dat je hem onder de duim krijgt(goed bedoeld) :)

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 20:00

heb ook zo'n liefje gehad.

combinatie van afstamming en klopper.[bij de mijne dan]
je zal het er een eind uit krijgen maar het blijft levenslang opletten met zo'n apperaat.
tis maar wat je wilt.

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-11 20:11

TanteSabien schreef:
Ik heb gelezen hoor :j

Misschien heb je hem nog niet genoeg op z'n flikker gegeven?
Flink vernederen zodat hij het nooit weer in z'n donder haalt...

Blijft altijd lastig he zulke paarden.

In elk geval succes en ik hoop voor je dat je hem onder de duim krijgt(goed bedoeld) :)

Dat is idd de enige manier.. maar e kunt gewoon niet in de buurt komen op hem op zijn flikker te geven ,want hij zoekt jou op en probeert je te pakken.

TanteSabien

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 20:16

Als je er niet meer uit komt breng je hem maar langs ;)

Edit; Zijn er geen profs bij jou in de buurt die hier raad mee weten?

KN2011

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 20:19

Klinkt mij ook als grondwerk, weet niet waar je woont maar ik weet wel een paar adressen van mensen die hier zeer goed in zijn.

Michelle0601

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 20:23

ik ben geen prof maar kan wel goed op flikker geven :D
soort gelijk iets meegemaakt met hengst, alleen kon je je daar niet vanaf draaien... dan sprong hij je in de nek :D

maar k kom met alle liefde een keer langs hoor :D