Blind/Kierewiet of gewoon hopeloos?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

ladypaard

Blind/Kierewiet of gewoon hopeloos?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-11 12:22

Heb nu al een paar topics geopend over mijn fantastische jaarling (van augustus 2010).
Had een periode problemen met haar omdat ze nogal kan doordrammen (vooral met eten) en overal doorheen stampt.
Gelukkig begint bij haar eindelijk het kwartje een beetje te vallen en is ze hanteerbaar met voeren en loopt ze nu om dingen heen :+

Toch vraag ik me af of dat beest niet gewoon hardstikke kierewiet is, of speelt er iets mee van gedeeltelijke blindheid.

Ze mag met mn oude paard als ik er ben lekker los op het tussenstukje tussen de weides (omdat in hun wei bijna geen gras is). Maar dan is het natuurlijk erg leuk om op en in alles te gaan staan. Lees ze gaat precies in de emmers staan (emmers die er nu dus staan zijn allemaal Fenjaproof :Y) ). Verder heeft de staleigenaar regelmatig brood bij de bakker vandaan. Dus er vliegt regelmatig een broodzak door de lucht omdat mevrouw een spelletje heeft gevonden met de broodzak in de hoop uiteindelijk te worden beloont met brood (in tegenstelling tot mn oude die er alleen maar aan durft te snuffelen). Regelmatig wordt alles van de kastjes en hokken afgeveegd door haar om te kijken of daar wat eetbaars tussenligt.

En dan gezelschap: Menselijk gezelschap is natuurlijk het leukste wat er is. dus hoe groter de groep hoe liever ze er een keer doorheen komt of komt snuffelen. En dan is ze toch wel heeeeeeel groot.

Maar nu heeft ze een nieuw spelletje gevonden en kan dat niet zo goed rijmen met paardengedrag. Ben op Horse event wezen kijken bij een clinic van Annemarie vd Toorn en vertelde ze juist dat een paard breed kijkt, dus smalle dingen (zoals trailers) zijn "moeilijk" te zien. Maar Fenja zoekt nu juist smalle doorgangen op. Twee weken terug stond de trailer op het erf en tussen de trailer en de muur zat een kleine meter. Mijn ouwe zou zich wel 10x bedenken om daar in haar eentje doorheen te gaan. Maar Fenja doet dat gewoon triomfantelijk 5 a 6 keer. Toen zaten stalbaas en ik al te kijken van die is kierewiet.
Van de week maakte ze het nog bonter. Ik zat/lag heerlijk op een stoel met een kastje ernaast (tegen een muur aan). Daar zat ong. 30 cm tussen. En natuurlijk komt ineens Fenja eraan hobbelen en probeert met een grote duw daar doorheen te komen. Tot ze er dan toch echt achterkomt dat dat niet gaat lukken. Gaat ze via de andere kant kijken, en nee daar lukt het ook niet.

Gister stonden de stoelen bijna precies hetzelfde alleen de ruimte ertussen was nu een kleine 40 cm. En ja hoor Fenja komt er aangeboemeld en wurmt zit er tussen door. Blijkbaar had ze haar doel bereikt want mevrouw stond me triomfantelijk aan te kijken en is daarna weer naar de grasprietjes gegaan.

Het is jammer dat ik geen filmpjes heb van haar acties, want kan wel zeggen dat je er alleen maar om kan lachen.
Maar vraag is dus of dit nog steeds "normaal" gedrag is, of zit er iets medisch achter?

Cassidy

Re: Blind/Kierewiet of gewoon hopeloos?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 12:37

Je paard is zo te lezen idd niet in orde....zwaar koekkoek :))

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 13:22

Hahaha moet er wel om lachen. Maar dit paard is inderdaad een beetje kierewiet volgens mij :+

Mijny

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 13:31

Ik heb geen idee wat er met haar aan de hand is. Als er iets medisch achter zou kunnen liggen is het het beste om het even aan de dierenarts te vragen.

Dakotah

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 13:37

Nou ik moet zeggen.....
Wij hebben ook een hengstveulentje, die gaat ook bijv. tussen de auto's in staan.
De eerste keer dat ie dat deed, dacht ik nou daar gaat de auto, nog even dan raakt ie in paniek en wil ie keren.
Maar nee dus, hij loopt door tot ie niet verder kan, kijkt dan even zo van oh dat past niet.
En gaat dan keurig het hele stuk achteruit terug. Dat deed ie al toen ie een maand of drie was.
Vind het wel geinig, vaak als je een pony moet leren achteruit lopen zit je eerst een poos te duwen, maar hij banjert achteruit alsof ie nooit anders doet.
Zo ook op stal, gaat ie als ie met mams op stal gaat of van stal even een rondje door de schuur lopen even kijken bij de zadelkamer, fietsen kijken noem maar op.
Alles vind ie interessant, en vind eigenlijk ook nooit iets eng ofzo.

toedelou

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 13:40

Zou het eventueel een probleem kunnen zij met haar zicht? Al zou ze dan misschien terugschrikken als ze merkt dat de doorgang wel erg smal is...

Pas in elk geval wel op met kleine kieren en spleten tussen weilandhekken en stallen, voor je het weet ontsnapt ze voor dat ene lekkere grassprietje aan de andere kant :P

Ik zeg: mevrouw is koekkoek <<)

jorretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 13:48

nou dies gewoon lekker 8)7
Normaal paardengedrag is het niet lijkt mij...
Als het iets met het zicht zou zijn zou ik verwachten dat ze ook zou schrikken op het moment dat het ineens niet past of ze ergens tegenaan stoot. Maar uit jouw verhaal krijg ik meer het idee alsof ze erg trots is op wat ze nou weer heeft verzonnen.
Vroeger op de manege was er een paard dat aan 1 oog blind is en die kon ergens 10x langs lopen (aan de blinde kant zegmaar) en de 11x schrok ze zich te pletter, omdat ze het dan 'ineens' zag.

Dakotah

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 13:50

Ik denk dat ze idd net als ons hengstveulentje, meganieuwsgierig is en misschien net als ons boefje ook nogal brutaal?
Je ziet hem ook altijd kijken en zoeken zo van wat kan ik nu eens uitvreten.

Boompje1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 15:00

ja ze is er zeker een die dingen wil uitzoeken dat is wel duidelijk! en durft dus ze is wat stoerder, maar zou er als er mensen staan haar toch iets voorzichtiger leren zijn ook al is het grappig.

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 15:06

:+ Daar ga je een heerlijk paard aan hebben denk ik :D

Mijn pony is ook totaal niet bang voor smalle doorgangen (al heb ik daar wel zsm op geoefend met m als veulen). Als er ergens een aantrekkelijk grassprietje staat is een smalle doorgang irrelevant, duhhuh. Emmers? Plastic? Boeiend. Plastic is vooral errug koewl om mee te klieren en emmers zijn zeer geschikt ''vermorzelmateriaal''.

Zou wel gauw gaan werken aan respect voor de mens, moet niet zo wezen dat ze tussen mensen zo door dendert :+ En tsja, nogmaals, kon je wel eens een fijn paard aan krijgen hoor. Je zou voor de zekerheid kunnen kijken of haar zicht ok is. Met mijn pony heb ik lang gedacht dat ie op zn minst doof moest zijn aangezien hij als halfjaar oud veulen doodleuk bleef staan terwijl ze met een boormachine in de weer waren, dat soort werk. Maar die hoort echt prima, niks mis mee.
Wél heeft ie enorm veel karakter, nee = nee. Best handig met vrachtwagens enzo (niet eng = niet eng) maar met scheermachines is het wel eens minder leuk alsie besluit dat t niet gaat gebeuren :+

Kierewiet... Tsja... T is maar hoe je het bekijkt :D

ladypaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-11 16:02

Boompje1985 schreef:
ja ze is er zeker een die dingen wil uitzoeken dat is wel duidelijk! en durft dus ze is wat stoerder, maar zou er als er mensen staan haar toch iets voorzichtiger leren zijn ook al is het grappig.

:) daar zijn we zeker mee bezig (hou daar zelf totaal niet van), Gelukkig luistert ze wel redelijk goed met wegsturen. Alleen denkt ze dat ze het na 1 minuut weer opnieuw kan proberen (en dat gaat dan gewoon 10x door).

Stoer, ligt er een beetje aan. Ik moet dan wel weer in de buurt blijven als ze staat te eten. Anders staat ze de hele tijd te draaien of loopt ze achter me aan (ja ja van haar voer weg :Y) )

Vandaag hield ze zich redelijk rustig, afgezien van het halster dat ineens af was, het smalle doorgangetje waar ze nog een keer door wilde (en daarbij 2 stoelen omver werpt omdat die toch ietsjes te dichtbij stonden en er niemand op zat). Oja en de voerzak die op de kruiwagen lag (was bezig tonnen te gaan vullen) even open bijten.

Ken dit nieuwschierige gedrag ook wel van hengstjes, maar hier gaat het toch echt om een merrie. En die zijn bij mij weten altijd wat voorzichtiger :+
(zit ineens te denken dat zij misschien gewoon in het verkeerde lichaam geboren is: Zij is gewoon een hij :z )

ps. qua medische kant. Dierenarts heeft er al wel eens naar gekeken maar niet specifiek naar dit gedrag. Ze vond het veulen veeeeeeel te mak. Maar toen had ze ook een koudje onder de leden waar het aan toe werd geschreven.

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 18:02

Mijn pony had dat duwen ook als veulen. Heb m elke keer gewoon een beuk met mn heup terug gegeven (nu is dat ook haalbaar met een welsh a veulen :+ ) en op den duur een spelletje van gemaakt, gaf hij mij zachtjes (!) een zetje en gaf ik een zetje terug :+ Maar vereist idd een lange adem als ze zo mak zijn :=

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 20:42

Je hebt gewoon een wat apart paard :D
Sommige paarden (ook merries) zijn gewoon zo, leer er maar gewoon mee om gaan. Een goede hoeveelheid gevoel voor humor doet veel 8-)

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 20:44

Ow wat gaaf! klinkt als een heerlijk paard :D

ladypaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-11 21:22

Waratje schreef:
Je hebt gewoon een wat apart paard :D
Sommige paarden (ook merries) zijn gewoon zo, leer er maar gewoon mee om gaan. Een goede hoeveelheid gevoel voor humor doet veel 8-)

Moet zeggen dat bij mij ook echt een knop om moest.
In het begin liep ze echt tegen alles aan en heb haar toch om later lekker het bos in te kunnen (en dan zou het wel handig zijn als ze zelf ook een beetje oplet). Dus werd er een beetje gefrustreerd van.

En ineens was het zo van ze is gewoon zo, dus dan kun je er maar beter om lachen. Veranderen zal ze toch niet, dus als het maar niet gevaarlijk word ach ja.
Maar kom dus ook elke dag zowat thuis met grappige verhalen, dus ze maakt me elke dag vrolijk

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 23:39

Als ze blind is zie je dat duidelijk in de weerkaatsing in de ogen als je bijv een foto maakt. Zijn ze blind, zie je in het blinde oog geen weerkaatsing (of rode ogen) en in het goede oog wel.
Zo te zien aan de foto in je profiel (die laatste is haar toch?) is ze niet blind, want ik zie 'lichtjes'.
Dit is een goed oog, zie je dus 'lichtje'
Afbeelding
beetje vage foto, maar hier dus ook het goede oog
Afbeelding
en hier zie je het andere oog, dus dof
Afbeelding
Er weerkaatst niets in de pupil.

Denk dat ze het gewoon interessant vindt. Heb bijna altijd merries gehad, nou daar zitten net zo goed als bij ruinen en hengsten, ook maffe exemplaren tussen hoor :+

Dakotah

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 11:38

Ja klopt.
Ik heb ook een merrie, vanaf veulen gehad.
Is ook een brutaaltje, werd er soms ook wel eens gek van.
Ze ging altijd rollen vlakbij het lint en trok dan alles stuk.
Stond er daarna bij zo van nou ja moet je dit nu eens zien, wie heeft dat nu weer gedaan.
Overal bovenop staan, altijd kijken wat ben je aan het doen.
Als er een grote tractor met landbouwmachines bezig was op de akker naast de wei, stond ze ook vooraan bij het lint.
Nu zijn we haar langzaam aan het inrijden en ze is ontzettend makkelijk.
1 keer het zadel erop gehad, daarna singel aangetrokken en daarna heeft ons zoontje er al op gezeten.
Ze gaf nergens om.
Dat is dan weer het voordeel.
En als je graag buitenritten met haar gaat maken is het alleen maar makkelijk dat ze veel durft.
(alleen bij bomen wel even uitkijken voor je knieën ;) )

butengeweun

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 11:44

welkom in de wereld van veel te niewschierige jaarlingen (helaas het houdt ook niet op als ze 2 zijn)

Hier ook een jonkie dat nergens om geeft. En voorbakken zijn om te laten vliegen (ze kan ze nu bijna aangeven op comando ) En inderdaad wat dakotha zeht ze willen alles zien en meemaken. Dus altijd in je broekzak zitten en meekijken wat je nu weer aan het doen bent. EN vooral niet laten zien hoe ik de wei afsluit want dan kan ze die ook open krijgen. (ze kan al de handsvaten pakken, knoppen loswriemelen, ect)

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 11:45

Klinkt als koekoek!

Nee, geintje.
Volgens mij heb je gewoon ondernemend brutaal exemplaar dat graag de wereld verkent,
maar ook een plaat beton voor haar hoofd heeft en af en toe vergeet dat ze geen 30 cm breed is.

Mijn merrie lijkt daar wel op en mijn veulen ook (vandaar dat ik die gehouden heb, heerlijk klein lastpak! merrie overigens.) zijn namelijk uiteindelijk heerlijke paarden,
maar consequent zijn en lange adem hebben zijn wel gewenst :+ .

Dakotah

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 11:48

En het grote voordeel is, onze merrie komt altijd direct bij je.
Moet je haar hebben, pak je haar, zonder gemier dat ze niet wil komen.
Want komen betekent iets interessants doen.
Nu met het beleren ook, ik hoef de spullen maar klaar te leggen en ze staat al bij het lint te wachten.
Ideaal.
Ze vind gewoon alles leuk.
Maar idd het houdt niet op als ze wat ouder zijn, onze dame is nu 4 en heeft nog steeds haar fratsen.

kaylah

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 20:52

Heerlijk die eigenwijze monsters :j

HolyPope

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 21:14

Ik herken dit gedrag ook wel. Hoef je je geen zorgen om te maken heel leuk is om haar te observeren en van te genieten, ze wurmen zich soms in de meest onmogelijke hoeken maar komen er ook weer ongeschonden uit. (omdat ze niet gauw in paniek raken.)
Na verloop van tijd groeien ze er vanzelf overheen. Nu moet je er van genieten!

ladypaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-11 22:11

haha nou genieten...., :') . Vandaag was het 20 cm. Heb toen maar heel snel de stoel achteruit getrokken toen mevrouw er als een stormram tussendoor wilde.

Nog zoiets "leuks". Mevrouw had blijkbaar honger en ging proberen een jong katje op te eten :o Kat bleef nog gewoon zitten ook nog. Dus heel snel paard weggehaalt, maar katje had dus echt een nat ruggetje :z . Mevrouw was het daar niet mee eens dus vervolgens was de hond aan de beurt die natuurlijk met maaiende benen te grazen moet worden genomen >;) . Ik boos en zet haar verder voor straf terug op de wei (jaja :Y) ). Was enkel even vergeten dat we net stuk draad tussen de twee weides hadden gehaald, en de andere wei nog open stond. Dus terwijl ik het hek sluit, kijkt mevrouw me aan en danst zo de andere wei in en gaat door het andere hek er weer uit _-:( :evaw:

voelde me toen > ^)

Wat dan wel weer leuk is dat toen ik de schuilstal stond uit te mesten (staat in een achterafhoekje waar je met smal paadje moet komen) ze dan wel even 2 keer gezellig komt kijken wat ik aan het doen ben <3

ladypaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-11 22:15

VanHuisUit schreef:
Als ze blind is zie je dat duidelijk in de weerkaatsing in de ogen als je bijv een foto maakt. Zijn ze blind, zie je in het blinde oog geen weerkaatsing (of rode ogen) en in het goede oog wel.
Zo te zien aan de foto in je profiel (die laatste is haar toch?) is ze niet blind, want ik zie 'lichtjes'.
Dit is een goed oog, zie je dus 'lichtje'
http://www.mijnalbum.nl/Foto-JNJXJNU4-G.jpg
beetje vage foto, maar hier dus ook het goede oog
http://www.mijnalbum.nl/Foto-RCX3NBOM-G.jpg
en hier zie je het andere oog, dus dof
http://www.mijnalbum.nl/Foto-6I8HFAJV-G.jpg
Er weerkaatst niets in de pupil.

Denk dat ze het gewoon interessant vindt. Heb bijna altijd merries gehad, nou daar zitten net zo goed als bij ruinen en hengsten, ook maffe exemplaren tussen hoor :+

Als ik trouwens naar foto's van mn oudje kijk, zou ik dan denken dat zij ook niet zo goed meer ziet (maar daar hadden we ook al twijfels bij :+ )

HolyPope

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 22:36

@Vanuitjehuisje... Moet je niet alle ogen foto's binnen genomen hebben..... ?