Gedrag van mijn pony, wie kan me helpen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

ANOUKIEE

Gedrag van mijn pony, wie kan me helpen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-11 22:32

Omdat ik er maar over blijf malen wil ik toch mijn verhaal hier neerzetten en hopelijk krijg ik veel bruikbare tips.

Ik heb nu ongeveer een half jaar een welsh a pony, hij is nu 4 jaar. We zijn helemaal op nul begonnen. Hij is niet nog niet ingereden dus hebben een band opgemaakt met knuffelen en poetsen etc. Het is een pony met karakter dat weet ik al vanaf het begin. In begin moest hij er wennen op zijn nieuwe plekje dus heb ik niet veel met hem gedaan, ook is hij samen met zijn vriendje gekomen waar hij absoluut niet 5 minuten zonder kon, dus dat hebben we moeten opbouwen.

Ik ben nu langzaam begonnen met hem een beetje op te pakken. Ik ben nu begonnen met oefenen met vaststaan, op de binnen poets plek staan, commando's aan de hand etc. Maar het botst af en toe nog een beetje tussen ons en weet ik niet goed wat er nu mis gaat.

Ik zal het even uitleggen, de ene dag is hij zo lief staat hij netjes stil op de poetsplek, is ho ook echt ho, is terug ook mooi terug gaan, en kijkt hij helemaal niet omkijkt naar zijn vriendje, hij heeft een vreselijke hekel aan water maar op zijn goede dagen kan ik hem gewoon zonder porblemen wassen. Maar hij heeft ook dagen dat hij constant is aan het hinikken tegen zijn vriendje, staat de draaien op de poetsplek, als ik met hem wandel en het commando ho heeft gaat hij met zijn kont draaien, als hij dan stil staat met zijn hoofd slaat, naast me dribbelt. Alles is dan eng.. Oftewel heerlijk dwars is...

Ook als ik hem los in de bak gooi op zijn goede dagen gaat hij lekker rondwandelen etc komt hij lekker knuffelen, maar op zijn slechte dagen blijft hij maar rennen aan de kant van de bak die aan de wei grenst. Dan laat hij echt zien dat hij terug wil.
Bij het uit de wei pakken merk ik nog niks van zijn slechte dagen hij laat zich gewoon pakken etc.
Dit heeft hij ongeveer 1x per week.

Op de dagen dat het minder gaat blijf ik heel concenquent, en zet ik hem ook echt op zijn plaats bij ongewenst gedrag. Vooral bij de kopstoten uitdelen word hij goed op zijn plek gezet. Waar soms zelfs het zweepje aan te past komt, dus nee ik laat echt niet over me heen lopen..

Sommige zeggen ik laat mijn paard staan als hij zijn dag niet heeft, maar goed dan zou hij zo ongeveer 1x per week zijn dag niet hebben... ik dacht eerst ook dat hij gewoon af en toe zijn dag niet heeft maar is dit wel zo? Of is dit uitproberen?
Ik wil gewoon graag lekker met hem aan de slag. Is dit gewoon de pony zijn karakter? Dat hij me wel even laat zien als hij geen zin heeft? Dominantie dus?

Ik vind het heel vervelend als hij zo'n dag heeft gehad en kan er dan ook uren over blijven malen wat nu mis gaat, of ik wel goed heb gehandeld etc.

Wie kan me helpen, alle tips zijn welkom :D .

ANOUKIEE

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-11 09:27

Miss nog een belangrijk bijkomend ding, hij heeft zomereczeem, miss beinvloed dat zijn gedrag?

maybe2

Re: Gedrag van mijn pony, wie kan me helpen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 09:39

het is een jong paardtje en je begint er langzaam iets mee te doen,meestal heb je dan dat paarden zoiets hebben van,,getver wat is dit nou, en het kan inderdaad ook dominantsie zijn.
ik zou het paard niet stil zetten omdat hij z'n dag niet heeft,gewoon lekker door gaan,en gewoon concenqent blijven is ook heel goed.
mijn paard is nu 9 jaar en af en toe moet ik die ook nog even terecht zetten,dan heeft meneer ook geen zin,maar ik zet dan wel door,en even later is het weer goed.ook mijn paard is best wel dominant,tja en als je zo'n paardtje hebt is het vaak zo dat je ze wel wat kort moet houden,maar als ik je verhaal zo lees komt dat volgens mij wel goed.
je moet niet te snel aan jezelf gaan twijfelen hoor,het is nog een jong paardtje, succes ermee.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 09:41

Als slecht niet zou bestaan kun je er misschien wat makkelijker mee omgaan. Een pard leeft in het nu, en nu wil hij naar zijn vriendje.
Probeer te zorgen dat jij leuker wordt als zijn vriendje, allereerst moet hij je zien staan.
-vooruit
-achteruit
-achterhand om
-wegdraven
-halthouden
en dat mag allemaal snel afgewisseld, zolang je het maar positief houdt en hem stimuleert ipv dwingt. Probeer de leiding te nemen en voor zijn veiligheid te zorgen.
Als je zijn aandacht krijgt kun je kijken of je hem met ontspanningsoefeningen in zijn lijf kunt krijgen (ttouch bijvoorbeeld). Vergeet dan niet zelf ook eens diep in en uit te ademen. Ook tijdens de dingen die je dan doet zorg je voor zijn veiligheid.

Wat bij sommige van mijn pony's ook wel helpt is ze zelf meer mee te laten denken dus ik zeg niet dat ze achteruit moeten maar dat ze terug op hun plekje moeten. Hoe ze dat doen maakt dan niet zoveel uit.
Ik leg een balk neer en wil dat ze aan de andere kant komen te staan en hoe maakt dan niet uit. Sommige paarden kun je daar heel erg meewerkend van krijgen en vanuit daar met lichte hulpen uiteindelijk wel het op jou of eigen julie (want dat wordt het dan) manier doen.

Daarbij mag je hem respecteren/accepteren hoe hij is en kun je hem proberen de vrijheid te geven om te zijn wie hij is. Misschien kom je er dan ook wel achter of hij graag bij zijn vriendje hoort of dat hij zich verantwoordelijk voelt voor zijn vriendje en kun je proberen op die manier julie band onderling aan te passen.

Als ik met kinderen werk doe ik dat ook met de pony's zij hebben de taak op het kind te passen en ik bepaal wat er gebeurt en ze mogen steun bij mij halen. Een van de pony's komt ook telkens een nieuwe opdracht halen terwijl een ander heel zelfstandig is.
Er zit ook een jonge pony tussen. Zet er een kind op (ik loop er dan wel naast) en ze zet geen stap verkeerd, maar bij meisje dat haar inrijdt is het telkens rodeo. Verschil in intensie is dat ik haar nodig heb en zij de eer heeft mij te helpen en andere meisje wil haar vertellen wat ze moet doen en de pony moet leren luisteren. En toch vragen we hetzelfde van de pony (sturen stappen draven en halthouden).

dianaw33

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 09:55

Ten eerste: Zweepjes zijn dingen die je als correctiemateriaal maar beter kunt weglaten bij jonge paardjes, je hebt je zweep straks nog nodig als aanwijsstokje en trainingsverlengstuk, en als je het nu al voor straf gaat gebruiken is de associatie die je paard heeft met het ding heel erg negatief. Hij zal er dan straks niet goed (met angst) op gaan reageren, en dit wil je nu juist niet in een trainingssituatie. Corrigeren bij jonge paardjes doe je dus liefst niet door middel van slaan, maar door bv je stem te verheffen, en jezelf tegelijkertijd heel groot te maken (imponeren)
Als je paard de ene dag wel en de andere dag niet met je mee wil uit de kudde en het weiland (want daar komt het eigenlijk op neer als ik je verhaal zo lees) dan moet je inderdaad gaan bedenken wat je de dag daarvoor met hem gedaan hebt. Misschien vond hij het niet zo leuk, heb je hem wel een tik verkocht of ben je te ver gegaan in training. En let hierbij op: bij jonge groene paarden kun je zelfs te ver gaan met poetsen, wandelen of hoeven krabben! Het lijken allemaal simpele dingen die elk paard toelaat, maar ze moeten het allemaan eerst LEREN. En dat leren doe je stapje bij beetje, je stopt voordat het te veel wordt voor je paardje. Hiervoor moet je goed kijken naar de reacties van je paard, wordt hij ongeduldig, wil hij weg, dat zijn allemaal tekenen dat je te veel hebt gevraagd. En als laatste en meest belangrijke oorzaak van ongwenst gedrag: veel mensen vergeten het gedrag wat ze wel willen van hun paard te BELONEN. En dat belonen doe je op een voor je paard passende manier: binnen een paar seconden na het gedrag dat je wilt zien, en geef een beloning die een paard ook als beloning ziet. Als je paard nog niet geleerd heeft dat een paar dreunen op zijn hals een beloning zijn zal hij dat alleen maar negatief dus als straf ervaren, als je paard nog niet geleerd heeft dat het roepen van "goed zo" een beloning is, snapt hij daar ook geen bal van. Je zal m eerst door middel van drukrelease of het geven een van lekker hapje moeten leren dat 'goed zo" fijn is. Als hij de associatie heeft gelegd tussen het woordje en het fijne gevoel wat hij krijgt bij het loslaten van druk of het lekkere snoepje kan je alleen met het woordje gaan werken. Jonge paarden opvoeden is een vak apart, het luistert heel nauw, en je kunt heel snel fouten maken, en dat zou jammer zijn want je legt nu de basis voor een heel leven samen met plezier werken. Misschien kan iemand in je buurt die meer ervaring heeft je ermee helpen?

Over het zomereczeem: mijn afstudeerscriptie heb ik geschreven over de invloed van zomereczeem op gedrag, en ja, die invoed is er wel degelijk. Maar dan zouden er in jouw geval elke keer 1 keer in de week veel meer insecten moeten zijn dan de rest van de tijd, die regelmaat kan ik niet verklaren door insectendruk. Meestal zie je dat een ZEer slechte dagen heeft in concentratie dus werkwilligheid als er sprake is van een hogere insectendruk op dat moment, veel zijn er ook zo van slag dat er het hele insectenseizoen sprake is van een gedragsverandering, maar jouw regelmaat kan ik hierdoor dus op het eerste gezicht niet echt verklaren.

ANOUKIEE

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-11 09:56

Allemaal bedankt voor de uitgebreide uitleg hier kan ik zeker wat mee!
Hopelijk krijg ik nog meer tips!

ANOUKIEE

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-11 11:07

Dankjewel voor je uitgebreide antwoord. Ik ben eens even aan het nadenken maar kan er geen vinger op leggen dat er de dag van te voren iets gebeurt en dat hij de dag erna dan zo dwars doet. Het komt meestal echt uit het niets. Ik ben er ook niet iedere dag maar soms maar 2/3x per week.
In de wei komt hij ook altijd meteen naar me toe, kan ik hem netjes pakken, en buiten de wei word hij pas een duiveltje.
Ik blijf toch denken dat als hij geen zin heeft dat hij me dat ook wel even laat zien, ik denk toch dat dit zijn karakter is.
Soms kan hij namelijk ook klieren onder het wandelen, maar staat hij netjes stil op de poetsplek. Want poetsen vind hij lekker, maar onder het wandelen wil hij gras eten en heeft hij geen zin heeft om steeds te wandelen, stil te staan op commando etc.
Terug te gaan etc.
Dus gaat hij maar klieren.
Ik probeer het ''werken'' altijd zo leuk mogelijk te maken..
Hmm zo lastig om erachter te komen wat nu fout gaat.

dianaw33 schreef:
Ten eerste: Zweepjes zijn dingen die je als correctiemateriaal maar beter kunt weglaten bij jonge paardjes, je hebt je zweep straks nog nodig als aanwijsstokje en trainingsverlengstuk, en als je het nu al voor straf gaat gebruiken is de associatie die je paard heeft met het ding heel erg negatief. Hij zal er dan straks niet goed (met angst) op gaan reageren, en dit wil je nu juist niet in een trainingssituatie. Corrigeren bij jonge paardjes doe je dus liefst niet door middel van slaan, maar door bv je stem te verheffen, en jezelf tegelijkertijd heel groot te maken (imponeren)
Als je paard de ene dag wel en de andere dag niet met je mee wil uit de kudde en het weiland (want daar komt het eigenlijk op neer als ik je verhaal zo lees) dan moet je inderdaad gaan bedenken wat je de dag daarvoor met hem gedaan hebt. Misschien vond hij het niet zo leuk, heb je hem wel een tik verkocht of ben je te ver gegaan in training. En let hierbij op: bij jonge groene paarden kun je zelfs te ver gaan met poetsen, wandelen of hoeven krabben! Het lijken allemaal simpele dingen die elk paard toelaat, maar ze moeten het allemaan eerst LEREN. En dat leren doe je stapje bij beetje, je stopt voordat het te veel wordt voor je paardje. Hiervoor moet je goed kijken naar de reacties van je paard, wordt hij ongeduldig, wil hij weg, dat zijn allemaal tekenen dat je te veel hebt gevraagd. En als laatste en meest belangrijke oorzaak van ongwenst gedrag: veel mensen vergeten het gedrag wat ze wel willen van hun paard te BELONEN. En dat belonen doe je op een voor je paard passende manier: binnen een paar seconden na het gedrag dat je wilt zien, en geef een beloning die een paard ook als beloning ziet. Als je paard nog niet geleerd heeft dat een paar dreunen op zijn hals een beloning zijn zal hij dat alleen maar negatief dus als straf ervaren, als je paard nog niet geleerd heeft dat het roepen van "goed zo" een beloning is, snapt hij daar ook geen bal van. Je zal m eerst door middel van drukrelease of het geven een van lekker hapje moeten leren dat 'goed zo" fijn is. Als hij de associatie heeft gelegd tussen het woordje en het fijne gevoel wat hij krijgt bij het loslaten van druk of het lekkere snoepje kan je alleen met het woordje gaan werken. Jonge paarden opvoeden is een vak apart, het luistert heel nauw, en je kunt heel snel fouten maken, en dat zou jammer zijn want je legt nu de basis voor een heel leven samen met plezier werken. Misschien kan iemand in je buurt die meer ervaring heeft je ermee helpen?

Over het zomereczeem: mijn afstudeerscriptie heb ik geschreven over de invloed van zomereczeem op gedrag, en ja, die invoed is er wel degelijk. Maar dan zouden er in jouw geval elke keer 1 keer in de week veel meer insecten moeten zijn dan de rest van de tijd, die regelmaat kan ik niet verklaren door insectendruk. Meestal zie je dat een ZEer slechte dagen heeft in concentratie dus werkwilligheid als er sprake is van een hogere insectendruk op dat moment, veel zijn er ook zo van slag dat er het hele insectenseizoen sprake is van een gedragsverandering, maar jouw regelmaat kan ik hierdoor dus op het eerste gezicht niet echt verklaren.

lailapri

Re: Gedrag van mijn pony, wie kan me helpen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 11:41

het kan ook iets anders zijn, dat zijn vriendje hem nodig heeft of verzin het. Daarbij kan het met voeding te maken hebben of met het weer. Maar hoe dan ook, hij moet toch leren zelfstandig te worden. Het mag er zijn maar nu moet hij leren.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 11:53

Let er inderdaad wel op dat je zelf relaxed blijft. Als je eigenlijk een beetje geïrriteerd bent van het feit dat hij zich weer eens zo gedraagt en dan corrigeert, maak je het alleen maar erger. Ik zou ook niet de zweep gebruiken, maar gewoon je lichaam. Paard moet op JOU letten, niet op de zweep.

En als hij zo'n dag heeft zou ik hem juist wat meer laten bewegen, want dat wil hij op dat moment. Dus eerst even lekker doorstappen, ronde figuren lopen en daarna pas halthouden, achteruit en alle lage tempo-oefeningen.

En natuurlijk blijven volhouden!