help paard ligt op haar knieën

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

kimmekuh

help paard ligt op haar knieën

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-11 22:50

Sorry als het verkeerd staat maar die leek mij het meest logische.

Mijn 3e jarige is nogal apart :+ en ligt regelmatig op haar knieën om de grasjes van de buren te pikken. Nu klinkt dit misschien vrij onschuldig, maar dit op haar knieën liggen heeft er al voor gezorgd dat zei een bobbel(vocht) heeft op haar linkerknie afkomstig van de groeischijf die door het liggen overbelast word. Het liggen is een tijd minder geweest toen het gras hoog stond maar de laatste tijd ligt ze weer zoveel ophaar knieën waardoor allebei haar knieën dik zijn (linker grote vocht ophoping soort schijf en rechts beetje dik in zijn algemeen).
nu vroeg ik mij af of iemand een idee heeft om dit tegen te gaan, of om haar knieën te beschermen? Ik ben bang dat haar groeischijven kunnen beschadigen, vooral haar linkerknie is nu echt heel dik.

Bedankt voor het meedenken, ik hoop op de goudentip!

Groetjes Kim

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-11 22:51

Smakelijk hooi in de paddock of haar op de wei zetten.

onley

Re: help paard ligt op haar knieën

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-11 22:53

indd als ze bij de buren op zoek gaan naar groener gras word het wel tijd om hooi te voeren :D

kimmekuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-11 22:55

Vergeten erbij te zetten, dit mag niet bij ons op stal. Heb het ook al is geprobeerd toen ze ergens anders stond maar helaas blijft het gras groener aan de overkant

_Natasja_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-11 22:56

Ipv van buiten zetten in de paddock met haar gaan grazen aan de hand

Miekie74

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-11 22:57

Stroomdraadje dicht bij de grond, zodat ze een opdonder krijgt als ze het probeert. Gras blijft toch altijd lekker dan hooi. Zeker als het niet je eigen gras is ;)

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-11 22:59

staat ze nu op een aangrelegen weide of heb je haar in een padock staan?

Bij een aangelegen weide zou ik gewoon nog een draadje spannen en zeker extra hooi bij gaan voeren.
Ze pakt het bij de buren omdat ze het nodig heeft....anders zou ze haar knietjes er geen pijn aan gaan doen.

Als ze in een paddock staat.........hang er dan een slowfeeder in....kan ze heel de dag mee doen zonder op de knietjes te moeten voor een hapje

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-11 23:02

kimmekuh schreef:
Vergeten erbij te zetten, dit mag niet bij ons op stal. Heb het ook al is geprobeerd toen ze ergens anders stond maar helaas blijft het gras groener aan de overkant

Als de omstandigheden waarin je paard staan aanleiding zijn voor blessures, is het de vraag of je daar genoegen mee moet nemen.
Een driejarige zit nog volop in de groei. Mogelijk krijgt ze domweg niet voldoende (ruw)voer.

stienmasjien

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-11 23:07

Heeft ze ook last van haar knieën? Dan zou ik persoonlijk toch kiezen voor een plekje waar ze wel op een volle wei kan of waar ze meer hooi kan krijgen...

Sascho

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-11 23:09

_Natasja_ schreef:
Ipv van buiten zetten in de paddock met haar gaan grazen aan de hand

ik vind dit een erg slecht idee een paard hoort lekker in vrijheid rond te kunnen lopen, een half uurtje per dag uit stal om aan de hand te grazen is echt veel te weinig!
de meeste mensen gaan ook geen uren grazen met hun paard en daarnaast kan het paard dan nog niet zijn eigen gang gaan!

ik zou inderdaad ook een laag draadje spannen zodat het gewoonweg niet meer gaat.

ik het gras aan het randje ook niet een keer op dan waardoor ze het minder gaat doen?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-11 23:10

Is er een reden dat ze niet op het volle gras mag?
Zo ja, extra draadje spannen.
Is er geen reden voor en er mag geen extra hooi gegeven worden, verkassen!

kimmekuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-11 23:11

Of ze te weinig ruwvoer krijgt betwijfel ik in stal eet ze vaak genoeg alles niet op, maar voor de rest heb je gelijk natuurlijk. Ik zal het van de week is aankaarten. Op stal kwamen ze met het idee van kniebeschermers, maar mij lijkt dat niet opgewassen tegen die paar 100 kilo. Het zou het misschien ongemakkelijk maken omdaarmee te gaan. Liggen? Iemand daar ervaringen mee?

Miekie74

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-11 23:14

Kniebeschermers??? Op wat voor stal sta je eigenlijk? Dit vind ik wel een heel vreemd idee hoor.

_Natasja_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-11 23:15

Zo vreemd is het idee van het beschermen van de knie niet hoor.
Maar dat is symptoom bestrijding ipv probleem bestrijding.

En dat grazen was bedoeld als aanvulling op de dagelijkse beweging

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-11 23:16

Kniebeschermers niet doen. Knelt af, krijg je drukkingen van, moet je ook niet hele dagen om willen hebben.

Gewoon zorgen dat er geen reden is om op de knieeen te gaan.

Miekie74

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-11 23:23

Ik ben er toch echt voorstander van om een paard zo 'bloot' mogelijk naar buiten te laten gaan. Dus zo min mogelijk beschermers, zeker als het probleem ook op een andere manier is op te lossen.

En wat voor soort kniebeschermers zou je dan om willen doen? Of stel ik nu een hele domme vraag?

EarthFocus

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-11 11:49

Gewoon een stroomdraadje op hoogte spannen dat ze een opdonder krijgt als ze het probeerd, binnen 2x is ze het wel afgeleerd.

Klinkt hard, maar ik bedoel, jou merrie haar benen zijn belangrijker als die grasjes aan de overkant toch?

Laura_x_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-11 11:52

gabjj8 schreef:
Gewoon een stroomdraadje op hoogte spannen dat ze een opdonder krijgt als ze het probeerd, binnen 2x is ze het wel afgeleerd.

Klinkt hard, maar ik bedoel, jou merrie haar benen zijn belangrijker als die grasjes aan de overkant toch?

Hier ben ik het mee eens :j

En anders ruwvoer bij gaan voeren of je paard op wei zetten.
Ze staat samen neem ik aan?