Jonge hengst moeilijk in de omgang

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Moonlight06

Jonge hengst moeilijk in de omgang

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-11 15:49

beste bokkers,
ik heb pas geleden een hengst van 2.5 jaar gekocht
fries x oldenburg schatje om te zien maar voelt zich snel in het nauw gedreven
en is dus gister 2 x door het stroom draad gerent en door het houten hek vind het moeilijk om het halster om te krijgen ...
wie o wie kan mij helpen of weet een africhter om mij te helpen mak te maken en dat ie luistert !!!
hij staat in heemskerk
(claudia scheeres die kan helaas niet )
Laatst bijgewerkt door Elles op 03-10-11 21:57, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Onduidelijke topictitel aangepast. 'Help me' is GEEN goede titel.

InekeH87

Re: Help me

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-11 20:47

Staat de hengst samen met andere paarden? Heeft hij altijd samen gestaan en is hij nu opeens alleen, dan is het helemaal niet gek dat hij zo in paniek raakt.
Hoe groot is de weide en hoe heb je je afrastering? Een paard zal niet zo snel door breed lint heenrennen, dat dunne draadlint gaan ze wel wat makkelijker door. Geef je paard de ruimte om te kunnen rennen, ook dan zal hij waarschijnlijk minder snel door de draden gaan.
Vraag jezelf af waarom je paard door de draden heen gaat. Waar wil hij naartoe, is het angst, ondeugendheid, boosheid?

Moonlight06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-11 21:59

hij wilde niet gepakt worden en is uit angst door een houten hek heen gegaan en door het stroomdraad 2 x
hij staat op een appart stuk naast andere paarden

Thirty

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-11 00:14

Ik zou eens beginnen met castreren en dan in een opfok groep of kudde doen deze winter. En van het voorjaar naar een africhtingsstal brengen waar ze weten waar ze mee bezig zijn.

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-11 20:38

Paard is achter een strandhuisje (staat in de paddock, heel netjes in een hoek) gekropen, toen door een vrij hoog hek + stroomdraad gegaan en daarna nog eens vol een ander stroomdraad in gerend (terwijl ie eerst zo op het oog vrij rustig stilstond).

Stal is heel kleinschalig, mijn ponybeest staat er heel fijn, maar voor dit paard is er net even te weinig ruimte denk ik... Hij heeft idd ruimte nodig en die ruimte is hier gewoon niet voldoende...

Thirty, sluit me verder wel helemaal bij jou aan :)

Elles

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-11 21:46

RT-D >> OPG

AdnerB

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-11 21:51

Thirty schreef:
Ik zou eens beginnen met castreren en dan in een opfok groep of kudde doen deze winter. En van het voorjaar naar een africhtingsstal brengen waar ze weten waar ze mee bezig zijn.

hier ben ik het mee eens :j
en daarbij heeeeeel veel geduld hebben..

of heb je een goede reden om hem hengst te houden?

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-11 18:42

Als hij tot nu toe samen met andere paarden heeft gestaan is dit een hele grote omschakeling voor hem..Hij is natuurlijk ook verhuisd en als hij alleen staat voelt hij zich extra onzeker..Een jong paard wordt niet perfect opgevoed geboren en kost wel even wat tijd en geduld(ervan uitgaande dat hij nog niet heel erg veel heeft geleerd)..

Succes ermee!

HolyPope

Re: Jonge hengst moeilijk in de omgang

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-11 00:53

Wat moet je nou toch in godshemelsnaam met een hengst?

Het gedrag, kan je waarschijnlijk wel zeggen, wordt er in de toekomst niet beter op, tenzij je zeer duidelijk boven hem staat! Dat moet ten eerste in je zitten en een heel klein stukje kan je leren.

Weg brengen is bij zo een geen optie, als hij weer terug is gaat het weer mis.

Advies, castreren.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-11 01:00

Heeft niets met zijn hengst zijn te maken, klinkt gewoon als een paard wat altijd op de groep heeft gestaan en helemaal niet gewend is aan menselijk contact. Die heeft alleen mensen bij de waterbak gezien, ziet ze niet als bedreiging dus mag je ook dichtbij komen maar zodra je gericht op hem afkomt gaat het mis, hij is niet gewend in hand te komen.
Geef hem eerst maar eens een paar dagen rust om aan de nieuwe omgeving te wennen. Ga hem brok voeren uit de hand of uit een emmer, brood, wortelen enz.
Niet teveel mee slepen, eerst moet de rust en het vertrouwen er zijn. Laat hem maar lekker buiten staan, zorg dat hij beschutting heeft van een paar bomen ofzo dan kan dat nog prima.

Als je geen fokambitie's hebt (en daar ga ik vanuit aangezien hij een kruising is) is castreren wel beter voor het paard, dan kan hij ook gewoon in de groep staan. Maar dit gedrag lijkt niets met zijn hengst-zijn te maken te hebben.

Kudapelatih

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-11 10:17

Goedemorgen

Misschien kan ik wat voor jullie betekenen.
Ikzelf train de meest onmogelijke paarden en help mensen met advies
Als je interesse hebt PB mij dan even.
Ik woon zelf in het tuindersgebied van Heemskerk

Groetjes

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-11 10:24

Castreren voordat er echte ongelukken gebeuren, en inscharen. Aan de afstamming te zien is het een kruising, dus dekhengst zal hij wel niet worden. Good stallions make great geldings!

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-11 15:40

anneliesdj schreef:
Heeft niets met zijn hengst zijn te maken, klinkt gewoon als een paard wat altijd op de groep heeft gestaan en helemaal niet gewend is aan menselijk contact. Die heeft alleen mensen bij de waterbak gezien, ziet ze niet als bedreiging dus mag je ook dichtbij komen maar zodra je gericht op hem afkomt gaat het mis, hij is niet gewend in hand te komen.
Geef hem eerst maar eens een paar dagen rust om aan de nieuwe omgeving te wennen. Ga hem brok voeren uit de hand of uit een emmer, brood, wortelen enz.
Niet teveel mee slepen, eerst moet de rust en het vertrouwen er zijn. Laat hem maar lekker buiten staan, zorg dat hij beschutting heeft van een paar bomen ofzo dan kan dat nog prima.

Als je geen fokambitie's hebt (en daar ga ik vanuit aangezien hij een kruising is) is castreren wel beter voor het paard, dan kan hij ook gewoon in de groep staan. Maar dit gedrag lijkt niets met zijn hengst-zijn te maken te hebben.

Helemaal mee eens. Waarom denken mensen toch gelijk dat alle hengsten vreselijke monsters zijn die voor niets en niemand ontzag hebben??

Thirty

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-11 15:43

Dat zegt toch helemaal niemand. Maar als iemand zijn 2.5 jarige nu al niet aankan, en het beest is niet opgevoed, is dat toch wel de eerste stap naar een beter handelbaar dier. Het is een kruising dus ik hoop dat er toch geen fokplannen zijn.
Gooi m daarnaast nog even in de kudde zodat ie tot rust kan komen. En haal er dan een prof bij. TS heeft geen idee waar ze mee bezig is, voor mijn gevoel.
En een hengst bij iemand zonder ervaring is per definitie geen goed idee.

Edit: of jij moet het prima vinden- onervaren personen met hengsten- maar in dat geval blijf ik graag ver bij je uit de buurt :+
Laatst bijgewerkt door Thirty op 07-10-11 15:53, in het totaal 1 keer bewerkt

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-11 15:51

Een hengst gaat door waar een merrie of ruin stoppen.
Hormonen kunnen een paard ook aardig in de weg gaan zitten.
Misschien wordt hij rustiger als hij geruind is.

En het eerste bericht laat al zien dat de TS weinig kaas heeft gegeten van paardenpsychologie.
Paard moet niet luisteren! Jij moet ingaan op dat paard en proberen te begrijpen waarom hij zo reageert zoals hij reageert. Want je paard loopt te schreeuwen, alleen jij verstaat hem niet.

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-11 17:05

Hij staat op een stal met alleen maar hengsten (2 veulens van pensionhoudster, tot voor kort 1 veulen en 1 4-jarige dekhengst, en mijn eigen 2,5-jarige hengst) dus nee, niet alle hengsten zijn monsters :+

Maar: zowel pensionhoudster (die toch aardig wat hengsten heeft gezien en in handen heeft gehad) als ik zijn van mening dat castreren, en liever gister dan vandaag, hier wijsheid is :) Hebben we ook met eigenaresse/ts over gehad overigens hoor. Dit paard is loeisterk en loopt dus gewoon overal doorheen, heeft geen waarde voor de fok en bij mijn weten heeft ts verder geen ervaring met hengsten (toch?). Dit is geen paard waar je die ervaring mee op moet willen doen. Zodra die doorkrijgt dat ie hengst is.... Als hij achter een strandhuisje kruipt (echt, echt heel krap) en door een hek heen gaat omdat ie zich in het nauw gedreven voelt wil ik er niet aan denken wat die doet zodra hij snapt dat ie hengst is en een merrie ruikt...

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-11 00:12

Cassidy schreef:
Een hengst gaat door waar een merrie of ruin stoppen.
Hormonen kunnen een paard ook aardig in de weg gaan zitten.
Misschien wordt hij rustiger als hij geruind is.

amyz schreef:
Dit paard is loeisterk en loopt dus gewoon overal doorheen, heeft geen waarde voor de fok en bij mijn weten heeft ts verder geen ervaring met hengsten (toch?). Dit is geen paard waar je die ervaring mee op moet willen doen. Zodra die doorkrijgt dat ie hengst is.... Als hij achter een strandhuisje kruipt (echt, echt heel krap) en door een hek heen gaat omdat ie zich in het nauw gedreven voelt wil ik er niet aan denken wat die doet zodra hij snapt dat ie hengst is en een merrie ruikt...

Ik vind dit geen eerlijke vergelijkingen.
Het hengst zijn en het geen ervaring hebben met mensen zijn twee totaal verschillende dingen.

Als dit echt een paard is wat nooit contact heeft gehad met mensen is hij gewoon bang. Ik heb genoeg van dergelijke paarden gezien, de meesten vergeten dat ze hengst zijn als je ze in een hoek zet. Wat TS beschrijft is ook niet bepaald hengstengedrag, een hengst zou je op staan wachten, niet voor je vluchten en over een hek springen.
Een merrie ruiken is iets heel anders, kan best zijn dat hij daar ook ver voor gaat maar de kans is groter dat hij bij een goede opvoeding zich heel anders gaat gedragen.
Het castreren zal je niet helpen bij de angst die hij heeft, ook niet bij het sterk zijn, dat is gewoon een kwestie van opvoeding.

Maar ik ben het er verder wel mee eens hoor, dat castreren beter is bij onervaren eigenaren.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-11 00:26

Op het moment dat je met een hengst gaat werken, en tegen grenzen aanloopt, kun je een reactie triggeren. Die reactie kan bij een hengst heel heftig worden, als je zijn leiderschap gaat aanvechten. Een paard dat overal overheen walst is niet bang, die is bijzonder dominant. Wil je dat aanpakken terwijl hij nog hengst is, moet je heel stevig in je schoenen staan.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-11 00:31

Cassidy schreef:
Een paard dat overal overheen walst is niet bang, die is bijzonder dominant.

Wat een voorbarige conclusie, hoe kun je dat weten vanachter je pc?

Denk jij dat het paard van TS uit dominantie door smalle ruimte's kruipt en zijn benen riskeert in een hek?
Ben ik ook heel benieuwd hoe een bang paard zich gedraagt volgens jou?

montyjansen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-11 08:54

Ik zou hem ook eerst ruin laten maken.
Er is een film op dvd uit gebracht The wild horse redemption gaat over mustangs, met je omschrijving van jou paard lijkt hij wel een beetje op die paarden, moet die film maar eens kijken, veel rust en kalmte bewaren.
Zo een paard is voor mij wel een uitdaging, maar de ruimte, aan stallen ontbreekt, en de tijd, misschien volgend jaar. Nu zou ik zeggen breng hem naar Annemarie van de Toorn, die kunnen dit wel aan, kost wat maar een paard dat overal door loopt kost ook veel, al is het de dierenarts alleen al, paard word daar ook allemaal niet beter van.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-11 14:47

Thirty schreef:

wat een onzin
dit heeft niets met zijn hengst zijn te maken het gedrag..
uit paniek of angst ergens heenrennen, kan een ruin of merrie net zo goed.
het is gewoon een heel klein onzeker kleutertje die nog een boel moet leren met tijd, liefde en geduld.
en vooral regelmaat....
opjagen om een halster om te krijgen of in een hoek drijven bereik je het tegendeel mee
hij moet eerst vertrouwen krijgen in de eigenaar.
als de eigenaar al enig onzekerheid laat zien, voelt die hengst dat....
Hij heeft trouwens wel zijn naam mee
zorro!! :D 8-) *D

Esmeralda

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-11 14:50

Paard heeft gewoon opvoeding en aandacht nodig. Dan kan je zijn ballen eraf halen, maar een paard wat geen opvoeding geniet, zal nooit te hanteren zijn
Wij hebben op stal een 2,5 jarige hengst staan, daar kan je zelfs een klein kind mee laten lopen.
En een wat oudere hengst, die weet zich ook gewoon keurig te gedragen.
Opvoeden die handel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-11 14:52

Ik denk dat dit inderdaad niets met het hengst zijn te maken heeft, maar angst door ontwetendheid.

Toch ben ik wel van mening, dat wanneer je een hengst houdt en zeker eentje zoals hier wordt beschreven, je er wel kaas van moet hebben gegeten en sowieso stevig in je schoenen staan en niet angstig zijn.
Ben je dat wel, kan je beter later ruinen, sowieso voor de toekomst van het dier qua sociaal leven, tevens willen veel stallen geen hengsten hebben en verder moet je in deze tijd niet met een kruising willen fokken. Dus als het hengst zijn geen doel dient, zou ik laten ruinen.

inamulder

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-11 14:52

Thirty schreef:
Dat zegt toch helemaal niemand. Maar als iemand zijn 2.5 jarige nu al niet aankan, en het beest is niet opgevoed, is dat toch wel de eerste stap naar een beter handelbaar dier. Het is een kruising dus ik hoop dat er toch geen fokplannen zijn.
Gooi m daarnaast nog even in de kudde zodat ie tot rust kan komen. En haal er dan een prof bij. TS heeft geen idee waar ze mee bezig is, voor mijn gevoel.
En een hengst bij iemand zonder ervaring is per definitie geen goed idee.

Edit: of jij moet het prima vinden- onervaren personen met hengsten- maar in dat geval blijf ik graag ver bij je uit de buurt :+

Omgang met hengsten is idd alleen als je hiermee ervaring i.c.m. goede begeleiding hebt gehad. Zeker in beginstadium moet je echt doorpakken. zo niet, dan heeft de hengst het spelletje al gewonnen en de volgende keer is het weer een probleem om halster/hoofdstel in te doen. Nu is dit het probleem de volgende keer komt er weer iets bij.......Opfok in kudde is altijd goed voor een jong dier! Ook is het belangrijk dat de hengst vanuit zijn box geen contact met merries heeft. Dit geldt dus ook op de wei. Castreren en nog een winter in de opfok is een goede optie. Daarna laten beleren bij een goed adres voorkomt veel ellende. Succes.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-11 14:53

Esmeralda schreef:
Paard heeft gewoon opvoeding en aandacht nodig. Dan kan je zijn ballen eraf halen, maar een paard wat geen opvoeding geniet, zal nooit te hanteren zijn
Wij hebben op stal een 2,5 jarige hengst staan, daar kan je zelfs een klein kind mee laten lopen.
En een wat oudere hengst, die weet zich ook gewoon keurig te gedragen.
Opvoeden die handel.

Lekker advies, als het in dit geval om angst gaat :')