Schrapen en 'wiebelen'

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

VanHuisUit

Schrapen en 'wiebelen'

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-11 23:05

Wie heeft er tips?

Mijn 5-jarige merrie vind het erg moeilijk op de poetsplaats te staan. Als ik weg loop begint ze vaak, zeg maar 7 van de 10 x te schrapen en te wiebelen. Dus dat ze haar benen net niet gaat schrapen maar zo'n beetje half om half pasjes weg wil lopen. Dat kan ze natuurlijk niet, want ze staat aan twee lijntjes vast. Ze heeft dat net zo goed als er een paardje naast haar staat of dat ze alleen staat, dat maakt niet uit.
Als ik naar haar fluit, wil wel eens helpen dat ze het dan niet meer doet.
Naar haar schreeuwen of roepen begin ik niet aan, wel eens gedaan, maar heeft totaal geen zin en ik wil het ook niet trouwens :o dat asociale gebler, geen zin in.
Negeren heeft ook geen zin , ze schraapt enthousiast door totdat ik weer op zo'n meter of 7, 8 genaderd ben.

Tot nu toe had ik zoiets van, gaat wel over, maar ondertussen (heb haar nu zo'n maand of drie) heb ik er een hard hoofd in.

Zelf heb ik het idee dat ze gewoon erg ongeduldig is en zo snel mogelijk actie wil en aandacht. Als ik naast haar sta wiebelt ze wel eens maar schrapen durft ze niet, want als ze het al doet, dan krijgt ze een opmerking of een duw. Dus doet ze het eigenlijk vrijwel niet :+

Ook bij andere mensen doet ze zo.

Waarom ik het extra vervelend vind is dat ze sinds kort zonder ijzers staat en ik die voorhoeven dus bijzonder zie slijten, door dat schrapen :roll:

elsjebelsje

Re: Schrapen en 'wiebelen'

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-11 23:12

Leg een rubber mat neer onder de voorhoeven.

Dieselpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-11 23:15

Probeer het eens met stapjes. Ga eerst 5 meter bij haar vandaan. Blijft ze braaf staan, ga je verder. Zorg wel dat je kleine steentjes hebt. Dan kun je corrigeren wanneer ze schraapt. Begint ze te schrapen, gooi je een steentje (niet tegen haar aan natuurlijk, maar wel richting haar been), zo weet ze dat je haar in de gaten houdt en dat het niet mag. Wanneer ze het niet doet is haar beloning dat ze rustig mag staan. Breidt het zo langzaam uit.
Vergeet niet dat rustig blijven staan op een poetsplaats ontzettend moeilijk is. Stilstaan vinden veel paarden lastig en zul je dus met haar oefenen.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-11 23:59

Citaat:
Leg een rubber mat neer onder de voorhoeven.

Dan accepteer ik dat ze blijft schrapen....
Maar moet eerlijk zeggen..... zit ook in mijn hoofd hoor dan slijten haar hoeven niet raar meer en kan ik alsnog kijken hoe ik het verder doe.

Ik kan wel een paar meter verderop staan, zelfs als ze me ziet en ik wijs naar haar of ik zeg 'nee' , dan houdt ze op. Als ik uit zicht ben begint het zowiezo, als ik fluit houdt het dus soms op. Dus de steentjes methode denk niet dat dat werkt (maar ga het wel proberen :+ )

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-11 00:06

In mijn ogen is dit een vorm van aandacht vragen. Ik probeer er meestal helemaal niet op te reageren. Tot nu toe boekt het succes. Al wil mijn twentertje als ze helemaal alleen staat nog wel eens eigenhoevig de voorhoeven vijlen :+ Maar als ik dat vergelijk met wat ze eerst uithaalde http://www.youtube.com/watch?v=JQXSvDGgeck (dit was nog niet eens het ergste het heeft me vier touwen gekost, en ze kon het tijden lang volhouden) dan is het al een heel stuk verbeterd.

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-11 07:31

Rembrand doet het ook regelmatig. Dan wil hij gewoon heel graag aan het werk. Geen idee hoe je het af moet leren, ik heb die wens maar opgegeven. Negeren is denk ik het beste.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-11 07:35

:o ik heb die strijd allang geleden opgegeven. Mijn KWPN merrie is ook zo ongeduldig. Ze krijgt nu gewoon een bak hooi voor haar neus. Ik kan dan fijn poetsen, vlechten, wassen, etc. en zij staat stil haar hooi op te eten en kan haar frustraties weg eten.
Het werkt prima voor ons allebei.

Bij de haflinger heb ik dat probleem niet, want zij is veel geduldiger. Maar uit gewoonte krijgt ze bij mij ook hooi.

Ik vind het ook een fijn gezicht zo'n tevreden rustige hooi kauwend paard. :D

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-11 08:41

hele stomme vraag misschien, en ook niet relevant in het oplossen eigenlijk. Maar blijft ze het doen? Ook als ze je niet meer hoort?

Die van mij schraapt soms, of gaat hangen aan zijn touw (beetje half, zogauw hij weerstand voelt staat hij alweer) maar die kan ik dus wel goed 10 minuten laten staan als ik spullen opruim etc. Omdat hij me dan niet meer hoort (en dan staat hij hártstikke mooi stil op rust ^) )

Verder is het, als je het echt wil afleren, wel zaak dat je het schrapen = aandacht vragen, zeker niet beloont met positieve aandacht = voor bente op dat moment :):) werken
Probeer een schraap-pauze te vinden waarin je terugkeert naar haar.

Gelukkig doet ze het niet als je ernaast staat.. Schrapende paardenvoeten doen zeer ^)

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-11 09:09

OK... ik lees hier ook bij ervaren mensen een aantal 'opgevers'... gelukkig maar vond mezelf al een watje :+

De aandacht als ze schraapt krijgt ze gewoon niet, ik ga gewoon mijn dingen doen (emmer pakken, spullen pakken, praatje maken) maar ze dendert gewoon in hoog tempo door. Kijkt daarbij niet gestresst maar zeer vriendelijk, hengelt tussendoor af en toe en .... gaat dan weer door. Natuurlijk ga ik op een gegeven moment weer terug naar mijn paard, maar dat is dan altijd beloning voor haar want dan gaat ze aan het werk, bedenk ik me nu.....lastig.... zou ze de connectie leggen schrapen = terug op stal, niet schrapen = fijn aan het werk??

Ik denk dat als ik dat niet doe ze in staat zou zijn gewoon de hele dag al schrapend, wiebelend en hengelend door te brengen. Denk dat het niet gaat om 'knuffelaandacht', ze wil ontzettend graag werken, werkt ook heel hard en is vervelend als ze een dag niet heeft gewerkt. Het is dus ook erger als ze een dag niet heeft gewerkt (dan is ze zowiezo drakeriger hahaha).

Ze doet het niet als ik haar poets, zadel e.d. dan probeert ze het wel eens maar dat wordt hier direct de kop ingedrukt _-:(

Citaat:
Maar blijft ze het doen? Ook als ze je niet meer hoort?

Yep, we zijn een keer maar gaan koffiedrinken in de kantine. Hoor je steeds dat gebonk... soms paar seconden niet... maar dan begint ze weer.

De tip van Janouk is voor mij wat lastiger uit te voeren omdat ik op een pensionstal sta. Ik weet ook niet of het zou helpen, want ze is niet zo'n enorme vreetmachine. Eet bijv ook geen brood uit je hand of hooi als ze op wedstrijd is (zit ze alleen maar te kijken, af en toe zo'n zenuwachtige hap, maar niet rustig dooreten). Pas als ze echt moe is, gaat ze op drie benen staan en is er echt rust :roll:

**zoekt ondertussen marktplaats af voor stalmatten **
Laatst bijgewerkt door VanHuisUit op 02-10-11 09:13, in het totaal 1 keer bewerkt

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-11 09:13

VanHuisUit schreef:
Wie heeft er tips?

Mijn 5-jarige merrie vind het erg moeilijk op de poetsplaats te staan. Als ik weg loop begint ze vaak, zeg maar 7 van de 10 x te schrapen en te wiebelen. Dus dat ze haar benen net niet gaat schrapen maar zo'n beetje half om half pasjes weg wil lopen. Dat kan ze natuurlijk niet, want ze staat aan twee lijntjes vast. Ze heeft dat net zo goed als er een paardje naast haar staat of dat ze alleen staat, dat maakt niet uit.
Als ik naar haar fluit, wil wel eens helpen dat ze het dan niet meer doet.
Naar haar schreeuwen of roepen begin ik niet aan, wel eens gedaan, maar heeft totaal geen zin en ik wil het ook niet trouwens :o dat asociale gebler, geen zin in.
Negeren heeft ook geen zin , ze schraapt enthousiast door totdat ik weer op zo'n meter of 7, 8 genaderd ben.
Tot nu toe had ik zoiets van, gaat wel over, maar ondertussen (heb haar nu zo'n maand of drie) heb ik er een hard hoofd in.

Zelf heb ik het idee dat ze gewoon erg ongeduldig is en zo snel mogelijk actie wil en aandacht. Als ik naast haar sta wiebelt ze wel eens maar schrapen durft ze niet, want als ze het al doet, dan krijgt ze een opmerking of een duw. Dus doet ze het eigenlijk vrijwel niet :+

Ook bij andere mensen doet ze zo.

Waarom ik het extra vervelend vind is dat ze sinds kort zonder ijzers staat en ik die voorhoeven dus bijzonder zie slijten, door dat schrapen :roll:

eigenlijk is hier geen sprake van negeren. Ze wil aandacht van je en houdt op omdat haar beloning aan komt lopen . Ik snap dat je haar geen uren kunt laten staan. Maar probeer eens iets afstand te nemen, en te belonen wanneer ze er mee op houd (toeval moment). Vergroot die afstand. Proberen waard toch?

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-11 09:15

Dat doe ik al hoor. Ik loop (eigenlijk) alleen terug naar haar als ze stilstaat. Het is nu vaak al zo dat als ze me dan terug ziet komen, of als ze me hoort fluiten, dat ze dus (regelmatig) op vier benen gaat staan.
Misschien moet ik hier strenger in zijn, dat kan :o

En ondertussen toch ook die mat aanschaffen :+

Baal er wel van dat ik dat er niet uit krijg want ik heb nog nooit een paard/pony gehad die dit zo heftig doet, heb er namelijk ongelovelijke hekel aan als zich zo gedragen :7

Oja, met wedstrijd aan de vrachtwagen wilde ze het ook doen, stond ik erbij, om de hoek, als ik dan maar mijn hoofd liet zien liet ze haar been in de lucht hangen en zette hem weer terug. Of ze maaide in de lucht, zonder stampen.
Ze weet dus heel goed dat ze het niet mag doen... }:)

DiamondHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-11 11:50

Wij negeren zulk gedrag in eerste instantie, als het toch hardnekkige schrapers zijn, laten we ze toch schrikken, idd doormiddel van een borstel o.i.d. Naar het betreffende paard te gooien(wel raak) *bergt zich nu voor heel bokt* en verder zeg ik niets, ik negeer het paard totaal, schraapt ze weer, dan herhaal ik dat weer, bij ons heeft dit eigenlijk altijd succes, je moet hier in het begin zeker wel concequent in blijven!

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-11 17:46

Ik zet gewoon een speciebak met hooi op de wasplaats; werkt prima. Maar ik sta thuis met de paarden, dus ik kan doen en laten wat ik wil. :D En ik kies graag de gemakkelijke weg, als dat voor mij een plezierige weg is.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-11 18:18

@Janouk gelijk heb je hoor.
@DiamondHorse vandaag dus poetshandschoen tegen haar been aangegooid (niet eens hard trouwens en het was de poetshandschoen, geen borstel dus niet hard), had je berichtje niet gelezen maar was er vanmiddag opeens erg klaar mee (duurt bij mij altijd erg lang).... ze schrok zich echt een ongeluk := helemaal van de kook :+ het is dan ook zo'n tuttebol :x
Maar ... ze heeft het dus niet meer gedaan :D .
Ze trok nog wel paar keer been omhoog en dreigde te gaan schrapen, maar net alsof ze zich bedacht, zette ze hem dan toch weer gewoon neer. Wiebelen deed ze nog wel paar keer.

En dus maar een keer gedaan he (dat gooien)

Ga dit nu steeds doen, mocht ze het nog een keer wagen. Vandaag kat niet op het spek gebonden, ben niet verder weggelopen en had alles klaarstaan zodat ze niet op me hoefde te wachten, we gaan het dan wel weer langzamerhand uitbouwen.

Ipsilonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-11 22:20

Ik ken het, Det doet het ook vreselijk! De ene dag meer als de andere hoor. Maar als er hooi in de gang is, moet het wel naar haar stal (dat is hoorbaar zeg maar haha). Borstel gooien heeft echt geen nut bij haar, de eerste 3 keer schrok ze en nu kijkt ze naar je en gaat vrolijk verder. Ik heb mijn stal nu vol met stalmatten, maar twijfel of ik wil proberen deze winter zonder ijzers. Scheelt wel enorm veel geld.

tallechie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 20:41

Die van mij doet het ook. Heeft ook al geregeld wat tegen zijn benen aan gehad, maar blijft het doen.
Nog meer tips?

Die van mij doet het op de poetsplaats, maar ook met inspannen en op wedstrijd

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-11 20:06

:D
Zijn nu poosje verder maar.... ze doet het dus nog steeds niet weer he. Gooien met poetshandschoen heeft dus enorme indruk gemaakt :+ Ze 'hengelt' wel zo af en toe, maar schraapt dus niet meer op de poetsplaats :D

Zie het haar nog wel af en toe doen in haar paddock, maar goed, dat is zand, laat maar denk ik dan. Ze graaf geen enorme kuilen }:0

GerdaPaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-11 20:08

Oh, vet vervelend!
Dat paard moet maar gewoon blijven staan, want dit kan niet he!
Oh, of gaat het al weer beter? Nou, da's fijn!
Groetjes!
xxx Gerda

tallechie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-11 20:32

Ga ik ook nog maar een keer een poging doen