Paard loopt doodlopend stuk in en springt over omheining??

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

amyz

Paard loopt doodlopend stuk in en springt over omheining??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-11 20:24

2 dagen geleden is er een nieuw stalgenootje gekomen met een nieuw paard.

Paard is 2,5, kruising Fries met Oldenburg, hengst. T is een flinke jetser met een paar stevige stappers iig :+ Beessie kent nog vrijwel niets maar is erg vriendelijk.

Gisteren kroop ie al onder een draad door om vervolgens over een hek te springen. Vandaag was t helemaal vrij bizar, en ik vraag me af wat jullie ervan denken..

Paard staat in een omheinde paddock, echt hoog hek, met schrikdraad erlangs ook nog. Uiteindelijk zou hij in de paddock komen te staan waar mijn pony staat (stal met 4 hengsten dus allemaal eigen stuk), dat is een deel van de (grote!) bak, afgezet met prikpaaltjes en 3 rijen stroomdraad, maar mn pensionhoudster had er nog even geen goed gevoel bij. Paard is dus eerst in de paddock gegaan waar eerst haar eigen hengst stond met als doel hem eerst achter een wat stevigere omheining te laten wennen.

Anyway, daarin staat oa de mestkar, en die moest vandaag geleegd worden. Iedereen aanwezig zodat t nieuwe paard onder toezicht achter de stroomdraadjes kon, die van mij in de omheinde paddock. Mocht t paard door t draad gaan waren er iig genoeg mensen.

Eigenaresse ging de paddock in om t paard te pakken, lukte niet. Dus pensionhoudster en haar vriend erbij. Rustig benaderd, echt geen gekke dingen, allemaal heel vriendelijk en niet dreigend oid. Nu staat er in die paddock ook een strandhuisje, staat in een hoek met de achterkant tegen het hek (dat dus weer grenst aan de bak), de zijkant staat heel krap langs het hek, echt maar een heel erg smal paadje (die vriend moet er eigenlijk zijwaarts langs, zo smal). Paard liep richting die hoek... En liep dat paadje langs! Een doodlopend, verschrikkelijk smal pad. Pensionhoudster wist er vóór te komen en probeerde hem rustig in zn achteruit te zetten omdat er vooruit echt no way out was. Paard dacht er anders over. Sprong half over het hek, brak daarbij het stroomdraad en sloopte het halve hek, dat ging echt niet in een vloeiende beweging (in de eerste instantie raakte hij het draad, schrok, en ging dus toch). Vervolgens stond hij in ''mijn'' paddock (gelukkig stond ik al buiten het erf eventjes om hem de ruimte te geven). Stond daar eigenlijk vrij rustig, dus eigenaresse erin om hem alsnog te pakken. Paard kijkt, kijk nog een keer en rent vól het draad in. Heeft t draad echt best lang tegen zn lijf gehad en ging maar door. Grote chaos natuurlijk, wonder boven wonder iedereen, ook het paard, ongedeerd.

Maar het is maar bizar.. Paard liet zich daarna denk ik vrij makkelijk pakken (kon t niet zien van waar ik stond) en is op stal gezet, waar ie rustig is gaan staan eten. Geen stress, niks! Maar t was een pure kamikazeactie langs dat strandhuis... Een paard, een prooidier, dat een doodlopend smal paadje in gaat? Hij had makkelijk langs de mensen kunnen glippen.... Dat paadje is echt belachelijk smal, echt niet dat je verwacht dat een paard daar in zal lopen, no way.

Er wordt overigens een gedragstherapeut ingeroepen en paard wordt zsm gecastreerd (stond sowieso op de planning maar zij wilde hem even langer hengst laten voor het uitgroeien). Hij kan nu alleen helaas niet meer naar buiten, we weten niet wat hem dan wél tegen zal houden en het is nu niet bepaald zo dat er immens veel ruimte is om iets te realiseren. Heel sneu, maar het is gewoon niet anders.

We kunnen er allemaal niet over uit dat t paard zich zo gedroeg.. Gooien het erop dat t een dommekracht is. T is verder echt een lief beest en geloof niet dat er kwaad in zit hoor, maar dit?

Iemand die hier ervaring mee heeft? Zn eigenaresse kwam niet op bokt oid, vandaar dat ik het hier plaats :) Wellicht hebben jullie nog tips of advies waar zij iets mee kan...

T is gewoon zoiets raars.. Nog nooit een paard zoiets zien doen.. Ik bedoel, hij liep een doodlopend stuk in, das heel bizar voor een prooidier.. Mn eigen pony is ook wel eens over zn zeik geweest maar dit soort acties? Nee. Ben in elk geval benieuwd wat jullie er van denken :)

tamary

Re: Paard loopt doodlopend stuk in en springt over omheining??

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-11 20:49

Mijn eerste indruk is geen respect voor/ervaring met stroomdraad. Veulens schijnen ook nog wel eens naar voren te gaan als ze het draad aanraken (wijken voor druk kennen ze dan nog niet).

Dieselpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-11 20:55

Jeetje wat een idiote actie! Ik heb hier ook geen ervaring mee, maar wat Tamary zegt over wijken voor druk, daar kan ik me wel heel goed in vinden. Misschien begrijpt ie het doel van de omheining gewoon niet en moet hem dat geleerd worden?

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-11 20:59

Hmm dat zou nog wel kunnen.. Ik weet niet precies hoe hij bij de vorige eigenaar gehuisvest is geweest (ving wel iets op over dat na bellen bekend werd dat ie daar al door metalen hekken was gegaan maar weet niet precies wat daar aan de hand is. Nieuwe eigenaresse wist dat iig tot vandaag sowieso niet). Mja, ok, dat ie, eenmaal klem, weg wilde, a la. Blijft een rare actie maar op dat moment zat het eraan te komen. Maar dat ie dat smalle stuk in liep blijf ik maar zo raar vinden.. Mijn pony van 1,20 zou daar zelfs nauwelijks door passen, laat staan dit paard... En dan out of the blue het draad in rennen nadat ie daarvoor dus die tik had gekregen..

Pensionhoudster zei al; die spoort gewoon niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-11 22:39

Niet sporen dat wordt vaak gezegd maar t beest kan er niks aan doen ;)
Wellicht heeft ie altijd op open wei gestaan met sloot als omheining, dan kennen ze een hek idd niet en kunnen ze daar raar op reageren. Paard moet leren om respect te krijgen voor een omheining, maar hoe, dat is lastig als ie er dwars doorheen loopt.

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-11 11:07

Oh nee hoor, beessie is zoals ie is :) Planning is natuurlijk sowieso dat ie naar een andere stal gaat want hier is het te klein/''krummelig'' (is t niet, erg opgeruimd, mja, wel strandhuisje in paddock enz) voor zo'n paard, die heeft ruimte nodig op een plek waar eigenlijk niks mis kan gaan.

Dat ie door het hek gaat, a la. Heb ik wel meer paarden zien doen :+ Vind t dan evengoed apart maar nog wel te begrijpen. Maar ik kan er maar niet over uit dat ie achter dat strandhuisje is gegaan... Was echt een kamikaze-actie...

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-11 11:20

Een paard heeft verschillende 'afweermechanismes', hij kan bij paniek 4 verschillende gedragingen vertonen: fight, flight, faint en freeze. Dit paard koos duidelijk voor fight en flight. Paarden laten lang niet altijd paniek zien, zo is de freeze fase er een die vaak verwart wordt met slapen of een rustig staand paard (dit was ws hoe het er later op stal
uitzag).

Een paard is nooit ' een beetje' in paniek, een paard heeft altijd doodsangst, en dat vergeten mensen vaak. Hij moet wel doodsangst hebben, want het is een vluchtdier, en bij te laat reageren is hij in het wild gewoon dood. Een paard wat weinig in de hand is geweest zal nog niet zo vertrouwd zijn bij mensen dat hij ze in zo'n situatie vertrouwt.

Zorg gewoon voor een rustige omgeving met een duidelijke omheining en zet er een rustige ruin bij die hem kan leren dat het leven nog niet zo eng is. Hij is gewoon bang en verward en daar zullen jullie hem bij moeten helpen.

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-11 12:10

:j Dat exact. Kan hem helaas op deze stal niet geboden worden, t is heel kleinschalig en er is geen mogelijkheid om hem in een veilig stuk te zetten. Hoop dus ook echt dat zn eigenaresse snel een plekje vindt waar ie tot rust kan komen en alles kan leren zonder dat er gekke dingen kunnen gebeuren.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-11 01:54

Je hebt idioten en enorme idioten, ik ben benieuwd hoe dit uitpakt.
Mijn ervaring is dat je zulke dommigheid er niet uit krijgt, je kunt ze wel mak maken in omgang maar je kunt ze niet slimmer maken.

In_Black

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-11 01:57

Ik heb ergens anders gelezen dat dit paard ondertussen kuikenmak is.

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-11 02:08

Ik heb wel eens een paard gezien dat tussen de muur van de stallen en zon ruit hek en daar was tie ook in gelopen zon 15 meter en daar moest die achteruit dus weer uit, was ook een 3kwart meterbreed

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-11 02:11

tamary schreef:
Mijn eerste indruk is geen respect voor/ervaring met stroomdraad. Veulens schijnen ook nog wel eens naar voren te gaan als ze het draad aanraken (wijken voor druk kennen ze dan nog niet).

Elk paard heeft een natuurlijk afkeer van druk, dat kun je in elke kudde heel duidelijk zien. Ze hebben nog niet geleerd om de mensenmanier van druk te begrijpen, maar paarden onder elkaar weten dit instinctief.

Ik zou dit paard achter een hoger hek zetten of minder lang buiten.

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-11 02:13

ehm zware ketting in de grond en alle vier zn hoeven dr in.
Grapje.
tis een houdini dat beest.

doei

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-11 04:59

Van het krachtvoer af, onbeperkt hooi en voor de time being een spuit van dit spul voordat hij de paddock ingaat: http://www.paardendrogist.nl/product/10 ... or/102421/ of de instant magic ed.

Begin ook puur onrust te druppelen door bv. een stukje brood. Zorg dat die druppels er alvast inzitten voordat je de spuit in de mond toedient.
Geef de druppels tenminste de komende 2 weken door het voer of bv. in de drinkbak. En bouw het af wanneer het paard rustiger oogt.

Haal alles om hem te bezeren uit de paddock...
Zet er geen paard naast want dan gaat hij naar dat paard toe willen klimmen, zet er dan een paard bij (al zou ik persoonlijk die gok nog niet wagen).
Leg genoeg hooi in de paddock en die kalmerende spuit erin.

Hoe is het paard in de hand? Het brengen naar de paddock toe?
Denk aan de eigen veiligheid cap op en bodyprotector aan.
Probeer routine te maken bij dit paard: Halster om, staldeur open, wachten, naar de paddock (zorg dat die al open staat zodat je niet hoeft te prutsen met een hek), rondje door de paddock lopen aan de hand en weer naar stal. Belonen.
Doe dit eens een paar keer per dag!

Heel veel succes

edit: Sommige paarden kunnen heel erg heftig op verhuizing reageren!
- Een tinker die al 11 jaar weidepaard was en een stal kort en klein sloeg + eroverheen klom bv. Na 3 weken druppelen, muisjes en 10x per dag 5 minuten in een stal zetten staat het paard rustig op stal.
- Ik ken een ruin die alles bij elkaar gilde op zijn nieuwe stal en ook over omheining en door omheiningen ging. Na 3/4 weken was dit gedrag over. Ook icm grondwerklessen. Eigenaresse wilde niet aan kalmeringsmiddelen.
- Pas nog een groen paard dat helemaal hoteldebotel op stal kwam vanuit het land (dat is normaal gedrag, uit kudde gerukt en nu op stal). Voor alle veiligheid voor hem en ons toch 3 dagen muisjes gevoerd.
- Eveneens de rillerige paarden met oudjaarsavond...

Je kan trouwens ook muisjes voeren (overleg even met DA)!

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-11 07:20

De opmerking in de openings post, "van iedereen aanwezig", vind ik de mooiste blunder die er gemaakt wordt op het gebied van benaderen van een paard.

lageveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-11 07:45

Ariebren schreef:
De opmerking in de openings post, "van iedereen aanwezig", vind ik de mooiste blunder die er gemaakt wordt op het gebied van benaderen van een paard.

Goeie! :)

JJane

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-11 08:10

Ik vind een gedragstherapeut wel wat overdreven. Staat er wel genoeg stroom op het draad?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-11 11:18

doei schreef:

Ja en als hij dan na een tijdje niet meer beweegt kun je meteen de veearts bellen.

lampinaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-11 13:43

Als een paard dit één keer doet, blijft ie het doen hoor.

doei

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-11 19:04

Lovely schreef:
doei schreef:

Ja en als hij dan na een tijdje niet meer beweegt kun je meteen de veearts bellen.

Wat is dat nu voor klinkklare onzin?! :?
Sorry hoor _O-
Was dat het enige wat je toe te voegen had?

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-11 19:13

Toevallig sprong een jaarling van mij vanmiddag even de buurvrouw box in.
Wandje van 120 cm en de uk is amper 130 cm.
Reden, ze staan pas sinds donderdag binnen en is nog niet gewend om alleen te zijn.
Haar buurvrouw werd buiten gezet en zij moest nog even wachten.
Terwijl haar andere buurvrouw er gewoon naast stond in de stal.

Dus waarom gaat een paardje zover ???
Het is en blijft een kudde dier die alleen staan niet leuk vindt.
En toevallig hangt zij heel erg aan degene die net naar buitenging.

doei

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-11 19:17

Ariebren schreef:
Toevallig sprong een jaarling van mij vanmiddag even de buurvrouw box in.
Wandje van 120 cm en de uk is amper 130 cm.
Reden, ze staan pas sinds donderdag binnen en is nog niet gewend om alleen te zijn.
Haar buurvrouw werd buiten gezet en zij moest nog even wachten.
Terwijl haar andere buurvrouw er gewoon naast stond in de stal.

Dus waarom gaat een paardje zover ???
Het is en blijft een kudde dier die alleen staan niet leuk vindt.
En toevallig hangt zij heel erg aan degene die net naar buitenging.

Goed voorbeeld :j
Daarom had ik dat groene paard bij ons op stal de eerste 3 dagen muisjes gegeven... Er kunnen echt ongelukken van komen, maar het gedrag is normaal.

nina88

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-11 19:44

Muisjes?

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-11 19:56

Welja, ga zo'n paard de hele tijd sederen... als je niet normaal met paarden om kan gaan of ze niet normaal kan huisvesten dan kan je beter cavia's gaan houden. Absurd om er bij heel normaal gedrag muisjes en spuiten in te gaan proppen... 8)7

Mjay

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-11 20:04

kalmerende spuit erin en hooi voeren dat gaat al niet samen, drie dagen sederen ook niet want hoe moet t beest dan eten en als je stopt met sederen wat gebeurt er dan? nee sederen ben ik echt geen voorstander van..... denk dat dit paardje echt baat heeft met een maatje... snel die ballen eraf dus :D