Paard wilt niet longeren.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

demixloves

Paard wilt niet longeren.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-11 09:31

mijn verzorgpony is altijd heel braaf, en loopt netjes achter je aan.
eerst deed ze longeren wel goed. Ze was juist heel snel en je kreeg d'r nauwelijks stil.
maar sinds eent tijdje wilt ze niet meer van je weg lopen. Als ze eenmaal in stap een mooi rondje loopt,
en je wilt haar laten draven komt ze dreigend naar je toe en probeert ze de andere richtig op te lopen en wilt ze gaan stilstaan.
het is zelfs al gebeurd dat je d'r toch goed liet doorlopen en toen begon ze ineens te steigeren.
Ik snap er echt niks van, want eerst deed ze het helemaal goed en nu helemaaaaal niet meer !
terwijl ze zo ontzettend braaf is aan de hand.
Weten jullie misschien of ik iets verkeerds doe? of dat zij moeite met iets heeft?
ik wil het zo ontzettend graag oplossen !

Kusjes X

Boompje1985

Re: Paard wilt niet longeren.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-11 11:06

ja is moeilijk vooral omdat ze eerst vlot door liep, maar ben je bezig met africhting of kent ze longeren al een paar jaar? als ik je verhaal zo lees denk ik toch dat ze je uitprobeert. ze test hoever ze kan gaan, vooral met dreigend op je af komen en steigeren dat geeft aan dat ze je wil imponeren dat wil zeggen ik ben groter dan jou (steigeren) en op je af komen is ook erg fout namelijk ze wil jou de baas zijn en je wegjagen! Gebruik je longeerzweep duidelijk, je stem en sta dit is het belangrijkste stevig in je schoenen! vooral niet bang worden want daarmee wint ze!

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-11 11:18

Heeft niks met uitproberen te maken, maar met gelegenheid scheppen. Als je geen goede longereerder bent (en echt dat is iets dat je moet leren) kunnen alle paarden op ene gegeven moment wel denken:Als je me geen goede aanwijzingen geeft, doe ik het gewoon niet. En geef ze eens ongelijk.
Daarbij kan het zijn dat in de periode dat het wel goed ging, ze overnomen is. Ze te moe werd, wellicht de volgende dag spierpijn had. Helemaal als er middelen worden gebruikt om een paard bij elkaar te binden om het "te verzamelen" .Tja, dan stop je er op een gegeven moment ook wel mee als je de kans krijgt.
En, longeren IS niet leuk voor een paard, tenzij je het leuker maakt met afwisseling van gangen, balkjes lopen, door de hele bak gaan en niet op 1 punt blijven etc.
Het kan zijn dat ze ergens last van heeft dat ze extra voelt als ze 1 kant op gaat. Denk met name aan de gewrichten, inclusief de knieen (achterbenen).

Ik had een pony die ik juist gebruikte bij longeerles geven omdat die echt alle kanten opging en niet bij je wegliep etc als je het niet goed deed...

Ga er niet vanuit dat het onwil is.

De beste test is om iemand erbij te halen die wel goed kan longeren en dus niet een willekeurig stalgenootje dat beweert het te kunnen, maar een instructeur ofzo.

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-11 11:25

Ik ga mee met Lusiana, longeren is een vak appart! Veel mensen denken dat het gewoon een kwestie is van je paard rondjes laten lopen en een beetje opjagen met de zweep, maar dat is nogal kort door de bocht ;)

Het is heel belangrijk dat je op de juiste plaats in de bak staat en je paard de juiste hulpen geeft. Dan heeft hij namelijk geen kans om op je af te komen en de enige weg is dan vooruit. Zodra jij ook maar iets te ver richting het hoofd staat, of niet voldoende drijft van achter, kan je paard al blokkeren en omdraaien, of de kans zien om op je af te komen.

Ik denk dat het paardje nu door heeft dat je nog niet zo bedreven bent in het longeren en het paard maakt daar handig gebruik van. Haal er idd iemand bij die goed kan longeren en die jou kan leren hoe je met dit paardje aan de slag moet gaan!

demixloves

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-11 16:11

joyce2 schreef:
Ik ga mee met Lusiana, longeren is een vak appart! Veel mensen denken dat het gewoon een kwestie is van je paard rondjes laten lopen en een beetje opjagen met de zweep, maar dat is nogal kort door de bocht ;)

Het is heel belangrijk dat je op de juiste plaats in de bak staat en je paard de juiste hulpen geeft. Dan heeft hij namelijk geen kans om op je af te komen en de enige weg is dan vooruit. Zodra jij ook maar iets te ver richting het hoofd staat, of niet voldoende drijft van achter, kan je paard al blokkeren en omdraaien, of de kans zien om op je af te komen.

Ik denk dat het paardje nu door heeft dat je nog niet zo bedreven bent in het longeren en het paard maakt daar handig gebruik van. Haal er idd iemand bij die goed kan longeren en die jou kan leren hoe je met dit paardje aan de slag moet gaan!

Ja, het klopt echt allemaal wat jullie zeggen.
Maar ik heb alleen al de eigenaar erbij gehaald, en toen deed ze precies hetzelfde.
Terwijl die daar toch wel goed in is. Dus ik weet het eigenlijk niet meer zo goed..
Toch bedankt voor de tip!

joycane

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-11 17:40

Probeer het eens met hulp van anderen,
vraag iemand om hem vast te houden en mee te lopen met hem en
terwijl jij de lijn vasthoudt en de commando's geeft.
Als dat goed gaat probeer je het zonder dat diegene hem vast heeft maar toch
meeloopt en daarna loopt diegene steeds verder van het paard af totdat het helemaal zelf loopt.
Als ze stilstaat moet je ook echt duidelijk maken dat jij de baas bent en dat je dat dus niet wilt hebben.
Als mijn paard zou steigeren aan de longe had ik d'r meteen een tik op d'r bil gegeven, dat is niet zielig
want paarden zijn flinke beesten.
Ik hoop dat je hier wat aan hebt en veel succes met je verzorgpaard !

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-11 17:50

Als ze het bij de eigenaar ook flikt, denk ik dat de eigenaar toch ook iets verkeerd doet met het longeren.... Wij kregen op school les in longeren en er zat ook een paardje bij dat precies hetzelfde gedrag vertoonde, een van mn klasgenootjes heeft zelfs zowat een opdonder van het paard gehad omdat ze niet snel genoeg de juiste handelingen uitvoerde om hem weg te laten draaien. In principe konden wij allemaal al prima longeren, maar juist bij zo'n type paard moet je al je skills uit de kast trekken, je kan/mag geen seconde verslappen!

demixloves

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-11 21:23

joyce2 schreef:
Als ze het bij de eigenaar ook flikt, denk ik dat de eigenaar toch ook iets verkeerd doet met het longeren.... Wij kregen op school les in longeren en er zat ook een paardje bij dat precies hetzelfde gedrag vertoonde, een van mn klasgenootjes heeft zelfs zowat een opdonder van het paard gehad omdat ze niet snel genoeg de juiste handelingen uitvoerde om hem weg te laten draaien. In principe konden wij allemaal al prima longeren, maar juist bij zo'n type paard moet je al je skills uit de kast trekken, je kan/mag geen seconde verslappen!

dankje voor je reactie. Het fijne vind ik nu wel dat ik niet bang voor haar ben dus ik probeer zo sterk mogelijk over te komen. Maar zodra ze dan omdraaid, wat kan ik dan het beste doen? Want als je dr een tik geeft blijft ze staan alsof ze niks voelt. en dan krijg ik haar dus niet meer om.... Of zou het misschien beter zijn om een tijdje iets heel anders met haar te doen en dan weer eens proberen?

Boompje1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-11 11:00

het kan inderdaad natuurlijk ook zo zijn dat ze het gewoon echt niet meer leuk vind, maar dan nog zou ik het probleem niet uit de weg gaan en er iemand bij halen die er dus echt wel verstand van heeft in samen werking met de eigenaar, maar een medisch probleem moet je ook niet uitsluiten! Als het zich lang voordoet misschien toch een keer na laten kijken door de dieren arts.

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-11 14:03

Wat boompje zegt, ik zou het probleem niet uit de weg gaan. Je moet het paard voor zijn, als ze stil staat of omdraait ben je al te laat! Even heel simpel gezegd (ik heb het paard natuurlijk niet zien lopen, dus dat is moeilijk advies geven):

In principe is het zo dat als je gaat longeren, je je paard altijd ruimte moet geven om naar voren te gaan. Dus als jij in het midden van de cirkel staat en je paard loopt, mag je nooit verder naar voren staan dan de voorhand. Als je namelijk meer richting het hoofd staat, blokkeer je het paard en krijgt hij de kans om stil te gaan staan of om te draaien. (Als je paard nou echt niet wil stoppen, kun je dus altijd op de lijn richting het hoofd gaan staan, daarmee rem je hem af)

Daarnaast is het super belangrijk om een drijvende kracht te hebben. Normaal zijn dat je benen als je rijd, met longeren is dat de zweep en je stem. De zweep is er niet om je paard een mep mee te geven, maar om je paard vooruit te drijven, je moet de zweep eigenlijk zien als een "uitschuif arm" waarmee je zorgt dat je paard van achteren naar voren gedreven word. Door je af en toe wat te zwiepen met je zweep, blijft het paard alert en zal hij zijn pas wat versnellen. Bij hele vlotte paarden kun je ook de zweep wat meer laten zakken. Uiteraard begeleid je alles met je stem.

In principe vorm je dus een V vorm met de linkerhand waarin je je longeerlijn hebt en je rechterhand waarin je de zweep hebt. Je blijft zelf zoveel mogelijk stil staan in het midden van de cirkel (je ziet namelijk dat heel veel mensen kilometers afleggen tijdens het longeren en dat is helemaal niet nodig).

Ter verduidelijking heb ik wat plaatjes gezocht op internet:

Afbeelding
Hier zie je de "normale" positie, de "V" waar ik het over had. Je staat ongeveer ter hoogte van de voorhand en het paard krijgt de vrijheid om vooruit te gaan. Van achter word het paard bijgedreven door de zweep.

Afbeelding
Hier is de "remmende" positie. Als je teveel richting het hoofd staat, krijgt het paard de mogelijkheid om stil te gaan staan en om te draaien.

Afbeelding
Hier de "drijvende" positie. Door verder naar de achterhand te staan, krijgt het paard veel meer ruimte aan de voorkant en meer drijvende kracht aan de achterkant.

Verder ben ik er altijd een groot voorstander van om tijdens het longeren veel (schijn)overgangen te maken, het paard loopt namelijk constant rondjes en dat is echt niet iets wat heel uitdagend is voor een dier. Daarom moet je het leuk maken, je moet zorgen dat het paard lekker bezig gaat, zodat hij niet eens meer de kans heeft om na te denken over stoppen of omdraaien. Ik zet paarden graag bij tijdens het longeren, of leg balkjes neer, maar dat is voor jou nog wat te vroeg.

_Cher

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-11 16:41

Ik sluit me helemaal aan bij joyce2. :j
Misschien is het handig om een keer een rondje af te zetten, ik weet niet waar je meestal longeerd?
Dan zou je het eerst zonder lijn kunnen proberen, dan kan die niet in de weg zitten en kun je iets sneller reageren. Als dit goed gaat zou ik het weer met lijn proberen.

demixloves

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-11 20:36

_Cher schreef:
Ik sluit me helemaal aan bij joyce2. :j
Misschien is het handig om een keer een rondje af te zetten, ik weet niet waar je meestal longeerd?
Dan zou je het eerst zonder lijn kunnen proberen, dan kan die niet in de weg zitten en kun je iets sneller reageren. Als dit goed gaat zou ik het weer met lijn proberen.

ja, het is zo jammer dat we alleen maar een wei hebben om het in te doen.
Maar denk je dat een vierkantje afzetten ook zou moeten lukken ?