Stoppen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

rhanasasja

Stoppen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-11 22:47

Niet écht een groot probleem, en ik kan er wel mee dealen, niet ongevaarlijk en niet super negatief maar wil toch wel graag wat meer informatie winnen. Ik heb een ontzettend goede band met het paardje dus hier ligt het niet aan.

Ik rij nu zo'n jaar een ontzettend lief fjordje. 5 jaar.
Nou heeft ze een probleem met stoppen, als ik met een ander paard buiten rijdt. Ze denk dan continue dat alles een wedstrijdje is, wedstrijdje op zijn tijd leuk, maar niet langs de weg. We rijden veel achter elkaar, zodat we er geen last van hebben. Maar het is toch ook wel gezellig om gewoon langs elkaar te kunnen rijden. Zodra het andere paardje langs haar loopt versnelt ze (meestal), zodat ze toch voor ligt. Ze is ook wel gewoon sneller als het andere paardje. Maar zodra we dan moeten stoppen, wil ze dit eigenlijk niet, aangezien ze dan achter komt te liggen. Ook vertragen wil ze liever niet. Ik wil niet trekken, maar dat is dan soms gewoon de enige mogelijkheid. En het doet me zo'n pijn, want het is zo'n schatje! Ze is gewoon een beetje überenthousiast :')
Bitloos heb ik ook geprobeert, wat op zich wel redelijk gaat. Alleen met het sturen gaat het dan wat mis. Ze schrikt ook sneller als ze bitloos is dan met bit :+ Terwijl ik zo in ben voor het bitloze!

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-11 12:22

Tja, het is mooi dat je het allemaal lief en vriendelijk wil doen, maar als jullie tegen een auto opbotsen omdat zij vindt dat er een wedstrijdje gehouden moet worden denk ik toch dat een keer duidelijk aanhalen met je teugels minder pijn doet.......
Fijn als het met zachte hulpen kan, maar stel wel jouw grenzen om het buitenrijden veilig te houden.

Cassidy

Re: Stoppen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-11 13:28

Dit valt te trainen, maar het zal even duren voordat je dit eruit hebt. Als je paard perse op kop wil lopen, dan ga je met een ander paard rijden, ga je naast elkaar rijden, en op het moment dat je paard voorop loopt, draaien jullie allebei om, zodat degene die voorheen op kop liep ineens weer achteraan loopt. Dit doe je iedere keer weer als je paard voorop wil lopen. Hij gaat uiteindelijk leren dat het toch geen zin heeft om hard te gaan omdat hij het niet gaat winnen.

elize2310

Re: Stoppen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-11 16:47

Je moet je zelf iets zwaarder maken en naar achteren zitten en toch gewoon trekken. Zoals waratje zei het is beter dat je het hem snel afleert door te trekken dan dat hij tegen een auto aan rijd. Je kan hem ook dingen aanleren zoals hoo roepen als je zachter wilt en als hij dan weer een wedtrijdje gaat doen dat je hem de juiste hulpen geeft en ook weer hoo zegt. zo leert ie het vanzelf