Paard is sinds kort niet meer trekker'mak'

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

xLianneZorro

Paard is sinds kort niet meer trekker'mak'

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-11 14:04

Hee

Even vanaf het begin, want anders heb ik echt geen idee hoe ik het verhaal moet vertellen. :P 1 jaar geleden kreeg ik een Andalusier ruin van 5 jaar. Toen was hij dus 4. We maakten veel buiten ritten trekkers konden gewoon langs rijden geen enkel probleem. Hij liep gewoon braaf door met een los teugeltje. Van de zomer was ik een keer met een paar vriendinnen naar buiten gegaan. En een vriendin heeft ook een schimmel en mijn paard deed alles wat dat paard deed :') Helaas is dat paard nogal schrikkerig... En toen kwam er dus ook een trekker aan en dat paard van mijn vriendin was zo geschrokken en die kwam toen in de sloot terecht (gelukkig zat er geen water in). En mijn paard draaide zich in één keer om en rende weg. Gelukkig stopte hij wel na een tijdje. Maar sinds dien is hij als de dood voor trekkers. Ook als we alleen gaan, maar ook met een ander bromproof paard.

En nu mis ik het buitenrijden ongelofelijk. Maar wij staan midden in de polder dus trekker ontwijken gaat niet... Bij ons opstal hebben we ook koeien waarmee de boer met zijn trekker de koeien voert en dan is er geen probleem. Paardlief kijkt niet eens op of om.

Hoe zou ik er nu voor kunnen zorgen dat ik weer lekker kan buitenrijden, zonder zenuwachtig te worden als er trekkers langs komen? En doet mijn paard dit echt uit angst?

laura_power

Re: Paard is sinds kort niet meer trekker'mak'

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-11 14:08

misschien aan de hand proberen?
rijden er op het erf trekkers? anders kun je vragen aan diegene of ze tijdens het rijden of wandelen in de bak, een keer met de trekker willen rijden ofzo?
om hem "opnieuw" te laten wennen

xLianneZorro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-11 14:10

Ik had inderdaad wel eens buiten met hem gewandeld en toen kwam er 1x een trekker van voor toen was hij erg oplettend wegrennen deed hij niet maar als hij de kans kreeg... En er kwam ook een trekker van achter en dat vond hij minder fijn :') Maar na een paar meter stopt hij wel gewoon. En bij ons op het terrein is er helemaal niks aan de hand...

xLianneZorro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-11 14:13

Heb toevallig nog foto's van het wandelen toen we een trekker van voor en van achter tegen kwamen

Afbeelding

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-11 14:16

Waarschijnlijk ben je zelf gespannen en spiegelt dat op je paard.
Heb je al eens geprobeerd wat hij doet als er iemand anders mee rijd/wandelt?

xLianneZorro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-11 14:18

Daarna heb ik wel eens met me stiefmoeder een buitenrit gemaakt en zij heeft een reus van een merrie. En die was wel wat gespannen toen er weer een trekker kwam en mijn paard draaide zich weer om en ging er van door. :') Zelf ben ik ook wat gespannen weet dat het niet goed is. Maar ik weet niet zo goed hoe ik dat aan me zelf kan veranderen :=

Aibelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-11 16:07

Kun je misschien nog een keer een buitenrit/wandeling maken met iemand met een paard dat er niet van schrikt? Zodat jouw paard merkt dat het helemaal niet eng is.

Fred_Kroket

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-11 16:09

En laat er misschien ook een ruiter op die niet gespannen is. Ik denk dat je paard bang wordt doordat jij al gespannen bent. Je paard is ook nog geconditioneerd door bang te zijn door het angstige paard.

Dus bomproof ruiter en bomproof paard en vraag of de boer wil oefenen langs de weg. Dan komt het vast wel weer goed!

Succes!

Blackberry28

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-11 16:12

Aibelle schreef:
Kun je misschien nog een keer een buitenrit/wandeling maken met iemand met een paard dat er niet van schrikt? Zodat jouw paard merkt dat het helemaal niet eng is.

In de openingspost staat dat hij ook schrikt met een ander bomproof paard erbij. ;)

Lastig probleem en denk dat het paard inderdaad de spanning voelt die jij overbrengt als er een tractor aan komt.
Misschien eens proberen om er iemand op te laten om te kijken hoe hij dan reageert?

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-11 16:35

iLOVEVIDO schreef:
Daarna heb ik wel eens met me stiefmoeder een buitenrit gemaakt en zij heeft een reus van een merrie. En die was wel wat gespannen toen er weer een trekker kwam en mijn paard draaide zich weer om en ging er van door. :') Zelf ben ik ook wat gespannen weet dat het niet goed is. Maar ik weet niet zo goed hoe ik dat aan me zelf kan veranderen :=

Een ervaren ruiter erop laten en zelf meerijden op een supermak paard. Dan heeft je eigen paard goede steun een de ervaren ruiter en heb jij goede steun aan het ervaren paard en kun je meteen zien dat je eigen paard braaf is, dat geeft jou weer meer vertrouwen.

xLianneZorro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-11 16:37

@anneliesdj Dat is opzich nog wel een goed idee ;) Ga eens rond kijken of iemand op stal het wat lijkt...

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-11 16:43

Bij voorkeur wel iemand die hem kent zoals hij vroeger was en niet het huidige schrikgedrag kent.
Want dan krijg je hetzelfde; ze anticiperen op de schrikreactie die ze verwachten, juist daardoor schrikt het paard.

NeverGiveUp

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-11 22:05

Haha lianne, stap jij op Blade, stap ik op vido :P

grapje

_Cher

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-11 16:51

Goh, het zou zo mijn verhaal kunnen zijn. Heb precies hetzelfde gehad met mijn paard!
Ik ben gewoon weer gaan buiten rijden maar steeds als ik een tractor tegenkwam ben ik er af gegaan. (Gelukkig rijden er hier normaal gesproken niet zo heel erg veel)
Ik kan ondertussen bij kleine tractors gewoon blijven zitten, die grote tractors met een grote aanhanger erachter vind ze nog wel een beetje eng maar gaat ook een steeds beter.

xLianneZorro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-11 17:50

NeverGiveUp schreef:
Haha lianne, stap jij op Blade, stap ik op vido :P

grapje

_O- Zie je mij al op Blade?

xLianneZorro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-11 17:50

_Cher schreef:
Goh, het zou zo mijn verhaal kunnen zijn. Heb precies hetzelfde gehad met mijn paard!
Ik ben gewoon weer gaan buiten rijden maar steeds als ik een tractor tegenkwam ben ik er af gegaan. (Gelukkig rijden er hier normaal gesproken niet zo heel erg veel)
Ik kan ondertussen bij kleine tractors gewoon blijven zitten, die grote tractors met een grote aanhanger erachter vind ze nog wel een beetje eng maar gaat ook een steeds beter.

En als je afstapte hoe reageerde je paard dan op trekkers?