help mijn paard blijft onrustig

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

ciana2007

help mijn paard blijft onrustig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-11 09:40

Sinds 4 weken heb ik mijn paard /3 van volpension naar haar nieuwe weide en stal verhuisd. ze wil maar niet wennen als ik haar op stal zet. ze blijft de hele nacht rondjes lopen in haar stal. zij staat nu alleen en kan vanuit haar stal nar buiten kijken via een luikje of de stal zelf als ik de buitendeur openlaat staan. ik heb zelf geprobeerd een shetlander bij haar te zetten maar die werdt van alle kanten eruit gepest :( geen succes dus shetlander weer terug op de wei gezet en een schuilstal voor haar gemaakt.
nu heb ik ook nog eens de pech dat mijn paard zomereczeem heeft en vaak eerder naar binnen moet vanwege de mugjes.
ik was zo blij dat ik eindelijk een mooi stekkie voor mezelf heb gevonden is mijn paard er niet happy mee.

Baal er zo van weet niet meer wat ik moet doen verkopen kan kan ik haar niet heb haar gekregen van inmiddels mijn overleden vader voordat hij ziek werdt 4 jaar geleden.

heeft iemand een tip voor me??

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-11 09:46

Dat is lastig zeg! Ik ga maar wat roepen en dan hoop ik dat er iets nuttigs bij zit:

Kun je geen eczeem-deken opdoen zodat je paard buiten kan blijven staan?

Anders kun je misschien een afzetting maken bij de stal zodat de shet vlakbij de stal (in het zicht van je paard) kan staan? Sommige paarden vinden een shet niet 'goed genoeg' om als gezelschap te laten tellen. Als dit met de shet niet werkt zou je eens een paard kunnen lenen en die in de afzetting voor de stal kunnen zetten.

ciana2007

Re: help mijn paard blijft onrustig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-11 10:16

Hoi, ja een eczeemdeken heeft ze al op, ze is helemaal ingepakt van top tot teen. leuk vindt ze het niet en die deken is ontzettend warm zweet dan heel erg, echt zielig om te zien. ik heb er inderdaad over nagedacht om een kleine afzetting te maken zodat ze die shet wel kan zien. Er is wel een probleem mijn buitenstaldeur daar staat de slagregen op en dan regent het binnen. aan de zijkant heb ik wel een luikje waar ze haar hoofd door kan steken maar dan ziet ze die shetlander niet. of zij moet er toevallig lopen.

elize2310

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-11 16:57

Misschien ligt het ook aan haar stal zelf. Is er iets in de stal wat haar niet bevalt of misschien is de stal zelf een beetje klein. MIsschien voelt ie zich alleen doordat er geen paardje/pony naast de stal staat. dus dat er 2 stallen naast elkaar zijn.
]
grt

Laura_x_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-11 17:02

Exceemdeken opdoen en lekker 24/7 buiten laten :)

Esther43

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-11 17:09

Zoizo exeemdeken op doen, of je haar naar buiten doet of niet want ze worden overdag ook al geprikt, maar in de schermering erger. Ik zou haar persoonlijk ook buiten laten staan, niets mis mee toch? hebben wij met de paarden ook allemaal :D

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-11 17:33

Mijn paard was ook erg onrustig, toen ze na een verblijf elders weer thuis kwam. Zij bleef ijsberen in de padddock. Ik heb toen op verschillende plaatsen hooinetten neergehangen, waardoor ze bezig bleef. Na een paar weken was het niet meer nodig.

ciana2007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-11 20:24

Hoi Op dit moment gaat het al iets beter met mijn paard. ik laat tegenwoordig als het niet regent een deur open staan zodat ze de shetlander kan zien.

lampinaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-11 00:56

Als je zelf maar rustig blijft , zeg ik altijd.

aisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-11 01:00

Fijn dat het beter gaat! Een excemer 24\7 buiten laten valt niet mee. Zo rond de schemer worden de vliegjes aktief en exceemdeken of niet, ze komen overal tussendoor. Dus dan krijgt je paard weer enorme jeuk en dat is ook niets.
Ik heb mijn excemers altijd met exceemdeken buiten maar ze gaan rond 4-5 uur weer richting stal omdat ze anders veel te veel jeuk krijgen. En met dit beleid gaat het al jaren perfect.
Ik zou je paardje dus ook zeker niet 24/7 buiten laten maar als het nu goed gaat zo dan is het prima toch?

ciana2007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-11 08:50

Hoi Aisie,
ik zet mijn paard iedere dag rond 9.00 u buiten en om 17.00 u gaat ze weer naar binnen voorheen haalde ik haar pas rond 19.00 u naar binnen maar dan zit ze al vol met dikke bulten en vergaat ze van de jeuk.
Ciana begint er nu langzaam aan te wennen dat ze eerder naar binnen moet en loopt gelukkig niet meer zo veel rondjes in de stal. het is voor mij ook wennen en uitzoeken hoe je met een exzemer om moet gaan. ik wist wel dat ze last had van jeuk in de opfok had ze ook al last maar daar stond ze veel binnen. en schuurde zich bijna niet. vorig jaar kwam ze volledig op stal te staan en werdt ze licht getraind 1 x per dag molen en longeren. Nu wij een eigen stal hebben is het vaak uitzoeken of je het wel goed doet je wil alleen maar het beste voor je paard en dat ze zich happy voelen.