Ander paard loopt mee?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Joey

Ander paard loopt mee?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-11 21:07

Hee Bokkers!

Ik zit vrijweinig/nooit op bokt, maar als ik vragen heb, kan ik ze hier kwijt! En ik heb het nu wel even nodig..
Ik heb een verzorgpony, en hij staat samen met een ander paardje in de wei. Dat andere paardje is behoorlijk gehecht aan mijn verzorgpony, en als ik hem uit de wei wil halen, wilt het andere paardje mee! Bij ons is een wei in 2e gesplitst, dus als ik mijn verzorgpony eruit haal, kom ik in nog een weilandje en daar is dan de uitgang. Mijn probleem, als ik mijn pony uit de wei haal, gaat het andere paardje mee. Als ik het andere paardje wil pakken (hoofd, halster omdoen en terug in de andere wei zetten), draait hij zijn kont naar mij toe en wil slaan. Ik heb ook gehoort van iemand op stal dat hij wel eens wil slaan, dus vandaar durf ik niet verder te gaan als hij zn kont naar mij draait..
Als ik opnieuw naar zijn hoofd loop, HUP, weer die kont naar mij toe. :')
De enige optie is eerst mijn paardje terug in die ene wei zetten, dan gaat de andere hem achterna, maar dan moet ik heel snel draaien met mijn pony. En dat lukt dus ook niet altijd..

Wie heeft tips om het paardje terug in zn wei te laten gaan?

Super bedankt alvast! :j

stienmasjien

Re: Ander paard loopt mee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-11 21:13

Heb je geen stroomdraad waarmee je het paardje wat bij je weg kan houden? Ik neem altijd het paard, doe de draad open en zwaai er wat mee zodat de andere op afstand blijft. Dan snel erdoorheen, jouw paard draaien terwijl je de ander op afstand houdt en draad meteen weer dicht.

Tellisto

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-11 21:28

stienmasjien schreef:
Heb je geen stroomdraad waarmee je het paardje wat bij je weg kan houden? Ik neem altijd het paard, doe de draad open en zwaai er wat mee zodat de andere op afstand blijft. Dan snel erdoorheen, jouw paard draaien terwijl je de ander op afstand houdt en draad meteen weer dicht.

Precies, en als 'tie dan toch door wil lopen, leer ik hem 1 keer dat het toch echt menis is, door hem kennis te laten maken met het stroom draadje.... :x
Gemeen hè, maar het werkt wel O:) Liever een keer duidelijk, dan dat'ie me een keer ontsnapt of dat ik een lel krijg.

Joey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-11 07:07

Dat probeerde ik ook, maar hij crost daar gewoon keihard doorheen..

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-11 08:00

Met een eind hout (lees:zweep) en een grote bek kom je een heel eind hoor :o
Kont naar je toe draaien en slaan staan in het grote zwarte boek hoor...

De andere pony is zo te lezen erg opdringering,dominant en heeft geen respect voor jou.Denk dat het verstandig is als je voorlopig met z'n 2en je verzorgpony uit de wei gaat halen en dan het liefst iemand met verstand van zaken.Dit soort acties zijn een groot probleem en kunnen ook nog eens levensgevaarlijk zijn.Kun je in gesprek komen met de eigenaar van de andere pony?

elize2310

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-11 17:00

Je moet dat 2e paardje leren dat hij niet mag slaan als je het ander paardje uit de wei haalt. Als je hem dat leert (doormiddel van bijv schrikdraad/zweep) dan weet hij dat hij niet mee mag. als de zachte manier niet helpt doe dan de hardere manier.

grt :)

Nightingale

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-11 17:34

Ik zou het idd eens met z'n tweeën proberen. Samen sta je sterk! :)

Joey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-11 22:31

Thanks voor alle tips! Ik heb even anders gedacht en ben heel eigewijs geweest en geen enkele tip van jullie opgevolgd :")
Ik heb juist gedacht, ipv straffen belonen als hij blijft staan! (ander paardje) Dus ik heb wat voer op de grond gelegd van de wei, hij peuselde dit op terwijl ik rustig mn paardje eruit haalde! Dit ging super! Dus dit topic kan dicht :) Kan iemand mij daarbij helpen, ik heb geen idee hoe dat moet x]

Sabinee__

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-11 22:33

Je kan je eigen topic niet op slot gooien.

Tellisto

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-11 23:21

Sorry, toch ben ik van mening dat je daarmee het probleem niet hebt opgelost.
Wat als je een keertje geen biks bij je hebt of hij door krijgt dat je hem 'naait' (weet even geen ander woord)? Dan heb je nog steeds een te maken met een onopgevoed, opdringerig en dominant weidegenootje. Ik ben van mening dat je hem moet laten weten wie er de dienst uitmaakt, anders gaat het een keer fout.
Zachte heelmeesters maken stinkende wonden...!
Niet dat je er op los moet slaan, maar gevaar is veelal te voorkomen.

lnda_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-11 23:24

Tellisto schreef:
Wat als je een keertje geen biks bij je hebt of hij door krijgt dat je hem 'naait' (weet even geen ander woord)? Dan heb je nog steeds een te maken met een onopgevoed, opdringerig en dominant weidegenootje. Ik ben van mening dat je hem moet laten weten wie er de dienst uitmaakt, anders gaat het een keer fout.

:') :') voor de gek houden / foppen bedoel je denk ik.

Sorry TS ik kan je niet helpen. Succes ermee

Tellisto

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-11 00:14

:D ja zoiets

Joey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-11 09:34

Tellisto schreef:

Ja ik snap het! Het probleem is ook niet opgelost, maar ik kan niet een ander paard gaan opvoeden. Wél ga tegen de eigenaar zeggen dat ik met dit probleem zit. :j

Tellisto

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-11 15:34

Bespreken is natuurlijk altijd goed.
Misschien moet je het niet zien als 'een ander paard opvoeden', maar als 'jezelf en je eigen paard beschermen'.
De volgende stap is namelijk, dat jij je eigen paard niet meer uit de wei kan halen of zelfs maar te pakken krijgt, omdat nummer twee jou paard bij je vandaan houdt.
Daar kan de eigenaar je moeilijk elke keer mee helpen.

Misschien heeft er iemand een shetlandertje die als weidemaatje wil dienen, dan blijft'ie niet alleen achter.

Joey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-11 17:26

Tellisto schreef:
Bespreken is natuurlijk altijd goed.
Misschien moet je het niet zien als 'een ander paard opvoeden', maar als 'jezelf en je eigen paard beschermen'.
De volgende stap is namelijk, dat jij je eigen paard niet meer uit de wei kan halen of zelfs maar te pakken krijgt, omdat nummer twee jou paard bij je vandaan houdt.
Daar kan de eigenaar je moeilijk elke keer mee helpen.

Misschien heeft er iemand een shetlandertje die als weidemaatje wil dienen, dan blijft'ie niet alleen achter.

Ik zal ook nog even vragen hoe de eigenaar van mijn verzorgpony dit doet. Dan kan ik misschien die 'techniek' overnemen. :)
Heeft geen zin, een lange tijd hebben ze met zn 3e gestaan, liep hij ook mee. Maar omdat dat een groter weiland was, kon dat een stuk makkelijker (hij staat nu in een kleiner weilandje.)

MxP

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 16:17

Paarden zijn kudde en volg dieren dus het is wel een puur natuurlijke reactie dat hij mee loopt.

SimoneUnique

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 16:19

Je kunt ook voor afleiding zorgen, een broodje ergens in de wei gooien waardoor het andere paard niet oplet en wegloopt(:

Jetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 16:24

Gewoon een end touw meenemen en flink op de donder geven, wel je verzorgpony vast blijven houden en je duidelijk met je end touw naar de andere ponyrichten. Je mag best even brullen naar die ander. Reken maar dat deze fratsen dan snel over zullen zijn.