pony knabbelt zoveel.. tips gevraagd

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

zimmie

pony knabbelt zoveel.. tips gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-11 19:02

Hoi allemaal,

Mijn 5 jarige pony is een gevallentje apart..
Absoluut niet gemeen maar hij neemt echt alles in zijn mond en staat overal aan te sabbelen en te knabbelen.

Met halster omdoen moet je bijv. heel snel zijn anders heeft hij hem alweer vast.. Of hij staat op zijn halstertouw te knabbelen. Met poetsen staat hij tussen twee lijnen vast en dan staat hij ook altijd op één van de lijnen te kauwen. Doe je zijn hoofdstel in dan pakt hij keurig het bitje maar ben je bezig met de gespen vast te maken dan heeft hij of het sperriempje in zijn mond of een teugel..
Zodra hij los in de bak staat staat hij aan het hout van de omheining te sabbelen of hij neemt een houtsnipper in zijn mond.. kauwt er een paar keer op en spuugt het dan uit, net als kauwgom..
Sta je bij zijn stal dan is je jas of je haar heel interessant... het is absoluut geen gemenigheid van hem maar ik ben benieuwd of iemand dit misschien herkent..

Wie heeft hier ervaring mee of weet of hij wellicht ergens behoefte aan heeft.. het is net een baby met een enorme zuig behoefte.. Hij heeft een speelbal in zijn box hangen en ook een liksteen en hij staat iedere dag twee tot drie uur op de wei of in de bak buiten het feit dat hij gewoon gereden of gelongeerd wordt...
tips zijn welkom !! Alvast bedankt.

tamary

Re: pony knabbelt zoveel.. tips gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-11 19:27

Verveling en/of ruwvoer/grof ruwvezel tekort. Meer naar buiten en genoeg ruwvoer of takken (wilg, berk, hazelaar) geven om hem de rest van tijd bezig te houden.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-11 23:41

Dit probleem komt ook voor bij paarden die 24/7 buiten staan. Maar meer naar buiten is nooit verkeerd.

Ik douw altijd hetgeen wat ie in z'n mond heeft nog net een stukje verder in z'n mond. Lekker hè, zo'n touw, hier, heb je er nog wat bij! Vaak spugen ze het dan al vanzelf uit.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-11 23:53

Sassol schreef:
Dit probleem komt ook voor bij paarden die 24/7 buiten staan. Maar meer naar buiten is nooit verkeerd.

Ik douw altijd hetgeen wat ie in z'n mond heeft nog net een stukje verder in z'n mond. Lekker hè, zo'n touw, hier, heb je er nog wat bij! Vaak spugen ze het dan al vanzelf uit.

Nou dat is lekker vriendelijk, je duwt bij ene klein kind toch ook niet het gene verder in de mond als ze iets af tasten met hun mond, wat kinderen en dieren nu eenmaal doen, er is ook een andere manier om dit af te leren en dat is niet het verder in zijn mond duwen.

Paarden en vooral ruintjes doen dit vaak, je zou hem voor moeten zijn of afleiden, je kan b.v gaan targetten, dan is hij niet meer zo gefocust op dingen te pakken,

2 tot 3 uur buiten is heel erg weinig , kan hij niet meer naar buiten b.v gewoon heel de dag en onbeperkt hooi is altijd wel belangrijk, of ze nu buiten of binnen staan,

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-11 00:01

Ik vind jouw manier ook goed klinken hoor midgie, maar niet mijn pakkie aan. Bedoel natuurlijk niet dat je hem met brute kracht achterin de keel moet douwen ofzo hè. Maar paard verwacht dat je juist terug gaat trekken, dus doe ik het tegenovergestelde ;)

Overigens vind ik een paard van 5 niet meer te vergelijken met de baby's die alles in hun mond stoppen om te proeven of het eetbaar is. Een kind van bijv. 8 zou ik toch ook niet mijn mooie ketting in de mond laten douwen bijvoorbeeld, die zou ik toch ook even duidelijk maken dat dat NIET de bedoeling is! (Uiteraard niet door het verder in de mond te douwen, daar het kind woorden begrijpt)

Maar TS, kijk vooral naar welke aanpak jou als persoon ligt, daar kom je het verste mee.

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-11 00:04

ik ken er ook een paar die dat doen,
is vaak gewoon speelsheid,
ze kijken je aan pakken iets vast en wachten net zolang tot je ze aandacht geeft of het afpakt gewoon negeren,
kan ook ongedult zijn trouwens

Boompje1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-11 13:15

ik denk indd ook aan verveling/speelsheid maar misschien hebben ze hem dit nooit afgeleerd toen hij jong was, heb het gehad met een jonge fjord die stond op een school als veulen en daar vonden ze het lief als er aan kleding gesabbeld werd. tja moeilijk af te leren maar herhaling en herhaling om het af te leren en op een gegeven moment deed ze het niet meer.

marygoround

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-11 14:33

Mijn ruin van zes doet dit ook, word hier op stal afgedaan als speelsheid en ook een beetje omdat het nog een jong dier is. Zelf ervaar ik het vooral als aandachtvragen, als hij mijn jas of zijn halster te pakken heeft (hangt naast zijn stal) draait hij altijd een beetje naar me toe om te kijken of ik 't wel zie. Als ik 'm dan negeer laat hij vanzelf weer los en gaat hij iets anders doen.

Ik denk overigens dat wanneer je het echt vervelend vind, het goed af te leren is met een correctie, maar bij mij komt het niet overtuigend over. Ik sta stiekem altijd een beetje te gniffelen als hij weer iets te pakken heeft, heel slecht maar ik kan er niets aan doen. Negeren is bij mij dus overtuigender dan corrigeren in dit geval.

zimmie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-11 16:05

bedankt voor alle reacties.. Over die takken om op te knabbelen heb ik idd. al eens eerder gehoord.. leg je die dan gewoon los in zijn stal neer of is het beter om er een paar in een bos bij elkaar gebonden op te hangen ? Het is hem als veulen denk ik gewoon nooit afgeleerd of idd. nog speelsheid.. Hij is dan wel 5 maar een enorme laatbloeier..

wat jullie opmerkingen betreft over weidegang.. helaas beschikt niet iedereen over een stuk weiland al dan niet aan huis.. ik ben al blij dat ik een goede stalling gevonden heb waar hij uberhaupt drie uur per dag de weide op kan, hier midden in de randstad...

elize2310

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-11 16:54

Zo vaak mogelijk naar buiten en je kan takken en zo ophangen in zijn stal. genoeg hooi. je moet eigenlijk te veel hooi geven (voor je gevoell te veel) want van hooi kan een paard nooit genoeg krijgen. en als hij het doet bij je hoofdstel ofzo kan je het hem alsnog afleren. gewoon vertellen dat het niet mag.

grt

_Cher

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-11 17:05

Mijn merrie van 5 doet dit ook, ik moet niets over het hek hangen want alles pakt ze vast.
Meestal kijkt ze me aan, dan ziet ze dat ik kijk en dan pakt ze het gauw. :+