Halster niet meer om vanwege verbrande neus.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

angel_anoli

Halster niet meer om vanwege verbrande neus.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-11 20:28

Hoihoi,

Mijn verzorgpaardje heeft momenteel een flink verbrande neus.
Hierdoor is het verschrikkelijk moeilijk om haar halster om te doen en haar uit de wei te halen.
Ook laat zij het insmeren van haar neus absoluut niet toe.
Zodra we ook maar in de buurt komen van haar neus, gooit ze haar hoofd omhoog.
Omdat ze vroeger erg kopschuw was, willen we ook niet teveel pushen.
Zelf zat ik te denken om haar uit de wei te halen met het hoofdstel zonder neusriem of bv. een ander halster te kopen waarvan de neusriem apart kan worden vastgemaakt.

Wat denken jullie dat ik het beste kan doen?

Groetjes.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-11 20:33

Ik weet niet hoe braaf ze meeloopt, maar gewoon een touw om d'r nek? En anders inderdaad een hoofdstel zonder neusriem.
Ik weet ook niet waar ze precies verbrand is? Een touwhalster zit hoger op de neus, dan heeft ze er misschien geen last van. (Wel oppassen met omdoen dan natuurlijk)

Angela

Re: Halster niet meer om vanwege verbrande neus.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-11 20:34

Als ze braaf genoeg is zou ik ook voor een touwtje op de hals gaan en het hoofd even helemaal met rust laten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-11 20:35

Zonnebrand schijnt bij paarden niet altijd goed te werken, dan kun je beter kiezen voor een neusnetje. Dat zou ik ook zsm doen ondanks de verbrande neus, want gezien het weer blijft het wel even warm en dan heelt het ook niet.

angel_anoli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-11 20:54

Heel erg bedankt voor de bruikbare tips al...
Het probleem is het halster omdoen inderdaad, ze gooit vrij snel haar hoofd omhoog en dan loop je het risico dat het weer tegen haar neus aankomt.
Een neusnetje heb ik inderdaad aan zitten denken, ben alleen bang dat ze hiervan totaal flipt omdat die neus blijkbaar zo pijnlijk is voor haar.
Alleen touw om haar nek is helaas geen oplossing, ze wil nog weleens schrikken en dan is ze echt weg!

BelgenGek

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-11 20:56

mijn shet had altijd een Halsband om, is dat niks?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-11 20:57

angel_anoli schreef:
Het probleem is het halster omdoen inderdaad, ze gooit vrij snel haar hoofd omhoog en dan loop je het risico dat het weer tegen haar neus aankomt.
Een neusnetje heb ik inderdaad aan zitten denken, ben alleen bang dat ze hiervan totaal flipt omdat die neus blijkbaar zo pijnlijk is voor haar.
Alleen touw om haar nek is helaas geen oplossing, ze wil nog weleens schrikken en dan is ze echt weg!

Neusnetje kunnen ze nauwelijk zien omdat dit uit hun gezichtsveld is, dus ik denk dat het wel meevalt.

Axel_Clauw

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-11 20:59

Misschien toch zo'n band voor om haar nek? Die niet omlaten in de wei, maar voor het borstelen/uit de wei halen omdoen?

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-11 21:00

Ik ga ook voor het neusnetje. Je kunt dit niet onbehandeld laten, dan kun je je paard bijna nog beter op stal zetten dan in de zon laten. Dit blijft verbranden...

angel_anoli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-11 21:13

Joolien schreef:
angel_anoli schreef:

Neusnetje kunnen ze nauwelijk zien omdat dit uit hun gezichtsveld is, dus ik denk dat het wel meevalt.

Ze zal er zelf ook niet van in paniek raken, vooral bij het omdoen voorzie ik een probleem.
Zoiezo moet eerst dat halster dan om en dat is tot nu toe niet gelukt. Morgen nog een poging, hetzij halster, hetzij hoofdstel zonder neusriem.
Vraag me wel af of paarden waarbij de neus zo gevoelig is, het neus netje niet voelen of dat het niet gaat irriteren?

Helaas kan ze nog niet op stal, pas over anderhalve week!

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-11 21:19

Het is kiezen uit twee kwaden. Het blijft nog minimaal een week hartstikke zonnig. Dat wil zeggen dat het maar blijft verbranden en niet kan genezen. Het neusnetje zal wellicht even wennen zijn, maar daarna kan het lichaam ook herstellen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-11 21:22

Als het goed is steekt het neusnetje af doordat hij op het halster ligt. Dus dat zou niet moeten irriteren.

dienetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-11 21:26

angel_anoli schreef:
Ze zal er zelf ook niet van in paniek raken, vooral bij het omdoen voorzie ik een probleem.
Zoiezo moet eerst dat halster dan om en dat is tot nu toe niet gelukt. Morgen nog een poging, hetzij halster, hetzij hoofdstel zonder neusriem.
Vraag me wel af of paarden waarbij de neus zo gevoelig is, het neus netje niet voelen of dat het niet gaat irriteren?

Helaas kan ze nog niet op stal, pas over anderhalve week!

Ik denk dat als je niets doet, het alleen maar vererregd. Kan je het paard natuurlijk niet vertellen, maar ik denk dat het wel de moeite is om de tijd te nemen om een halster om te krijgen. En een neusnetje voorkomt dat het nog erger wordt, nu het zo zonnig is en lekker dauwig in de ochtend.

angel_anoli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-11 21:48

Mijn doel en reden van het openen dat dit topic is ook het omdoen van het halster, het is wel zeker dat dit een lastige klus gaat worden, dus tips zijn welkom!
Ze gooit haar hoofd vrij snel omhoog zodra ze doorheeft dat het halster om moet.
Heb geprobeerd om eerst het halstertouw om haar nek te doen maar daarmee hou je haar niet tegen als ze echt weg wilt.
Opties die ik nu bedacht heb is het proberen met een lang touw om haar nek zodat ze niet helemaal weg komt of eerst het hoofdstel zonder neusriem om te doen, dan een halster om te doen met grotere neusriem. Verder nog tips/trucs?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-11 21:50

angel_anoli schreef:
Mijn doel en reden van het openen dat dit topic is ook het omdoen van het halster, het is wel zeker dat dit een lastige klus gaat worden, dus tips zijn welkom!
Ze gooit haar hoofd vrij snel omhoog zodra ze doorheeft dat het halster om moet.
Heb geprobeerd om eerst het halstertouw om haar nek te doen maar daarmee hou je haar niet tegen als ze echt weg wilt.
Opties die ik nu bedacht heb is het proberen met een lang touw om haar nek zodat ze niet helemaal weg komt of eerst het hoofdstel zonder neusriem om te doen, dan een halster om te doen met grotere neusriem. Verder nog tips/trucs?

Halster om laten?

angel_anoli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-11 21:55

Joolien schreef:
angel_anoli schreef:

Halster om laten?

Het halster moet daarvoor eerst om. Dat is i.v.m. de verbrande neus nu nog net geen gevecht. Als het eenmaal om is, blijft het daarom ook om, maar zoals ik zei. Dan moet het eerst om.

conejo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-11 22:21

Mijn pony der neus verbrand ook snel, Ze heeft ooit ook de blaren op haar neus gehad. Je kon er niet eens naar kijken of ze liep al in de achteruit. Wij hebben toen idd een halster omgedaan waarbij je de neusgedeelte ook kunt verstellen en deze los laten bij het om doen. En als hij om zit deze voorzichtig vast maken.

Wij kregen er ook niks opgesmeerd om het te verzachten, wouden er calendula zalf van vsm opsmeren maar dat lukte niet, doen dachten wij doen we de emulsie, maar zelfs dat lukte niet. Toen hebben we die verdunt met water in een planten spuit gedaan en er op gespoten. We gingen wel achterwaards het terrein over, maar zo kwam er wel wat op haar neus.

Daarna had ze helemaal geen haren op haar neus meer en heb ik elke dag anti kloven zalf voor zwangere vrouwen voor de tepels gebruikt en baby zalf en zo is haar neusje hersteld.

Nu doe ik zodra de zon wat sterker word in het voorjaar (maart april) een halster om met een field relief muzzel (zie foto) er aan en in het begin ook nog zonnebrand gebruikt zonblok, deze zomer is alleen de flap voldoende geweest. En elke avond after sun er op. Zo hou ik haar neus goed.

Ik wens je heel veel succes, weet hoe moeilijk het is.

Foto field relief muzzel (ik bestel hem altijd bij de paardendrogist, Dit jaar ziet het er naar uit dat hij heel blijft en dus volgend jaar geen nieuwe nodig heb, ze is er eindelijk aan gewend denk ik.)
http://i30.photobucket.com/albums/c326/ ... -01jpg.png

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-11 06:19

gewoon een halsband omdoen, mijn pony staat ook zo vast en dat gaat prima.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-11 13:08

Ik zou nu even niets doen. Touwtje om de hals als je haar uit het land haalt. Maar als je weet dat ze snel verbrandt, idd neusnetje om halster en halster omlaten in het land.
Je hoeft ook geen neusnetje te kopen, stuk T-shirt met flapje dat op de neus ligt om de neusband van het halster naaien werkt ook.

Boompje1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-11 13:49

voorkomen is beter dan genezen, niet dat je daar nu wat aan hebt! ja kies nu voor een ruim verstelbaar halster of een touwtjes halster (gebruiken ze vaak bij natural horsemanship) maar ik zou haar voorlopig niet in de zon laten lopen dat maakt het nog erger ook al is het mooi weer , en niet behandelen met mensen zonnebrand creme hier zitten bijtende stoffen in en ruikt heel sterk ik zou vaseline aanraden.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-11 13:50

touwhalster is een werkhalster, niet mee op het land zetten, zonder safeclip of tie ring ook niet mee vastzetten!

Vaseline is - als je het paard wel naar buiten doet - net zo erg als olie. Paard verbrand dan nog sneller!

Boompje1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-11 14:01

Cassidy schreef:
touwhalster is een werkhalster, niet mee op het land zetten, zonder safeclip of tie ring ook niet mee vastzetten!

Vaseline is - als je het paard wel naar buiten doet - net zo erg als olie. Paard verbrand dan nog sneller!

ik zou hem dus ook niet buiten zetten met vaseline! en halster is om het paard tijdelijk te vervoeren.

conejo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-11 22:02

Cassidy schreef:
Ik zou nu even niets doen. Touwtje om de hals als je haar uit het land haalt. Maar als je weet dat ze snel verbrandt, idd neusnetje om halster en halster omlaten in het land.
Je hoeft ook geen neusnetje te kopen, stuk T-shirt met flapje dat op de neus ligt om de neusband van het halster naaien werkt ook.

Dit heb ik ook geprobeerd bij mijn pony, dit had ze binnen 5 min er af, probleem met deze manier is dat het helemaal om de neus gaat zitten en vaak vinden ze dit niet fijn. Je kunt het natuurlijk altijd proberen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-11 15:16

conejo schreef:
Cassidy schreef:

Dit heb ik ook geprobeerd bij mijn pony, dit had ze binnen 5 min er af, probleem met deze manier is dat het helemaal om de neus gaat zitten en vaak vinden ze dit niet fijn. Je kunt het natuurlijk altijd proberen.

Tshirt is link, als het nat wordt en gaat over de neusgaten dan krijgen ze niet genoeg lucht.

angel_anoli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-11 17:03

Het is uiteindelijk helemaal goed gekomen.
Halster gaat om en ook weer af in de wei, ze snapt nu dat het geen pijn doet als het halster omgaat.
Smeren is nog lastig maar als ik haar op stal zet en zoet tegen haar doe dan mag ik heeeel even smeren en daarna is ze er echt klaar mee.
Geduld is dus een schone zaak bij deze kwestie haha.
Heel erg bedankt voor de tips!