Geen zin in wandelen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

janflicka

Geen zin in wandelen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-11 01:01

Ik heb al eerder een topic geplaatst over mijn 2 en half jarige minimerrie die niet wil meelopen.
Ze is een poosje in de zorg bij iemand geweest,en dat bleek niet goed te gaan..Kreeg haar en mn andere pony mager en lusteloos terug.
Hiermee rekening houdend vond ik het dus niet zo raar dat de merrie de eerste weken niet lekker wilde meelopen.
Zelfs mijn ruintje wat normaal een pittig type is,was compleet van slag en liep ook niet lekker door.
Het ruintje gaat nu weer als vanouds mee,maar de merrie bleef een probleem...constant achterblijven met lopen en zeer vermoeiend omdat je zelf ook maar stapje voor stapje kan.
Ik begon al te denken aan een lichamelijk oorzaak of tekort...
Maar sinds gister begin ik daar mn vraagtekens bij te zetten...
Heb iemand anders met haar laten lopen,en ben er zelf achter gaan lopen met een longeerzweep.
Uiteraard niet om te meppen,maar gewoon als ze achterbleef haar achterbenen even aanraken of kriebelen met de longeerzweep(en madam ging hoor,netjes in draf,of doorlopend in stap!).
Ging ik ervoor lopen,dan hing ze weer bijna in het touw,eenmaal er weer achter hoppa gaan met die banaan!
Heb ook even gelet op haar ademhaling of ze niet ging pompen door de activiteit die ik nu van haar eiste...maar ze lijkt het prima te kunnen allemaal!
Heeft ze gewoon geen zin in wandelen,of is dit een opvoedkundig probleem dat ze moet leren om in normaal tempo mee te lopen?
Heb haar maar 2 keer met de zweep hoeven aanraken bij haar achterbenen en toen wist ze genoeg....erachter lopen en hooguit wijzen naar haar achterbenen was genoeg om haar in versnelling te krijgen.
Ze kan het dus wel degelijk...maar wat is de reden dat ze het niet spontaan doet?
Op stal is ze heel normaal,ondeugend,speels,mest en eet prima,maar meelopen vind ze blijkbaar niets?
Wel is het een heel gevoelige merrie,laat zich snel afbluffen door een ander,en is wat onzeker.
Wel vind ze het irritant dat ik erachter loop en haar eventueel aanraak met de zweep,want gaat nu zelfs pogingen wagen om terug te trappen hahaha.
Ik zie haar als heel gevoelig en onzeker,wat denken de meer ervaren paardeneigenaren erover?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-11 01:38

Dat is een opvoedkundig probleem. Paard moet leren wijken voor druk op ieder deel van het lichaam, en met name op het hoofd. Dus als jij naar voren trekt, moet je paard gehoor geven door een stap naar voren te zetten. Ga met je paard wandelen, neem een zweepje mee of een grondwerkstokje. Gebruik touwhalster en leadrope. Wijs naar voren met de leadrope, hou druk op het halster. Bij geen reactie, bijtikken. Natuurlijke reactie van het paard is terugtrekken als jij druk geeft op dat halster. Ga met grondwerk het paard leren dat, als jij druk geeft, hij moet nageven voor druk. Tik desnoods met grondwerkstok/zweep bij om het paard voorwaarts te houden.

Zie:

http://www.youtube.com/watch?v=yDF16_NbNCU

vanaf 0.55

En ook: http://www.youtube.com/watch?v=O8LozTmouk0

Opleiding van een uit het wild gevangen Mustang. Dit is geen gelikt demonstratiefilmpje, dit is een opname van het actuele werk. Zie de natuurlijk weerstand van het paard op druk van het hoofd. Om het dier te leren wijken voor druk van het hoofd is soms een duidelijke korte aanwijzing nodig. Ben je te lief, heeft het dier de neiging om terug te trekken, en qua kracht gaat hij het altijd van je winnen. Je moet techniek gebruiken, dus in een hoek van 90 graden van het paard staan, om hem uit balans te brengen.

Bekijk het hele filmpje en zie de vorderingen...
Laatst bijgewerkt door Cassidy op 24-09-11 01:47, in het totaal 1 keer bewerkt

janflicka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-11 01:45

Cassidy schreef:
Dat is een opvoedkundig probleem. Paard moet leren wijken voor druk op ieder deel van het lichaam, en met name op het hoofd. Dus als jij naar voren trekt, moet je paard gehoor geven door een stap naar voren te zetten.

Ja ben ik met je eens,maar gekke is dat ze het wijken voor druk in principe wel kent.
Ze liep als veulentje al snel mee,simpelweg door niet te trekken aan het touw,maar gewoon druk erop houden en afwachten.
Na een paar keer had ze dat snel genoeg door,en liep op een gegeven moment zelfs voor me uit,als ze de kans kreeg. ;)
Maar nu hangt ze bijna in het halster en wil haar eigen tempo lopen,dit ben ik niet gewend van haar,dus mijn eerste gedachte was dat ze een tekort aan energie had of iets lichamelijks(mede door de verwaarlozing op het verzorg adres).
Mischien is dit de eerste tijd ook wel aan de orde geweest..maar nu in elk geval niet,er blijkt genoeg pit in te zitten als ze maar weet dat ze moet.
Mijn idee is komende tijd gewoon maar even oefenen,en ik erachter...en dan hopen dat ze de boodschap doorkrijgt dat doorlopen gewenst is?
Ga ik alleen met haar op stap,dan maar even zweepje mee,zodat ik haar kan aantikken als ze weer gaat lopen lanterfanten?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-11 01:49

Touwhalster, leadrope en idd grondwerkstok of zweep.
Je mag gerust bijtikken als ze gaat trekken of niet vooruit wil. Wijs met het halstertouw/leadrope, hou druk op het hoofd. En vergeet niet de druk acuut te laten varen als ze wel naar voren komt. Wegvallen van druk is beloning. Niet blijven trekken om het dier vooruit te sleuren, daar leren ze niets van.
Zie eerstgenoemde filmpje in reactie hierboven. Vanaf 0.55

Een stukje wandelen moet elk gezond paard kunnen. Op momenten dat jij na een rondje wandelen een paard krijgt dat serieus buiten adem is, heb je een echt probleem met de gezondheid van dat paard.

Je paard is je gewoon gigantisch aan het uitproberen. De manier om dit op te lossen is even wat aandacht te besteden aan de opvoeding, en niet meteen de DA erbij halen of denken dat er een medisch probleem is....

janflicka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-11 01:58

Cassidy schreef:
Je mag gerust bijtikken als ze gaat trekken of niet vooruit wil. Wijs met het halstertouw/leadrope, hou druk op het hoofd. En vergeet niet de druk acuut te laten varen als ze wel naar voren komt. Wegvallen van druk is beloning. Niet blijven trekken om het dier vooruit te sleuren, daar leren ze niets van.

De druk laten wegvallen zodra ze vooruit gaat,ken ik wel,dat doe ik al vanaf klein veulen af.
Zij kent dat principe dus ook heel goed.
Heb ook bewust haar halster een gaatje groter gezet,zodat ze heel duidelijk het verschil kan voelen.
Want ik bedacht me ineens dat ik haar halster soms wat strakker zette omdat ze weleens tegenwerkt,maar dan voelt ze het verschil in wegvallen van druk natuurlijk niet of minder.
Nu is dat verschil duidelijker te voelen voor haar,want als ze normaal meeloopt is het een los halstertje.
Ik tik nu inderdaad bij als ze gaat lopen hangen of achterblijven,en dat doet ze dan ook prima.
Alleen is het wel een slimme shet,want zodra ik achter haar verdwijn en voor haar loop denkt ze bekijk het maar en gaat weer lopen hangen hahaha.
Zodra ik haar achterhand weer in visie heb,en zij weet dat ik erachter ben,dan gaat ze wel vooruit en hoef ik niet eens meer wat te doen.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-11 02:13

Stel je nu eens voor dat je een boodschappentas moet dragen.
Deze boodschappentas zit vol met boodschappen en heeft een heel breed hengsel.
Het ligt comfortabel in de hand, en je kunt er gerust 20 kilo aan boodschappen mee meenemen zonder dat je het in je handen gaat voelen.

Stel je nu eens voor dat je dezelfde boodschappentas hebt, maar nu met een hengsel van dun draad
Er zit hetzelfde gewicht aan boodschappen is, en je moet dezelfde afstand gaan lopen met deze tas.

Je gaat de boodschappentas met het dunne hengsel eerder te zwaar vinden, en het gewicht snijdt meer in je handen dan met die met het brede hengsel.

Hetzelfde gebeurt met een gewoon stalhalster. Als je met een stalhalster gaat wandelen, wordt de druk op een groter oppervlak verdeelt, dus als je paard lekker tegen dat gewicht ingaat, voelt hij niet veel.
Ga nu eens wandelen met een touwhalster. Dat heeft dezelfde druk op een veel kleiner gedeelte van dat hoofd, dus als je paard lekker gaat tegenhangen, gaat hij dat veel meer voelen. Een touwhalster is oncomfortabel om daar eens lekker tegenin te gaan. Het heeft meer bite. Komt harder aan.

Maak het ongewenste moeilijk en het gewenste makkelijk. Als je paard hangt of trekt aan een stalhalster, gebruik voor het werk aan de hand een touwhalster.

Waarschuwing: een touwhalster is een werkhalster. Niet mee losgooien, niet mee vastzetten (behalve in combinatie met een Safe Clip of Aussie Tie Ring)

En als je een touwhalster gaat aanschaffen, zorg er dan ook voor dat de pasvorm goed is. Een touwhalster mag niet afvallen als het paard even met zijn hoofd gaat schudden.

Afbeelding

janflicka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-11 02:20

Cassidy schreef:

Een stukje wandelen moet elk gezond paard kunnen. Op momenten dat jij na een rondje wandelen een paard krijgt dat serieus buiten adem is, heb je een echt probleem met de gezondheid van dat paard.

Je paard is je gewoon gigantisch aan het uitproberen. De manier om dit op te lossen is even wat aandacht te besteden aan de opvoeding, en niet meteen de DA erbij halen of denken dat er een medisch probleem is....

Zie dat je je posting wat aangepast heb,en inderdaad kan je gelijk hebben dat ze mij gigantisch aan het uitproberen is.
Alleen was ik door de slechte verzorging even heel voorzichtig met mn paardjes,want wilde ze niet dwingen tot iets wat ze niet aan zouden kunnen ;)
Wel was ik inmiddels zover,dat ik het gedrag van de merrie wat raar begon te vinden,want ze kan het overduidelijk wel,en gaat niet na inspanning als een gek staan hijgen of pompen met ademhalen,dus lichamelijk kan ze best aan wat ik van haar vraag.
Had alleen zoiets,voorheen vond ze wandelen en lopen leuk,ging zelfs vooruit als ze de kans had,en nu hing ze bijna in het halster,oren achteruit en totaal geen zin erin.
Dan denk je,gezien de situatie al snel aan een lichamelijk mankement of gebrek aan iets kwa voeding.
Maar het kan ook goed zijn dat het in haar leeftijd zit,en ze uitprobeerd in hoeverre ik lief blijf voor haar:)

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-11 02:24

Je kunt ook overal problemen zien.
Als je bang bent voor lichamelijke ongemakken, laat een DA komen.
Als je paard hoefbevangen zou zijn of er dicht tegenaan zou zitten, kan lopen idd weerstand oproepen. Dat zou ik eerst uitsluiten. En verder geef jij leiding en beslist wat er gaat gebeuren. Te voorzichtig zijn en overal beren op de weg zien, of bij het minste of geringste stukje ongehoorzaamheid meteen aan medische problemen te denken: ik denk dat je heel snel leegloopt op de kosten die een DA consult met zich meebrengen.
Voor de zekerheid kun je een bloedje laten trekken. Eventuele tekorten zijn snel genoeg aan te tonen. En of een paard hoefbevanging is of er tegenaan zit kan je smid je vertellen. Je kunt het ook zelf voelen....

janflicka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-11 02:30

Cassidy schreef:
Stel je nu eens voor dat je een boodschappentas moet dragen.
Deze boodschappentas zit vol met boodschappen en heeft een heel breed hengsel.
Het ligt comfortabel in de hand, en je kunt er gerust 20 kilo aan boodschappen mee meenemen zonder dat je het in je handen gaat voelen.

Stel je nu eens voor dat je dezelfde boodschappentas hebt, maar nu met een hengsel van dun draad
Er zit hetzelfde gewicht aan boodschappen is, en je moet dezelfde afstand gaan lopen met deze tas.

Je gaat de boodschappentas met het dunne hengsel eerder te zwaar vinden, en het gewicht snijdt meer in je handen dan met die met het brede hengsel.

Hetzelfde gebeurt met een gewoon stalhalster. Als je met een stalhalster gaat wandelen, wordt de druk op een groter oppervlak verdeelt, dus als je paard lekker tegen dat gewicht ingaat, voelt hij niet veel.
Ga nu eens wandelen met een touwhalster. Dat heeft dezelfde druk op een veel kleiner gedeelte van dat hoofd, dus als je paard lekker gaat tegenhangen, gaat hij dat veel meer voelen. Een touwhalster is oncomfortabel om daar eens lekker tegenin te gaan. Het heeft meer bite. Komt harder aan.

Maak het ongewenste moeilijk en het gewenste makkelijk. Als je paard hangt of trekt aan een stalhalster, gebruik voor het werk aan de hand een touwhalster.

Waarschuwing: een touwhalster is een werkhalster. Niet mee losgooien, niet mee vastzetten (behalve in combinatie met een Safe Clip of Aussie Tie Ring)

En als je een touwhalster gaat aanschaffen, zorg er dan ook voor dat de pasvorm goed is. Een touwhalster mag niet afvallen als het paard even met zijn hoofd gaat schudden.

Afbeelding

Zoals je schrijft is een touwhalster een werkhalster en niet echt geschikt voor werk aan de hand.
Het gaat hier om wandelen met een mini shetje...dus ik vraag me af hoeveel nut een touwhalster dan heeft?
En op zich nu ik ontdekt heb dat ze zich dus gewoon aanstelt en haar bijstuur met het aantikken met een zweepje gaat ze dus wel netjes vooruit.
Een touwhalster zal voor haar niet veel verschil maken,want ze kent echt wel het principe van druk vermijden,heeft er alleen nu even maling aan,lijkt het.
Maar het zweepje en aantikken geeft wel het gewenste resultaat,hoop alleen dat ze het straks ook zonder kan doen.

janflicka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-11 02:36

Cassidy schreef:
Je kunt ook overal problemen zien.
Als je bang bent voor lichamelijke ongemakken, laat een DA komen.
Als je paard hoefbevangen zou zijn of er dicht tegenaan zou zitten, kan lopen idd weerstand oproepen. Dat zou ik eerst uitsluiten. En verder geef jij leiding en beslist wat er gaat gebeuren. Te voorzichtig zijn en overal beren op de weg zien, of bij het minste of geringste stukje ongehoorzaamheid meteen aan medische problemen te denken: ik denk dat je heel snel leegloopt op de kosten die een DA consult met zich meebrengen.
Voor de zekerheid kun je een bloedje laten trekken. Eventuele tekorten zijn snel genoeg aan te tonen. En of een paard hoefbevanging is of er tegenaan zit kan je smid je vertellen. Je kunt het ook zelf voelen....

Even een vraagje...Lees je wel wat ik schrijf?
Ik heb al meerdere keren gezegt dat ik nu ervan overtuigd ben dat ze dus niets lichamelijks heeft of wat een tekort(wat in eerste instantie mijn gedachten was,en niet zo raar gezien hun toestand).
Maar dat ik er erachter ben,dat ze het dus wel kan,en het dus niets lichamelijks is!
Hoefbevangen is ze niet,ze is een paar weken geleden bekapt en haar hoefjes zijn prima!(heb ik ergens gezegt dat dat niet zo is?).
Jij hebt het nu al over geld weggooien en dierenarts,en daar heb ik het niet eens over gehad?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-11 02:39

In het werken met paarden is er een gezegde: zo zacht als het kan, zo hard als het moet. Begin zachtjes en tast je naar een sterkere aanwijzing toe. Bijtikken met de zweep is de hardste fase.

Met je hand naar voren wijzen (met touwhalster en leadrope) is de zachtste fase. Bijtikken is de hardste fase.
Geef je paard de kans om op een kleinste aanwijzing van je te reageren. Dan krijg je lichte paarden.

En het maakt niet uit hoe groot een paard is. Of het een Shire is of een Minishet. Principes in opvoeding zijn hetzelfde...

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-11 02:42

janflicka schreef:
Ik heb al meerdere keren gezegt dat ik nu ervan overtuigd ben dat ze dus niets lichamelijks heeft of wat een tekort(wat in eerste instantie mijn gedachten was,en niet zo raar gezien hun toestand).
Maar dat ik er erachter ben,dat ze het dus wel kan,en het dus niets lichamelijks is!
Hoefbevangen is ze niet,ze is een paar weken geleden bekapt en haar hoefjes zijn prima!(heb ik ergens gezegt dat dat niet zo is?).
Jij hebt het nu al over geld weggooien en dierenarts,en daar heb ik het niet eens over gehad?

Ik lees wat jij schrijft. En jij schrijft dat je als eerste gedachte had dat er iets lichamelijk niet goed zit of het dier ergens last van heeft. En het siert je dat je meteen bij iedere ongehoorzaamheid aan een medisch probleem denkt, maar het geeft mij een indruk dat je weinig kaas hebt gegeven van paardenopvoeding.

janflicka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-11 02:46

Cassidy schreef:
In het werken met paarden is er een gezegde: zo zacht als het kan, zo hard als het moet. Begin zachtjes en tast je naar een sterkere aanwijzing toe. Bijtikken met de zweep is de hardste fase.

Met je hand naar voren wijzen (met touwhalster en leadrope) is de zachtste fase. Bijtikken is de hardste fase.
Geef je paard de kans om op een kleinste aanwijzing van je te reageren. Dan krijg je lichte paarden.

En het maakt niet uit hoe groot een paard is. Of het een Shire is of een Minishet. Principes in opvoeding zijn hetzelfde...

Ik ben zacht tot regelrecht soft met mijn paardjes :D
Zelfs het aantikken met een zweepje om nu de merrie vooruit te krijgen,is gewoon kriebelen tussen haar achterbenen waardoor ze wat meer vooruit komt,omdat ze dat irritant vind.
Ik ben totaal met je eens dat paard,paard is,of het nu gaat om een imposante fries,of een minishet,en ze hebben allebei opvoeding nodig.
Gezien het karakter van een shet,heeft die soms nog meer bijsturing nodig :+

janflicka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-11 02:50

Cassidy schreef:
janflicka schreef:

Ik lees wat jij schrijft. En jij schrijft dat je als eerste gedachte had dat er iets lichamelijk niet goed zit of het dier ergens last van heeft. En het siert je dat je meteen bij iedere ongehoorzaamheid aan een medisch probleem denkt, maar het geeft mij een indruk dat je weinig kaas hebt gegeven van paardenopvoeding.

Heb je dan ook gelezen waarom ik in eerste instantie dacht aan een lichamelijk probleem of tekort?
Niet omdat ik weinig kaas heb gegeten kwa opvoeding,maar omdat ik mijn shetten verwaarloost terug kreeg nadat ze in verzorging stonden?
Ze allebei mager en zonder fut terugkwamen?
En ik dus me kon voorstellen dat ze daardoor wat minder fut hadden en even moesten bijkomen?
Dat ik nu merkte dat nu ze bijgekomen waren en mijn ruintje ook weer normaal gedrag vertoonde ik dus even verder ben gaan kijken wat mn merrie betreft...

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-11 02:51

Je bent idd te soft.
Niets mis mee, als je de aanwijzing maar kunt en durft te versterken in een intensiteit die aankomt.
Iedere aanwijzing die je pony kan ignoreren is er een die je niet had mogen geven, want dat creeert ruis.
En je pony leert dat ze je niet serieus moet nemen.
Dus niet kriebelen. Een keer doorkomen in fase vier. Dat wil zeggen een flinke tik.
Hoeft maar een keer.
A horse knows exactly what happens before what happens happens.
Hij zal in de toekomst dan bij fase drie reageren.
En later ook bij fase twee
En later is een blik voldoende.

janflicka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-11 02:54

Cassidy schreef:
Je bent idd te soft.
Niets mis mee, als je de aanwijzing maar kunt en durft te versterken in een intensiteit die aankomt.
Iedere aanwijzing die je pony kan ignoreren is er een die je niet had mogen geven, want dat creeert ruis.
En je pony leert dat ze je niet serieus moet nemen.
Dus niet kriebelen. Een keer doorkomen in fase vier. Dat wil zeggen een flinke tik.
Hoeft maar een keer.
A horse knows exactly what happens before what happens happens.
Hij zal in de toekomst dan bij fase drie reageren.
En later ook bij fase twee
En later is een blik voldoende.

Oke,maar als zij netjes in draf gaat bij kriebelen met de zweep,wat is dan de meerwaarde van een tik uitdelen?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-11 02:55

janflicka schreef:
[

Heb je dan ook gelezen waarom ik in eerste instantie dacht aan een lichamelijk probleem of tekort?
Niet omdat ik weinig kaas heb gegeten kwa opvoeding,maar omdat ik mijn shetten verwaarloost terug kreeg nadat ze in verzorging stonden?
Ze allebei mager en zonder fut terugkwamen?
En ik dus me kon voorstellen dat ze daardoor wat minder fut hadden en even moesten bijkomen?
Dat ik nu merkte dat nu ze bijgekomen waren en mijn ruintje ook weer normaal gedrag vertoonde ik dus even verder ben gaan kijken wat mn merrie betreft...

Ook dat heb ik gelezen. Wandelen is echter geen intensieve bezigheid, en beweging in de vorm van wandelen in combinatie met voldoende voer moet ook
voor een wat minder fitte 2,5 jarige shet geen reden zijn om hem voort te moeten trekken. Bijtrekken hoeft echt geen weken te duren....

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-11 02:57

janflicka schreef:
Oke,maar als zij netjes in draf gaat bij kriebelen met de zweep,wat is dan de meerwaarde van een tik uitdelen?

Als ze in draf gaat met kriebelen hoef je geen tik te geven.
Volgende stap is het kriebelen en de zweep helemaal weglaten...:D
Hoe ga je die aanwijzing dan geven, zonder zweep?

janflicka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-11 03:03

Cassidy schreef:
janflicka schreef:

Als ze in draf gaat met kriebelen hoef je geen tik te geven.
Volgende stap is het kriebelen en de zweep helemaal weglaten...:D
Hoe ga je die aanwijzing dan geven, zonder zweep?

Ik snap je punt...en begrijp nu ook wat je bedoelt ;)
Beter even duidelijk doorkomen,en dan fase`s afbouwen...

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-11 03:06

Juist.
Maar geef het paard eerste de mogelijkheid om op een lichte fase te reageren.
Wees bereid om de fases zo te versterken tot er reactie komt.
Reageert ze op een sterkere fase - en die hoef je maar een keer te geven - hoef je de volgende keer niet meer zover te gaan.

Wil je een tip? Verdiep je eens in Parelli.
Is ook en met name met een minishet hartstikke leuk om te doen.

http://www.parelli.nl staan leuke filmpjes op.

En deze twee zijn helemaal leuk om naar te kijken.

http://www.youtube.com/watch?v=ce7sXbDay6c

http://www.youtube.com/watch?v=zxW-OdfKVZs

janflicka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-11 03:14

Cassidy schreef:
Juist.
Maar geef het paard eerste de mogelijkheid om op een lichte fase te reageren.
Wees bereid om de fases zo te versterken tot er reactie komt.
Reageert ze op een sterkere fase - en die hoef je maar een keer te geven - hoef je de volgende keer niet meer zover te gaan.

Wil je een tip? Verdiep je eens in Parelli.
Is ook en met name met een minishet hartstikke leuk om te doen.

Ze krijgt van mij alle kans om op een lichtere fase te reageren(doet ze nu dus ook,zolang het duurt eventueel:) ).
Maar had me ook al bedacht,wat als straks kriebelen niet meer genoeg is,en ze ook daaraan maling krijgt...
Dan moet je toch overgaan tot echt aanpakken,en haar even meer dringend wijzen op haar plichten(zoveel gevraagd is normaal meelopen niet).
En gezien haar reactie op het kriebelen..dat ze nu geirriteerd gaat proberen te bokken of een hoefje achteruit gooit,deed me ook al twijfelen aan haar onzekerheid,en bedacht me dus ook al of het geen uitproberen was van haar.
Ik ga inderdaad maar eens me verdiepen in parelli,ga via internet maar eens even op zoek naar zijn manier van aanpak.

janflicka

Re: Geen zin in wandelen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-11 03:17

ga de links die je toevoegde,morgenavond even op mn gemak bekijken.(duik zo mn bedje in,want er staan morgen weer 2 monstertjes van shets op me te wachten) :)

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-11 03:18

Miocht je nog meer info willen: Pat Parelli heeft een boek geschreven en er staan een heleboel filmpjes online op Youtube.
De links naar de filmpjes vind je hier:
[NH] Boeken???

janflicka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-11 03:21

Cassidy schreef:
Miocht je nog meer info willen: Pat Parelli heeft een boek geschreven en er staan een heleboel filmpjes online op Youtube.
De links naar de filmpjes vind je hier:
[NH] Boeken???

Thanks,ik ga me daar even in verdiepen morgen! ;)
Het was me al duidelijk dat er een loopje met me genomen word..dus ik ga die twee blagen maar even een stapje voor zijn :D

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-11 03:26

Nja, cassidy geeft een manier aan en dat kan natuurlijk.
Zelf kies ik een andere oplossing. Mijn paarden vonden het minder om mee te wandelen omdat ze niet graag bij de kudde weggingen. Een merrie omdat ze onzeker is buiten en de shet na idd ook een verblijf op een plek waar hij nogal verwaarloosd werd.

Ik maak het gewoon leuk. Vind ik persoonlijk prettiger dan werken met correcties e.d.
Als ik met een paard ga wandelen, loop ik naar een lekkere graasplek en dan weer eens verder, pikken ergens een appel, weer wat verder... kortom... ik neem de tijd en maak er een gezellig uitje van.
Uiteraard kies ik steeds een andere graasplek uit/zoeken we een andere plek op appel te pikken zodat ze niet vast naar 1 plek gaan. Maar ik maak er gewoon een feestje van.

Tegenwoordig staan ze zo'n beetje te dringen om mee te mogen. :)