Jong paard sleept met achterhoeven

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Petronella09

Jong paard sleept met achterhoeven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-11 18:22

Hoi allemaal,

Ik heb een probleem waar ik graag jullie mening over wil horen.

4 maanden geleden heb ik een 2 jarige merrie gekocht, volledig rontgenologisch goedgekeurd. Half juli is ze met haar rechter achterbeen in het draad van de omheining terecht gekomen. De draad zat er 1 keer omheen gewikkeld, ong. halverwege het pijpbeen. Het been was dik en er zat een flinke snee. Dat is allemaal vrij snel genezen (binnen een dag of 4) met wat medicatie van de veearts.

Nu is ze, volgens mij sinds die tijd, gaan slepen met haar achterhoeven. Eerst alleen het been waarmee ze in het draad zat, maar nu beide achterbenen. Haar hoef, vooral de rechter, is zelfs een beetje plat afgesleten aan de voorkant.
Ze doet het niet continu, meestal de eerste 1 of 2 stappen bij het wegstappen aan de hand. Als ze vrij rond loopt, doet ze het vaker, en meerdere stappen achter elkaar. Ze staat in een Hit actief stal met een vrij groot verhard stuk, dus dan kun je dat goed horen.

Ze lijkt geen pijn te hebben aan het been - ik kan er gewoon aankomen, hoeven krabben etc. Ook kan ze haar achterbenen prima heel hoog optillen. Ze loopt ook niet kreupel, en zeker als ze een beetje heet is, tilt ze haar benen prima op. Over het algemeen is ze echter erg relaxed, op het luie af...

Ik heb de veearts er naar laten kijken, maar daar kwam niet zo veel uit. Hij zei dat het waarschijnlijk niet zo veel met dat "draad-incident" te maken had, omdat een echte beschadiging die dit gesleep zou veroorzaken, veel hoger in het been zou zitten. Verder raadde hij me aan ijzers onder te doen, omdat ze met meer gewicht aan haar hoeven ze hopelijk meer zou optillen. Ik heb hem uitgelegd dat ik haar zo lang mogelijk zonder ijzers wil laten lopen vanwege de ontwikkeling van haar hoeven, en dat begreep hij ook wel. Zijn slot conclusie was dat ik het maar gewoon moest aanzien, en straks met rijden het "eruit moest trainen".

Ik weet niet zo heel goed wat ik er mee aan moet. Aan de ene kant denk ik dat het gewoon een beetje luiheid is, aan de andere kant is er misschien toch meer aan de hand, en moeten we foto's etc. gaan laten maken...? Ik hoor graag jullie meningen!

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-11 18:26

ik wil zeker niet negatief doen maar zou een tweede mening halen bij een arts waarvan je weet dat die goed is in paarden benen.
Is er na het draadincident nog een foto of scan gemaakt van het been?
Zonder dat kan niemand je zeggen of er niet iets stuk is gegaan toen.
Heeft je huidige arts ook een buigproef gedaan na dat ongelukje???

setteke

Re: Jong paard sleept met achterhoeven

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-11 18:35

Als ze met haar achterbenen in het draad gezeten heeft, kan het ook zijn dat er iets geforceerd is in de rug. Door het trekken aan het draad en de vreemde hoduing die ze erbij hebben.

Ik zou zeker (nogmaals) naar een kliniek gaan om dit uit laten zoeken. IJzers eronder is alleen symptoom bestrijding, zeker omdat ze het niet deed voor het voorval.

Het is wel heel vervelend en het vergt veel moeite om het uit te zoeken.
Ik wens je dus heel veel succes ermee en hopelijk is het niet ernstig.

rutting

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-11 18:42

Laat er eens een fysiotherapeut naar kijken mischien vind die een oorzaak gr sandy