Zenuwachrig/ angstig paard?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Blabla1980

Zenuwachrig/ angstig paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-11 20:54

Hallo,

Ik heb sinds kort een bijrijdpaard, een lieve fries van een jaar of 9.
Is weinig (lees :ECHT heel weinig)gereden, maar erg braaf onder het zadel. In het begin als je er net op zit is hij een beetje zenuwachtig, maar als snel ontspant hij en is alles goed. Ben ook al met hem naar buiten geweest en hij is ook dan erg braaf en niet heel schrikkerig.

Nu valt het me op dat hij voorap tijdens het poetsen zo zenuwachtig is, of niet eens scht zenuwachtig, mar wat schrikkerig.
Als je te dicht bij zijn hoofd komt met je hand dan probeert iesnel zijn hoofd weg te trekken. Aan zijn halster vasthouden vindt hij eng. Probeerd zo ver mogenlijk naar achter te lopen waardoor er soms veel spanning op het halster touw staat.

Maar hij kan ook zo van het ene op het andere moment ineens zichten van ontspanning en lekker in een rustige houding blijven staan.

Moet ik er gewoon niet teveel aandacht aan geven en is het een kwestie van wennen of is er iets wat ik kan doen?

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-11 21:16

Dit had een bijrijdpaard van mij ook, tot ik de paardentandarts liet komen. Bleek dat ze behoorlijke haken had, die nogal pijnlijk waren als ik haar alleen al maar aaide. Daarna heeft ze het een stuk minder gehad en uiteindelijk is het helemaal overgegaan. Als er bij jouw bijrijdpaard nog geen tandarts is geweest, heb je best kans dat dit kan helpen. Is er wel al een tandarts bij geweest, dan zou je hem wellicht kunnen helpen door hem vanaf zijn hals steeds iets hoger te aaien. Stoppen als je verzet ziet (dan weer even een stukje terug) en dan weer een klein stukje verder. Stoppen als het goed gaat en de volgende keer weer een stukje uitbreiden. ;)

Tessa_Bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-11 21:18

Uhm, ik had laatst in mijn paarden boek gelezen dat je vooral rustig moet blijven.
Probeer rustig met je hand naar zijn neus te gaan. Als dit goed lukt ga je steeds een stukje omhoog. Totdat je bij zijn oren bent. Je moet nl. de oren van een pony moeten kunnen masseren zeggen ze.

Succes! +:)+

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-11 02:40

Verdiep je eens in grondwerk, en dan met name Parelli

Dat verdiept de band met je verzorgpaard en hij gaat meer op je vertrouwen.
Je leert om te gaan met de persoonlijkheid van je paard en daarop in te spelen.
Kijk even op http://www.parelli.nl

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-11 05:58

meestal heb ik bij zo'n paard het idee dat ze nogal wat klappen op het hoofd hebben gehad en dus bang zijn voor je hand.
vandaar dat ze wegtrekken als je plotseling bij ze beweegt.
met rust en geduld komt het wel zo ver dat het paard leert dat het niet gelagen word en trekt het gedrag wel weg :j

Blabla1980

Re: Zenuwachrig/ angstig paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-11 09:32

Klappen hebben gehad dat geloof ik eigenlijk niet zo. De eigenaren zijn erg lief voor hun paarden (zelfs soms te lief heb ik begrepen) en de stal eigenaren zijn ook ontzettend goed voor hun paarden.

De tandarts is mischien een goeie, ik zal eens navragen wanneer die voor het laatst is geweest.

Ja grondwerk wou ik al gaan doen, maar ik heb hier totaal geen ervaring mee en ik ben nog op zoek naar iemand die me daarmee zou kunnen helpen omdat ik het paard ook niet nog zenuwachtiger of onzekerder wil maken

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-11 11:17

Er is genoeg instructie voor grondwerk te vinden: Parelli instructeurs komen door het hele land.
In welke regio zit je?

En mocht je wat filmpjes willen bekijken wat grondwerk met een angstig paard doet, kijk even op

http://www.youtube.com/user/SecondChanc ... m_o_po0_Ks

Dag 1 tm 8 geven een indruk van het proces wat het paardje doorloopt, je ziet het dier groeien.

Blabla1980

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-11 11:34

Ik zit in midden limburg. Heb wel wat mensen gevonden, maar vindt het allemaal erg prijzig :o

Maar bedankt voor de filmpjes, die ga ik eens bekijken :)

Equi_libre

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-11 11:39

En sommige paarden vinden het gewoon ook niet fijn om aangeraakt te worden bij hun hoofd. Zeker als ze de persoon in kwestie nog niet heel goed kennen... Met geduld, voorzichtig benaderen van het hoofd en de vertrouwensrelatie met je paard op te bouwen, gaat het waarschijnlijk over een tijdje gewoon goed. Overigens zijn er nog andere manieren van grondwerken dan alleen Parelli. Ik ben helaas niet zo bekend in jouw buurt dus kan je ook niet naar iemand verwijzen helaas.

Blabla1980

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-11 11:57

klopt, ik ben wel bekend met paarden die dat gewoon niet zo prettig vinden, maar toch reageren die niet zo schrikkerig op armbewegingen

Maar goed, het zal mischien tijd nodig hebben en een stukje wennen aan elkaar. Hij heeft ook al een tijd niks gedaan en weinig aandacht gehad, dus als je dat bedenkt doet hij het al heel goed

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-11 12:05

Methode op de filmpjes is die van Clinton Anderson, ontloopt Parelli niet zoveel.
Anderson heeft alleen geen instructie in Europa.

Equi_libre

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-11 12:28

Blabla1980 schreef:
klopt, ik ben wel bekend met paarden die dat gewoon niet zo prettig vinden, maar toch reageren die niet zo schrikkerig op armbewegingen

Maar goed, het zal mischien tijd nodig hebben en een stukje wennen aan elkaar. Hij heeft ook al een tijd niks gedaan en weinig aandacht gehad, dus als je dat bedenkt doet hij het al heel goed

Zo zou ik het ook benaderen. Zodra je er heel veel aandacht aan geeft met het gevoel dat er iets niet goed is, heb je kans dat je dat overbrengt op je paard en dan is de kans op succes een stuk minder groot. Positief benaderen en lekker met hem aan de gang!