paard wil wei niet meer uit

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Vuyatela

paard wil wei niet meer uit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-11 17:10

:wave:

Dit voorjaar heb ik mijn toen nog 3 jarige paardje licht zadelmak gemaakt.
Ook is hij een weekend meegegaan naar de zee, van jongs af ook heel wat wandelingen aan de hand gemaakt ( schrikt echt van niets!), trailerladen ging als een fluitje van een cent: hij liep er van de eerste keer op...

enfin een droom van een paardje met een heerlijk karakter <3

Nu staat hij sinds half augustus terug 24/7 in het weiland met 2 andere paarden en het is de bedoeling dat dit zo blijft tot zeker na de winter. Zo kan hij nog wat doorgroeien en ook de indrukken van het zadelmak maken rustig laten bezinken.

Gisteren was het plan hem uit de weide te halen en een kleine wandeling te maken naar de nabijgelegen stalling van vrienden om zijn manen ed een beetje bij te werken.
Ik kreeg hem tot bij de draad en verder wilde hij dus niet. Hij wilde gewoon de wei niet uit...!?

Na een uur proberen is iemand komen helpen en mits een flinke duw tegen t achterste kreeg ik hem toch de wei uit. Vanaf dan heerlijk ontspannen kunnen wandelen. Keek nog niet om naar zijn weigenootjes die hij moest achterlaten terwijl zij zaten te roepen naar hem. Dus het heeft volgens mij niks met de anderen achterlaten te maken.
Overigens is het ook meer een leiderstypje : aan de zee was hij echt de benjamin maar heeft vaak op kop gelopen, van niks schrik...

Hoe pak ik dit t beste aan?
Ik was van plan dit nu dagelijks toch te gaan oefenen : hem uit de wei halen, kort wandelingetje maken en terug de wei inzetten.

Perette

Re: paard wil wei niet meer uit

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-11 17:31

En hoe reageerde hij vandaag? Ik zie dat je het over gisteren hebt, maar vandaag?
Ken niet veel van paarden, not at all :-), maar misschien was had hij even schrik/aarzeling gekregen en omdat hij dan gisteren nadien zo ontspannen was lukt het vandaag (en morgen enz..) van zelf?

Vuyatela

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-11 17:50

Ik ben er vandaag nog niet naartoe geweest.
Binnen een uurtje ongeveer zal dat zijn... ik ben alvast benieuwd :j

Aibelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-11 15:44

Inderdaad gewoon blijven oefenen elke dag, en dan uitgebreid belonen als je paard meekomt. Of een keer tussendoor gewoon de wei ingaan zonder hem te pakken. Ik denk dat je paardje het gewoon te gezellig vind bij de rest :P

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-11 16:56

Als je paard op de rem gaat staan, in een hoek van 90 graden weglopen daarbij druk op het touw laten, zodat hij uit balans komt en een stap moet zetten.
Op het moment dat hij uit de houding is dat hij bevriest, en een been verplaatst om niet om te vallen, is het bevriezen voorbij en kun je weer gaan lopen. Zorg ervoor dat je de druk op het touw meteen laat varen op het moment dat hij een stap zet.
En nog een tip: gebruik touwhalster en leadrope. Touwhalster is een werkhalster, niet mee losgooien niet mee vastzetten. Maar het heeft wat meer impact omdat het scherper is. Als jij met je volledige gewicht aan een stalhalster gaat hangen zal je paard het niet zo voelen als dat je een touwhalster gebruikt. Dat is dunner dus voelt hij dat eerder.

Je paard moet leren wijken voor druk. Een stapje opzij zetten als jij dat vraagt, naar voren, naar achteren. Op elk deel van het lichaam moet het paard op druk reageren. Dus als jij druk geeft op dat halster, dan moet hij een stap naar voren maken.

Het advies voor het begin van de opleiding naar het zadelmak maken: neem grondwerk mee (en dat is meer dan alleen aan de hand meelopen en longeren).

Misschien wordt het duidelijk als je dit filmpje even bekijkt. Dit geldt voor zowel in het zadel als vanaf de grond.

http://www.youtube.com/watch?v=-TTZ6rXKU_E

En hier: http://www.youtube.com/watch?v=O8LozTmo ... rofilepage

Je ziet Clinton Anderson met een uit het wild gevangen Mustang. Dit is geen gelikt demonstratiefilmpje, dit is een opname tijdens het beleren van het dier.
Laatst bijgewerkt door Cassidy op 22-09-11 17:08, in het totaal 1 keer bewerkt

Vuyatela

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-11 17:08

@ Cassidy : Paardje is ondertussen volledig zadelmak : enfin kent basisgangen , er zit een stuur , gas en rem op.
Verder ben ik vanaf hij klein is met hem bezig : halstertje aan, voetje geven, borsteltje erover,... hij is van niks onder de indruk. Sinds hij twee is doe ik met hem ook grondwerk adhv boek van Inge Teblick. dus dat neem ik graag al wel ns mee...

@ Aibelle : ik ga zeker niet elke keer de wei in om hem te pakken, verre van eigenlijk. Hij wordt niet bereden en staat 24/7 op de weide dus ik moet hem er niet uithalen of zo om aan het werk te gaan.

Gisteren heb ik het nog een keertje opnieuw geprobeert : hij liep alvast een stuk vlotter mee tot aan de draad en kreeg hem ook halverwege mee zonder staken. Uitgebreid beloond ( uiteraard ) en met veel geduld en worteltje in de aanslag is hij met veel aarzelen uiteindelijk mee gekomen.

Volgens mij is het toch niet koppigheid of omdat hij de andere moet verlaten want hij kijkt echt niet om naar de andere paarden. Heb gisteren met hem een stukje gewandeld nog en gegraasd naast hun weide...zijn 'kudde' stond echt gek te doen aan de draad en hij keek nog niet naar hun...

Maar volgens mij heeft ie echt wat angst van de schrikdraad of zo !?
Het is ook een soort 'sluis' waar je door moet : eerst de draad , dan een klein lapje grond met hierop de grote waterton , en dan staat daar een houten hek en daarachter ligt een verlaten weggetje. Het is ook in die sluis dat hij niet 'durft'. Gisteren bij het weer in de wei zetten bevroor hij ook weer helemaal voor hij de 'sluis' inmoest en wilde hij ook niet omdraaien zodat ik de draad kon openmaken.

Best gek eigenlijk..

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-11 17:10

Make the right thing easy and the wrong thing difficult.
Laat hem een cirkeltje om je heen lopen als hij in de ankers gaat.
Leadrope mee en daarmee zwaaien als hij echt niet vooruit wil. Focus op de achterhand.
En als je hem van je af stuurt, hoe reageert hij dan?

Als je paard ergens bang voor is, loop er 100 keer doorheen
Niet denken: phieuw ik ben erdoor, nee, omdraaien en weer erdoor, en nog een keer erdoor.

En kun jij je paard ergens doorheen sturen terwijl jij aan een kant blijft staan?
Zie onderstaand filmpje (is uitgebreider werk van Clinton Anderson met de Mustang in de trailtuin)

http://www.youtube.com/watch?v=BMoNFEXsSLM

Doedel_Lotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-11 11:58

Beloon hem waarneer hij braaf de wei uit loopt. Als hij het echt niet wilt probeer dan me een klein stukje appel of wortel.

Vuyatela

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-11 10:15

Doedel_Lotte schreef:
Beloon hem waarneer hij braaf de wei uit loopt. Als hij het echt niet wilt probeer dan me een klein stukje appel of wortel.

dit postte ik woensdag :j :
Gisteren heb ik het nog een keertje opnieuw geprobeert : hij liep alvast een stuk vlotter mee tot aan de draad en kreeg hem ook halverwege mee zonder staken. Uitgebreid beloond ( uiteraard ) en met veel geduld en worteltje in de aanslag is hij met veel aarzelen uiteindelijk mee gekomen.

Vuyatela

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-11 10:22

Overigens gisteren met de tips van Cassidy aan de slag gegaan.
En na heel wat in en uit de wei... liep hij uiteindelijk al vrij vlot mee uit en terug in.
Nadien beloond met een emmertje worteltjes *D

Er zit tamelijk sterke elektriciteit op de draad en ik vrees dat hij een ferme tik gehad heeft en nu een schrik gepakt heeft. Hij aarzelt echt als hij langs de draad moet passeren. Ik had hem nu al op de grond gesmeten, maar is lastig want er staan nog paarden in de wei natuurlijk. Best zien dat deze niet gaan lopen.

Maar er zit vooruitgang in...blijven oefenen en dat komt wel in orde.

HorsesWoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-11 14:23

Cassidy schreef:
Als je paard op de rem gaat staan, in een hoek van 90 graden weglopen daarbij druk op het touw laten, zodat hij uit balans komt en een stap moet zetten.
Op het moment dat hij uit de houding is dat hij bevriest, en een been verplaatst om niet om te vallen, is het bevriezen voorbij en kun je weer gaan lopen. Zorg ervoor dat je de druk op het touw meteen laat varen op het moment dat hij een stap zet.
En nog een tip: gebruik touwhalster en leadrope. Touwhalster is een werkhalster, niet mee losgooien niet mee vastzetten. Maar het heeft wat meer impact omdat het scherper is. Als jij met je volledige gewicht aan een stalhalster gaat hangen zal je paard het niet zo voelen als dat je een touwhalster gebruikt. Dat is dunner dus voelt hij dat eerder.

Je paard moet leren wijken voor druk. Een stapje opzij zetten als jij dat vraagt, naar voren, naar achteren. Op elk deel van het lichaam moet het paard op druk reageren. Dus als jij druk geeft op dat halster, dan moet hij een stap naar voren maken.

Het advies voor het begin van de opleiding naar het zadelmak maken: neem grondwerk mee (en dat is meer dan alleen aan de hand meelopen en longeren).

Misschien wordt het duidelijk als je dit filmpje even bekijkt. Dit geldt voor zowel in het zadel als vanaf de grond.

http://www.youtube.com/watch?v=-TTZ6rXKU_E

En hier: http://www.youtube.com/watch?v=O8LozTmo ... rofilepage

Je ziet Clinton Anderson met een uit het wild gevangen Mustang. Dit is geen gelikt demonstratiefilmpje, dit is een opname tijdens het beleren van het dier.

Dat werkt idd echt heel goed. Mijn haf is gewoon eigenwijs, en wilt gewoon niet werken en liever eten,
dus die wil ook nog wel eens stil gaan staan op weg naar stal of naar de bak, maar eventje een stapje "opzij"
helpt bij mij dan ook er goed!

sander_lotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-11 17:40

Het hoeft niet aan de elektriciteit te liggen hoor, er zijn genoeg paarden die niet uit de wei willen.
Een verzorgpaard van me rent de hele weide rond zodat ik hem niet kan pakken. Als ik hem te pakken heb, doet hij alle moeite van de wereld om zich zo heel plots los te rukken (in de hoop dat ik niet oplet). De eigenaars moeten hem altijd van de wei gaan halen met een stuk brood, anders komt ie niet.

Mijn eigen pony daarentegen roept heel de stad bij elkaar als hij me ziet/hoort afkomen, dan rent hij zo hard hij kan naar de ingang. Ik hoef enkel poort open te doen, arm uitsteken, halster vastnemen en weer vertrekken. Heerlijke pony <3

Het hangt dus gewoon van paard tot paard af. Sommige paarden vinden het heerlijk om te werken, anderen weer niet.
Voor een paard is het ook niet leuk om uit de wei gehaald te worden, hard te werken en terug de wei op. Als het altijd hetzelfde liedje is, wordt hij dat wel beu na een tijd, zeker als het op de wei zo gezellig is.

Met het uit de wei halen, kun je wel oefenen. De tips zijn hier al gegeven dus daar heb ik weinig over te zeggen. :)
Haal het paard ook eens naar buiten om aan de hand ergens te gaan grazen en zet hem daarna terug de wei in. Zo leert hij dat er ook leuke dingen zijn om te doen als hij de wei uit gehaald wordt.
Ik geef mijn pony na de arbeid ook altijd een appeltje (hebben hier een appelboom, dus kost niets :D ), daar geniet hij echt van. Ik ben helemaal niemand die graag beloont, maar als ik hard gewerkt heb, is een lekkere beloning achteraf wel een leuke aanmoediging om de volgende keer met goede moed te starten. :j