Help mijn paard laat zich niet vangen in de rijbak

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

dior_bokt

Help mijn paard laat zich niet vangen in de rijbak

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-11 13:15

Als ik mijn paard ga opzadelen dit doe ik dat in de rijbak. omdat dat niet bij stal kan omdat alles dan weer vies word. en het terrein dan net
schoon is gemaakt, als ik wil gaan rijden.
als ik mijn paard in de rijbak neer zet dan gaat mijn paard.
15 min er vandoor in de bak ,en dan krijg ik mijn paard pas na 15 min te pakken
Als hij dan wel stil staat draait hij ze kont naar je toe :+ en zijn oren plat naar achteren
In de wei kan ik hem altijd pakken wanneer ik dat maar wil, en komt hij zelf ook wel naar mij toe lopen
Ik heb het idee dat hij voor het rijden het fijn vind, om zo gek en hard door de bak
te vliegen. die 15 min gaat hij egt even lekker uit zijn dak maar dit is niet egt de bedoeling omdat ik hem dan wil gaan
opzadelen. :P
Hij komt genoeg naar buiten en staat ook al buiten voor dat ik op hem ga rijden.
Als jullie wat weten dan hoor ik het graag.

mika11

Re: Help mijn paard laat zich niet vangen in de rijbak

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-11 13:23

Gewoon op stal opzadelen, en na het rijden de rommel weer aanvegen :)

dior_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-11 13:27

Ik wil hem in de rijbak opzadelen. hij moet dat maar leren.
want anders krijgt hij zijn zin ,en op stal trekt hij ook zijn halstertouw stuk als ik hem buiten de box op ga zadelen.
maar in de box is er niks aan de hand. :+

Zidore

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-11 13:28

lijkt mij ook de beste oplossing

denk dat hij de bak ziet als 'ik doe even gek plek'?

of hij vind het 'werken' niet zo leuk?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-11 13:29

Heb je geen mogelijkheid om hem vast te zetten in de bak?

dior_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-11 13:31

Zidore schreef:
lijkt mij ook de beste oplossing

denk dat hij de bak ziet als 'ik doe even gek plek'?

of hij vind het 'werken' niet zo leuk?

Werken vind hij ook niks als ik met de spullen van hem aan kom ,kijkt hij je al aan ben je daar weer met
die zooi :7

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-11 14:25

Ik zag net een ander topic van je waaruit bleek dat je paard slechte ervaringen heeft met bit en zadel, met bijzet gelongeerd moet worden omdat hij anders de rug wegdrukt en de tong naar buiten hangt tijdens dat longeren.

Daarmee heb je meteen het antwoord op de vraag waarom je paard vertrekt als je in de bak wil opzadelen.
Geen zin is nog zwak uitgedrukt.
Paard heeft uitsluitend slechte ervaringen met rijden
(tong uit de mond betekent over het algemeen toch pijn, net als het wegdrukken van de rug zonder bijzet.)

Ik denk dan ook dat je het paard wellicht eerst eens even rust moet geven en nog een keer door een andere (?) osteopaat of paardenarts moet laten nakijken.
Je zult eerst de problemen moeten oplossen, die voor ongemak zorgen.

Pas daarna kun je gaan werken aan het weghalen van de vervelende herinneringen en het paard leren dat samen met jou dingen doen, ook leuk kan zijn.

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-11 14:28

ik vind zowiezo dat TS wel erg veel topics aanmaakt.. := ik ga mee met liljebo!

dior_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-11 15:55

svdijk86 schreef:

Het maakt niks uit hoeveel topics ik aan maak dat bepaal ik zelf namelijk , ik vraag het te minste nog om advies ;)
je hebt er ook mensen bij die doen maar wat. :=
tandarts is er bij geweest en osteopaat ook , ik laat volgende maand er nog iemand naar kijken maar ik heb ook geen geldboom
Op mijn rug groeien :+

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-11 16:08

Het was niet bedoeld om je aan te vallen hoor doe rustig ;) Dan had ik het wel in een
hele andere toon geplaatst.

Maar vooralsnog ga ik mee met liljebo.

Paard heeft nare ervaringen gehad, het kan allemaal ok zijn, hoeft niet.. maar dan alsnog
heb je veel geduld en tijd nodig.

En ik snap niet waarom het "persee" in de binnenbak MOET als er in de box helemaal NIETS
aan de hand is. Het heeft niets met "het paard zijn zin geven" te maken. Je zoekt het zelf
op terwijl dat helemaal niet nodig is.

Paarden denken niet als mensen.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-11 16:16

Misschien kan je beter het paard buiten de bak opzadelen weet niet of er mogelijkheid is om daar het paard vast te zetten end. Anders moet je dat zeker eens overleggen met de stalhouder. Want als er al iemand aan het rijden is(als er meerdere zijn) het wel zo fijn dat je niet perse in de bak moet opzadelen. Dus ik denk dat je aan de stalhouder moet vragen of hij niet ergens buiten een paar palen in de grond kan slaan balk eraan vast paar ringen eraan en klaar.
En van daaruit kun je dan zo af en toe eens in de bak proberen maar ook erbuiten. Ik zadel mijn paard ook op verschillende plekken op.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-11 17:43

Ik bedoelde het iig niet als kritiek, maar als eyeopener...
Je paard verbind rijden aan nare ervaringen en wie weet heeft het nog steeds pijn. En dan is het absoluut niet vreemd dat het niet wil worden gezadeld.

Ik snap dat je geen geldboom hebt. Die hebben de meesten van ons niet.
Maar persoonlijk zou ik ervoor kiezen om het longeren met bijzet voor nu achterwege te laten, gezien het dan met de tong uit de mond loopt en daar dus problemen mee heeft. Het zit dan duidelijk niet lekker.

Bovendien is voor het longeren met een bijzet heel erg veel kennis nodig, wil je het goed doen. Je gebruikt een bijzet al heel erg snel verkeerd. Ik zou er in deze situatie dan ook niet voor kiezen.

Wat ik persoonlijk zou doen is het zadel en bit even aan de wilgen hangen en eerst eens wat leuke dingen doen, zoals wandelen, ergens gaan grazen, wellicht met lange lijnen werken, maar dan zonder bit
(dat laatste wordt hier erg veel gedaan ivm revalidatie en is de ideale manier om een paard onbelast te laten bewegen, zonder dat je overbelast, zoals dat met longeren wel kan gebeuren)
Kortom... verbindt je 'bezig zijn' met het paard eens aan iets leuks.

Masseer de rug van het paard en ben alert op pijnreacties. Zijn die er... dan is het probleem niet verholpen en zul je dat toch moeten aanpakken, voordat je weer gaat rijden of longeren. Als je financieel niet zo lekker zit, wacht je gewoon met rijden totdat het probleem definitief verholpen is.

Daarna, als je zeker weet dat paard geen pijn heeft, zou ik beetje voor beetje de dingetjes weer invoeren. In jouw geval zou ik hoe dan ook voor een bitloos hoofdstel kiezen vanwege de uithangende tong. Maar goed... dat is mijn mening.

Je kunt dan per onderdeel kijken waar je paard moeite mee heeft. Let goed op de signalen die het geeft en doe er iets mee. Kleine problemen negeren leidt tot grote problemen en je wil vast niet straks een paard wat helemaal kapot is.
Neem de tijd.

dior_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-11 18:53

het probleem is hij doet het ook met bitloos rijden, zijn tong er uit :7
Ik heb zelf geen bitloos hoofdstel ,maar ik maakte de teugels aan de neusriem vast.
Ik ga nu ook tijd niet meer op rijden alleen longeren ,de osteopaat zij hoe ik mijn paard moest gaan longeren
En dat is met een pesoa teugel longeren ,ik heb de pesoa heel los met longeren. zo dat er weinig druk komt te staan op de mond
ik heb de pesoa ook aan bitloos hoofdstel gedaan en ook dan doet hij het.
Ik zal wel apart paard hebben :+ dat hij dit allemaal doet.
Laatst bijgewerkt door dior_bokt op 19-09-11 18:58, in het totaal 2 keer bewerkt

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-11 18:54

liljebo schreef:
Ik zag net een ander topic van je waaruit bleek dat je paard slechte ervaringen heeft met bit en zadel, met bijzet gelongeerd moet worden omdat hij anders de rug wegdrukt en de tong naar buiten hangt tijdens dat longeren.

Daarmee heb je meteen het antwoord op de vraag waarom je paard vertrekt als je in de bak wil opzadelen.
Geen zin is nog zwak uitgedrukt.
Paard heeft uitsluitend slechte ervaringen met rijden
(tong uit de mond betekent over het algemeen toch pijn, net als het wegdrukken van de rug zonder bijzet.)

Ik denk dan ook dat je het paard wellicht eerst eens even rust moet geven en nog een keer door een andere (?) osteopaat of paardenarts moet laten nakijken.
Je zult eerst de problemen moeten oplossen, die voor ongemak zorgen.

Pas daarna kun je gaan werken aan het weghalen van de vervelende herinneringen en het paard leren dat samen met jou dingen doen, ook leuk kan zijn.

Dank u, scheelt mij weer typen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-11 19:46

donnie13 schreef:
svdijk86 schreef:

Het maakt niks uit hoeveel topics ik aan maak dat bepaal ik zelf namelijk , ik vraag het te minste nog om advies ;)
je hebt er ook mensen bij die doen maar wat. :=
tandarts is er bij geweest en osteopaat ook , ik laat volgende maand er nog iemand naar kijken maar ik heb ook geen geldboom
Op mijn rug groeien :+

En jij hebt maar wat gedaan :)

Zorg anders eerst dat hij werken leuk vind :)!