Paard dat gaat hangen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Picassox

Paard dat gaat hangen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-11 14:28

Toen ik mijn merrie kocht, bleek ze al te hangen.

Ik heb verscheidene keren (aan één of twee touwen) vast geprobeerd te zetten. Het is vaak goed gegaan maar ook vaak goed fout.

Ze kan prima 10 minuten heel braaf en rustig staan, maar daarna kan ze vanuit het niets ineens in paniek raken en gaan hangen. Een aantal keren heb ik haar gewoon laten staan (ze ging hangen, raakte in paniek maar liet haar gewoon vast staan). Na een paar minuten gaat ze weer braaf en rustig staan en is er niets meer aan de hand. Wel is het zo dat ze zichzelf of mij behoorlijk kan verwonden, als ze in haar paniek opgaat.

Ik vind het niet duidelijk of het paniek is, of 'zeikerig' is. Helemaal omdat ze gewoon na een paar minuten paniekerig doen, weer rustig gaat staan. Wel wordt ze de keer erop een stuk zenuwachtiger op de poetsplaats, maar dat ligt ook weer heel erg aan haar bui.

Ik heb geprobeerd haar simpelweg vast te laten staan en geen aandacht aan te besteden. Ook heb ik juist geprobeerd haar niet vast te zetten maar alleen het touw door de ring heen te halen en zelf vast te houden (zodat ze altijd weer los kan).

Nu leer ik haar aan stil te blijven staan als ik ga poetsen/zadelen, maar dat is natuurlijk niet ideaal. (Ik kan haar bijvoorbeeld niet even 'wegzetten' voor het uitmesten. Ja, het kan wel, maar je moet haar goed in de gaten houden).

Ik vroeg me af of er mensen zijn die een paard hangen hebben kunnen afleren of op een andere manier ermee omgaan.

Mijn merrie is trouwens al 10 jaar, en ik denk dat zit dit al zeker zo'n 5 jaar doet.

brighteyes85

Re: Paard dat gaat hangen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-11 22:11

Bij ons op stal staan er ook een paard die dat doet, ze dachten aan iets neurologisch omdat het leek alsof ze wegsukkelde en daarna "wakker" werd en ervan schrok dat ze niet in haar stal stond. In haar stal viel ze af en toe om. Daarom hebben ze haar na laten kijken door alles wat er maar te bedenken was (DA, TA, fysio, osteo, etc.), maar konden niets vinden.

Ze hebben haar geleerd stil te staan of lossen het op door haar iets te doen te geven als ze vast moet staan voor het uitmesten (hooizak of krat met hooi neerzetten). Ze is namelijk erg voedsel gericht.

Kun je haar eventueel in een losgooibak of paddock zetten als je haar stal uitmest?

MissCharlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-11 08:58

Mijn lease pony heeft dit probleem ook. Door een of ander trauma uit haar verleden kan ze niet vast staan. Door (vorige) eigenaresse is er vanalles geprobeerd maar elke keer ging ze uit haar dak...en ging dus ook echt hangen. Oplossing? Was er niet....kim is geleerd om geduldig stil te staan. Of dat nou tien seconden is of tien minuten, ze doet het braaf. Maar als ik even weg loop zet ik haar het liefst wel in een uitloopstal, en dan het buitengedeelte; daar zet ik haar ook vaak neer met opzadelen. Of ik zet haar even in de stal. En vaak loopt ze ook gezellig met me mee. Maar dat heeft ze dus allemaal wel geleerd door een goede opvoeding :)

Axel_Clauw

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-11 10:46

Wij maakte het halstertouw altijd vast aan een binnenband van een fiets (en die weer vast aan het hek waar je je paard aan vastzetten wou). De band rekt voor een groot deel mee tijdens de schrikreactie en bij sommige pony's die hingen was het daarna eigelijk over.

lisantjuuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-11 10:55

mijn verzorgpaard heeft ook al tijdje gehad dat hij ging hangen. dit was gewoon vervelen. zodra hij ging hangen duwde ik mijn arm achter zijn kont zodat hij een soot van 'balk' achter zijn kont had. maar sommige paarden kunnen hier nog erger nog van in paniek raken.maar bij mijn verzorgpaard was het geen paniek maar gewoon vervelen

Picassox

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-11 12:39

Hm, klinkt allemaal best lastig, en geen duidelijke oplossing.

Probleem is dat als ze gaat hangen je je wel kunt bergen.
Maar Axel, hoe bedoel je dat met die fietsband? Dat ze dan het idee hebben dat het meegeeft?

Gamova

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-11 14:01

Ik heb er zelf (helaas) geen ervaring mee maar het schijnt enorm goed te werken omdat er in eerste instantie 'meegegeven' wordt met het paard, beetje in de trant van de fietsband, maar het paard door de stopknoop toch niet los kan.

http://www.depaardenverzorger.nl/dekens ... -clip.html

Binoche

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-11 14:06

Mijn paard paniekeert als ze het gevoel krijgt dat ze vasthangt en niet weg kan. Ik draai haar touw gewoon een aantal keer rond het hek zodat ze wel vaststaat maar dat ze los komt als ze echt trekt. Dan blijft ze gewoon rustig staan.

Inge_Zorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-11 14:09

Hallo!

Ik heb ook een paard dat ik tot zijn 7e nooit vast kon zetten. Het ging vaak 10 minuten goed, maar zodra hij iets zag of hoorde maakte hij een plotselinge beweging met zn hoofd, kreeg een ruk van het touw, raakte in paniek en trok alles aan gort. 4 halsters en 10 touwen verder wist ik het ook niet meer! Toen heb ik bij Agradi twee flexhook vastzetlijnen gekocht. Ik zet heb hier nu tussen vast en hij heeft zich sindsdien nog nooit weer losgetrokken! Als hij nu een onverwachte beweging maakt met zijn hoofd, rekt het touw mee en raakt hij niet meer in paniek. In het begin liet ik nog wel zijn halstertouw ook los hangen, zodat ik altijd kon ingrijpen als er toch iets gebeurde, maar dat heb ik nooit nodig gehad. Hij staat nu héél rustig vast! Voor mij en mn paard is het dé oplossing geweest!

http://www.agradi.nl/dierbenodigdheden/ ... 037724/205

En bij iemand anders op dit forum zag ik ook iets dat misschien wel wat voor je is, de saveclip!
http://www.depaardenverzorger.nl/dekens ... -clip.html Heb het filmpje bekeken, en dat ziet er goed uit!

Succes!

knolliebol

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-11 14:18

Zo'n rekbare lijn werkte ook heel goed bij mijn paard maar hij kon zich daarmee nog wel eens lostrekken.
Hij ging iedere keer hangen als ik naar binnen ging om m'n zadel te pakken,dus als ik er niet bij was.Toen is m'n instructrice er een keertje 'onopvallend' bijgebleven en zodra hij ging hangen gaf ze hem een pets op z'n kont,daar schrok hij zo van dat ie gelijk naar voor sprong :)* .
Later hoefde ik alleen maar naar z'n achterhand te lopen en hij stopte gelijk met hangen,toen was de lol er voor hem wel af :7 en sinsdien heeft hij nooit meer gehangen :D

Picassox

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-11 14:00

Hm, met die flexitouwen is misschien wel een goede optie.

En over dat tikken op de kont: ik heb nogal een snel beledigde merrie, dus ik geloof dat ze me dan een tikkie terug geeft. Laat ik dat nou maar niet proberen.

PartoutZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-11 14:19

Ik heb een paard gehad wat ook ging hangen.
Mijn stalhouder is er toen op veilige afstand achter gaan zitten met een longeerzweep.
Ik moest gewoon mijn normale dingen doen. Poetsen & zadelen zoals normaal.
Zodra we zagen dat ze wilde gaan hangen kreeg ze een pets naar voren met de zweep.
Dit hebben we 2 of 3x gedaan, daarna moest ik met een zweep in mn handen gaan poetsen.
Zodra ze aanstalten maakte naar achter lopen en weer vooruit zetten met een tik.
Later hoefde ik de zweep alleen bij de hand te leggen, tot we het helemaal niet meer nodig hadden.
Paard heeft nooit een tik teveel of te hard gehad..
Je moet natuurlijk wel altijd op blijven letten dat je het paard niet over de zeik helpt met zulke acties :)

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-11 14:20

-> OPG

christamaya

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-11 15:55

wel lastig, ik weet zelf ook geen oplossing, succes ermee.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-11 23:06

IK zie dat de Safe Clip al is aangeraden, er bestaat nog een ander hulpmiddel, met de naam Aussie/Blocker Tie Ring.

Bekijk voor de werking van zowel Tie Ring als ook Safe Clip even de linkjes in onderstaand bericht. De weerstand is bij beiden in te stellen zodat het paard weg kan komen maar nooit helemaal los kan komen.
Een paard raakt in paniek als hij vastzit aan het hoofd en niet weg kan komen als hij schrikt. Geef je hem de ruimte om zijn voeten te bewegen, dan is het al snel goed.

Cassidy schreef:
Hier een filmpje over de safe clip en de blocker/aussie tie ring.

Bij mij op stal hebben we de Aussie Tie ring, werkt heel goed.

http://www.youtube.com/watch?v=JMnPufIytiY

En de Aussie Tie ring

http://www.youtube.com/watch?v=evul8o7AHyE

janflicka

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-11 00:32

PartoutZ schreef:
Ik heb een paard gehad wat ook ging hangen.
Mijn stalhouder is er toen op veilige afstand achter gaan zitten met een longeerzweep.
Ik moest gewoon mijn normale dingen doen. Poetsen & zadelen zoals normaal.
Zodra we zagen dat ze wilde gaan hangen kreeg ze een pets naar voren met de zweep.
Dit hebben we 2 of 3x gedaan, daarna moest ik met een zweep in mn handen gaan poetsen.
Zodra ze aanstalten maakte naar achter lopen en weer vooruit zetten met een tik.
Later hoefde ik de zweep alleen bij de hand te leggen, tot we het helemaal niet meer nodig hadden.
Paard heeft nooit een tik teveel of te hard gehad..
Je moet natuurlijk wel altijd op blijven letten dat je het paard niet over de zeik helpt met zulke acties :)

Vind dit inderdaad een risicovolle onderneming...want het paard kan ook het gevoel extra bevestigd krijgen dat het geen kant opkan.
Niet ieder paard heeft door dat stilstaan en geen druk op het halster het slimste is..

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-11 00:36

En daarom is een Safe Clip of een Aussie Tie ring het aangewezen hulpmiddel. Omdat je paard weg kan komen, omdat je de weerstand van de Clip of de Aussi/Blocker Tie Ring in kunt stellen. Omdat een paard van nature claustrofobisch is en in paniek raakt als hij merkt dat hij vastzit en geen kant uitkan...en de Tie Ring/Safe Clip mee kan geven...