Paard vast laten staan, hoe leren?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

_Marte

Paard vast laten staan, hoe leren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-11 20:23

Haai

Ik heb een vraagje (weet niet of er al een onderwerp is) mijn paard (6 jaar) kan niet vast staan. Wij hebben hem als groene 5 jarige gekocht en toen kon hij dit nog niet. Hij is op stal super braaf en laat hem altijd los staan of in de stal, maar het zou fijn zijn als hij wel vast kan staan (nooit alleen).
We hebben het al eens geprobeerd (we wisten niet dat hij dit niet kon) hij raakte helemaal in paniek en trok met alle kracht het touw stuk, daarna rende hij overstuur weg. Het probleem is niet zozeer het blijven staan maar zodra hij niet los kan en iets niet meegeeft gaat hij helemaal uit zijn plaat...

Ik vroeg me af hoe jullie je paard dit leren zonder dat ze in paniek raken..

_Marinke_

Re: Paard vast laten staan, hoe leren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-11 22:17

Rustig opbouwen?
Heb je ergens een balk ofzo waar je hem aan vast kan zetten?
Zo ja, eerst een slag om de balk en dan het resterende touw in je hand nemen. Zo gauw hij wat druk uit oefent niet direct mee geven, maar ook optijd los laten dat ie niet in paniek raakt. Dit steeds verder uitbouwen. Ook kan je (bijv. om te poetsen) het touw een paar keer om de balk heen draaien. Als hij dan trekt komt het wel los (moet er wel kracht voor uitzetten) maar het gaat makkelijker los zegma, en geeft ook niet meteen mee. ;)

Succes!

heleentjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-11 09:17

probeert het met een fiets band! ;)klinkt raar. maar het werkt bij jonge veulens en 1 jarige goed is mijn ervaring.

als je een fietsband pakt. sla je die door een oog heen waar je normaal je paard aanvast zet. en haal je dan wat je overhoud erdoor. jeweet wel..?
dan maak je daar heel voorzichtig je halstertouw aanvast.
de fietsband rekt veel mee. zo krijcht hij geen klappen in zijn nek. en went hij er een stuk rustiger aan.

moire

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-11 09:26

Inge_Zorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-11 09:31

Hallo!

Ik heb ook een paard dat ik tot zijn 7e nooit vast kon zetten. Het ging vaak 10 minuten goed, maar zodra hij iets zag of hoorde maakte hij een plotselinge beweging met zn hoofd, kreeg een ruk van het touw, raakte in paniek en trok alles aan gort. 4 halsters en 10 touwen verder wist ik het ook niet meer! Toen heb ik bij Agradi twee flexhook vastzetlijnen gekocht. Ik zet heb hier nu tussen vast en hij heeft zich sindsdien nog nooit weer losgetrokken! Als hij nu een onverwachte beweging maakt met zijn hoofd, rekt het touw mee en raakt hij niet meer in paniek. In het begin liet ik nog wel zijn halstertouw ook los hangen, zodat ik altijd kon ingrijpen als er toch iets gebeurde, maar dat heb ik nooit nodig gehad. Hij staat nu héél rustig vast! Voor mij en mn paard is het dé oplossing geweest!

http://www.agradi.nl/dierbenodigdheden/ ... 037724/205

sliert

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-11 09:39

heel goed oppassen wat je hier mee gaat doen. 1 keer hangen kan zijn nek blijvend beschadigen en in het gusntigste geval alleen een fikse blessure van de nekband opleveren {vergelijkbaar met een peesblessure}. Probeer aub altijd te voorkomen dat je paard gaat hangen, want het kan echt mega schade aanrichten bij je paard!!! {zie voor info: boeje van Krijn van Muiswinken, voormalig dierenarts van Emmeloord {van kop tot staart heet het boekje geloof ik}. Ik kan helaas uit ervaring meepraten wat voor ellende zulk soort acties van een paard kan opleveren...

muc

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-11 09:39

heleentjee schreef:
probeert het met een fiets band! ;)klinkt raar. maar het werkt bij jonge veulens en 1 jarige goed is mijn ervaring.

als je een fietsband pakt. sla je die door een oog heen waar je normaal je paard aanvast zet. en haal je dan wat je overhoud erdoor. jeweet wel..?
dan maak je daar heel voorzichtig je halstertouw aanvast.
de fietsband rekt veel mee. zo krijcht hij geen klappen in zijn nek. en went hij er een stuk rustiger aan.

Dat in ieder geval NIET doen. Als een volwassen paard goed gaat hangen knapt dat wel kapot, of bij de knoop of gewoon door de druk. Zelfs die hele dikke rubberen dingen die speciaal voor het vastzetten van paarden bedoeld zijn knappen ook nog wel eens kapot.
Zo´n fietsband klapt dan in het gezicht van het paard en weet je zeker dat je paard nooit meer vast wil staan.

In principe kan je een paard gewoon vastzetten en laat iemand anders bij de achterkant staan. Op het moment dat je paard te veel gaat hangen geef je je paard een tik(je) met de zweep zodat hij leert dat hij niet mag/kan gaan hangen.
Als dit niet gaat, of je vindt het te eng kan je ook een longeerlijn door een (vastzet)oog doen en de longeerllijn vasthouden. Op het moment dat je paard paniek krijgt laat je de druk eraf.

Swift

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-11 09:46

Wij hebben sinds kort de saveclip http://www.depaardenverzorger.nl/dekens ... -clip.html voor onze pony die ook wel eens ging hangen als ze vast stond, hier heeft ze 1x mee gehangen en toen het touw mee gaf sopte ze meteen en ging keurig weerr op haar plaasts staan. Sindsdien heeft ze niet meer gehangen, het lijkt voor haar dus te werken.

muc

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-11 09:53

wow swift, dat ziet er goed uit.

Inge_Zorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-11 09:54

De saveclip, had ik nog nooit van gehoord! Ziet er wel uit als een goed en veilig middel om paarden van hun angst af te krijgen! 't is dat ik het niet meer nodig heb...

_Marte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-11 09:55

Wat een super goede tips allemaal :D
Heel erg bedankt!
Ik ga er zeker mee aan de slag, maar idd voorzichtig want ik vind het echt doodeng als ze zo gaan hangen en alles los trekken. Gelukkig is het maar 1 keer gebeurd maar ik kan me voorstellen dat dat veel schade aanricht :=

Donna89

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-11 10:02

die van mij kon op haar 16e nog niet vast staan. gelukkig stond ze altijd stil als ik het vroeg en kon ik er ook ff bij weg lopen. ze blijft gewoon staan.

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-11 10:13

Die saveclip ziet er erg goed uit!

Mijne hing ook toen ik haar als groene 3 jarige kocht. Ik weet hoe ontzettend frustrerend dit is. 7 halsters verder was ik de wanhoop nabij... Ze was niet echt in paniek maar trok gewoon net zolang tot ze weer los was.

We hebben verschillende dingen gedaan.. Eerst alleen vast zetten in een box, als ze dan ging hangen dan liep ze met haar kont tegen de achterste wand en daarvoor stopte ze dan met hangen (schrik) en dan belonen. Dat zal met een zweepje zoals ik hierboven las ook wel werken. Maarja als je paard teveel paniekt maakt t het misschien alleen maar erger.

Later hebben we een touwhalster om gedaan, (wel met paniek knoop) en daarmee vast gezet in een grote ruimte. Ze probeerde 1x te hangen, maar toen ze doorhad dat het niet hielp stopte ze en was het over. Daarna heeft ze het nooit meer gedaan, ze is zelfs erg makkelijk, ze zat een keer vast met haar halster aan een paal en toen bleef ze heel relaxed staan tot we bij haar waren om haar te bevrijden... :)

Maarja bij een paniekerig paard zou ik dat laatste niet doen.

Swift

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-11 12:55

Onze pony was wel echt in paniek, daarom wilde ik ook absoluut niks doen met tips als er met een zweep achter gaan staan e.d. Als ze het nou heel bewust doen dan snap ik die tip nog wel maar als ze het echt vanuit paniek doen maak je het alleen nog maar erger lijkt mij...
Onze osteopaat vertelde dat ze zelf een whiplash over kunnen houden aan het hangen. Zij legde uit dat paarden 1 touw niet kunnen zien en dat sommige paarden daarvan in paniek raken omdat ze niet snappen waar ze aan vast zitten. Als je ze aan twee touwen vast zet ondervang je dat probleem, maar daar is bij ons op stal de mogelijkheid niet voor vandaar dat wij bij de Safeclip zijn uitgekomen.

Flo123

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-11 13:00

Een paard dat niet kan vaststaan, heeft niet geleerd te wijken voor druk. Op het moment dat hij druk voelt aan zijn hoofd gaat hij er tegenin, dus moet je hem leren dat als hij druk voelt, juist naar voren gaat.
Je gaat eerst met je paard lopen aan een lang halstertouw/lijn, je zet je paard stil en zet een beetje druk op de lijn. Komt je paard naar voren, helemaal overdreven gaan belonen! Belonen is altijd erg belangrijk bij iets aanleren. Probeer dit een paar keer, maar hij zal vaak snel naar jou toe komen omdat hij dat gewend is. Dus kan je hierna nog iets proberen. Je hebt vast wel ergens een ring waar je je paard aan vast kan zetten. Je haalt je lijn erdoorheen, niet vastmaken! Vervolgens zorg je dat je paard 1,5 meter van de ring afstaat, naar achter. Jij zet ook een paar passen bij de ring vandaan, maar iets van je paard af. Zodat als jij druk geeft je paard niet naar jou kan komen. Je geeft druk en je paard snapt het eerst waarschijnlijk niet, want hij moest altijd naar jou toekomen, maar druk komt nu van een andere kant. Zodra hij naar voren komt laat je meteen de druk los en weer overdreven belonen! Wanneer je paard tegen deze druk in gaat en gaat stijgeren of i.d. Zorg dat er iemand een eindje achter je paard staat met een leadrope (of lang touw), die persoon gaat draaien met dat touw gericht op het paard. Je hoeft het paard niet te raken, maar richting het paard draaien en hij moet de grond raken. Het zwiepende geluid zorgt ervoor dat het paard naar voren gaat. Jij houd de druk nog op het halster. Alle druk vervalt op het moment dat het paard ook maar iets naar voren komt! Timing is heel belangrijk en vooral belonen!!!! Oefen dit een aantal keren en je paard heeft geleerd te wijken voor druk.
Mocht het je niet lukken, kom ik je graag helpen hoor! Succes!

lena6975

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-11 11:26

Rustig opbouwen zoals de andere zeggen. Bouw de tijden dat hij vast staat steeds meer op.
Dit probleem heb ik ook met die van mij gehad.. en na het rustig opbouwen is het eindelijk over.
Succes.

HorsesWoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-11 11:01

Eerst zelf vast houden op de poetsplaats, dan touwtje door het ringetje maar nog niet vast,
dan vast terwijl je er bij staat zo dat je hem gelijk los kan maken als hij gaat hangen,
anders krijgt hij er alleen maar een hekel aan. Ik zou in dit geval ook met snoepjes werken.

succes!

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-11 11:03

Ik wilde de safe clip ook aanraden idd.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-11 11:11

Safe clip of Aussie Tie Ring: zijn beide in verschillende weerstanden in te stellen, geven het paard de ruimte om weg te komen maar voorkomen nekletsel doordat ze echt met volle kracht kunnen gaan hangen.

Even een quote van mezelf uit een ander topic. Filmpjes even bekijken!

Cassidy schreef:
Hier een filmpje over de safe clip en de blocker/aussie tie ring.

Bij mij op stal hebben we de Aussie Tie ring, werkt heel goed.

http://www.youtube.com/watch?v=JMnPufIytiY

En de Aussie Tie ring

http://www.youtube.com/watch?v=evul8o7AHyE

Aibelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-11 15:41

Ik gebruikte altijd een longeerlijn, wel uitkijken dat je paard er niet in kan stappen. Als je paard begint te hangen geeft de longeerlijn gewoon mee, je kan hem dan oppakken om de druk zacht op te voeren bijvoorbeeld.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-11 15:43

safeclip kan ik je zeker aanraden!
en anders met de longe inderdaad, maar dat is wel een tijdelijk middel, dus dan zou ik de safeclip / aussie ring gebruiken, dat is blijvend :)

Flo123

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-11 14:40

Ja kan wel een safeclip gaan gebruiken, maar zo leert je paard toch nooit echt vaststaan? Het is wel een veilig ding aangezien je paard zichzelf niet kan ophangen en geen schade kan aanrichten, dus ik ben er helemaal niet op tegen hoor om zoiets te gebruiken. Maar je omzeilt het probleem een beetje, want het paard leert zo niet vaststaan. Als hij raar doet en die safeclip werkt mee zodat hij los komt, leert hij dus eigenlijk alleen maar dat hij los kan komen als hij schrikt of i.d. Hij heeft dan nog niet geleerd te blijven vaststaan, hij heeft dan nog niet geleerd dat hij niet dood gaat in een enge situatie.
Vaak paarden die niet kunnen vaststaan, kunnen niet tegen druk aan het hoofd. Als hij heeft leren vaststaan, kan je dat in alles merken, hij accepteert meer en raakt minder in paniek.Dus mijn conclusie, goeie oplossing die safeclip, maar leren vaststaan heeft mijn voorkeur.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-11 15:26

Paard moet leren wijken voor druk aan het hoofd, en hij leert dat vanzelf, door het gebruik van de safe clip. In combinatie met een touwhalster (is normaal een werkhalster, niet mee losgooien, niet mee vastzetten) en een safe clip of tie ring. Paard schrikt, trekt, touw geeft mee. Paard doet stap naar voren, druk valt weg.

Weerstanden zijn bij beide oplossingen in te stellen. Zie filmpjes die ik eerder heb geplaatst.

En nog een leuke: paard staat hier voor het eerst vast. Kijk wat er gebeurt. Vaststaan met tie ring vanaf 5.30

http://www.youtube.com/watch?v=XeguCqS4 ... re=related

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-11 16:00

juist doordat ze in een schrikreactie geen paniek krijgen dmv de safeclip, leren ze dat het niet erg is om vast te staan.

Flo123

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-11 17:07

Hee is dit een nieuwe versie dan? Ik had een andere in gedachten, die losschiet op het moment dat er te veel druk op komt. Had ik maar eerder dit filmpje gezien :o , ik trek mijn opmerking in. Ik vind dit wel een super uitvinding! Maar hoe werkt dat dan als er te veel druk op komt, dan rolt het touw er wel doorheen, maar langzaam? Blokkeert hij niet bij ineens heel veel druk, zoals een autogordel ofzo? Je zal wel een langer touw nodig hebben, maar klinkt wel goed zo zeg!
Zo leer je nog eens wat! :D