Nooit problemen met mijn verzorghengst behalve bij 1 merrie

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

jojodenlai

Nooit problemen met mijn verzorghengst behalve bij 1 merrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-11 22:19

Hallo iedereen,

Sinds een halfjaar rij ik op een welsh cob hengst, tot nu toe heb ik nog nooit problemen gehad met het feit dat hij hengst is. Ga met hem alleen het bos in, had les bij iemand waarbij ook een merrie in de les liep, in het bos kom ik ook andere merries tegen. het enige wat hij dan eventueel doet is een beetje macho achtig lopen.

Nu staan er twee boederijen verderop een paar merries waarvan hij er op 1 echt gek is, als hij losgebroken is dan gaat hij daar ook altijd naar toe. Nu hebben ze daar een buitenbak met licht en omdat het zo snel donker wordt dacht ik daar te kunnen gaan rijden. Nou heb het geweten waar ik anders nooit last heb gaat hij zich nu als een idioot gedragen. wil gaan steigeren (doet hij nooit) gaat bokken (doet hij nooit) bakt het bit beet en gaat met zijn neus in de lucht lopen. Nu heb ik zelf het idee dat ik daar gewoon niet meer moet gaan rijden en lekker met hem verder te gaan zoals wij altijd deden maar heb toch een beetje de kriebels gekregen. Mijn vraag aan jullie is dan ook of jullie mijn denkwijze steunen want ik denk dat het puur door die ene merrie komt, maar aan de andere kant hij moet zich toch kunnen gedragen, maar ja schiet ik dan zelf te kort??

little_birdy

Re: Nooit problemen met mijn verzorghengst behalve bij 1 merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-11 22:20

ballen eraf

jojodenlai

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-11 22:21

helaas heb ik daar niks over te zeggen is niet mijn paard

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-11 22:26

Het is helaas niet aan jou of hij gecastreerd wordt, dus dat is geen optie.
Persoonlijk zou ik daar zo niet gaan rijden. Het kan heel goed komen door die bepaalde merrie! Ik heb jaren terug een hengst gereden. Wij hadden alleen een buitenbak. In de wintermaanden gingen we tijdelijk naar een manege. Met alles en iedereen ging het goed, maar er stond daar een friese hengst en wanneer die 2 elkaar maar zagen, was echt een drama!!! Had helemaal geen zin in steeds die strijd, dus we zorgden gewoon dat we niet tegelijkertijd in de bak waren.. :P

BenaLaars

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-11 22:27

ik zou er persoonlijk niet gaan rijden als het zo veel frustratie bij je hengst teweeg brengt.

Candeletta

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-11 22:28

miss is die merrie wel hengstig??
ik zou miss met slofteugel rijden daarzo.. want hij zou in principe zich wel normaal moeten gedragen.
en wanneer je met een slofteugel rijdt kan hij niet zomaar zijn hoofd in de lucht doen. daarnaast moet je wel heel veel figuren en overgangen rijden, zodat hij zijn aandacht er goed bij moet houden..

jojodenlai

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-11 22:30

ze waren vorige week alle drie hengstig, dus dat was gewoon vragen om moeilijkheden, maar ja als je dat pas later hoort als je al aan het rijden bent is niet zo handig. zou het idd. nog met een slofteugel kunnen proberen maar zoals vanavond liep hij op zijn macho manier dus hoofd helemaal mooi gebogen en dan gaat hij gewoon stilstaan en omhoog. dan helpt een slofteugel ook niet.

jojodenlai

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-11 22:34

@Kentaro precies dat is wat ik zelf ook het idee heb, want overal waar we komen heb ik geen last behalve bij die merrie. want zeg nou zelf als ik in de les naast een merrie rij en daar doet hij niks mee en nu alleen wel bij die merrie... waarom zou ik het dan gaan opzoeken. is wel fijn om jullie meningen te weten sterkt me in mijn eigen gedachte

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-11 22:38

Inderdaad! Je moet echt niet alles gaan ontwijken omdat je mannetje daar geen zin in zou hebben... Maar als het nu alleen in dit geval is, zou het het mij niet waard zijn om bij wijze van spreken je op allerlei manieren boos op hem te gaan zitten maken en dan hoogstwaarschijnlijk niet te gaan bereiken wat je zou willen :P
Als je nu merkt dat hij het op andere gebieden ook gaat doen, dan uiteraard wel actie ondernemen.

jojodenlai

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-11 22:41

@Kentaro, dat was dus ook mijn idee maar toch dan denk ik dat ik faal :( . maar heb voor de rest nooit problemen met hem. Heb hem vandaag daarna ook nog bij zijn stal in de weide gereden en toen ging alles weer als vanouds. Heb dus ook besloten dat ik daar gewoon niet meer ga rijden en weer op ons oude vertrouwde plekkie weer ga lessen al moet zijn baasje me nu wel elke week brengen want heb geen E.

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-11 22:42

Citaat:
als hij losgebroken is dan gaat hij daar ook altijd naar toe.

Ben benieuwd wanneer hij gaat dekken als hij regelmatig uitbreekt...

jojodenlai

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-11 22:44

haha dat is het hem dus hij kan niet bij haar komen want er staat een hoog hek en daar komt hij niet doorheen. hij gaat er dan als een verliefde sukkel de hele tijd staan te staren

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-11 22:46

Ik wil je niet onnodig ongerust maken, maar wat je misschien wel helder moet krijgen: is het alleen bij déze merrie, of is het omdat deze merrie nu hengstig is. Met andere woorden: loop je het risico dat als je buitenrijdend een hengstige merrie tegenkomt ( dus niet zomaar een merrie, maar gewoon een hengstige merrie) , hij hetzelfde gedrag gaat vertonen? In dat geval moet je in de zomermaanden misschien toch wat voorzichtiger zijn, of kijken of er manieren zijn waarop je in dergelijke gevallen wél zijn aandacht vast kunt houden ( eventueel met hulp van de eigenaar. Rijdt die hem trouwens ook??)

jojodenlai

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-11 23:01

@riagr nee ik heb zelf het idee dat het bij deze merrie is want zelfs als we gaan buitenrijden en we gaan langs die boedrij gaat hij al macho achtig doen en zodra we de boederij voorbij zijn is het goed. de eigenaar rijdt er niet op die heeft hem in tweespan voor de kar staan en daar hebben we ook nooit last bij. toen we daar laatst gingen oefenen in de bak voor de kar bij die boederij toen liep hij eerst ook te kloten. het verschil is dat hij weet dat hij voor de kar weinig kan uithalen en onder het zadel geeft hem dan toch wat meer vrijheid. wat ik net al vertelde is dat ik in de les rustig naast een merrie kan lopen met hem zonder dat hij maf doet

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-11 23:03

Hengsten kunnen op bepaalde paarden/merries heel extreem op reageren en weer op andere totaal niet.
Zo reageerde mijn vorige hengst op een appaloosa zonder manen en staart:)
Terwijl ik bij andere merries er gewoon naast kon gaan rijden.
Maar ook sommigen ruinen kunnen ze anders op reageren.....

Maar het zijn en blijven hengsten, en buiten kan je nooit weten wie je tegenkomt en op welke hij regeert.
Je moet 200% erbij zijn met je hoofd, en corrigeren....

jojodenlai

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-11 23:07

@barcelano dat ben ik helemaal met je eens!! dat is waar ik dus ook altijd om denk, ook in het bos of wat dan ook. het enige voordeel is dat dan de verleiding wegloopt en hier staat het 15 meter verder op te kijken. en ja dan kan ik ook wel voorstellen dat het voor hem wel heel moeilijk is om zijn hormonen in bedwang te houden blijft toch een hengst!!

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-11 23:29

jojodenlai schreef:
@barcelano dat ben ik helemaal met je eens!! dat is waar ik dus ook altijd om denk, ook in het bos of wat dan ook. het enige voordeel is dat dan de verleiding wegloopt en hier staat het 15 meter verder op te kijken. en ja dan kan ik ook wel voorstellen dat het voor hem wel heel moeilijk is om zijn hormonen in bedwang te houden blijft toch een hengst!!

Keihard aan het werk zetten.
En het is moeilijk maar geen moment de mogelijkheid geven om zijn eigen ding te doen.
Als hij de energie heeft om te imponeren naar de merrie kan hij ook een tandje harder werken.
dan zeik je hem op een nette manier af.

jojodenlai

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-11 23:31

@barcelano Dat probeer ik dan ook maar denk dat ik daar zelf nog net iets te kort in schiet, want heb hem vanavond dan ook op de volte's gezet en links rechts om. dus ging idd. voor een tien minuten goed. maar dan pakt hij het bit weer beet en dan wordt het echt ff heel hard werken.

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-11 23:42

jojodenlai schreef:
@barcelano Dat probeer ik dan ook maar denk dat ik daar zelf nog net iets te kort in schiet, want heb hem vanavond dan ook op de volte's gezet en links rechts om. dus ging idd. voor een tien minuten goed. maar dan pakt hij het bit weer beet en dan wordt het echt ff heel hard werken.

En als je hem nog voorwaartser rijd dus eigelijk gewoon een schop na geeft.
Ik weet dat je dan mischien wel in een moord tempo rond gaat, maar jij neemt dan alsnog het tempo over.
Vaak is het spellentje dan niet meer zo leuk, omdat hengsten eigelijk vaak maar luie donders zijn:)
Na een aantal rondes komen ze dan terug in tempo.

Je moet dit alleen doen als je op dat moment het lef en de adraline door je lijf giert.
Neem geen onnodige risico.

Is er wel een instructie aanwezig of begleiding?

jojodenlai

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-11 23:50

@ barcelano ja vanavond was er wel instructie bij maar ik had voor de eerste keer les van haar en moest hem dus terugnemen in tempo en kleine ophoudingen maken met mijn handen. Na dat ik met hem had gegalopeerd en hem had laten door galoperen toen werd het een stukje beter. Moest wel lachen want hij wou dus echt niet galoperen op de volte en toen dacht hij geef ik wel ff een bokje. en dat is dus echt zoals hij normaal is want idd. hij wil nog wel eens lui zijn. goh je spreekt echt uit ervaring want het klinkt zo herkenbaar.

en qua lef heb je helemaal gelijk, je moet je verstand op nul hebben en niet nadenken over oh straks dit of straks dat want dan gaat het mis. Vandaag was dus voor mij ook wat moeilijker want ik had voor het eerst les van haar en dan wil je alles goed doen en dan loopt je paard echt te klote dus ging dat ook allemaal voor geen meter en met de galop had ik echt zoiets van en nu ben je voor mij....

daarom ga ik ook weer lessen bij de persoon waarbij ik altijd les. dan maar geregel om er te komen dat liever want bij haar voel ik me 100% op mijn gemak en dan kan ik hem ook veel beter aanpakken als dat nodig is.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-11 12:04

jojodenlai schreef:

Heb je ook les van iemand?
Het punt is dat een instructeur dit soort gedrag aan kan zien komen en je ervoor waarschuwen, zodat je hem voor bent.

Dat je tekort schiet is geen punt; maar zoek daar wel passende hulp voor, voordat er serieuze ongelukken gebeuren.
Op zich is het geen abnormaal of onverklaarbaar gedrag, je moet gewoon leren hoe daarmee om te gaan. Daar heb je les voor en het resultaat zou moeten zijn dat je daar wel gewoon in de bak kunt rijden.

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-11 12:21

jojodenlai schreef:
@ barcelano ja vanavond was er wel instructie bij maar ik had voor de eerste keer les van haar en moest hem dus terugnemen in tempo en kleine ophoudingen maken met mijn handen. Na dat ik met hem had gegalopeerd en hem had laten door galoperen toen werd het een stukje beter. Moest wel lachen want hij wou dus echt niet galoperen op de volte en toen dacht hij geef ik wel ff een bokje. en dat is dus echt zoals hij normaal is want idd. hij wil nog wel eens lui zijn. goh je spreekt echt uit ervaring want het klinkt zo herkenbaar.

en qua lef heb je helemaal gelijk, je moet je verstand op nul hebben en niet nadenken over oh straks dit of straks dat want dan gaat het mis. Vandaag was dus voor mij ook wat moeilijker want ik had voor het eerst les van haar en dan wil je alles goed doen en dan loopt je paard echt te klote dus ging dat ook allemaal voor geen meter en met de galop had ik echt zoiets van en nu ben je voor mij....

daarom ga ik ook weer lessen bij de persoon waarbij ik altijd les. dan maar geregel om er te komen dat liever want bij haar voel ik me 100% op mijn gemak en dan kan ik hem ook veel beter aanpakken als dat nodig is.

Kijk super :D Dat is dus de juiste instelling naar een hengst toe.
Zo te horen heb je erg knap gereden :D
Mijn vorige arabische hengst flikte namelijk het geintje om te gaan rennen met zijn kop tussen zijn benen te gaan stuiteren in de bak.
Dit deed hij overgins ook weleens als er geen paarden waren.

En toen zei mijn instructeur dit, wat in het terug nemen kan je namelijk vaak juist spanning opbouwen en dan heb je een explosief.
Nou mijn hengst was naar een paar rondes extra beetje moe en toen hebben we nog even de oef gedaan die we wilden doen.

Na een paar keer was dit spellentje niet meer leuk en heeft hij het ook niet meer gedaan....

HorsesWoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-11 13:36

Hengst of geen hengst, hormonen of geen hormonen, je paard moet gewoon naar je luisteren.

Als mijn merrie hengstig is is ze echt een sletjuh, en wil ze het liefst naar alle ruintjes toe rennen
en haar kont er voor gooien, en dat vind ik gewoon niet goed, dus corrigeer ik haar,
dan is het over. Bij haar zijn het hormonen, bij hem ook, maar hormonen of niet, luisteren moet.

Dus gewoon consequenter zijn, alleen hou wel even in de gaten dat hij niet ontzettend gefrustreerd word.

jojodenlai

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-11 20:00

Heb van de week weer aardig wat met hem gereden en ging super, ook begonnen met grondwerk. Van het weekeind een buitenrit gemaakt met iemand die op haar merrie reed. Totaal geen last gehad. Vertrouwen weer helemaal terug.

jojodenlai

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-11 14:01

Vanavond weer les van mijn oude vertrouwde instructrice, heerlijk heb er nu al weer zin in.