Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

nijntjes schreef:als ze dit gedrag bij de vorige eigenaar niet vertoonde, vind ik het erg raar, het zal een reden hebben, paarden zijn over het algemeen gemoedelijk dieren. zou ze wat duidelijk willen maken ??
heb je hierover contact gehad met de vorige eigenaar ?? die kent de pony misschien langer/ beter ?? misschien dat ze advies hebben ?? heeft ze vriendjes bij jullie op stal ?? is ze daar sociaal mee ??
ze wil niet zonder ze, maar komt ze te dicht in de buurt... dus sosiaal............... barberousse schreef:Als ze dit gedrag bij de vorige eigenaar niet had, denk ik dat ze er achter is gekomen dat ze niet echt straf krijgt als ze jou probeert te bijten. Ik zou de volgende keer als ze je wil bijten, en je ziet het aankomen een tik op haar neus geven. Want als ze in een kudde paarden zou staan en ze bijt een paard dat boven haar in de rangorde staat krijgt ze ook een trap van dat paard. En die trap is veel harder dan de tik die jij op haar neus geeft. Ik denk dat ze zo wel op houdt met bijten.
Happie schreef:Ik zou dat bijten in elk geval niet afstraffen met een tik straks is ze ook nog kopschuw. Wat je wel kan doen is in elk geval niet uit je hand voeren. Verder als ze bijt gewoon even een paar seconde haar lip vast pakken. Dan heeft ze het zo afgeleerd. Die waze vlek op haar oog heb je daar wel eens naar laten kijken? Het kan niet zo zijn dat ze niet goed ziet bijvoorbeeld?

kirishu schreef:H_Nalanta schreef:Hoe reageer je als ze bijt en hoe reageert ze op jouw reactie?
ik verhefmijn stem een keer, en dan schrikt zij zich rot!
of, als ze me echt te dichtbij komt of naar me trapt dan trap ik terug, maar dit gebeurt amper! ik hou niet van al dat fisike gedoe...
mimeslosydy schreef:Mijn vorige pony heeft me een keer gebeten, daar kreeg ze gelijk een harde mep op d'r neus voor terug. Sindsdien is het nooit meer voorgekomen, opvoeding noem ik dat. En zo doe ik dat bij alle paarden waar ik mee omga. Dreigen/bijten/schoppen of ander gedrag waarmee ze zich in rang boven je proberen te plaatsen moet gelijk de kop in gedrukt worden. Als jij enkel je stem verheft, kan ze wel onderdanig kijken maar blijkbaar is ze toch niet genoeg onder de indruk van je anders zou ze het niet meer doen. Meestal hebben ze het gauw genoeg door en kunnen jullie weer supergezellig verder.
kirishu schreef:mimeslosydy schreef:
ja, dat zou je denken!! das het zelfde dat je als je tijdens het rijden het paard er een keer door heen hebt, en dat het dan de 2e keer makkelijker gaat. bij haar is het zo dat als je haar een keer door de hals rijd dat ze de volgend keer denkt: o, dus dat doe je... nou daar kom ik wel zoenzo weer onder uit!!!!!!!
ze respecteerd gewoon niet dat ik(of mijn moeder) de leiders zijn!!!!
dat is eigenlijk wat we moeten berijken, toch???
mimeslosydy schreef:Mijn vorige pony heeft me een keer gebeten, daar kreeg ze gelijk een harde mep op d'r neus voor terug. Sindsdien is het nooit meer voorgekomen, opvoeding noem ik dat. En zo doe ik dat bij alle paarden waar ik mee omga. Dreigen/bijten/schoppen of ander gedrag waarmee ze zich in rang boven je proberen te plaatsen moet gelijk de kop in gedrukt worden. Als jij enkel je stem verheft, kan ze wel onderdanig kijken maar blijkbaar is ze toch niet genoeg onder de indruk van je anders zou ze het niet meer doen. Meestal hebben ze het gauw genoeg door en kunnen jullie weer supergezellig verder.
Als jij het op het juiste moment doet begrijpt het paard het hééééél goed. Plus, als paarden hoofd aan hoofd staan en de een loopt te klieren en de ander wil 'm straffen gaat hij ook niet eerst naar voren lopen om 'm een trap te verkopen, paarden doen het linea recta dus hup, in het gezicht. 
Happie schreef:Als je het maar vaak genoeg blijft doen wordt je paard vanzelf kopschuw. Maar slaan schoppen als je paard daar niet van ondere de indruk is en jij het niet met de juiste lichaamshouding doet en op het juiste moment snap je paard er alsnog niks van.
H_Nalanta schreef:Happie schreef:Als je het maar vaak genoeg blijft doen wordt je paard vanzelf kopschuw. Maar slaan schoppen als je paard daar niet van ondere de indruk is en jij het niet met de juiste lichaamshouding doet en op het juiste moment snap je paard er alsnog niks van.
Het is ook niet de bedoeling dat je het constant doet. Maar als je paard bijt en jij geeft direct een tik hoef je dit hoogstens 3x te doen. Dan begrijpen ze het heel goed.
1997suus schreef:Dat valt reuze mee. Ik verzorgde een paard die nog steeds bijt en schraapt met der hoef. Zij is ondertussen wel kopschuw geworden en ik sla der nooit op der hoofd maar de andere verzorgster wel. Een trap onder der buik werkt bij haar het beste. Dat is het meest duidelijke voor een paard dan echt pijn doen.