continu bijten....

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

kirishu

continu bijten....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-11 08:45

hehe!!!

ik heb een pony en dat is echt de liefde van mijn leven, maar wel heb ik een probleem...
ze is altijd heel bijterig als ik in haar stal kom, haar borst borstel, haar buik borstel, voor haar hoofd langs loop of als je aan haar ooren komt.
ik heb haar nu bijna 10 maanden, en eerst was er niets aan de hand. toen echter beet ze mijn moeder een keer en krijg ze door dat ze zo de poppen wel aan heet dansen kon krijgen. wij(ik en mijn moeder) zijn daar toen iets terug houdender van geworden, iets wat wij dus echt niet hadden moeten doen. deze terug houdend heid is echter al wel weer weg, en uit de stal pakken gaat ook wel, maar als je alleen al voor haar deur stat doet ze net alsof je haar komt martelen! ze staat dan te stampen en te drijgen, maar als je dan naast haar hoofd staat met je hand over haar neus(zo als bij het hoofdstel om doen) is er niets meer aan de hand! dan moet ik voor haar langs om links van haar te staan, en bijt ze me bijna weer. daara lopen we naar buiten en gaat ze telkens staan te draaien op de poets plaats en moet ze van mij\ons dus ook telkens weer terug/om. dit gaat echter ook niet zonder mikken of maren.
we hebben haar al gewoon los staan met een hoofdstel om, dat doet ze beter dan aan de muur. het is ons nu ook al een keer gebeurt dat we haar aan het wassen waren, en dat ze opeens tijdens de 3e keer van haar achterbenen afspuiten ging stijgenren en toen de muur kapot trok en zo achteroover op haar kont viel. gulukkig geen letsel behalve 2 schaaf wondjes op haar knieën, maar dat had ook anders kunnen zijn...
ook alles al tussen 2 touven geprobeert, maar dan hangt ze zichzelf bijna letterlijk op aan haar nek!!!
als we eenmaal een tijdje bezig zijn met poetsen doet ze zo sloom dat je zou denken dat je er tegenaan kon duwen en dat ze omvalt. dit is echter ook niet alles want dan kom je een keer tegen haar buik aan en dan moet je vrezen voor je haar (uit eigen ervaring!!!!)

nog overige info:
pony naam: dorin
leeftijd:22(zo doet ze dus echt niet)
schofthoogte:1.48m
nivo: race:nl kampioen-dressuur:zlicht- springen 130cm.
voor de rest niets met haar lichaam aan de hand, wel een klijne wazige vlek op haar ogen zitten...

hopelijk kun je een beetje advies geven, want ik wil zo niet echt verder gaan voor de komende jaren!!!

groetjes!!!!

nijntjes

Re: continu bijten....

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-11 09:18

als ze dit gedrag bij de vorige eigenaar niet vertoonde, vind ik het erg raar, het zal een reden hebben, paarden zijn over het algemeen gemoedelijk dieren. zou ze wat duidelijk willen maken ??

heb je hierover contact gehad met de vorige eigenaar ?? die kent de pony misschien langer/ beter ?? misschien dat ze advies hebben ?? heeft ze vriendjes bij jullie op stal ?? is ze daar sociaal mee ??

bobgalop

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-11 09:43

Hoe reageer jij op dit gedrag? Je moet streng zijn en duidelijk maken dat dit niet mag! Dit moet je echt meteen afstraffen.

barberousse

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-11 13:58

Als ze dit gedrag bij de vorige eigenaar niet had, denk ik dat ze er achter is gekomen dat ze niet echt straf krijgt als ze jou probeert te bijten. Ik zou de volgende keer als ze je wil bijten, en je ziet het aankomen een tik op haar neus geven. Want als ze in een kudde paarden zou staan en ze bijt een paard dat boven haar in de rangorde staat krijgt ze ook een trap van dat paard. En die trap is veel harder dan de tik die jij op haar neus geeft. Ik denk dat ze zo wel op houdt met bijten.

kirishu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-11 17:05

nijntjes schreef:
als ze dit gedrag bij de vorige eigenaar niet vertoonde, vind ik het erg raar, het zal een reden hebben, paarden zijn over het algemeen gemoedelijk dieren. zou ze wat duidelijk willen maken ??

heb je hierover contact gehad met de vorige eigenaar ?? die kent de pony misschien langer/ beter ?? misschien dat ze advies hebben ?? heeft ze vriendjes bij jullie op stal ?? is ze daar sociaal mee ??

ik ken haar al 3.5 jaar voor ze van mij werd, en ze deed dit eerder niet in deze situaties, maar ze stond wel altijd met een andere merie in een stal. dat waren dikke maarjes en de ander was de oudste van alle paarden daar... ik weet dat paarden altijf een heilig respect hebben voor de oudste, en ze 'verdedigde' die pony dan ook maar al te graag als je met een halster aan kwam lopen. oplossing voor dat probleem: altijd op de wei!

ja, er zijn 2 andere paarden , maar ze is wel echt het onder deurtje hoor :o ze wil niet zonder ze, maar komt ze te dicht in de buurt... dus sosiaal...............

kirishu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-11 17:09

barberousse schreef:
Als ze dit gedrag bij de vorige eigenaar niet had, denk ik dat ze er achter is gekomen dat ze niet echt straf krijgt als ze jou probeert te bijten. Ik zou de volgende keer als ze je wil bijten, en je ziet het aankomen een tik op haar neus geven. Want als ze in een kudde paarden zou staan en ze bijt een paard dat boven haar in de rangorde staat krijgt ze ook een trap van dat paard. En die trap is veel harder dan de tik die jij op haar neus geeft. Ik denk dat ze zo wel op houdt met bijten.

het grote probleem is dat we al lang weten waneer ze hegt gaar doen, maar niet OF ze het gaat doen. soms wel soms noet. het lijkt me dat je haar dan ook voor goede momenten gaat staffe. dan ga je toch juist averechts??
bij haar mond kom ik eigenlijk liever niet in de buurt, maar een voordeel: als je eens heel streng een beetje stem verhef hebt, staat ze al bijna met haar staart tussen haar benen! ze is wel zo slim.

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-11 17:12

Hoe reageer je als ze bijt en hoe reageert ze op jouw reactie?

Happie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-11 19:09

Ik zou dat bijten in elk geval niet afstraffen met een tik straks is ze ook nog kopschuw. Wat je wel kan doen is in elk geval niet uit je hand voeren. Verder als ze bijt gewoon even een paar seconde haar lip vast pakken. Dan heeft ze het zo afgeleerd. Die waze vlek op haar oog heb je daar wel eens naar laten kijken? Het kan niet zo zijn dat ze niet goed ziet bijvoorbeeld?

kirishu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-11 07:07

H_Nalanta schreef:

ik verhefmijn stem een keer, en dan schrikt zij zich rot!
of, als ze me echt te dichtbij komt of naar me trapt dan trap ik terug, maar dit gebeurt amper! ik hou niet van al dat fisike gedoe...

kirishu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-11 07:10

Happie schreef:
Ik zou dat bijten in elk geval niet afstraffen met een tik straks is ze ook nog kopschuw. Wat je wel kan doen is in elk geval niet uit je hand voeren. Verder als ze bijt gewoon even een paar seconde haar lip vast pakken. Dan heeft ze het zo afgeleerd. Die waze vlek op haar oog heb je daar wel eens naar laten kijken? Het kan niet zo zijn dat ze niet goed ziet bijvoorbeeld?

idd! ik kan al bijna niet aan haar ooren komen.
dat uit de hand voeren heb ik ook al wel afgeleerd hoor. een keer gaf ik haar een snoepje en omdat ze maar niet meer kreeg beet ze maar in mijn hoofd!!!!!!

mijn rij instruktriese zegt dat het pas erg ik als die vlek groter word, maar met rijden schrikt ze nergens van, em loopt ze presies recht, en weet ze ook presiek waar een plasje licht waar ze niet in wil staan. ik denk dus ook niet dat het echt slecht is met haar zicht.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-11 11:24

kirishu schreef:
H_Nalanta schreef:

of, als ze me echt te dichtbij komt of naar me trapt dan trap ik terug, maar dit gebeurt amper! ik hou niet van al dat fisike gedoe...

Ok, ik denk dat we hier de oorzaak van het probleem te pakken hebben.
Als je paard iets doet wat jij niet goed vindt, of wat gevaarlijk kan gaan worden, dan moet je ingrijpen in een intensiteit die aankomt. Als dat die trap of die klap is, dan moet je die geven en ook zo geven dat het paard er van onder de indruk is. Al moet je haar het gevoel geven dat je haar levend vilt, dan moet je dat doen, kunnen doen en durven doen.

Elke correctie waar een paard niet van onder de indruk is, is een correctie die je niet had hoeven geven. Het stompt een paard af.
Alleen schreeuwen gaat niet helpen. Je paard schrikt omdat hij in het verleden heeft geleerd: schreeuw en vervolgens komt correctie, lichamelijk wel te verstaan.
Nu gaat je paard leren: schreeuw, en er komt niets.

Mijn advies is: ga grondwerk doen om de verhoudingen recht te zetten, ga niet met voedselbeloningen werken, en als je moet corrigeren, doe dat dan, desnoods fysiek.

kirishu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-11 18:18

Ok, ik denk dat we hier de oorzaak van het probleem te pakken hebben.
Als je paard iets doet wat jij niet goed vindt, of wat gevaarlijk kan gaan worden, dan moet je ingrijpen in een intensiteit die aankomt. Als dat die trap of die klap is, dan moet je die geven en ook zo geven dat het paard er van onder de indruk is. Al moet je haar het gevoel geven dat je haar levend vilt, dan moet je dat doen, kunnen doen en durven doen.

Elke correctie waar een paard niet van onder de indruk is, is een correctie die je niet had hoeven geven. Het stompt een paard af.
Alleen schreeuwen gaat niet helpen. Je paard schrikt omdat hij in het verleden heeft geleerd: schreeuw en vervolgens komt correctie, lichamelijk wel te verstaan.
Nu gaat je paard leren: schreeuw, en er komt niets.

Mijn advies is: ga grondwerk doen om de verhoudingen recht te zetten, ga niet met voedselbeloningen werken, en als je moet corrigeren, doe dat dan, desnoods fysiek.

tnx voor de tip!
alleen dan een vraagje... wat voor een grond werk presies??? en dan ook graag hoe ik haar dat dan moet leren en zelf moet doen.
ik heb namelijk geen idee hoe ik dat moet doen. ik kan prima longeren en ben bezik met de dubbele longe. als we geredem hebben en ik laat mijn pony zonder iets los in de bak, dan olgt ze me de hele bakdoor. dat betekend toch dat ze me vertrouwd?

alzovast iedeeen bedankt!!!!!

mimeslosydy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-11 18:24

Mijn vorige pony heeft me een keer gebeten, daar kreeg ze gelijk een harde mep op d'r neus voor terug. Sindsdien is het nooit meer voorgekomen, opvoeding noem ik dat. En zo doe ik dat bij alle paarden waar ik mee omga. Dreigen/bijten/schoppen of ander gedrag waarmee ze zich in rang boven je proberen te plaatsen moet gelijk de kop in gedrukt worden. Als jij enkel je stem verheft, kan ze wel onderdanig kijken maar blijkbaar is ze toch niet genoeg onder de indruk van je anders zou ze het niet meer doen. Meestal hebben ze het gauw genoeg door en kunnen jullie weer supergezellig verder.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-11 18:30

Haal er iemand bij die hier ervaring mee heeft en jou duidelijk voor kan doen wat je wel en niet moet doen.

kirishu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-11 18:15

mimeslosydy schreef:
Mijn vorige pony heeft me een keer gebeten, daar kreeg ze gelijk een harde mep op d'r neus voor terug. Sindsdien is het nooit meer voorgekomen, opvoeding noem ik dat. En zo doe ik dat bij alle paarden waar ik mee omga. Dreigen/bijten/schoppen of ander gedrag waarmee ze zich in rang boven je proberen te plaatsen moet gelijk de kop in gedrukt worden. Als jij enkel je stem verheft, kan ze wel onderdanig kijken maar blijkbaar is ze toch niet genoeg onder de indruk van je anders zou ze het niet meer doen. Meestal hebben ze het gauw genoeg door en kunnen jullie weer supergezellig verder.

ja, dat zou je denken!! das het zelfde dat je als je tijdens het rijden het paard er een keer door heen hebt, en dat het dan de 2e keer makkelijker gaat. bij haar is het zo dat als je haar een keer door de hals rijd dat ze de volgend keer denkt: o, dus dat doe je... nou daar kom ik wel zoenzo weer onder uit!!!!!!!
ze respecteerd gewoon niet dat ik(of mijn moeder) de leiders zijn!!!!
dat is eigenlijk wat we moeten berijken, toch???

Happie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-11 19:16

Betreft het grondwerken hier zijn een hoop goede boeken over te vinden. Verder zou ik aanraden om les te nemen in het grondwerken denk dat het erg lastig is om zomaar zelf een begin te maken met een paard dat niet geheel stabiel is. Met een paar lessen kan je al een aantal goede oefeningen mee krijgen om te gaan doen. Slaan is in mijn idee niet de goede manier kan wel effect hebben maar dan moet ook je eigen houding goed zijn en het moment. Zoals ik al eerder aangaf mocht ze een poging doen om te bijten pak je haar lip vast en draai je een klein stukje paar seconde maar dat is genoeg. Over het algemeen vinden paarden dat niet leuk.

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-11 16:27

kirishu schreef:
mimeslosydy schreef:

ja, dat zou je denken!! das het zelfde dat je als je tijdens het rijden het paard er een keer door heen hebt, en dat het dan de 2e keer makkelijker gaat. bij haar is het zo dat als je haar een keer door de hals rijd dat ze de volgend keer denkt: o, dus dat doe je... nou daar kom ik wel zoenzo weer onder uit!!!!!!!
ze respecteerd gewoon niet dat ik(of mijn moeder) de leiders zijn!!!!
dat is eigenlijk wat we moeten berijken, toch???

Hier moet je dus consequent blijven. Het gaat waarschijnlijk al langer zo dus je paard probeert vaker om 'er onder uit' te komen. Als jij bij de 2e poging van haar toch haar zin geeft omdat je denkt dat het toch niet werkt, houd je dit probleem. Jij moet net zo lang doorgaan tot ZIJ opgeeft, niet jij. Verder raad ik je aan om eens informatie op te zoeken over hoe jouw lichaamstaal op een paard overkomt, gedrag van paarden, etc.

PanamaD

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-11 20:06

mimeslosydy schreef:

Is je paard nu niet kopschuw? Als je op een paard zijn hoofd slaat kunnen ze kopschuw worden. En ze snappen ze het ook minder goed. Zoals TS zegt, kan je beter een schop onder hun buik geven. Dat is tevens paarden taal. Als een paard een ander paard bijt slaat het andere paard ook terug. Slaan is geen optie. In jou geval was het misschien speels heid.

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-11 20:39

Een paard wordt echt niet kopschuw hoor. ;) Als jij het op het juiste moment doet begrijpt het paard het hééééél goed. Plus, als paarden hoofd aan hoofd staan en de een loopt te klieren en de ander wil 'm straffen gaat hij ook niet eerst naar voren lopen om 'm een trap te verkopen, paarden doen het linea recta dus hup, in het gezicht.

Happie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-11 22:38

Als je het maar vaak genoeg blijft doen wordt je paard vanzelf kopschuw. Maar slaan schoppen als je paard daar niet van ondere de indruk is en jij het niet met de juiste lichaamshouding doet en op het juiste moment snap je paard er alsnog niks van.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-11 23:51

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-11 07:23

Happie schreef:
Als je het maar vaak genoeg blijft doen wordt je paard vanzelf kopschuw. Maar slaan schoppen als je paard daar niet van ondere de indruk is en jij het niet met de juiste lichaamshouding doet en op het juiste moment snap je paard er alsnog niks van.

Het is ook niet de bedoeling dat je het constant doet. Maar als je paard bijt en jij geeft direct een tik hoef je dit hoogstens 3x te doen. Dan begrijpen ze het heel goed.

PanamaD

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-11 09:00

H_Nalanta schreef:
Happie schreef:

Het is ook niet de bedoeling dat je het constant doet. Maar als je paard bijt en jij geeft direct een tik hoef je dit hoogstens 3x te doen. Dan begrijpen ze het heel goed.

Dat valt reuze mee. Ik verzorgde een paard die nog steeds bijt en schraapt met der hoef. Zij is ondertussen wel kopschuw geworden en ik sla der nooit op der hoofd maar de andere verzorgster wel. Een trap onder der buik werkt bij haar het beste. Dat is het meest duidelijke voor een paard dan echt pijn doen.

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-11 09:05

Kan je niet de oude eigenaar eens vragen je te helpen? Heb toch een beetje het idee dat de pony jullie aan het africhten is.

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-11 09:52

1997suus schreef:
Dat valt reuze mee. Ik verzorgde een paard die nog steeds bijt en schraapt met der hoef. Zij is ondertussen wel kopschuw geworden en ik sla der nooit op der hoofd maar de andere verzorgster wel. Een trap onder der buik werkt bij haar het beste. Dat is het meest duidelijke voor een paard dan echt pijn doen.

Alsof een schop in de buik geen pijn doet. Whoehahaha! _O-
Nogmaals, op het juiste moment is er niets aan de hand en wordt een paard geen kopschuw, dat is gewoon onzin.
Als je verzorgpaard het nu nog steeds heb je het dus niet goed gedaan.