Hengst bijt zichzelf in de flanken, waarom?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

JoCo

Hengst bijt zichzelf in de flanken, waarom?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-11 22:08

Hallo,

Wij hebben een 2-tal weken geleden een hengst gekocht van 8 jaar oud. Het is een superlief dier, echt een gouden karakter, totaal niets op aan te merken.

Bij zijn vorige eigenaresse is hij altijd goed verzorgd geweest, ging dagelijks naar buiten, kreeg veel aandacht...
Een paar jaar geleden heb ik dit paard nog gezien bij een handelaar, en daar kwam hij niet dagelijks buiten (soms maar paar keer uurtje per week) en stond in een binnenstal. Hij is erg gericht op zijn voer, en ik zag hem daar wel eens zichzelf in de flanken bijten.
Ik dacht toen dat dat door de stress kwam, in combinatie met het "ik wil mijn voer hebben".

Hier bij ons gaat hij dagelijks de weide op, is supervriendelijk en rustig, komt zo naar je toe, heeft geen hengstenmanieren, echt een heel leuk paardje.
Hij is wel nog altijd heel erg gericht op zijn eten, kijkt dan ook erg boos maar zal je niets doen. Eénmaal hij zijn eten heeft, knabbelt hij ook rustig en slokt niet alles naar binnen.

Wat ik echter niet kan verklaren is dat hij zichzelf nog steeds af en toe in zijn flanken bijt, daarbij boos kijkt en naar achteren trapt (een gat in de lucht zeg maar). Hij doet dit vooral als hij aan het eten is, én, als ... het regent! Daar vindt hij namelijk niets aan, gaat dan heel zielig doen en wil naar binnen. Dan kijkt hij ook boos, bijt zichzelf en trapt weer zo naar achter.

Hij bijt niet hard hoor, enfin, toch niet dat hij zichzelf verwondt of haar uittrekt, maar het is gewoon zo een gek zicht... het lijkt wel al zit er op zijn flank een vlieg die hem steekt, en hij die boos weg wil jagen...
Het bijten is trouwens maar enkele keren, niet dat hij het minutenlang doet of zo...

Kan iemand dit gedrag verklaren?

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-11 22:12

Ik kamp momenteel met een soortgelijk probleem met mijn merrie.Bij haar was het een hormonaal probleem waarvoor zij nu behandeld word.(in mijn berichten vind je het topic ;-) )

Mijn ruin (laat gecastreerd) heeft dit ook enkele keren gedaan,bij hem was het stress.Echter hij beet zich in de borst.

Fien1

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-11 22:13

Zo'n zelfde 'case' heeft eens in Bit gestaan, en Machteld van Dierendonck (hoop dat ik het goed spel)
gaf als antwoord dat het frustratie was..En het kan een gewoonte geworden zijn; dus ooit begonnen bij grote frustraties maar later op te roepen bij elk vervelend moment.

Maar ja, hoe leer je het weer af he?
(Misschien eens op de Bit homepage kijken of deze vraag nog in de vraagbaakrubriek staat?)

JoCo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-11 22:15

timokyana schreef:
Ik kamp momenteel met een soortgelijk probleem met mijn merrie.Bij haar was het een hormonaal probleem waarvoor zij nu behandeld word.

Mijn ruin (laat gecastreerd) heeft dit ook enkele keren gedaan,bij hem was het stress.

Nu ik denk ook dat het stress is hoor, wij laten hem zo rustig mogelijk wennen. Wat knuffelen, lekker op wei, 's nachts op stal,
ponyvriendje ernaast... het gekke is dat hij voor de rest heel rustig is (of lijkt althans). Hij heeft thans in zijn leven al vele shows
gedaan (het is een arabier) en is niet snel onder de indruk van iets (vb: boer hierlangs maakt nogal eens lawaai met zijn landbouwmachines, daar kijkt hij niet eens naar).
Maar misschien toch zijn manier om stoom af te laten betreffende nieuwe omgeving, baasje?

JoCo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-11 22:17

Fien1 schreef:
Zo'n zelfde 'case' heeft eens in Bit gestaan, en Machteld van Dierendonck (hoop dat ik het goed spel)
gaf als antwoord dat het frustratie was..En het kan een gewoonte geworden zijn; dus ooit begonnen bij grote frustraties maar later op te roepen bij elk vervelend moment.

Maar ja, hoe leer je het weer af he?
(Misschien eens op de Bit homepage kijken of deze vraag nog in de vraagbaakrubriek staat?)

bwa zolang hij zichzelf niet verwondt, is het natuurlijk niet zo erg. Het is inderdaad frustratie/stress. Hij reageert heftig op voer, en toen hij dus die paar jaar geleden in een "doodsaaie omgeving" (binnenstal, niets te zien, niet buiten kunnen), deed hij het veel erger. Ik denk ook dat het een manier is om zich af te reageren, maar ik had het voorheen nog nooit gezien, en ja ik vind het wel heel zielig als hij zichzelf zo staat te bijten...

JoCo

Re: Hengst bijt zichzelf in de flanken, waarom?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-11 22:33

Nog even bij vermelden: het gaat hier om een volbloed arabier. Hij lijkt op het eerste zicht echter helemaal geen stresserig type te zijn...

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-11 22:43

Lijkt aan de buitenkant ;) hoogstwaarschijnlijk een binnenvetter, is mijn merrie ook.

JoCo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-11 22:50

timokyana schreef:
Lijkt aan de buitenkant ;) hoogstwaarschijnlijk een binnenvetter, is mijn merrie ook.

Euhm, wat is dat voor een beest :o ?

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-11 22:58

Hihi euhm opkropper zeg maar.

Inoterry

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-11 11:18

Mijn paard heeft, bij de vorige eigenaar, ook een lange periode op stal gestaan. Ik heb zijn stalgedrag daar niet goed bekeken, dus ik heb het hem daar niet zien doen. Nu vond hij ons voor zijn boxdeur ook veel te interessant, dus hij zal het ook wel niet hebben gedaan vanwege het feit dat wij daar stonden. Het viel mij al wel snel na aankoop op dat als hij ergens gefrustreerd over raakt, hij zichzelf heel hard in zijn benen bijt. Sinds anderhalve maand staat hij op een nieuwe stal, en daar heb ik het hem nog niet zien doen.
Mijn paard is, op het eerste gezicht, ook geen stresserig paard, maar ik heb van het begin af aan wel het idee dat hij toch wel zijn emoties opkropt, binnenvetter dus :) .

dianaw33

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-11 12:39

Dit heet automutulatie, en wordt veroorzaakt door frustratie. Je ziet het vaak bij hengsten die wel willen maar niet mogen dekken. De Machteld van Dierendonck-casus ken ik, ik heb bij haar gestudeerd, de enige echte oplossing hiervoor is het regime totaal omgooien. De Machteld-hengst is destijds gewoon in een kudde merries gegooid waar hij kon dekken, toen was het gedrag weg. Helaas komt het vaak weer terug als ze niet meer kunnen dekken, als een soort van stereotiep gedrag. Veel ruwvoer, lekker buiten in de wei, en gezelschap van andere paarden is het enige wat je kunt doen om zn gedachten op andere zaken dan zn eigen lijf te krijgen.

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-11 13:32

ik heb ook gereageerd in het topic van TIMOKYANA,lees daar eens verder. En in het kort:
Eric Laarakkers ( holistisch DA) heeft bij de hengst die ik ken het probleem opgelost. Bleek combinatie van ontstoken zaadbal, ingewanden niet lekker en frustratie te zijn.
En voor iemand roept : castreren!! Dat is niet de oplossing !!!! We hebben de hengst chemisch laten castreren en hij is project in Utrecht geweest, maar dat hielp niets.
Meer info: pb me maar

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-11 13:41

Inderdaad automutilatie. Ik heb een hengst verzorgd die dit ook deed. Hij beet tot bloedens toe zijn eigen flanken en borst open. Helaas heb ik de dierenarts en eigenaar hier nooit van kunnen overtuigen. Dus werd hij gewassen met iets tegen mijt :+ . Hij stond toen al hele dagen buiten en uiteindelijk ook met een kudde merries maar het is nooit helemaal over gegaan. Dit was trouwens wel een heftig haantje en altijd duidelijk aanwezig alszijnde 'gevaarlijke' hengst.

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-11 18:09

Rare vraag maar controleer jij wel eens zijn ballen.
Zijn ze extreem vergoot en heel erg warm?

Ik heb wel eens een hengst met balzak breuk gezien en dat doet verschrikkelijk zeer...

Dus het kan inderdaad ook medische zijn....

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-11 19:28

Juliette86 schreef:
Inderdaad automutilatie. Ik heb een hengst verzorgd die dit ook deed. Hij beet tot bloedens toe zijn eigen flanken en borst open. Helaas heb ik de dierenarts en eigenaar hier nooit van kunnen overtuigen. Dus werd hij gewassen met iets tegen mijt :+ . Hij stond toen al hele dagen buiten en uiteindelijk ook met een kudde merries maar het is nooit helemaal over gegaan. Dit was trouwens wel een heftig haantje en altijd duidelijk aanwezig alszijnde 'gevaarlijke' hengst.

Mijn dierenarts schreef dus prednison voor :+ wat ik uiteraard niet heb gegeven.jammer dat ze je niet geloofden..

JoCo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-11 21:17

Bedankt allemaal voor jullie reacties, en ik versta het woord 'binnenvetter' nu ook ;-)! Zoals eerder gezegd, we hebben de hengst pas, dus ik ga hem een tijdje goed in de gaten houden. Gelukkig verwondt hij zichzelf niet, en ik probeer hem zo veel mogelijk bezig te houden door vriendjes, ruwvoer en op wei te staan. Ik heb niet zo de indruk dat hij persé wil dekken, hij staat kort bij de merries dat wel, en laat zich af en toe eens horen en zien, maar verder doet hij zijn eigen ding (grazen). Zou hem ook absoluut niet willen castreren, het is een heel welopgevoed en handelbaar paard gelukkig...

chexgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 21:24

ik heb dit ook wel eens bij een hengst gezien, alleen die kreeg na verloop van tijd wel een hele bal op zijn bil van het bijten.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 21:46

Mijn merrie bijt zichzelf in de schouder als ze erg veel stress of spanning heeft, in ontspannen situaties heb ik het haar nog nooit zien doen, bij haar heeft het echt met een stress/spanningsprikkel te maken...

JoCo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-11 22:26

Ik zie de hengst hier het vooral 's morgens doen. 's Nachts staat hij in de binnenstal en krijgt om 24u zijn laatste hooihoop. Tegen de ochtend wil meneer graag naar buiten en dan doet hij het meer.
In het begin deed hij het ook op wei als het regende, dat vond hij vreselijk. Ondertussen heeft hij wel geleerd dat hij van wat water niet wegsmelt ;-)

ikkeniet

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-11 22:29

Ik heb het gezien op een stal waar een aantal hengsten stonden.
Op een gegeven moment moesten ze verhuisd worden naar een nieuwe locatie.
Veel daarvan raakten over hun toeren en toen daarbij 1 hengst ook niet meer mocht dekken
van de eigenaar, ging die helemaal over de kook heen.
En beet zichzelf helemaal stuk.
Alle hengsten deden het een tijdje totdat ze gewend waren op hun nieuwe stal.