ik wil mij paard niet kwijt!!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

staeltje

ik wil mij paard niet kwijt!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-11 20:40

hallo iedereen,
kheb namelijk een vraagje over het vertrouwen het accepteren van mijn paard!
het zit dus zo kheb hara ng niet zo lang en heb er nog niemand anders laten op rijden sinds ze bij ons staat buiten woensdag was de eerste keer dat ze met iemand anders reed dan mij.
kheb nu een probleem vandaag is de dierenarts gekomen voor een gewonen controle maar de dierenarts kon haar gewoon niet aanraken of ze werd boos en begon met haar poot te stampen nu als ik in de weide ga en wil haar borstelen legt ze ook haar oren plat als ik in de weide ga om gewoon haar te komen strelen over haar buik doet ze helemaal niets als ik dit dan weer doen met een borstel over haar buik word ze weer boos! ik wil namelijk weten hoe dat ik kan te weten komen of mijn paard mij accepteert?
ik moet wel zeggen als ze tekort gebonden graakt slaat ze in paniek en trekt ze gewoon het halstertouw door dus nu binden we haar nietv meer vast maar geef mij gewoon wat tips want ik wil echt weten of zij mij accepteert?

grtn staeltje

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-11 20:45

Je hebt je paardje nog maar net zeg je. Dus ze heeft nog niet geleerd om je als leider te accepteren. Dat moet groeien, daar moet je tijd aan besteden. Dat kun je doen door veel tijd met haar door te brengen, maar ook bijv. via grondwerk.

Een paard dat je zover heeft gekregen door paniekreacties helemaal niet meer vastgebonden te worden, heeft dat gevecht iig gewonnen. Ik zou daar wat aandacht aan besteden.

Ook stampen als je met haar bezig bent (en is het echt stampen of is ze vliegen aan het verjagen?) is een tegen van gebrek aan respect.

Mocht je een tip hebben hoe je je paard wel veilig vast kunt binden, zijn er twee oplossingen te koop: de safety clip en de Aussie Tie Ring. Daar kun je de weerstand zo van instellen dat het paard weg kan als hij echt ongecontroleerd gaat trekken. Want daar zijn paarden het meest bang voor: om vast te zitten en niet weg te kunnen.

Hier twee filmpjes over de tie ring:

Cassidy schreef:
Hier een filmpje over de safe clip en de blocker/aussie tie ring.

Bij mij op stal hebben we de Aussie Tie ring, werkt heel goed.

http://www.youtube.com/watch?v=JMnPufIytiY

En de Aussie Tie ring

http://www.youtube.com/watch?v=evul8o7AHyE

Je hebt je paardje nog maar net, verwacht geen wonderen. Maar ga grondwerk doen. Verdiep je eens in Parelli?
En waar staat je paardje? Kun je hulp krijgen bij de dagelijkse omgang ermee?

staeltje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-11 20:49

oke mercie maar naar mij stampt ze niet enkel haar oren plat leggen en om kijken als ik haar borstel anders doet ze dat niet ze stampte enkel naar de deiren arts het schijnt dus dat dit komt doordat ze dei medicijnen ruiken?? het rijden gaat perfect heb ook als eens een trukje gehoord om te weten of ze je accepteer ze zeiden dat je haar moest longeren heb ik gedaan en op eens wou ze niet meer gn draven tijdens het longeren kheb haar losgemaakt en ben beetje verder gaans taan toen kijk ze naar me en ze kwam naar mij toe is dit dan een goed teken??
Cassidy schreef:
Je hebt je paardje nog maar net zeg je. Dus ze heeft nog niet geleerd om je als leider te accepteren. Dat moet groeien, daar moet je tijd aan besteden. Dat kun je doen door veel tijd met haar door te brengen, maar ook bijv. via grondwerk.

Een paard dat je zover heeft gekregen door paniekreacties helemaal niet meer vastgebonden te worden, heeft dat gevecht iig gewonnen. Ik zou daar wat aandacht aan besteden.

Ook stampen als je met haar bezig bent (en is het echt stampen of is ze vliegen aan het verjagen?) is een tegen van gebrek aan respect.

Mocht je een tip hebben hoe je je paard wel veilig vast kunt binden, zijn er twee oplossingen te koop: de safety clip en de Aussie Tie Ring. Daar kun je de weerstand zo van instellen dat het paard weg kan als hij echt ongecontroleerd gaat trekken. Want daar zijn paarden het meest bang voor: om vast te zitten en niet weg te kunnen.

Je hebt je paardje nog maar net, verwacht geen wonderen. Maar ga grondwerk doen. Verdiep je eens in Parelli?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-11 20:52

Dat ze naar je toekwam is een goed teken.

Maar onthoud dit: vriendjes worden, en op gelijk niveau met een paard staan werkt niet.
Jij bent de baas, en als jij dat niet voor hem kunt zijn, zal hij het zelf overnemen. En dat kan heel vervelend worden, en gevaarlijk zijn.
Dat betekent niet dat je moet slaan en schoppen of heel gemeen moet zijn, maar je moet wel streng zijn.
En hoe strenger jij bent, hoe meer ze vertrouwen in je gaat krijgen als leider.

Als je op de buik kunt aanraken met de hand, maar niet met de borstel, dan dien je daar aandacht aan te besteden.
Als je nu je zachtjes naar de plek toetast waar ze protest geeft, en iedere keer teruggaat naar een plek waar ze het wel accepteert, daar even gaat poetsen en dan weer teruggaat naar de plek waar je reactie kreeg, dan zul je zien dat je stukje bij beetje steeds verder kunt komen. Tot ze helemaal niet lelijk meer kijkt.

Heb je hulp? Waar staat je paard? Zijn er mensen in de omgeving die verstand hebben van paarden die je dingen voor kunnen doen en uit kunnen leggen?

Nog een tip voor je: verdiep je eens in Parelli.
Hij heeft een boek geschreven dat heet Natural -Horse-Man-Ship, is via bol.com te krijgen en in het Nederlands vertaalt.
Parelli heeft ook een website: www.parelli.nl daar staan ook filmpjes op.
En een Youtubekanaal met de naam Parellitube, waar je heel veel leuke filmpjes kunt vinden wat je met die methode allemaal kunt bereiken.

staeltje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-11 20:58

oke ben al blij maar ik mag overal aankomen met mijn hand niet met de borstel eum ze staat bij mij thuis kna haar altijd zien maar moet zelf ook veel leren wnat ga nog naar school kheb een privéleraar die veel kent van paarden maar tijdens het rijden ben ik erg streng niet dat ik haar sla totaal nee kbedoel gewoon dat ik er goed mee overweg kan ze gaat niet zomaar galoperen bij mij wanneer ze dat maar wil ( ze is namelijk heel erg dressurlijk opgeleid ze kan vanzelf apuyeren enzo..) mijn vriendin die met manege paarden rijd heeft er woensdag nog op gereden en duchesse deet maar wat ze wou ze ging gewoon galoperen bij mij doet ze dit niet of ik reageer er juist op ja soit dus van dat borstelen :p voor dat mijn vriendin op haar heeft gereden deed ze niets kon ik haar gewoon in het wilde weg borstelen en nu?? komt dit door dat ze niet kan verdragen dat er verschillende ruiters op haar rijden en die niet met haar overweg kunnen? sorry hoor! (:
Cassidy schreef:
Dat ze naar je toekwam is een goed teken.

Maar onthoud dit: vriendjes worden, en op gelijk niveau met een paard staan werkt niet.
Jij bent de baas, en als jij dat niet voor hem kunt zijn, zal hij het zelf overnemen. En dat kan heel vervelend worden, en gevaarlijk zijn.
Dat betekend niet dat je moet slaan en schoppen of heel gemeen moet zijn, maar je moet wel streng zijn.
En hoe strenger jij bent, hoe meer ze vertrouwen in je gaat krijgen als leider.

Als je op de buik kunt aanraken met de hand, maar niet met de borstel, dan dien je daar aandacht aan te besteden.
Als je nu je zachtjes naar de plek toetast waar ze protest geeft, en iedere keer teruggaat naar een plek waar ze het wel accepteert, daar even gaat poetsen en dan weer teruggaat naar de plek waar je reactie kreeg, dan zul je zien dat je stukje bij beetje steeds verder kunt komen. Tot ze helemaal niet lelijk meer kijkt.

Heb je hulp? Waar staat je paard? Zijn er mensen in de omgeving die verstand hebben van paarden die je dingen voor kunnen doen en uit kunnen leggen?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-11 21:00

Nee hoor, daar hebben weinig paarden last van. Ze merkt alleen dat je onzeker bent. En daar maakt ze misbruik van. En Parelli gaat je helpen die onzekerheid vanaf de grond, en later ook in het zadel weg te halen...
Laatst bijgewerkt door Cassidy op 03-09-11 21:04, in het totaal 1 keer bewerkt

staeltje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-11 21:03

het probleem is ook als ik met de borstel naar haar buik ga dan stapt ze gewoon achteruit en lukt het gewoon niet als ze dan weer gaat grazen en ze stopt weer en ik ben bezig met haar te borstelen dan word ze weer boos en ze zou wel eens durven haar lippen omhoog trekken :o
Cassidy schreef:
Nee hoor, daar hebben weinig paarden last van. Ze merkt alleen dat je onzeker bent. En Parelli gaat je helpen die onzekerheid vanaf de grond, en later ook in het zadel weg te halen...

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-11 21:06

Tja...ze heeft je gewoon gigantisch in haar zak zitten.
Eerst flippen als ze vast wordt gezet, en dan lekker weglopen als ze ergens geen zin in heeft.
En lelijk kijken als je blijft komen.
Als je hier niet snel begeleiding bijhaalt, dan gaat het van kwaad tot erger.
Kun je haar niet tijdelijk even bij een manege neerzetten waar ze jou kunnen helpen om met de pony om te gaan?
Het is niet alleen het rijden, maar de verzorging is ook heel erg belangrijk, en kan gevaarlijk worden als de pony jouw niet als leider accepteerd.

staeltje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-11 21:08

het ligt echt enkel aan het borstelen!
Cassidy schreef:
Eerst flippen als ze vast wordt gezet, en dan lekker weglopen als ze ergens geen zin in heeft.
Kun je haar niet tijdelijk even bij een manege neerzetten waar ze jou kunnen helpen om met de pony om te gaan?
Het is niet alleen het rijden, maar de verzorging is ook heel erg belangrijk, en kan gevaarlijk worden als de pony jouw niet als leider accepteerd.

staeltje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-11 21:10

heb nog een idee :p helpt het bv. ook als mij papa haar vasthoud ion de weide en ik haar dan terwijl borstel zou dit niet beter gaan?
staeltje schreef:
het ligt echt enkel aan het borstelen!
Cassidy schreef:

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-11 21:11

Als jij je vader zo gek krijgt dat hij als paal gaat fungeren als jij je pony gaat poetsen, waarom niet.
Ik denk alleen niet dat hij dat voor de rest van zijn leven wil gaan doen, en het lost het probleem niet op.
Het is namelijk niet alleen het borstelen.
Het is ook het niet vast willen staan.
En gaandeweg gaan er meer problemen komen.
Dit zijn symptomen, en die moet je serieus nemen.

staeltje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-11 21:13

nja dat is waar wat raar dat dit nu in die 2 dagen op eens zo is versta me er echt niet aan :(
Cassidy schreef:
Als jij je vader zo gek krijgt dat hij als paal gaat fungeren als jij je pony gaat poetsen, waarom niet.
Ik denk alleen niet dat hij dat voor de rest van zijn leven wil gaan doen, en het lost het probleem niet op.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-11 21:15

En als je dit niet goed aanpakt, komen er steeds meer problemen. Dan wil ze ineens haar box niet meer in (of uit) of de trailer niet meer op, verzin het maar.

ALs jij geen leider kunt zijn voor je paard, gaat ze het zelf invullen.
Dit is mijn laatste reactie in dit topic, ik heb je voldoende advies gegeven, en ik moet nu weg.
Succes ermee.

staeltje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-11 21:16

het zal moeten lukken rijden lukt perfect aan raken lukt perfect manen kammen lukt perfect hoeven krappen alles perfect buiten dat borstelen ik ben al redelmijk gevoelig en heb het altijd moeilijk om mijn paarden los te laten (:
Cassidy schreef:
En als je dit niet goed aanpakt, komen er steeds meer problemen. Dan wil ze ineens haar box niet meer in (of uit) of de trailer niet meer op, verzin het maar.

Dit is mijn laatste reactie in dit topic, ik heb je voldoende advies gegeven, en ik moet nu weg.
Succes ermee.

staeltje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-11 21:17

sorry voor jou lastig te vallen :s
staeltje schreef:
het zal moeten lukken rijden lukt perfect aan raken lukt perfect manen kammen lukt perfect hoeven krappen alles perfect buiten dat borstelen ik ben al redelmijk gevoelig en heb het altijd moeilijk om mijn paarden los te laten (:
Cassidy schreef:

Succes ermee.

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-11 21:20

Waarom wil je überhaupt een paard borstelen als het los in de weide staat? Zet haar gewoon ergens neer, al dan niet vast, en poets haar daar op die vaste plek. (poetsplaats, of voor haar stal of ergens buiten bv). Het is voor paarden lastig te begrijpen dat ze de hele dag mogen doen waar ze zin in hebben in 'hun' weitje, en dan ineens stil moeten blijven staan als jij met een borstel aankomt. Simpele oplossing is gewoon een vaste plaats nemen waar je haar neerzet (liefst niet op het gras) en je paard leren dat daar staan = stilstaan en op de baas letten.

Verder wil ik je ook aanraden begeleiding te zoeken, als je het al erg vind als je paard zijn lip omhoog trekt wil ik niet weten wat er gebeurt als hij eens echt zou dreigen...

staeltje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-11 21:23

nja mss was dit gn goed idee om haar in de weide te borstelen kzal haar dan gwn in e kleien slag zetten ofzo zal morgen proberen alvast bedankt voor het geduld en khoop dat echt alles goed komt want is echt zalig om met haar te rijden en als ze lmief is haar te ev rzorgen ze is lief om mee om te gaan buiten dit weide probleem dan :p x
_Esther_87_ schreef:
Waarom wil je überhaupt een paard borstelen als het los in de weide staat? Zet haar gewoon ergens neer, al dan niet vast, en poets haar daar op die vaste plek. (poetsplaats, of voor haar stal of ergens buiten bv). Het is voor paarden lastig te begrijpen dat ze de hele dag mogen doen waar ze zin in hebben in 'hun' weitje, en dan ineens stil moeten blijven staan als jij met een borstel aankomt. Simpele oplossing is gewoon een vaste plaats nemen waar je haar neerzet (liefst niet op het gras) en je paard leren dat daar staan = stilstaan en op de baas letten.

Verder wil ik je ook aanraden begeleiding te zoeken, als je het al erg vind als je paard zijn lip omhoog trekt wil ik niet weten wat er gebeurt als hij eens echt zou dreigen...

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-11 21:29

Oja, en gewoon geduld hebben hoor. Ik ben een tijd geleden met mijn paarden verhuisd (twee paarden die elkaar al kenden, en ze kenden mij dus ook) en de ene is drie maanden van slag geweest...Paarden hebben tijd nodig om een verhuizing te verwerken en nieuwe mensen te leren kennen. Veel aandacht aan besteden en probeer een redelijk vast ritueel aan te houden bij wat je doet. Een paard houd van duidelijkheid, als ze weten wat ze kunnen verwachten zullen ze zich daar ook naar gedragen.

Het zou trouwens fijn zijn als je je berichten even door de spellingscontrole haalt, het is zo erg lastig om te ontdekken wat je precies bedoelt.

staeltje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-11 21:35

oeps ja sorry (: komt mss door het dialect en dus als ik het goed begrepen heb haar gaan halen van de weide altijd op een vaste plaats zetten om te borstelen er veel mee bezig zijn en het borstelen wat op bouwen bv. eerst beginnen met de nek dan de poten bv .... en ze staat er nog meer 1 maand dus waarschijnelijk heeft ze nu ook met dit geval dat ze paar keer verschoten was wat tijd nodig.
_Esther_87_ schreef:
Oja, en gewoon geduld hebben hoor. Ik ben een tijd geleden met mijn paarden verhuisd (twee paarden die elkaar al kenden, en ze kenden mij dus ook) en de ene is drie maanden van slag geweest...Paarden hebben tijd nodig om een verhuizing te verwerken en nieuwe mensen te leren kennen. Veel aandacht aan besteden en probeer een redelijk vast ritueel aan te houden bij wat je doet. Een paard houd van duidelijkheid, als ze weten wat ze kunnen verwachten zullen ze zich daar ook naar gedragen.

Het zou trouwens fijn zijn als je je berichten even door de spellingscontrole haalt, het is zo erg lastig om te ontdekken wat je precies bedoelt.

troi

Re: ik wil mij paard niet kwijt!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-11 22:36

Tja, wat Cassidy denk ik probeert te zeggen is dat je paard vindt dat hij/zij de baas is en daarom lekker haar eigen ding wil doen, zoals niet vaststaan tijdens het borstelen en het gedoe met de borstel. Als jij nu niet zorgt dat jij de baas wordt (en dus dat ze niet zo moet zeuren met het vaststaan en het borstelen want jij bent de baas en dus heeft ze simpelweg pech gehad) zal zij steeds meer dingen niet willen en steeds irritanter en baziger worden tot jij er helemaal niks meer mee kunt. Je moet dus nu wat gaan doen om dat te voorkomen. Zoals parelli les nemen. Je kunt haar wel anders gaan borstelen maar dat lost het probleem, namelijk dat zij/hij de baas aan het worden is, niet op.

Anoniem

Re: ik wil mij paard niet kwijt!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-11 13:08

Ik denk dat parelli jullie veel goed doet!!

Zeer veel mooie succes verhalen gehoord! :D