De titel klinkt misschien raar,maar ik zou het zo goed mogelijk proberen uit te leggen.
Ik heb 2 paarden thuis staan;een Oldenburger X Selle Français (Vodje) en een Shetlander (Angela).
Angela is erg onderdanig doordat ze vanaf haar eerste dagen tot haar 3e levensjaar alleen heeft gestaan (ze was flessenveulen waardoor ze dus ook geen opvoeding door een moeder heeft gehad,ze is door mensen opgevoed).
Vodje is juist wat dominant.
Nu is het "probleem" dat Angela "bang" is voor Vodje,niet echt bang,maar haar eigenlijk niet vertrouwd.
Enkele situaties waar het voor "problemen" zorgt:
-'s ochtends krijgen ze beiden een speciekuip met ruwvoer,als Vodje alleen al aankomt rent Angela gauw weg en gaat ze naar de bak van Vodje,soms gaat ze niet naar de bak van Vodje en krijgt ze dus niks te eten ('s avonds krijgen ze beiden wel een bak ruwvoer,als ze in de stal staan,dan staan ze apart van elkaar dus heeft Angela alle tijd om te eten).
Angela eet ook niet zo snel,waardoor Vodje haar bak veel sneller leeg heeft,en daarna dus verder gaat met die van Angela.
-Als ze naar de weide gaan,neem ik ze zo af en toe tegelijk mee,als ze uit de paddock komen moeten ze over een pad langs de stal van ong. 4 meter breed,dan moeten ze dus wat dichter bij elkaar lopen,dat vind Angela eng,ze blijft dan gewoon staan en wil niet meer vooruit,hetzelfde als we in de weide staan,Angela wil dan niet naast mij lopen,en gaat zo'n beetje aan de andere kant van de wei lopen. (meestal laat ik Angela dan los lopen,ze weet nl. precies naar welk vak ze mag als ik er met Vodje achteraan loop)
Dit zijn een paar voorbeelden van situaties waarbij het heel onhandig is,de tweede situatie is gewoon makkelijk op te lossen,maar ik vind het in de eerste en meerdere situaties gewoon erg vervelend voor Angela dat ze bijv. niets te eten krijgt. Ze kroelen ook nooit met elkaar,ik vind het echt jammer.
Ik wil proberen de band tussen mijn paarden te versterken,dat ze elkaar wat meer gaan vertrouwen.
Nu hoop ik dat er bokkers zijn die wat tips hebben om de band wat meer te versterken (bijv. spelletjes,o.i.d.)
Bedankt voor het lezen.
Ik hoop echt dat ik een paar goede tips kan krijgen.
Edit: de paarden staan nu bijna een jaar bij elkaar.
). Vodje maakt als ze alleen is ook een enorm drama,ze wil altijd een soortgenoot in de buurt hebben.